Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Re: Mexicaanse Griep - Pandemie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:59

Waarom haal je zo'n prik niet als je in de zorg werkt? Dan haal je hem niet voor jezelf maar voor de patiënten, ik vind dat toch een stukje verantwoordelijkheid.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:22

Paula schreef:
Waarom haal je zo'n prik niet als je in de zorg werkt? Dan haal je hem niet voor jezelf maar voor de patiënten, ik vind dat toch een stukje verantwoordelijkheid.

Dat stukje verantwoordelijkheid gaat mij te ver ;)
Ik ga geen inenting halen waarvan ik niet precies weet wat hij kan veroorzaken.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:32

shera schreef:
Paula schreef:

Dat stukje verantwoordelijkheid gaat mij te ver ;)
Ik ga geen inenting halen waarvan ik niet precies weet wat hij kan veroorzaken.

Ben ik mee eens...je moet ook aan je eigen lichaam denken. Wie weet wat die spuit wel niet voor gevolgen kan hebben voor je latere leven.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:47

Goedemorgen,

Ik moet de prik ook halen (2x) vanwege mijn Astma. Maar nu las ik over de bijwerkingen (ontstekingen aan je zenuwen/hersenvliesontsteking ed.) en daardoor zit ik wel enorm te twijfelen. Het is alleen getest op 10.000 'gezonde' mensen. Niet op mensen met astma, of andere risico groepen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:51

Ja aan je lichaam denken okè, maar ik neem aan dat je in contact komt met mensen die er 10x zieker van kunnen worden. Weegt imo niet echt op tegen het risico wat je zelf van de vaccinatie loopt.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:04

Paula schreef:
Ja aan je lichaam denken okè, maar ik neem aan dat je in contact komt met mensen die er 10x zieker van kunnen worden. Weegt imo niet echt op tegen het risico wat je zelf van de vaccinatie loopt.

Prima dat jij er zo over denkt, ik ben het echter niet met je eens.
Dan zou ik me als verpleegkundige tegen vanalles en nog wat moeten laten enten omwille van mijn patienten. Dat gaat me veel te ver.

Mensen met een verhoogd risico beschermen zichzelf door de prikken te halen. Die prikken zijn ook in de eerste plaats voor hen vind ik.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:08

Ik ben het met je eens Shera :j

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:50

Kan je beter nog Lactoferrine of Sambucol gaan slikken, dan het risico op die immense bijwerkingen (die de gewone ook al kan hebben).

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:53

shera schreef:
Paula schreef:

Dan zou ik me als verpleegkundige tegen vanalles en nog wat moeten laten enten omwille van mijn patienten. Dat gaat me veel te ver.

Mensen met een verhoogd risico beschermen zichzelf door de prikken te halen. Die prikken zijn ook in de eerste plaats voor hen vind ik.

Ik ben verpleegkundige en ik vind het wel mijn verantwoording. Als ik het door zou geven aan een patient die daardoor overlijdt, zou ik me dat nooit vergeven.
De kans bestaat namelijk dat voorheen gezonde mensen (dus ook niet geent) ziek worden en dan daar bovenop griep lijkt me niet fijn.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:59

Voordat ik nog meer PB's ga krijgen waarom ik mijn enting laat schieten:
Toen ik 4 was, heb ik een keer medicijnen gekregen voor bronchitis.
Dat is nu 20!!! Jaar geleden.
Daarom heb ik een oproep gekregen.
Ik heb overlegd met de assistente of het echt noodzakelijk was en dat was het niet…

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:00

Ik vind het super dat je zo bij je werk betrokken bent en je verantwoordelijkheid neemt Raket +:)+

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:01

shera schreef:
Paula schreef:

Natuurlijk hoef je je niet tegen van alles en nog wat te laten enten, daarom juist, kleine moeite om dit wel te doen. Familie van een kankerpatiënt die chemo krijgt laat zich ook enten, beetje nutteloos als je als verpleegkundige je nota bene niet laat inenten.

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:38

dejavu schreef:
Ben je niet verplicht de enting te halen als je in de zorg werkt? Ik heb besloten wel de prikken te halen. De ziekte oogt me iets te heftig en dat kan ik even niet hebben. :)

Nee ik ben het niet verplicht. Ik werk in de gehandicaptenzorg dus is ook wel wat anders dan als je bijvoorbeeld in het ziekenhuis werkt.
Ik werk ook met gezonde mensen verder. Als ik mijn werk dan vergelijk met iemand die in een supermarkt achter de kassa werkt, dan heb ik minder risico om anderen te besmetten.

Heb trouwens besloten om me niet te laten vaccineren.

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:48

Las net op nu.nl dat er weer 4 mensen overleden zijn, waaronder 2 kinderen en dat de ziekenhuisopnames verdubbeld zijn.. dit geeft mij toch wel een twijfel om hem wel te gaan halen.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:06

Het rivm spreekt nog steeds van een milde variant..en die 4 doden, waren er 3 bij met onderliggende medice problemen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:33

Citaat:
Ik ben verpleegkundige en ik vind het wel mijn verantwoording. Als ik het door zou geven aan een patient die daardoor overlijdt, zou ik me dat nooit vergeven.
De kans bestaat namelijk dat voorheen gezonde mensen (dus ook niet geent) ziek worden en dan daar bovenop griep lijkt me niet fijn.

Besef alleen wel dat je als verpleegkundige van alles aan een patient door kunt geven waar mensen met een zwakke gezondheid aan dood kunnen gaan. Veel ziekten zijn besmettelijk voor je weet dat je het onder de leden hebt, bv Noro.
Zorgen dat je hygienisch te werk gaat, dat is wat ik als verpleegkundige belangrijk vind. Ik denk dat wij verpleegkundigen niet willen weten hoeveel mensen er ernstig ziek worden door onhygienisch werken...

