Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:00

En dan nog even over mijn dag (middag en avond).
Ik heb vanmiddag lekker op de bank gelegen. Even lekker een beetje geslapen. Komt Jecko opeens naast me staan en krijg ik een lekkere lik in mijn gezicht. Vond het wel schattig.

Ik heb het idee dat hij aardig begint te wennen. Hij eet alleen nog niet. Heeft vanochtend wel wat brokjes gegeten, maar het is niet echt de moeite. Buiten gaat ook best goed. Mijn vriend en ik hebben het idee dat hij erg weinig gewend is en bij zijn vorige baas weinig uitgelaten is. In zijn afstandspapieren stond ook dat hij meestal in de tuin gelaten werd en 2x per dag uitging. Wij denken dat hij die 2x per dag niet eens haalde.

Vanavond kwamen we een hond tegen en we lieten hem er met een langere lijn een beetje naar toe lopen. Hij reageerde veel minder opgefokt dan dat je hem kort houdt. Dit is positief. Ik denk dat hij bij zijn vorige baas geleerd heeft om zo tekeer te gaan, omdat hij gefrustreerd werd omdat hij zo kort gehouden werd. Het is jammer dat dat zo vaak gebeurd, want honden blijven sociale dieren en er zijn veel mensen die daar niet bij stilstaan. Maar goed, waar het om gaat: Ik heb alle vertrouwen in Jecko, het gaat goed komen, we nemen gewoon lekker de tijd.

Hij heeft vanavond ook al even los gelopen. Het was heel rustig buiten, niemand te zien dus we durfden het wel aan. En wat een schatje... Hij kwam zo braaf weer terug als je hem riep. Ik weet het zeker, hem in huis halen was een goede keuze!!

Vanmiddag hebben mijn vriend en ik ook weer een gesprek bij mijn behandelaar gehad. Dat was minder. Erg confronterend en moeilijk. Wil er inhoudelijk niet teveel op ingaan, maar het maakte me erg onzeker, verdrietig en boos. |(

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:04

Klaasje schreef:
Jeetje, klinkt ook heavy allemaal. Hoelang heeft het bij jou allemaal geduurd?

Ja, deze psycholoog voelt echt wel goed aan. Hou ik wel van. Er omheen draaien hoeft voor mij niet. Normaal gesproken werkt ze +/- 1x per maand met haar cliënten, maar ze wou me maandag a.s. gelijk alweer terug zien...Ik heb weer een lijst in moeten vullen en dan zal ik wel te horen krijgen wat de bedoeling precies is.

De vorige ging heel ver op mijn verleden in, de huidige is meer van 'nu en de toekomst'.

Nou ja, ik zit nu dus ruim twee jaar thuis en ben nog volop in behandeling. En dat gaat nog wel even duren denk ik. Had van de week een gesprek met mijn begeleider en die had het over een nieuw traject wat ongeveer een half jaar duurt...

Het is inderdaad belangrijk dat je een kik hebt. Goed dat je maandag alweer moet. 1x in de maand slaat nergens op. Dat is in een later stadium prima, maar voldoet in het begin echt niet. Zou daar dus niet van schrikken. Ben benieuwd hoe je behandeling eruit gaat zien.

Ik heb ook een tijdje een psycholoog gehad waarbij ik het vooral over mijn verleden had. Het is op zich niet slecht om te weten waar je problemen vandaan komen en waneer en hoe ze ontstaan zijn, maar uiteindelijk moet je er nu en in de toekomst mee kunnen omgaan. Ik vind therapieën gericht op het "hier en nu" dan ook helemaal zo slecht nog niet.

Klaasje

Re: Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:11

Tuurlijk is er een verleden, maar de problemen die je NU hebt moet je oplossen. En elk geval is anders natuurlijk, bij de 1 moet je terug in het verleden, bij de ander vooral kijken naar wat er nu afspeelt. Bij mij is het een combi van denk ik...

Jeetje, 2 jaar! :oo Wat voor behandeling onderga je precies? Heel veel succes/sterkte in ieder geval voor alles wat je nog moet doorstaan! :(:)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:20

Bij mij ook, dat bedoelde ik ook te zeggen. Het is soms goed om te weten waar je problemen vandaan komen. Ik zal het uitleggen met een voorbeeld van mezelf. Ik ben erg bang om fouten te maken en heel gevoelig voor kritiek. Dat komt door mijn verleden. Ik kreeg altijd kritiek op vrijwel alles wat ik deed van mijn vader. Dat heeft me erg onzeker gemaakt. Door te weten dat het daar vandaan komt, weet ik ook dat het gedrag wat ik toen daarop inzette, nu niet meer nodig is en zelfs tegen me werkt. Door dat inzicht is het makkelijker om je gedragspatronen aan te pakken. Het heeft in mijn ogen ook geen zin om heel diep in je verleden te spitten, want het verleden verander je toch niet, maar in deze situatie kan het dus wel handig zijn om enig inzicht te hebben :j

