hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:54

Wow wat apart dat er weer veel last van hebben!

Afgelopen donderdag moest ik bloedprikken in het ziekenhuis en het ging helemaal mis... Paniekaanval, hyperventileren... Even op een bankje gaan zitten en na 10 minuten was het ook wel weer over, gelukkig.

Maar van het weekend nog weer paar keer een paniek/hyperaanval gehad. Volgende week dinsdag een onderzoek gepland in het ziekenhuis waar ik erg tegen op zie. Daar komt het eigenlijk door.

Vanmiddag onverwachts weer naar het ziekenhuis. Moest weer bloedprikken + kreeg infuusnaald. En ja hoor, weer mis. Was blij dat ik op een bed lag anders was ik nu echt wel van mn stokje gegaan.
En vanavond onder het wandelen weer precies hetzelfde, paniek/hyperaanval.

Pft, vreselijk vermoeiend.
Iedereen sterkte die er ook (weer) last van heeft!!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:13

Hier werd het opeens ook veel erger met paniekaanvallen en hyperventilatie, ik had er soms bijna de hele dag door last van, werd er ontzettend door beïnvloed in het dagelijks leven. En zo hard als dat ik een tijdje geleden hier nog riep dat ik niet aan de kalmeringspillen wou beginnen, zo zit ik inmiddels aan medicatie tegen de angst/paniekaanvallen (geen kalmeringspillen overigens). Achteraf gezien denk ik wel eens, had ik het maar eerder gedaan, ze werken bij mij namelijk heel erg goed! Ik heb bijna een jaar amper auto gereden (en zelfs hele periodes helemaal niet) en afgelopen week heb ik, met mijn vriend ernaast, al 3x iets van 50 km gereden, inclusief grote stukken snelweg en ik ben ook weer begonnen om stukjes in mijn eentje te rijden. Ik ben ook zo ontzettend veel relaxter. Ik wist wel dat ik gespannen was, maar nu merk ik eigenlijk pas hoe extreem hoog die spanning was.

Dus mocht je op een gegeven moment, als je al therapie en weet ik het wat allemaal al hebt geprobeerd, toch heel erg last blijven houden, denk dan eens na over medicatie. Ik heb er heel erg lang over nagedacht (wou er eigenlijk helemaal niet aan) en heb er van tevoren goed over gepraat met de psycholoog en huisarts, zodat ik wist wat ik kon verwachten en wat het precies zou doen. Nog steeds ben ik geen voorstander van te snel medicatie gaan gebruiken, maar als je zo moe bent en constant gespannen bent, van aanval naar aanval gaat, dan kan het je net dat zetje in de juiste richting geven!

Iedereen heel veel sterkte met de aanvallen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:25

@joyce2; heb je dat via de huisarts gekregen? En moet je dat door blijven slikken, of kun je ook zeggen van ik neem alleen zo'n pilletje als ik in een stressvolle periode zit?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:38

Wat fijn Joyce! Krijg je weer wat zelfvertrouwen van.

Ik zit momenteel helemaal in de medische molen, mij HA wou mij ook aan de kalmerende middelen helpen maar dat wou ik niet. Heb me door laten verwijzen naar het ziekenhuis en heb de eerste longonderzoeken gehad, die waren vrij heftig maar wel goed. Heb vorige week hyperventilatie test gedaan en scoorde ik vrij hoog, vanmorgen weer bloedgeprikt en morgen wordt ik gebeld over uitslag en of ik nog een fiets test moet doen of dat ik door wordt verwezen naar andere therapie. Ben erg benieuwd.

Wat vervelemd amoj, ben je inderdaad helemaal stuk van

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:54

@delfin: Nou inderdaad, mijn maffe, zorgeloze, spontane ik komt langzaam weer naar boven! :D Maf ben ik altijd wel een beetje gebleven, zorgeloos probeerde ik te blijven, maar het spontane was er toch wel behoorlijk vanaf ;)

@amoj: Ja, dat heb ik via de huisarts gekregen, psychologen mogen geen medicatie voorschrijven (ze kunnen je alleen aanraden om er eens over na te denken).

