Fibromyalgie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:11

Paintless ik lees het nu pas van je paard, ik heb niet in het andere topic gereageerd, maar meis sterkte met dit verlies.
Ik hoop dat je bed lekker slaapt.

Hier veel te druk bezig, dus weinig achter de computer. Ergens vindt ik het jammer dat de vorst en sneeuw weg is, alles beter dan regenkou. Helaas betekend het ook drollen opruimen van de wei en paddock, de stal even goed onder handen nemen. Doordat de jongens op het land gestaan hebben is het daar en op de paddock vol met drollen. Eerder opruimen ging niet aangezien ze aan de vloer vast gevroren waren. Wel heb ik de stoute schoenen aangetrokken en Jolly voor de slee gezet. Dit was zijn eerste keer in sneeuw (hij had wel eens in de zomer in de buitenbak dat ding getrokken) en voor mij de 2 de keer in mijn leven. Ik mende vroeger gewoon door de sneeuw met de sulky, shet op winterbeslag en op scherp. De kwaliteit is niet super, toch wil ik het jullie even laten zien. Ik ben best trots op ons allebei, op jol omdat hij alles netjes deed zonder problemen, op mezelf omdat ik geen (ijs) beren heb gezien, en gewoon genoten heb met helaas veel geklep maar mijn manier van ontspannen.
Ik heb kort gement ivm spieren en conditie van Jolly en op een slee is nu niet de beste houding voor rug en heupen :P

Het voordeel van meer binnen zijn is dat onze woonkamer met recht van onder tot boven uitgesopt is, dingen uitgezocht en een weggooi woede gehad. De luxaflex voor het raam was al kapot en mega vies die is vervangen voor vitrage (dankzij de naaiwoede van mijn ma :o ) We wisten dat de luxaflex achter niet meer open gedraaid kon worden. Gaat voor toch ook stuk, dus stad en land afgelopen naar lamellen. Hebben wij weer zo rot maat niet te krijgen dus of gewoon mega duur. Dus dachten wij vitrage voor de ramen dus gehaald. Kom je op het laatste moment net luxaflex tegen (die wilde we eigenlijk niet meer ivm het schoonmaken dat veel tijd kost) die dus ook maar gekocht. De vitrage komt er ook nog voor het hangen. :P

Dus ik wil gewoon niet voelen hoe ik me voel }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:59

Ik weet het momenteel even niet meer ...
Langs de ene kant heb ik iets van: mens, je bent 25 jaar, zet je erover heen en ju, gaan met die banaan.
Maar langs de andere kant heb ik het idee dat er iets niet goed zit ... Fibro of niet, dat durf ik niet zeggen, maar het loopt gewoon allemaal niet momenteel. Ik voel me niet 100% op mijn werk, zit er serieus over te denken om wat anders te zoeken (maarja, in deze tijd .. en dit betaald goed ..) en heb het idee dat heel het gedoe daar misschien ook wel op mijn lichaam werkt ... Ik ga niet zeggen als ik niet zou werken dat het er allemaal niet zou zijn, maar het zou toch een héél stuk minder zijn .. ik ben er alleen niet uit of dat komt door de mentale of fysieke belasting van het werk ..

Ben trouwens vanavond van mijn stoel opgestaan met een soort kramp in mijn kuit, een heel raar & branderig gevoel, pijn bij elke pas die ik zet .. Hoop dat het er morgenvroeg uit is, laatste keer dat ik dat gevoel had kon ik 10 dagen 3x per dag Ibuprofen 600 mg slikken om het wat te laten minderen :( En een paar weken terug was mijn CRP 4 .. was toen ook ziek dus dokter dacht dat het daarmee iets te maken had, maar misschien wat dat ook een voorbode van ... (laatst had ik dat in mijn andere kuit en toen was mijn CRP een paar weken ervoor ook gestegen).

Dus als dat allemaal klopt dan is het morgenvroeg niet over ... jippie :( ;(

Paintless

Re: [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:55

glucosamine.. uit mijn hoofd even geschreven.. slikte een kennis van mij die ook FM heeft. die heeft er heel veel baat bij en voor het bij mij gediagnostiseerd was, adviseerde ze het mij ook al.
ik zelf heb het nooit geslikt, maar zit er nu wel sterk aan te denken. alles voor een soepeler lijf.

BleuStar.. tnx voor je wensen. heb het er nog wel moeilijk mee hoor, maar dat is niet gek. het is 16 dagen geleden.
wow.. wat heb jij veel gedaan trouwens. heel het huis soppen. ik krijg de lentekriebels en begin nu ook te poetsen. maar ik kap er al vrij snel mee omdat lijf niet mee wil doen.

vanmiddag ga ik die glucosamine halen bij de etos. :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:05

Paintless schreef:
vanmiddag ga ik die glucosamine halen bij de etos. :j

Kijk of ze ook een combi hebben met magnesium erbij.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:06

doe ik. :j

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:26

Ik heb dus inderdaad van de week Glucosamine gehaald en slik het nu 3 dagen.
Iemand enig idee vanaf wanneer je verschil moet gaan merken??

Suzanne, hoezo in combi met magnesium? is dat beter dan?
Heb nu een pak van 60 tabletten, 2 per dag, dus over een maandje pas op. :D

Sabine, ik begrijp wat je bedoelt.
Zelf heb ik ook lichamelijk zwaar werk (waarbij ik met dozen van soms 20 kilo sleep en dan pallets vol) en denk ook wel eens aan wat anders.
Mijn reumatoloog heeft al eens gezegd dat ik maar eens moest stoppen met het werk wat ik nu doe, maar het bevalt me goed, ik vind het leuk en ja het betaald super goed.
Wat is CRP?? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:12

BarockPinto schreef:
[naam], ik begrijp wat je bedoelt.
Zelf heb ik ook lichamelijk zwaar werk (waarbij ik met dozen van soms 20 kilo sleep en dan pallets vol) en denk ook wel eens aan wat anders.
Mijn reumatoloog heeft al eens gezegd dat ik maar eens moest stoppen met het werk wat ik nu doe, maar het bevalt me goed, ik vind het leuk en ja het betaald super goed.
Wat is CRP?? :o

Pff, denk dat ik misschien maar eens naar mijn HA moet om eens een gesprekje te hebben, naast de lichamelijke klachten :+ Ik weet echt niet wat het beste is om te doen .. Volgende week moet ik toevallig naar de arbeidsgeneesheer, ga die ook maar eens inlichten denk ik .. eens zien wat daar gezegd wordt ...

CRP is een ontstekingseiwit, dat stijgt dus als er ergens een ontsteking in je lichaam zit. Maar kan bv. ook stijgen als je griep of ergens een infectie hebt. En, het kan ook zijn dat je wel een ontsteking hebt maar dat de CRP niet stijgt, dat gebeurt nogal eens bij fibro etc. Dus het zegt niet alles, maar als het gestegen is geeft het wel wat aan ;) (normale waarden bij ons is < 1 maar alles wat ik tegenkom, werk in het labo aan dat toestel, wat echt niks heeft is < 0,1 .. dus als je dan aan bv. 4 zit is er toch wat aan de hand :+ ).

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:42

Ok, ik heb dus al jaren Fibro, ik heb wel ergens een boekje er over liggen, maar eigenlijk nog nooit iets gelezen op internet over Fibro.
Zit ik nu dus net even te lezen op de site fibromyalgie.nl.

Ben afgelopen jaren zo vreselijk vaak naar de HA geweest met klachten dat ik moe ben en soms heel moeilijk naar de wc kan, of soms wééken aan de dunne.
Elke keer kreeg ik van die poedertjes en pilletjes voor spastische darm.
Waarom legt mijn HA geen verband met de Fibro of ben ik nou gek :?
Aangezien ik dus nu op de site lees over PDS en CVS.
Hoe herkenbaar _-:(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:12

Ja Magnesium werkt spierontspannend en stressverlagend. Werkt goed bij fibro. (bij mij dan)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:18

Misschien moet ik dan maar eens losse magnesium tabletten kopen (of bestaat dat niet).?

Edit: gevonden.
Slaap jij er ook beter van?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:20

BarockPinto schreef:
Misschien moet ik dan maar eens losse magnesium tabletten kopen (of bestaat dat niet).?

Edit: gevonden.
Slaap jij er ook beter van?

Ik slik Magnesium, Calcium, Vit B van de Etos. :)
Slapen doe ik sowieso heel goed.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:26

Ten eerste, allemaal de beste wensen!

Sporten jullie ook?
Een kennis van mij is fysio, misschien wil ze hier ook wel uitleg komen geven, en gaf ook aan, dat licht sporten juist heel goed is voor fybro patienten.
Dat had ik zelf ook al ondervonden.
En ze gaf ook aan dat magnesium slikken ook niet zo goed kan uitpakken, omdat de verhoudingen onderling ( aan vitamines) verstoord kunnen raken.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:30

Oeh jaloers Suzanne :P De dag dat ik goed ga slapen gaat echt de vlag uit. Het is altijd al een probleem geweest, maar door de pijn wordt het nu haast alleen maar beroerder.

Hmm glucosamine heb ik ook een tijdje geprobeerd, maar maakte bij mij totaal geen verschil. Uiteraard zal dit per persoon wel verschillen, maar dat was voor mij wel een beetje een tegenvaller.

Ik heb vandaag weer gereden, na weer iets van 5 weken, viel me niet helemaal mee. Kwam er weer goed mank vanaf en ben nu al ruim een uur bezig met weer op temperatuur komen, maar blijf zo koud.
Verder heb ik een crosstrainer, waar ik nu iedere dag 10 min op probeer te staan. Heb het eerder ook wel gedaan, maar toen niet goed opgebouwd, dus na 1x 45 min gedaan te hebben, hield ik het de dag er na nog maar 5 min vol. Ik ga dan ook niet al te fanatiek aan de gang, maar gewoon even bezig zijn, wat conditie opbouwen en hopelijk wat spek kwijtraken :+

Oh met mijn brakke schouder zit er ook weer wat ontwikkeling in het verhaal. Mijn vader had de fysio gesproken waar ik eerder geweest ben, ook voor die schouder, die zijn mond viel open van verbazing en moest hem maar even bellen. Hij heeft mij gezegd om een second opinion te vragen bij een orthopeed die in heel Nederland erg goed aangeschreven staat, dus de afspraak staat op 28 maart (nog erg ver weg, maar goed).

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:58

ik heb het niet in combinatie met magnesium kunnen vinden maar heb er wel multivitamine gehaald. die nemen we normaal altijd in de winter. dus eerst kunnen we weer vooruit. en daar zit ook magnesium in.

ik zie wel. als ik me beroerder ga voelen, stop ik er weer mee.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:51

Attitude schreef:
Ten eerste, allemaal de beste wensen!

Sporten jullie ook?
Een kennis van mij is fysio, misschien wil ze hier ook wel uitleg komen geven, en gaf ook aan, dat licht sporten juist heel goed is voor fybro patienten.
Dat had ik zelf ook al ondervonden.
En ze gaf ook aan dat magnesium slikken ook niet zo goed kan uitpakken, omdat de verhoudingen onderling ( aan vitamines) verstoord kunnen raken.

Ja ik rij gewoon paard. Echter kan ik alleen paarden rijden waarbij ik niet teveel/zwaar moet aandrijven en die niet gaan hangen. Mijn voorkeur gaat dan ook altijd uit naar een pony, deze zijn gewoon makkelijker bij elkaar te rijden en lopen vaak lekker vlot door.

Magnesium werkt bij slecht, hierdoor wordt het bij mij alleen erger, dat geldt eigelijk voor alle vitemines en mineralen die ik extra slik. Als ik er weer mee stop gaat het weer beter. Ik laat ze nu maar gewoon staan.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:01

Meldt zich ook weer eens :) Hier gaat het wisselend, as usual :)

Ik sport ook, 1x in de week fitness onder begeleiding van een fysio, maar ook voor mezelf 2x per week. Ik voel me er stukken beter door. De pijn wordt niet echt minder, maar ga er wel beter door in m'n vel zitten. Heb een paar weken terug weer eens gereden (op een IJslander, 5 ganger die alles door elkaar gebruikte :)) ) en daarna had ik wel weer meer last, maar het viel me eigenlijk nog reuze mee! Hoop dat ik straks lekker met m'n eigen merrie aan de slag kan. Al zijn het maar wat korte buitenritjes, ik wil weer rijden!!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:02

Rij ook nog paard (gelukkig) en verders wandel ik veel met hond + heb staand/bewegend werk.
Dat gaat redelijk, heb periodes niets gedaan en toen was het net zo erg :(:)
Ben gewoon heel gevoelig voor weersomschakelingen :o . Maar nu met diacflonac gaat het echt beters *\o/* MSM, magnesium ed werken bij mij niet :n dus dan de rest van m'n leven maar het zwaardere/ chemische / slechte medicijn :j

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:06

Ik sport op moment bijna niet, door het weer en door andere dingen rijd ik mijn paard nu al even niet, vandaag bij de reumatoloog geweest, is nu dus vastgesteld dat ik fibro heb maar ze denken dat ik daarnaast nog een andere vorm van reuma heb dus nu gaan ze scans van mijn rug en knie opvragen en uitslagen van bloedonderzoeken en dan mag ik over drie weken terug

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:14

Ik ben ook wel lid van de sportschool maar al zeker 5 maanden niet geweest.
Als ik weer begin, heb ik meestal de eerste weken meer last van de Fibro, maar als ik dan even doorzet, merk ik wel dat het beter gaat en soepeler word.

Rijden heb ik ook al dik 2 jaar niet meer gedaan omdat mijn huidige paardje dit jaar pas 3 wordt.
Maar als ik wel rij krijg ik wel veel last van mijn heupen, linkerknie en rechter schouder.
Het was nog niet zo erg dat ik geen uur kon paardrijden, maar ik zeg het is al ruim 2 jaar geleden dat ik uberhaupt op een paard heb gezeten, dus ik weet niet hoe het nu zal gaan.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:19

Trouwens, hebben jullie ook 'vreemde' blauwe plekken? Ik heb vrij grote blauwe plekken aan de binnenkant van mijn knieën, ze lijken groter of meer zichtbaar te worden bij meer belasting. Ook als ik het koud heb wordt het blauwer... Iemand die het herkent?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:39

Blauwe plekken ken ik niet, (wel als ik me stoot := )
Heb wel vaak paarse en koude handen, maarja dat is natuurlijk geen blauwe plek.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:24

Ik ben vandaag naar de huisarts geweest omdat de pijn in m'n gewrichten niet weg trok (wat normaal dus wel zo is). Hij heeft m'n klachten aangehoord, de tenderpoints gevoeld & toen concludeerde hij dat het fybromyalgie is.
Als ik de sites erover lees herken ik mezelf er ook in, maar ik vraag me af of je aan de hand van die paar dingen al vast kunt stellen dat het fibromyalgie is? Of het is verstandig om een doorverwijzing naar de reumatoloog te vragen?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:29

Een reumatoloog moet eerst al het andere uitsluiten ( dmv röntgenfoto's, bloedonderzoek ),dus daarom is het wel verstandig om een doorverwijzing te vragen.
Een huisarts mag volgens mij de diagnose ook niet stellen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:30

Zijn er hier ook mensen die last van de rug hebben in combinatie met FM? ik heb meerdree hernia's en soms schiet het me in de rug en kan ik geen stap meer zetten, maar voor mijn gevoel is het niet mijjn ruggewervel maar de spieren aan de zijkant maar alles doet dan zo zeer dat het niet precies te zeggen is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:32

Magnesium werkt juist heel goed als toevoeging omdat er in ons dagelijkse voedsel steeds minder magnesium zit. Dit zit vooral in verse groenten enzo.
Daarom hebben veel mensen juist een magnesium tekort en kunnen ze klachten krijgen.

Blauwe plekken... hm nee niet echt blauw maar wel gewoon plekken die voelen als een blauwe plek maar het niet zijn.