Ik ben begonnen bij bedrijfsmaatschappelijkwerk, heb daar achteraf veel te lang aangemodderd en ben na 7 maanden bij een psycholoog gekomen. die kon mij niet verder helpen met 1 gesprek in de week en stuurde me na 4 maanden door naar het GGZ met het advies voor dagbehandeling. Daar ben ik een jaar geleden terecht gekomen, daar ben ik niet meteen adequaat geholpen. Uiteindelijk heb ik zo tot juni doorgesukkeld tot het helemaal niet meer ging. Toen ben ik acuut met dagbehandeling begonnen. En dat doe ik nu nog steeds...

JustWendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:37

hallo allemaal,

Wil me graag aansluiten bij dit topic. Heb vol bewondering de laatste paar blz gelezen. Ik loop nu al ruim een maand met slaapprobleem en krijg hierdoor paniekaanvallen. Sinds vorige week dinsdag zit ik in de ziektewet. Soms heb ik goeie momenten maar vaak zit ik in de put door de zware oververmoeidheid. Ik kom 1x in de week bij HA om te vertellen hoe het gaat. Ik heb een week lang aan de kalmeringstabletten gezeten, eerst 3x per dag 1, vanaf afgelopen vrijdag 2x per dag 1, en vanaf maandag 2x per dag een halve. Daarnaast ben ik 2 weken geleden begonnen met anti- depressiva. De oorzaak van alle problemen is een optelsom van veel zaken die de afgelopen tijd gebeurd zijn. Toen ik januari mijn relatie beeindigde en te horen kreeg dat mijn vader kanker heeft barste de bom. Hoe ik het heb gedaan ik weet het niet maar heb nog 3 weken door kunnen werken met maar 2 tot 4 uren slaap per nacht. Overdag gaat het nu op zich wel redelijk met me, ik onderneem wel dingen maar vooral in de ochtend en snachts is het een drama. Ik val makkelijk in slaap maar slaap niet door. Soms als ik wat later op bed ga slaap ik door tot 5 uur. Maar zoals gisterenavond viel ik half 9 op de bank in slaap en ben ik 10 u naar boven gegaan. En dan wordt je weer 2 uur in de nacht wakker grrrrrr...Daar raak ik gefrustreerd van en raak ik van in paniek. Ik ben gestart met gesprekken bij een psycholoog, volg haptonomie en ben aan het yoga'en geslagen. Die dingen maken me echt bewuster van mijzelf en mijn gevoel. Maar maken het soms ook ingewikkeld. Soms ben je jezelf voor je gevoel helemaal kwijt, en sla je door in het piekeren en voelen. Iedereen wil je helpen en geeft adviezen maar je moet het toch uiteindelijk zelf doen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoop uit dit topic ook weer positieve dingen te kunnen halen voor mezelf, en misschien anderen te kunnen helpen.

Groetjes wendy

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:44

Hoi Wendy,
Welkom in het topic. Ik moet nu naar therapie, reageer straks even op je. Zo te lezen ben je je in ieder geval al goed bewust van wat er speelt. De eerste stap om er aan te gaan werken! Sterkte meid!

JustWendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:13

Dank je wel pollewoppy!!! Ik ga zo ook richting de stad, naar de psycholoog! Heb het advies van de huisarts ten harte genomen en ben gisteravond later naar bed gegaan. Ging er rond half 12 in en heb tot half 5 geslapen. Zijn er nog meer hier die van die korte nachten maken? Wat helpt jullie? Tips zijn welkom :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:51

Hoe was het bij de psycholoog?

Ik heb laatst een programma gezien over slaapproblemen waar ze inderdaad ook het advies gaven om korter naar bed te gaan zeg maar, zodat je de tijd die je op bed ligt ook echt slaapt. Zelf ben ik vooral vaak wakker 's nachts, hoewel ik moet zeggen dat het de laatste week wel weer redelijk gaat.

Grappig om te lezen wat je allemaal doet om bewuster te worden van je gevoel. Grappig omdat het zo herkenbaar is. Ik loop ook bij een haptonoom en ben sinds kort ook begonnen met yoga. Daarnaast heb ik dan nog mijn reguliere behandeling. Je hebt helemaal gelijk dat je het uiteindelijk zelf moet doen.

Ik hoop dat je hier in het topic de nodige steun zal vinden en dat je er nuttige dingen uit kan halen.
Sterkte in ieder geval. Hoe gaat het nu met je vader en wat zijn de vooruitzichten voor hem?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:25

JustWendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:47

Ja, die psycholoog ik weet het niet. Zal op langere termijn misschien helpen??? Heb het idee dat die mensen alleen maar een beetje graven en mis een beetje sturing en adviezen hoe ik het aan moet pakken zeg maar. Wat doe jij voor therapie? Slaap je ook zo weinig per nacht??