Als je iets wilt voor in stressvolle periodes, zal je huisarts waarschijnlijk een kalmeringsmiddel voorschrijven. Dat brengt je een korte tijd tot rust, waardoor de vicieuze cirkel even wordt doorbroken en dat kan de aanvallen stoppen. Als zoiets goed werkt, kan het zijn dat je al veel rust vindt doordat je weet dat je een middel binnen handbereik hebt wat een aanval kan stoppen (zonder dat je het hoeft te gebruiken). Alleen ik was het stadium waarin zoiets werkt al voorbij, waardoor ik het waarschijnlijk zo regelmatig zou moeten gebruiken, dat verslaving op de loer zou kunnen gaan liggen (kalmeringspillen schijnen erg verslavend te werken, een van de redenen waarom ik dat nooit wou gebruiken). Dus ik slik nu dagelijks 1 pilletje tijdens het avondeten. Dit zorgt ervoor dat de neurotransmitters in je hersenen weer normaal gaan werken, alleen om te zorgen dat ze dit ook netjes blijven doen, moet je de medicatie wel een tijdje blijven gebruiken. Het duurt ongeveer 3 tot 6 weken voor de medicatie begint te werken en na ongeveer een jaar tot anderhalf jaar kan je weer af gaan bouwen. Het is dus niet iets waar je zomaar even aan begint en de bijwerkingen vond ik ook erg heftig (al verschillen de bijwerkingen en heftigheid natuurlijk per persoon).

Oh, iets wat iedereen met stress en hyperventilatie/paniek zou kunnen proberen, is magnesiumtabletten slikken! Ik kreeg die tip van iemand (geloof zelfs van iemand hier op bokt) en heb opgezocht wat magnesium precies doet en het kan best wel eens goed helpen!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:36

Zijn jullie de laatste paar weken ook weer ineens benauwd? Het trekt maar niet weg bij mij.. Of het heeft te maken met werk stress momenteel.. Ik twijfel of ik nu ook valeriaan ga gebruiken om snachts wat rustiger te zijn en meer te slapen. Ik word de laatste 2 weken continu vaak wakker in de nacht. Vreselijk vermoeiend.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 07:16

Magnesium slik ik idd ook, ik moet eerlijk bekennen dat ik de laatste tijd wel rustig ben. Alleen vorige week zaterdag niet want moest met auto en trailer over snelweg en paard was flink aan het stampen, heb vriendje toen maar laten rijden want kon echt niet meer. Zo balen ook Pff.

Denk dat ik zo rustig ben omdat ik nu binnenste buiten wordt gekeerd, Geeft me misschien onbewust toch wat rust. En heb het gevoel dat ik serieus genomen wordt.
Die psycholoog waar ik ben naar toegestuurd door mijn huisarts ga ik alleen niet weer heen. Die kwam aan met een verhaal over een vos en een konijn :+ en dat ik het zelf in de hand hou. Hier heb ik natuurlijk niks aan, hij moet mij mij. Verhaal laten doen en luisteren en aan de hand daarvan met een plan komen toch?? :\

Astaloca, ik heb gelukkig geen last van benauwdheid.

Klinkt wel heel erg lekker Joyce .

Ik gebruik bij nerveuze dagen valdispert, dit helpt mij enorm. Valeriaan werkt bij mij niet zo goed.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 12:49

Ik slik gelukkig niks! Het gaat gelukkig weer beter. Nu ik iedereen zijn verhalen weer lees.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:00

Ik lees al een tijd mee en ook ik heb hyperventilatie maar dan echt het chronische gedeelte ik heb eigenlijk nooit een aanval.
Elke dag heb ik er last van de ene dag heb ik dit en andere dag heb ik dat.
Waar ik vooral last van heb is!

hoofdpijn
Zere linker arm spier onder mijn oksel en mijn nek spieren
Druk op mijn borst
Paniek aanvallen
Angststoornis
Hart kloppingen
Moeilijk kunnen slikken
Benauwd
Grieperig voelen
Moe
tintelingen

Er zijn er nog wel meer maar kan ik zo niet bedenken dat zijn de ergste

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 07:00

Welkom! Ik herken ze bijna allemaal. En er zijn ook zoveel dingen die ik zo niet op zou kunnen noemen.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:37

Ik wil heel even dit topic aanwakkeren :)

Het gaat best goed met m'n hyperventilatie :) heb er niet zo vaak last meer van en kan het snel onder controle krijgen. Zijn de therapie aan het afbouwen.

