Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NessaX

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:17

dus in principe bij warm eten, 0,5 tellen? :)

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:18

0.5 rekenen voor warm. Hij krijgt 's avonds nu minder koolhydraten binnen, daar is dus ook minder insuline voor nodig. Dus afhankelijk van de hoeveelheid kh moet je insuline geven..

(ik ga ervan uit dat je met hoeveelheid voor een portie een hoeveelheid insuline bedoelt ;))

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:19

Ja, als je bij avond eten steeds dezelfde hoeveelheid koolhydraat hebt, zelfde hoeveelheid insuline, dus 0.5 voor warm eten in dit geval :)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:20

Bonaire schreef:
0.5 rekenen voor warm. Hij krijgt 's avonds nu minder koolhydraten binnen, daar is dus ook minder insuline voor nodig. Dus afhankelijk van de hoeveelheid kh moet je insuline geven..

(ik ga ervan uit dat je met hoeveelheid voor een portie een hoeveelheid insuline bedoelt ;))

Oke, want het was raar. De diabetes verpleegster zei warm 0,5 en de diëtiste zei voor warm die 2 houden.
En thuis dachten we van : wat zou het nu zijn. En hij had 2 dan ingespoten. :)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:21

Bedankt allebei! :D
Ja er is wel altijd iemand in het ziekenhuis. Maar dit is het paasweekend, dus we durfde niet echt te bellen :)

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:25

Om ook twee te spuiten voor warm eten moet hij wel heel veel aardappelen eten :p

Wat ook handig is om te weten, sommigen koolhydraten zijn langzaam. Dat betekent dat het langer duurt voordat die suikers in het bloed aan komen. Dit zijn etenswaren met de letter p als ezelsbruggetje. Dit geldt namelijk voor: Pasta (dus spaghetti, macaroni, (en rijst)), Patatjes en Pannenkoeken :)

Met spuiten is dit altijd even ingewikkeld en zal ook vaker verkeerd gaan. Handigste is om dit een keer goed met dietiste/verpleegkundige door te spreken :)

Oh, en bellen mag altijd! Er is altijd iemand in het zh om te helpen en om die telefoon op te nemen. Gewoon bellen dus bij twijfel!

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:27

ja ma je kent mannen hé, zo koppig.
Hij zei van: vraag eens aan die van bokt :P

Ja hij had fritten gegeten. Dus we mogen ook daarna spuiten hadden ze verteld. Maar deze keer ervoor gedaan. :)

Pannenkoeken wist ik niet. :D

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:29

Ghehe :) Voor jullie is de regel iets anders, met frieten ipv patat.. Succes verder! En vragen mag altijd ;) PB/mail ook.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:40

Oke bedankt! :D
Was zijn 2de hypo deze week. Dus gelukkig dat we nu weten wat het geweest was. Dan kunnen we dat morgen goed uitrekeningen :D

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:48

Hou er inderdaad rekening mee dat de insuline vaak al kan gaan werken voor de koolhydraten uit friet, pannenkoeken of pizza bijvoorbeeld los komen uit de voeding.

Dus spuit bij dat soort eten (met vet dus) liefst na het eten. Je kan namelijk zomaar om die reden een hypo kregen. In frieten zitten namelijk best nog veel koolhydraten, dus het zou ook nog weleens met het soort warm eten te maken hebben.

Weet je, ik heb ook wel maanden nodig gehad voor ik wist hoe mijn lichaam reageerde op bepaalde voedingsmiddelen. En een goede diëtist/verpleegkundige kan je alles leren over koolhydraten tellen, insuline daarop afstellen en de snelle en langzamere werking van je voedsel (glykemische index).

Alle begin is moeilijk!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:07

NessaX schreef:
Is er iemand online? ik heb een belangrijke vraag.

ik nu wel..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:09

De vraag is al geweest ;-)

Toevallig besefte ik net door die vraag dat ik op Goede Vrijdag 2002 de diagnose diabetes kreeg. Ik zou me nu geen leven zonder meer kunnen voorstellen ... gek he?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:10

oke ik had net pas door dat er al antwoord was gegeven

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:12

Hehe ze is al gesteld :)
Alvast bedankt :)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:13

MoniqueT schreef:

Toevallig besefte ik net door die vraag dat ik op Goede Vrijdag 2002 de diagnose diabetes kreeg. Ik zou me nu geen leven zonder meer kunnen voorstellen ... gek he?

Ja al 8 jaar. Is al even :)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:17

NessaX schreef:
MoniqueT schreef:

Ja al 8 jaar. Is al even :)

Ja inderdaad! ik zou me ook geen leven zonder kunnen voorstellen, maar ik heb het ook al vanaf mijn 1e jaar dus is toch wel weer anders natuurlijk dan dat je het zo opeens zeg maar op 10 jarige leeftijd krijgt ofzo.. dat zou toch wel rot zijn dan! Ineens veranderd er dan erg veel voor je.. :oo

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:20

aja had bijgelezen. :')
tootje71 schreef:
NessaX schreef:
Wauw al zolang? en was zeker vervelend toen je zo jong was. Of had je het rond een leeftijd al door?
Was het erfelijk bij je? En had je kans het te geven aan je kinderen?
Oke veel vragen weer, sorry :)

Hoi, ik weet nog heel goed dat ik als bijna 3 jarige doodziek in de auto zat en mijn moeder helemaal in de stress zat dat is me wel bijj gebleven , ook het leren spuiten en de ziekenhuisopnames brrrrrrr is toch altijd een rot herinnering gebleven.
Het zit bij ons ver in de familie maar niet mijn naasten zeg maar.
Mijn zoontje heeft iets meer kans maar daar denk ik maar niet te vaak aan en tegenwoordig zijn ze zo veel handiger als 30 jaar geleden.
Ik ben begonnen met een "ijzeren"spuit die je elke dag moest uitkoken hihi voel me nu heeel oud..
maar goed alleen tijdens mijn zwangerschap kreeg ik diabetes kwaaltjes en zijn mijn ogen 6 keer gelaserd eenmaal mijn zoontje eruit was alles over heel vreemd..

verder "nog" geen kwaaltjes gelukkig maar !

Is erg op zo'n jonge leeftijd. Zo ziek ocharme. Ja bij men vriend is het ook alleen heel ver. Maarja. :)

Bonaire schreef:
En Nessa, ik heb heel erg veel steun gehad maar m'n super lieve vriend toen ik 'gediagnosticeerd' werd, ik weet zeker dat jouw vriend ook heel erg veel steun aan jou heeft. Zo te horen help je m heel erg en steun je m geweldig goed en pik je het snel op. Super goed van je!

Bedankt :o

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:21

Ik was 36 :-)

Op zich was dat gewoon goed. Geen moeilijke pubertijd meer, geen pomp terwijl je aan het 'daten' bent, geen swingende bloedsuikers door hormonen en geen zwangerschapswens meer.

Ik ben een gezegend mens en ik snap best hoe moeilijk het is als je wel jong diabetes krijgt!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:23

Dat zit ik me ook wel eens af te vragen, ik was drie jaar en ben nu 38 ik weet nog heel goed dat ik alle ziekenhuis bezoeken en opnames heb gehad, het heeft toch mijn leven beheerst en wie ik nu ben..

Ik heb als kind altijd gedacht dat ik niet "normaal" was, en pas toen ik volwassen werd wist ik dat ik wel gewoon was . ik was dus drie maar ik denk dat als je ouder bent je het toch "anders" ervaard ...

Misschien zit ik er totaal naast maar ben er we nieuwsgierig naar.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:24

Ja als ik het hier zo hoor vanaf 1,2,3 jaar. Zal wel zo moeilijk zijn geweest. En ik dacht dat mijn vriend al "jong" was.
Als 22iger :D

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:25

tootje71 schreef:
Dat zit ik me ook wel eens af te vragen, ik was drie jaar en ben nu 38 ik weet nog heel goed dat ik alle ziekenhuis bezoeken en opnames heb gehad, het heeft toch mijn leven beheerst en wie ik nu ben..

Ik heb als kind altijd gedacht dat ik niet "normaal" was, en pas toen ik volwassen werd wist ik dat ik wel gewoon was . ik was dus drie maar ik denk dat als je ouder bent je het toch "anders" ervaard ...

Misschien zit ik er totaal naast maar ben er we nieuwsgierig naar.

hmm ik kan me er eigenlijk niets van herinneren, maar ja was toen ook maar 1 dus opzich wel logisch :o
Maar ik heb het eigenlijk nooit als raar ervaren, ik weet niet het was heel gewoon voor mij, en kon er verder normaal mee omgaan.
Klasgenootjes begrepen het gelukkig, en had er verder ook nooit problemen mee.
Dat begint nu meer wat te komen zeg maar :Y)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:29

zo zie je dat iemand het heel anders kan ervaren, ik kan er nog altijd heel boos om worden "waarom ik " maar aan de andere kant als er iemand met een pil voor mijn neus zou staan en zou zeggen als je dit neemt is de suiker weg zou ik er hard over moeten nadenken .. het hoort bij mij... maar toch..... de herinneringen als kind blijven diep zitten , en het blijft moeilijk daar aan terug te denken.

Ik ben nooit gepest maar toch voelde ik mijn anders...

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:34

tootje71 schreef:
zo zie je dat iemand het heel anders kan ervaren, ik kan er nog altijd heel boos om worden "waarom ik " maar aan de andere kant als er iemand met een pil voor mijn neus zou staan en zou zeggen als je dit neemt is de suiker weg zou ik er hard over moeten nadenken .. het hoort bij mij... maar toch..... de herinneringen als kind blijven diep zitten , en het blijft moeilijk daar aan terug te denken.

Ik ben nooit gepest maar toch voelde ik mijn anders...

ja inderdaad dat begrijp ik, ik had het eigenlijk nooit zo, dat ik me anders voelde, alleen nu begint het soms wel wat lastiger te worden. Soms wens je die diabetes het liefst dan maar even weg zeg maar. :P

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:40

Haha ja dat snap ik . ik zag in je profiel dat je 15 bent.. ik ben wat ouder haha maar heb dat ook meegemaakt..

helemaal rond die leeftijd .. suiker wat was dat ?

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:44

tootje71 schreef:
Haha ja dat snap ik . ik zag in je profiel dat je 15 bent.. ik ben wat ouder haha maar heb dat ook meegemaakt..

helemaal rond die leeftijd .. suiker wat was dat ?

haha ja zeker rond deze leeftijd, steeds van die wisselende suikers, en dan ook nog wel eens last van slecht humeur bij hoge suikers :o
En dan maar ouders hebben die het niet begrijpen waarom je zo chagrijnig bent enzo.. :P