Mijn vader wordt volgende week geopereerd, daarna wordt alles wat verwijderd is onderzocht en horen we meer denk ik.

JustWendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:48

Vervelend van je hond zeg! Heeft hij vaker een dergelijke reactie op een andere hond gegeven??

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:52

We hebben hem nog maar vanaf dinsdag. Hij komt uit het asiel. Ik weet dus niet of hij dit vaker doet. Al ben ik bang van wel...

Spannend van je vader zeg. Afwachten dus als ik het goed begrijp.

Hoeveel gesprekken bij de psycholoog heb je nu gehad? Ik heb ook bij een psycholoog gelopen en dat was ook wel veel graven. Eigenlijk zou je iemand moeten hebben die echt bepaalde therapievormen toepast waardoor je leert met bepaalde dingen om te gaan. Maar misschien komt dat nog?

Ik zit zelf in dagbehandeling. Dat zijn groepsgesprekken en daarnaast verschillende therapieën en individuele gesprekken met mijn behandelaar.

JustWendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:01

Vandaag was eigenlijk het eerste echte gesprek zeg maar. De vorige was een intake. Denk dat het nog komt dan. Hij staat wel goed aangeschreven dus dat zal wel goed komen. Ok, dat is pittig zeg. Kan ik je verhaal ergens lezen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:09

Wendy, welkom!

Klaasje: Wat leuk om jou weer eens te treffen! Nou ja, minder leuk dat het hier moet zijn maar toch!

PW: Ik heb even in je topic gereageerd.

Ik heb dadelijk een gesprek met mijn behandelaar, ik ben erg zenuwachtig want het is het eerste gesprek. Eigenlijk had ik gisteren al een gesprek, maar de GGZ had mij een brief gestuurd met half 11, en aan haar half 2 doorgegeven. Dus toen kon ik weer 10 KM op het fietsje terug naar huis. Ik heb aangegeven dat ik graag snel een nieuwe afspraak wilde, en gelukkig kon dat vandaag.

Het gaat niet echt goed, en ik voornamelijk mijn zelfbeeld gaan aanpassen met het daarbij behorende eetprobleem. Ik denk de hele dag aan eten. Vreselijk.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:51

Wendy: Welk verhaal bedoel je? Van mijn hond of van mij? :+

Angela: Goed dat je vanmiddag een gesprek hebt. Ik wil niet banketstaaf overkomen, maar dat stukje wat ik in je topic geplaatst heb over een verstoorde lichaamsbeleving, wordt ook gebruikt bij mensen met eetproblemen. Denk dat je het dus toch in die richting moet zoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:53

PW: Ik weet het.. Ik ben er wat meer over gaan lezen en opzoeken namelijk. En toen ben ik tot die ontdekking gekomen. ;( Bah, ik voel me er zo rot over. Ik rol van het ene probleem in het andere lijkt het wel.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:53

Klote is dat...
:(:)

Truusant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:54

Vorig jaar had ik he bijna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:56

Truusant schreef:
Vorig jaar had ik he bijna

? :o

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:56

Burnout denk ik.

Bijna is gelukkg niet helemaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:57

Ik probeerde gisteren Pascal te vertellen wat ik denk. Dat was heel moeilijk, en soms denk ik dat hij het liever niet wil horen. Dat het te moeilijk is voor hem.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:59

Moeilijk hoor...
Ik hoop dat je een goed gesprek hebt vanmiddag met je behandelaar en dat je wel nog verdere hulp krijgt. Ik denk eerlijk gezegd dat je het zo niet redt. En dat is niet om je te demotiveren, maar die indruk krijg ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:00

ik denk dat er te makkelijk over gedacht werd, over die depressie. Er zit gewoon nog heel wat onder.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:06

Dat denk ik ook.
En dat is meestal. Eerlijk gezegd verbaasde me het ook dat jij, met eigenlijk dezelfde symptomen als ik had, met 3 maandjes klaar was, terwijl ik nu al ruim een half jaar onderweg ben en er waarschijnlijk nog wel een half jaar zoet mee ben. Het is leuk dat je niet meer zwaar depressief bent, maar de onderliggende problemen zijn er nog en ga je nu door alsof alles opgelost is, ben ik bang dat je weer net zo komt te zitten als een paar maanden terug. Als je niet dieper wegzakt.

Vind het vervelend en moeilijk om dit te typen, omdat ik niet zo positief ben, maar zo kijk ik er tegen aan. Je bent er nog lang niet en hoe sterk je ook bent, je hebt hier meer hulp bij nodig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:13

dat besef ik ook, en frustreerd me des te meer dat iedereen (incl. GGZ) denkt dat ik beter ben.