Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:54

Goh wat ben ik eigenlijk blij dat mijn overbeet opgelost is door een reeks beugels. Ik had toendertijd een overbeet van ruim 12 mm.

O_fun_, fijn dat de operatie goed verlopen is!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:38

Zo, he he... Eindelijk komt er (een beetje) schot in het zooitje. Lang leve een meedenkende en -levende kaakchirurg.

27 februari worden 4 verstandskiezen + 1 kleine kies linksonder verwijderd, onder narcose met gasmasker ipv infuusnaald.

23 april (gelijk maar doorpakken he :P) is de operatie van de verbreding van de bovenkaak.

Tussendoor gaat de ortho dan blokjes op mijn ondertanden zetten en ergens voor de 2e operatie een apparaatje zodat ik zelf de bovenkant kan opkrikken. Brrr :+

Wat waren die druppels/goedjes ook alweer die tegen de zwelling hielpen? Ik neem iig koelelementen mee naar de operatie voor de 1e dag (daarna schijnt het geen nut meer te hebben om te koelen?)

chanicha

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:20

Homeopatisch van Dr. Vogel of VSM!
Als je het zegt bij de drogist weten ze het wel.

Wel lekker dat er nu eindelijk schot inzit he!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:46

Ik zag dit topic net voorbij komen, dus ik kom even binnen vallen.
Aantal jaar geleden zei mijn tandarts dat ik waarschijnlijk na m'n 18e een operatie moest ondergaan omdat ik ook een overbeet heb. Niet heel ernstig, maar mijn kaak staat iets te ver naar achter waardoor ik totaal bijna geen kin heb :+ en heb tegenwoordig vaak last van mijn kaken, beetje een zeurende pijn. Ook knakt mijn kaak heel erg tijdens het eten, super irritant.

Nu zag ik dit topic en moest ik hier weer aan terug denken. Eigenlijk wil ik namelijk geen beugel meer, ben nu 20 en vind het toch wel erg lelijk staan. Maar vanuit medisch oogpunt, pijn aan mijn kaken etc. is het misschien toch wel belangrijk..
Zijn er misschien mensen met voor en na foto's? Hoelang moet je dan een beugel en is het eventueel ook mogelijk om een soort van onzichtbare beugel te krijgen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:06

Hier in het topic staan van diverse mensen voor en na foto's, even zoeken. Vind je ook gelijk meer info.

Een onzichtbare beugel is de linguale volgens mij, die wordt aan de achterkant van je tanden geplaatst, iemand hir had die ook. Voor mij is dat helaas niet mogelijk volgens mijn kaakchirurg, dus ik ben verdoemd tot die lelijke blokjes aan de voorkant. Maar goed, tis tijdelijk zal ik maar denken. Ik denk dat ik nog zo'n 2,5 - 3 jaar bezig zal zijn en moet nog beginnen. 27 feb. is mijn 1e van 3 operaties gepland.

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:02

N0a schreef:
Ik zag dit topic net voorbij komen, dus ik kom even binnen vallen.
Aantal jaar geleden zei mijn tandarts dat ik waarschijnlijk na m'n 18e een operatie moest ondergaan omdat ik ook een overbeet heb. Niet heel ernstig, maar mijn kaak staat iets te ver naar achter waardoor ik totaal bijna geen kin heb :+ en heb tegenwoordig vaak last van mijn kaken, beetje een zeurende pijn. Ook knakt mijn kaak heel erg tijdens het eten, super irritant.

Nu zag ik dit topic en moest ik hier weer aan terug denken. Eigenlijk wil ik namelijk geen beugel meer, ben nu 20 en vind het toch wel erg lelijk staan. Maar vanuit medisch oogpunt, pijn aan mijn kaken etc. is het misschien toch wel belangrijk..
Zijn er misschien mensen met voor en na foto's? Hoelang moet je dan een beugel en is het eventueel ook mogelijk om een soort van onzichtbare beugel te krijgen?

Na even zoeken kwam ik dit topic tegen en las jouw post. Ik heb sinds vorig jaar februari een beugel, ook ter voorbereiding van een kaakoperatie. Over twee weken zit hij er een jaar in, en ik moet je zeggen dat het echt niet erg is! Er van uitgaande dat je geen beugel wil vanwege het aangezicht..
Mensen reageren er echt heel positief op en (misschien niet onbelangrijk) ik heb er niet minder dates om gehad :D
Mijn orthodontist heeft me zo'n 'onzichtbare' beugel (ten minste, zo'n ding met witte blokjes op je tanden) afgeraden omdat a. die plaatjes een stuk minder sterk zijn en b. ze binnen no-time als nog verkleuren.

Wat ik wel verschrikkelijk vind aan dat hele apparaat is dat alles wat ik eet vast blijft zitten en zodra mijn weerstand wat minder is ik meteen m'n mond vol wondjes heb zitten. Ook de dagen na een bezoek aan de ortho wil ik dat ding er het liefst uitscheuren.

Ik weet niet of ik dit traject in was gegaan als het een vrijwillige keus was geweest, maar vanwege een eerder trauma aan mijn kaak gaan ze opereren om alles weer goed te laten functioneren en mij pijnvrij te kunnen laten eten. Bijkomend voordeel is dat ze ook mijn overbeet van 12mm gaan corrigeren *\o/*

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:19

Bedankt voor jullie reacties. Ga morgen een afspraak maken met de tandarts, nog maar eens even goed overleggen. Als hij zegt, dat ik over 10 jaar straks met een kunstgebit loop omdat mijn tanden zo snel slijten, dan kom ik gelijk in actie :+
Het valt me trouwens mee dat je het verschil qua aangezicht niet echt ziet, je ziet hier geen breedbek kikkers voorbijkomen na de operatie :P

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:23

Het gaat ook niet alleen om het slijten van je gebit maar om het slijten van je kaakgewricht. En dat is echt geen lolletje :=

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:50

Mijn kaakgewricht is al wat aan het slijten geloof ik. Je ziet nog duidelijk welke kaak ik heb gebroken. Hij zit niet meer zo goed in z'n kommetje dan de andere. Het zorgt ook voor zeurende maar vooral ook stekende pijn. Ook erg vervelend met eten want een appel doorbijten is al lastig met overbeet en met een zwakke kaak nog erger. Ik wil zo snel mogelijk van de beugel af. Het is niet zo zeer dat het vervelend is, voel er helemaal niks van. Zelfs het aandraaien bij de ortho niet. Ik ben juist blij als ik daar heen kan dan ben ik weer een stapje dichterbij de operatie! Ik kijk echt uit naar de operatie, liever vandaag dan morgen! Het aandraaien van de beugel gaat me niet snel genoeg. Maar 1x in de 6 weken. het lijkt net of gebeurd er niks want voel er nooit wat van.

Waarom heb jij een operatie nodig om je bovenkaak te verbreden Prairy? Ik heb aan de binnenkant van die kiesringen ook een soort slotjes aan beide kanten. En als het na de operatie niet helemaal past kunnen ze mijn tanden meer naar buiten plaatsen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:54

Omdat mijn bovenkaak te smal is. Mijn tanden en kiezen passen er niet in en om alles goed op elkaar te krijgen moet ie breder. Er is geen ruimte om het met ringetjes etc te doen (trust me, I asked :P)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:17

Prairy schreef:
Omdat mijn bovenkaak te smal is. Mijn tanden en kiezen passen er niet in en om alles goed op elkaar te krijgen moet ie breder. Er is geen ruimte om het met ringetjes etc te doen (trust me, I asked :P)

Tuurlijk geloof ik jou! :j
Wat gaan ze doen bij de operatie? Je gehemelte opensnijden en dan met schroefjes zodat je het zelf op kan schroeven ?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:28

Was meer van, ik heb echt geprobeerd of het op een andere manier kon dan zelf openkrikken :+ Niet dat jij me niet zou geloven.

Maar idd, ortho gaat eoa apparaatje plaatsen, dan groeinaden in gehemelte openzagen door KC en dan zelf opschroeven.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:33

Dat klinkt niet fijn. :(:)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:06

Je ziet het toch ook weleens dat ze zoiets bij ledematen doen?
Ben wel erg benieuwd hoor Prairy!
IK weet wel dat als ik zoiets had moeten doen om weer een beetje mijn oude gezicht te krijgen, ik het ook had gedaan.
Als ik eenmaal de stap heb genomen voor zoiets ben ik ook niet meer te stoppen en ga ik er ook voor!!
Vind het wel goed van je dat je het doet!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:26

Ja dat is bij mij dus ook. De stap ernaartoe is groot, maar als ik eenmaal de beslissing heb genomen, wil ik ook dat het gaat gebeuren en snel. Dat laatste levert me hier soms wat probleempjes op :+ Maar het gaat gebeuren en we gaan het wel zien...

Ik ben iig heel benieuwd. KC zei, dat de verstandskiezen het meeste pijn zullen doen, maar omdat men aanvaard dát dat zeer doet, kijken ze er minder tegenop dan bijv. in mijn geval dat zelf openkrikken.

Nu kan pijn me ook niet zoveel boeien, ze moeten alleen niet met een naald aankomen, want dan flip ik de pan uit :+ Dus tja, pijn van verstandkiezen of het idee dat ik mn gezicht open ga krikken, ik vind het laatste erger / enger...

Ik zal, als alles zit etc, eens kijken of ik foto's kan maken als jullie daar benieuwd naar zijn.

Volgens mij hoef ik trouwens ook maar 3 / 4 / 5 mm breder te worden in de bovenkaak, dus het is niet dat mn gezicht 10cm breder wordt ofzo ;)

Maar Chanicha, wat is er mis met jouw gezicht dan? (Omdat je zegt, oude gezicht terug te krijgen?)

En tnx, soms wel fijn om te horen dat mensen vinden dat je goed bezig gaat :)

Enniee, misschien kun je het zelf eens meten en bijhouden? Met foto's of een meetding ofzo? Dan weet je ook of er wat gebeurd (jij was het toch ook die wat gezeur had met de ortho of ben ik nu in de war met iemand anders?) Als er nl. niks gebeurd is het zonde van tijd en geld...
Lijkt me toch dat je wel iets moet voelen als het aangedraaid wordt.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:54

Ja. Maar het moeilijke is dat ik niet weet wat ik moet meten.
De onderste tanden willen ze naar voren brengen, maar het valt allemaal heel lastig te meten.
Ik was inderdaad diegene die wat problemen had.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:03

Misschien kun je iedere keer voor of nadat je naar de ortho gaat foto's maken van allerlei hoeken, dan zie je hopelijk na verloop van tijd vooruitgang. Misschien met een klein 10cm lang liniaaltje tussen je voortanden en ondertanden? (zeg maar je overbeet meten) en een van boven naar beneden meten? Ik zeg ook maar wat he, anders gewoon eens aan hun vragen wat ze nu precies meten en doen. Of eens (als je daarmee op goede voet staat) aan je 'gewone' tandarts vragen wat die ervan vind, of die vooruitgang ziet, bijv. tussen de rontgenfoto's en wat die zo kan zien.

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:19

enniee schreef:
Mijn kaakgewricht is al wat aan het slijten geloof ik. Je ziet nog duidelijk welke kaak ik heb gebroken. Hij zit niet meer zo goed in z'n kommetje dan de andere. Het zorgt ook voor zeurende maar vooral ook stekende pijn. Ook erg vervelend met eten want een appel doorbijten is al lastig met overbeet en met een zwakke kaak nog erger. Ik wil zo snel mogelijk van de beugel af. Het is niet zo zeer dat het vervelend is, voel er helemaal niks van. Zelfs het aandraaien bij de ortho niet. Ik ben juist blij als ik daar heen kan dan ben ik weer een stapje dichterbij de operatie! Ik kijk echt uit naar de operatie, liever vandaag dan morgen! Het aandraaien van de beugel gaat me niet snel genoeg. Maar 1x in de 6 weken. het lijkt net of gebeurd er niks want voel er nooit wat van.

Waarom heb jij een operatie nodig om je bovenkaak te verbreden Prairy? Ik heb aan de binnenkant van die kiesringen ook een soort slotjes aan beide kanten. En als het na de operatie niet helemaal past kunnen ze mijn tanden meer naar buiten plaatsen?

Ik weet niet of je het al eerder in dit topic hebt geplaatst hoor, maar wat voor operatie ga jij krijgen? Ik heb namelijk ook m'n kaak gebroken gehad en de klachten die jij hier beschrijft komen 1 op 1 overeen met de mijne!

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:20

Ik heb ook eindelijk wat meer duidelijkheid! Alles word toch vergoed als de beugel er maar voor 2013 inzit. Dus na gesprek met de ortho is besloten mijn van mijn 1e operatie een spoedje te maken! Dit betekent dat ongeveer begin april mijn bovenkaak verbreed wordt en daarna zo snel mogelijk de beugel erin gaat.

Ik moet net als prairy ook zelf mijn bovenkaak gaan opschroeven!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:27

Fijn Iris! Snap niet helemaal waarom het dan een spoedje moet worden? Het is pas januari toch? Moeten er bij jou ook nog verstandskiezen uit zoals bij mij of dat niet?

Ik kijk echt onwijs tegen dat openschroeven op, jij?

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:59

Omdat er hier een flink lange wachtlijst is en het anders pas eind van het jaar zou worden! Ja bij mij worden de verstandskiezen er tijdens de operatie ook meteen uitgehaald. Ik zie zelf idd ook het meest tegen dat aandraaien van die schroef op!
Na de beugel krijg ik ook nog een tweede operatie waarbij ze de bovenkaak een stuk naar achter brengen en daar passen ze dan de onderkaak ook weer op aan..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:39

_Mas schreef:
enniee schreef:

Ik weet niet of je het al eerder in dit topic hebt geplaatst hoor, maar wat voor operatie ga jij krijgen? Ik heb namelijk ook m'n kaak gebroken gehad en de klachten die jij hier beschrijft komen 1 op 1 overeen met de mijne!

Ik krijg 'gewoon' een overbeet operatie. Mijn onderkaak wordt 8 mm naar voren geschoven. Vervelend zijn de klachten die ik nu nog overhoud van letsel 12 jaar geleden. Heb jij ook echt pijn aan de kant waar de kaak gebroken is? Bij mij doet namelijk de andere kant ook regelmatig pijn. Die kant die gebroken was zorgt vooral voor stekende + zeurende pijn en de andere kant vooral zeurende pijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:29

_Iris schreef:
Omdat er hier een flink lange wachtlijst is en het anders pas eind van het jaar zou worden! Ja bij mij worden de verstandskiezen er tijdens de operatie ook meteen uitgehaald. Ik zie zelf idd ook het meest tegen dat aandraaien van die schroef op!
Na de beugel krijg ik ook nog een tweede operatie waarbij ze de bovenkaak een stuk naar achter brengen en daar passen ze dan de onderkaak ook weer op aan..

Zo das wel heeeel lang ja... En ik vond dat ik al lang moest wachten, 3 maanden voor een afspraak om afspraken te maken ( }:0 ) en dan iets meer dan een maand voor de 1e en dan nog ff langer voor de verbreding. Helaas vond de KC dat hij ze niet kon combineren bij mij, das wel balen, nou loop ik 2x met een dik gezicht vlak na elkaar. Maar goed, niks aan te doen...

Maar de 2e is bij jou dus anders dan bij mij, bij mij gaat de onderkaak naar voren en volgens mij wordt die aangepast op de bovenkaak. Dat hoop ik tenminste. Moet het geloof ik nog maar eens goed navragen.

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:22

Citaat:
Ik krijg 'gewoon' een overbeet operatie. Mijn onderkaak wordt 8 mm naar voren geschoven. Vervelend zijn de klachten die ik nu nog overhoud van letsel 12 jaar geleden. Heb jij ook echt pijn aan de kant waar de kaak gebroken is? Bij mij doet namelijk de andere kant ook regelmatig pijn. Die kant die gebroken was zorgt vooral voor stekende + zeurende pijn en de andere kant vooral zeurende pijn.

Dan zitten wij in een vergelijkbaar traject denk ik :) Ik heb 8 jaar geleden mijn kaak gebroken door een val van m'n fiets, (recht op mijn lieftallige smoeltje, geen fietstalent :') ) waardoor mijn onder- en boventanden niet meer op elkaar aansluiten. Dit zorgt inderdaad voor flinke klachten in beide kaakgewrichten, ook zoals jij hebt vaak aan de kant waar niks gebroken is geweest. In de ochtend zit de boel ook regelmatig op slot, wat ik alleen kan verhelpen door mezelf een flinke kaakslag te geven...

Gaan ze bij jou alleen je onderkaak doen? Bij mij gaan ze ook de bovenkaak naar beneden 'kantelen' om te zorgen dat ik mijn mond nog dicht kan doen :P

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:39

Ik ben ook gevallen op de fiets :') ik fietste met een lolly en die is door mijn lip gegaan waardoor ik ook nog een litteken op mijn lip heb. Ook kwamen er 2 theedoeken vol bloed uit mijn mond. Erg lekker :)

Bij mij word er alleen wat aan de onderkaak gedaan. