[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:45

Ja, maar bij de pil toch ook wat bij je "past". Microgynon 30 is een lichtere en vrij gangbare pil. Maar je hebt ook andere waardoor je bijv. bepaalde bijwerking niet krijgt, of als je bepaalde medicijnen slikt krijg je ook weer anderen.

Trobose-patiënten mogen ook geen "gewone" pil. :n

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:49

Als zal nooit zomaar op een pil met andere (hoofd)bestanddelen worden overgezet door de apotheek, maar je kan dus wel van de microgynon30 naar een andere pil met precies dezelfde werkzame bestanddelen. Helaas kunnen sommige mensen niet goed tegen bepaalde hulpstoffen. Voor sommigen (zoals ik) is de MG30 dus de juiste pil, maar voor sommige is de goedkope versie beter, die hebben dan minder bijwerkingen.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:48

heb eigenlijk nooit gekeken naar de hoofd bestanden ik had eerst niet eens in de gaten, heb tot nog toe geen bijwerkingen gehad..

Wat voor voordeel en nadelen heeft het eigenlijk als je een lichtere of zwaardere pil hebt ? is met zwaardere pil het kans op zwanger worden dan kleiner ofz? heb echt geen flauw idee zelf..

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:50

Ja denk het...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 04:08

Ik denk dat de kans op zwanger worden idd wat kleiner is, met als gevolg dat je iets minder nauwkeurig kunt zijn zonder gevolgen. De minipil moet je echt stipt op tijd innemen, dat is met de gewone pil niet zozeer het geval.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:56

Ja de mini pil wist ik die wil ik dan ook echt niet !
mijn gewone pil neem ik vaak tusssen 7 en 10 in. ligt er beetje aan hoe laat ik uit me bedje ben haha maar dat is nooit langer dan 10 uur..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:59

Heetf er iemand ervaring met het verwijderen van een spiraal (in dit geval mirena?)

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:04

Nee sorry, daar heb ik (nog) geen ervaring mee :n

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:08

Hmm jammer, ik zit zo te twijfelen. Hij zit er nu sinds augustus in, maar blijf veel pijn houden. Ik kijk het nog even aan.
Maar ik ben vooral bang voor de pijn.
Bij het inzetten deed het al verrot zo'n pijn dat ik hem er nu vanwege die pijn er niet uit durf te laten halen. :+

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:40

Zit hij nog wel goed dan?
Er zijn (voor zover ik gehoord heb) een klein aantal vrouwen waar hij pijn bij blijft doen.

Heeft iemand enig idee hoe het (misschien anders hier als in nederland maar toch) gaat als je een afspraak bij de gyneacoloog voor de mirena. Krijg waarschijnlijk eerst een controle gesprek hier namelijk morgen. Maar aangezien ik nog beetje ongesteld ben hoop ik dat het mogelijk is dat ze hem meteen zet. Is dat mogelijk denken jullie?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:04

Als het net zo werkt als in NL niet, aangezien je hem zelf moet ophalen bij de apotheek.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:05

hmmmz als dat het geval is, moet ik het nog een maand aanzien :=
Hoop dan dat het anders is hier :')

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:13

Marchador schreef:
Hmm jammer, ik zit zo te twijfelen. Hij zit er nu sinds augustus in, maar blijf veel pijn houden. Ik kijk het nog even aan.
Maar ik ben vooral bang voor de pijn.
Bij het inzetten deed het al verrot zo'n pijn dat ik hem er nu vanwege die pijn er niet uit durf te laten halen. :+

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij heb ik gelezen dat het verwijderen minder pijnlijk is dan het plaatsen. Bovendien is dat eenmalig en daarom wellicht beter te verdragen dan pijn die steeds terug komt. Bij mij heeft het ook een half jaar geduurd voordat mijn lichaam aan het (koper)spiraaltje gewend was. Daarna ging het plotseling veel beter en nu ben ik erg blij dat ik hem toch heb laten zitten. Misschien kun je even overleggen met je huisarts? :)

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:09

Ik heb gister de Diane 35 voorgeschreven gekregen door mijn huisharts, die heb ik bij de apotheek opgehaald. Eenmaal thuis stond er een hele andere naam op de verpakking vermeld; Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol Sandoz. Ik ben gaan googelen en het is wel gewoon dezelfde pil, maar ik las ook redelijk wat negatieve ervaringen. Iemand van jullie ervaringen met deze pil?

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:12

Zo :Y) vandaag geweest. Uitstrijkje gemaakt, en controle gehad. Over 2 weken heb ik een afspraak in het ziekenhuis, en dan nog een onderzoek. Daarna word er voor een paar dagen later een afspraak gemaakt om hem onder volledige narcose te zetten.
Stond er behoorlijk van te kijken. Ja het deed zeer, zei ze als je nog geen kinderen hebt gehad. Ja uh.. dat wist ik voordat ik besloot dat ik de mirena wou.
Maar ik word dus helemaal plat gespoten tegen die tijd :=

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:53

Bedankt voor de reacties.
In het begin heb ik erg veel last gehad van de mirena mede omdat hij de eerste keer niet goed gezet was en dit hevig ging bloeden.
Bij de gyn heb ik hem weer laten zetten en dit ging goed en was zo gepiept. Voor controle ruim een maand later moest ik teurgkomen en de gyn was erg tevreden en de mirena zat helemaal goed.

Ik heb er weinig last van gehad m.u.v. de maandelijkse periode.. god wat doet dat zeer zeg, zo heftig is het nog nooit geweest.
Maar nu sinds een paar kleine weekjes heb ik er enorm veel last.. zelfs zoveel last van dat de tranen me gewoon in de ogen staan. Hte is net alsof er een kabouter in mijn baarmoeder staat en heel hard zijn huisje daar loopt te bouwen :+

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:12

ik heb gister de diane-35 pil voorgeschreven maar nu lees ik dat sommige mensen de namaak hebben (dus niet de echte, ivm verzkering).
nu wil ik deze week de pil ophalen maar wil wel zeker weten of het de echte is of niet natuurlijk... hebben jullie misschien een foto van de verpakking van de diane-35 pil?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:27

wendietjuhhh, kijk even op dokteronline.com daar kan je een foto zien.
Je had ook zelf even kunnen googlen :D

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:30

MandyR schreef:
wendietjuhhh, kijk even op dokteronline.com daar kan je een foto zien.
Je had ook zelf even kunnen googlen :D

ik heb gegoogled en ik kwam op drie verschillende verpakkingen uit... vandaar mijn vraag.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:31

IkbenMarije schreef:
Ik heb gister de Diane 35 voorgeschreven gekregen door mijn huisharts, die heb ik bij de apotheek opgehaald. Eenmaal thuis stond er een hele andere naam op de verpakking vermeld; Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol Sandoz. Ik ben gaan googelen en het is wel gewoon dezelfde pil, maar ik las ook redelijk wat negatieve ervaringen. Iemand van jullie ervaringen met deze pil?

wendietjuhhh schreef:
ik heb gister de diane-35 pil voorgeschreven maar nu lees ik dat sommige mensen de namaak hebben (dus niet de echte, ivm verzkering).
nu wil ik deze week de pil ophalen maar wil wel zeker weten of het de echte is of niet natuurlijk... hebben jullie misschien een foto van de verpakking van de diane-35 pil?

Op de echte staat gewoon diane35, op de 'neppe' de generieke naam waarschijnlijk.
Verder geloof ik graag dat er slechte ervaringen op internet staan over zowel de 'echte' als de 'neppe'. De Diane is gewoon een relatief zware pil en wordt daarom niet zomaar als anticonceptie voorgeschreven. Ik heb het een jaartje geslikt toen ik 15/16 was (ben nu 22) en ik werd er langzaam depressief van, ging erg zweten, en had vaak buikkrampen (alsof m'n darmen eruit kwamen, vreselijk).
Toendertijd bestond de 'neppe' nog niet, maar daar worden de bijwerkingen niet meer of minder van :D

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:34

Yessy schreef:
IkbenMarije schreef:

wendietjuhhh schreef:

Op de echte staat gewoon diane35, op de 'neppe' de generieke naam waarschijnlijk.
Verder geloof ik graag dat er slechte ervaringen op internet staan over zowel de 'echte' als de 'neppe'. De Diane is gewoon een relatief zware pil en wordt daarom niet zomaar als anticonceptie voorgeschreven. Ik heb het een jaartje geslikt toen ik 15/16 was (ben nu 22) en ik werd er langzaam depressief van, ging erg zweten, en had vaak buikkrampen (alsof m'n darmen eruit kwamen, vreselijk).
Toendertijd bestond de 'neppe' nog niet, maar daar worden de bijwerkingen niet meer of minder van :D

De diane35 is niet zwaarder dan een andere pil volgens mijn huisarts... hij heeft mij het helemaal uit gelegd waarom dat zo is en daar zit wel een kern van waarheid in. Tenminste dat klonk erg logisch. Ik denk dat iedereen anders reageert op een bepaalde pil.
Een pil is sowieso beter om helemaal niet te slikken want elke pil is slecht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:39

Marchador schreef:
In het begin heb ik erg veel last gehad van de mirena mede omdat hij de eerste keer niet goed gezet was en dit hevig ging bloeden.
Bij de gyn heb ik hem weer laten zetten en dit ging goed en was zo gepiept. Voor controle ruim een maand later moest ik teurgkomen en de gyn was erg tevreden en de mirena zat helemaal goed.

Ik heb er weinig last van gehad m.u.v. de maandelijkse periode.. god wat doet dat zeer zeg, zo heftig is het nog nooit geweest.
Maar nu sinds een paar kleine weekjes heb ik er enorm veel last.. zelfs zoveel last van dat de tranen me gewoon in de ogen staan. Hte is net alsof er een kabouter in mijn baarmoeder staat en heel hard zijn huisje daar loopt te bouwen :+

Wat een creatieve manier van uitleggen ;)

Ik weet wat je bedoelt. Ik heb het spiraaltje er na 9 dagen uit laten halen omdat ik bijna flauwviel van de pijn...

Edit: En ik zit nu 4 maanden aan de Yaz pil, maar nu ben ik al 6 dagen ongesteld door de pil heen... en niet zo'n klein beetje ook :(

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:40

Joolien schreef:
Marchador schreef:

Wat een creatieve manier van uitleggen ;)

Ik weet wat je bedoelt. Ik heb het spiraaltje er na 9 dagen uit laten halen omdat ik bijna flauwviel van de pijn...

Oee is het zo erg?? :=
Ben blij dat ik ook nog positieve verhalen voorbij zie komen. Anders ga ik toch wel heeeeeel flink twijfelen nu :=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:02

wendietjuhhh schreef:
De diane35 is niet zwaarder dan een andere pil volgens mijn huisarts... hij heeft mij het helemaal uit gelegd waarom dat zo is en daar zit wel een kern van waarheid in. Tenminste dat klonk erg logisch. Ik denk dat iedereen anders reageert op een bepaalde pil.
Een pil is sowieso beter om helemaal niet te slikken want elke pil is slecht ;)

Kunstmatige hormonen zijn niet het meest gezonde ter wereld nee. Inhoud is als volgt:
Diane35: 2 mg cyproterone acetate + 0.035 mg ethinylestradiol
MG30: levonorgestrel 0.15mg and ethinylestradiol 0.03 mg

Vooral het eerste hormoon in de diane is dus heel veel. Dat is het stukje wat acne vermindert (http://en.wikipedia.org/wiki/Cyproterone). Maar dat het weinig doet voor je cyclus betekent niet dat het geen bijwerkingen veroorzaakt :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:13

Zeker niet aan twijfelen zou ik zeggen, over het algemeen zijn de verhalen ook heel erg positief. ;)