Ik heb trouwens geen oproep gehad vanuit de instelling waar ik werk. En zoals ik al eerder zei, ik ga me niet laten inenten met een ziekmaker waarvan niet duidelijk is wat deze allemaal teweeg kan brengen in MIJN lijf....
Ik heb ook verantwoordelijkheid tegenover mezelf en mijn kinderen ;)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:33

@ de verpleegkundige: de enting zorgt er alleen voor de je niet (zo) ziek wordt zelf en daardoor kan blijven functioneren. Het virus dragen en overbrengen kan je ondanks een enting gewoon blijven doen.

Ik verbaas me een beetje over de reacties van mensen op de griepdoden. Er wordt vaak beweerd: ach ja, maar die hadden al een medische aandoending in de eerste plaats. Ik vind dat dat het niet minder dramatisch maakt en ten tweede staat er nergens wat dat is. Voor het zelfde geld hebben ze het dan over vrij "simpele" dingen als een zwangerschap, hoge bloeddruk, suikerziekte, allergie of wat dan ook (zonder te willen bagatalliseren...)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:37

is het al bekend of dat meisje van 3 het nu heeft gehad?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:49

Ik heb ook een oproep gehad, maar ik ga hem niet halen :n
Werk trouwens wel in de zorg ( ouderenzorg ).

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:54

Joosiien schreef:
En ik had ook nog een vraag..
Als je nu koorts hebt (de termo is kapot dus geen idee hoeveel, zweet me alleen wel kapot)
en de hele tijd moet hoesten..
Moet je dan naar de dokter? Of gewoon uitzieken?

2 meisjes uit mijn klas hebben waarschijnlijk de mexicaanse (1 heeft vandaag bloedgeprikt)
En ik heb naast hun gezeten en ben sinds gisteren ook erg ziek geworden..

Mijn vader + vriend moeten de griepprik ook hebben omdat mijn vriend astma heeft en mn vader ziek is.
En ik ben dus wel de heletijd bij hun in de buurt..

Dan zou ik maa eens een beeje bij je vader uit de buurt blijven als ik jouw was...

Begin het nu wel een beetje eng te vinden allemaal..

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:59

Ik ben ook verpleegkundige en ben er nog niet over uit of ik mij laat inenten tegen de mexicaanse griep.
Het zijn ampullen die maar 10 keer aangeprikt mogen worden, en na 24 uur moet het weggegooid worden.
Dan denk ik, waar laat ik mij mee inenten? Is het wel zo veilig als er beweerd wordt? Wat zijn de bijwerkingen
op de langere termijn?
Er zijn mij nog teveel onduidelijkheden.
Daarbij zijn de meningen erg verdeeld, er wordt gezegd dat je eerst de gewone prik moet halen tegen de seizoensgriep,
alvorens je de prikken voor de mexicaanse griep mag hebben.

Ik heb mij van de week wel laten inenten tegen de gewone griep. Ik werk in het ziekenhuis en er zijn bij
ons nog maar weinig mensen opgenomen met de mexicaanse griep.
Daarbij is de mrsa bacterie ook heel besmettelijk, als je daar als verpleegkundige niet meer vanaf komt, mag je, je
werk ook niet meer uitvoeren.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:00

shera schreef:
Citaat:

Besef alleen wel dat je als verpleegkundige van alles aan een patient door kunt geven waar mensen met een zwakke gezondheid aan dood kunnen gaan. Veel ziekten zijn besmettelijk voor je weet dat je het onder de leden hebt, bv Noro.
Zorgen dat je hygienisch te werk gaat, dat is wat ik als verpleegkundige belangrijk vind. Ik denk dat wij verpleegkundigen niet willen weten hoeveel mensen er ernstig ziek worden door onhygienisch werken...

Ik heb trouwens geen oproep gehad vanuit de instelling waar ik werk. En zoals ik al eerder zei, ik ga me niet laten inenten met een ziekmaker waarvan niet duidelijk is wat deze allemaal teweeg kan brengen in MIJN lijf....
Ik heb ook verantwoordelijkheid tegenover mezelf en mijn kinderen ;)

Omdat ik dat besef laat ik me enten. Ik werk zeker aseptisch zeker met alle centrale lijnen etc. op mijn werkplek.
Jij werkt in een instelling, dus geen ziekenhuis?? Dat zou mijn keuze wellicht anders maken.
Hoeveel mensen ziekenhuisinfecties oplopen wordt als het goed is geregistreerd.
Althans bij ons wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:16

Tja, je kunt het wel eng vinden. Maar ik ben nog steeds van mening dat het door de hele mediahype komt. Er zijn nog altijd minder mensen gestorven dan er normaal aan een gewone griep gaan.

Come on, get over it.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:19

Ik werk ook in de zorg maar niet met patienten. Ik haal de prik ook niet, bij ons in het ziekenhuis zijn er trouwens veel onder het personeel die m niet willen...zijn wantrouwig

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:36

Dat is waar, Unwritten. :j Feit blijft wel dat we niet weten hoe het zich gaat ontwikkelen, en de epidemie een gewone griepepidemie wordt of een explosie.

Ik kan me juist voorstellen dat mensen (bijvoorbeeld astma-patiënten) zich ook laten enten voor de MG. Een gewone griep is voor hen al iets met een enorme nasleep met langdurige gevolgen, dus het enten tegen MG begrijp ik wel.

Edit - Vind het wel eng dat hier veel mensen uit de zorg werken die hem niet halen omdat ze het niet vertrouwen.