Nou ga ik deze zomer naar corfu op vakantie. Daar wil ik graag gaan duiken, maar dan moet je dus alleen door je mond in en uitademen. Dus precies hoe we dat niet geleerd hebben :)

Heeft er iemand hier ooit eerder gedoken die echt vaak last heeft (gehad) van hyperventilatie? Mijn ademhaling is pas net 'gezakt' en adem niet meer automatisch alleen maar hoog. Het is wel stiekem een droom om te duiken!

Duss, iemand ervaringen? :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:11

Ik zou het gewoon doen!
Je klinkt alsof je het redelijk onder controle hebt dis Why not?
Ja er is een kans dat het mis gaat, maar ook dat dat niet gebeurd.

Hier gaat het nu redelijk goed, merk wel dat ik met tijden nog erg hoog in mijn ademhaling zit en mijn concentratie daar nog altijd onder lijd (sneller vermoeid). Maar geen echte aanvallen meer gehad dat het echt mis ging.. Dusja, gaat zeker de goede kant op hier :)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:24

Ja dat klopt, heb het redelijk onder controle zolang ik uit de stressituaties blijf :')
Denk ook wel dat ik het ga doen...tenzij het echt afgeraden wordt.. Zal het ook nog eens met m'n therapeute over hebben :j

Hmm kan je daar sneller vermoeid van raken? Klinkt verder idd dat het de goede kant op gaat! :D

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:12

laughterline schreef:
Ja dat klopt, heb het redelijk onder controle zolang ik uit de stressituaties blijf :')
Denk ook wel dat ik het ga doen...tenzij het echt afgeraden wordt.. Zal het ook nog eens met m'n therapeute over hebben :j

Hmm kan je daar sneller vermoeid van raken? Klinkt verder idd dat het de goede kant op gaat! :D

Niet van sporten, maar juist na stresssituaties ben ik kapot.. Ik merk het op dagen dat er meer spanning is, dan ben ik echt op aan het einde van de dag.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:18

Oh dat is wel echt vervelend..zeker omdat je dat zelf soms niet in de hand hebt. Ik herken t wel maar ik dacht dat het vooral te maken had met m'n HSP.

Ik durf niet zo goed echt meer te sporten en moe te worden, door de ademhaling :=
D'r is dan ook niks meer over van m'n conditie :')

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 01:37

laughterline schreef:
Oh dat is wel echt vervelend..zeker omdat je dat zelf soms niet in de hand hebt. Ik herken t wel maar ik dacht dat het vooral te maken had met m'n HSP.

Ik durf niet zo goed echt meer te sporten en moe te worden, door de ademhaling :=
D'r is dan ook niks meer over van m'n conditie :')

Ow dat was echt het eerste waar ik aan moest beginnen om het te verbeteren juist.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 02:30

Ik juist om goed te ademen. Ze had nog nooit zo'n slechte ademhaling gezien :\ Uiteindelijk 'moet' ik ook nog flink gaan sporten, maar dat doen we als m'n ademhaling helemaal goed is :)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 05:04

ooit 1 keer een aanval gehad, mn moeder pakte me vast en heeft me '' geaaid '' tot ik rustig ademhaalde. was toen neusverkouden dus kreeg geen lucht, dacht ik.
tevens was het voor mn moeder wel zo erg dat ik op 9 jarige leeftijd 112 belde en ze mij niet serieus namen toen ik zei dat ik van mijn moeder moest bellen omdat ze dacht dat ze dood ging. erg asociaal van die mensen.. er kwam uiteindelijk wel een ambulance toen ik begon te zeggen dat ik serieus was, en gelukkig heeft ze t nooit meer gehad..

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 06:09

Een hele vroege morgen,

Ik ben wederom weer eens midden in de nacht wakker geschrokken van een hyper ventilatie aanval.
Ik heb het voornamelijk snachts helaas, overdag ook maar dan kan ik het beter in de hand houden.
Bij mij komt het echt door spanning klachten en teveel prikkels.

Waar ik echter heel erg tegen aan loop de laatste weken is een nieuw paniek gevoel.
Ik heb al jaren hyperventilatie en echte paniek is er niet meer omdat ik het ken en logischer wijs weet ik dat ik niet doodga.

Maar sinds enkele weken ( waarschijnlijk is het al langer maar valt het nu pas op?) voel ik nieuwe angst omdat ik mijn hart niet voel kloppen.... Ik heb dan ook geen hartkloppingen tijdens de aanvallen, nee ik voel mijn hart gewoon totaal niet kloppen in mijn borst :/
Zelfs bij hoge inspanning niet, of ik moet echt als een gek 6x de trap op en neer rennen.
Ik sport sinds een tijdje in de sportschool en tijdens het fietsen check ik mijn hartslag, ik zie dan dat hij netjes omhoog gaat maar ik voel mijn hart niet kloppen in mijn borst.
Dit zorgt bij mij voor grote angst en als gevolg dus hyperventilatie.

Nu word ik dus in de nacht wakker, beklemmend gevoel op de borst, voel geen hartslag, paniek en hyperventilatie...

Verstandelijk weet ik dat dat rikketikje het doet, maar vind het een super vervelend gevoel.
Herkent iemand dit? :'(

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:56

Hai! Ik had een topic geopend over mijn hyperventilatie, die is gesloten omdat ikdeze niet gezien had haha! Ik ga dit eens doorlopen voor tips, ik weet niet meer wat ik er aan kandoen en voel me er alleen maar rot door...

Edit: mijn topic [MWS] Hyperventilatie, hoe kom ik er van af?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:08

Hyperfree is een goede, daar word ik uiteindelijk rustig van als ik een aanval heb. Nu kan ik t, na maanden therapie, zelf onder controle krijgen. Maar als ik de hyperfree bij me heb geeft dat al een rustig gevoel.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:26

Al heel lang niet meer gepraat in dit topic, hopelijk een goed teken!
Hoe gaat het met iedereen?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 21:04

Hoi met mij gaat et prima. Ik ben inmiddels zwanger en was bang dat ik giga veel last van mn hype zou hebben. Maar ik denk dat mijn hersenen met andere dingen bezig zijn waardoor ik bijna geen hyperventilatie meer heb

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 23:10

Ik heb al zeker 9 jaar last van hyperventilatie achtige klachten.
Ik heb een hoge ademhaling waardoor ik eigenlijk de hele dag door licht aan het hyperventileren ben. Bij beweging/(in)spanning gaat mijn ademhaling nog verder omhoog waardoor ik nog meer ga hyperventileren.

Ik heb zo'n 7 jaar terug en 2,5 jaar terug cesartherapie gehad. Toen ging het wel wat beter, maar het gaat nu alweer een tijd minder goed.

Is er nog iemand die dus de hele dag licht aan het hyperventileren is? En heeft iemand misschien tips hoe ik hier aan kan werken o.i.d.?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 00:30

Ik heb ook constante hyperventilatie gehad, maar ook als in heftige aanvallen. Na een tijd behandeld te zijn bij 'maatkracht' kan ik zeggen dat ik er vanaf ben. :)

Vandaag iets gedaan waar ik even heel trots op ben :o niet dat ik echt erge hoogtevrees heb, maar krijg er wel knikkende knietjes van. Eerst 15m omhoog klimmen op een paal, en dan nog een vrije val doen. Toen ik beneden stond was m'n adem wel hoog en stond te trillen op m'n benen maar heb t wel mooi gedaan! :D

Afbeelding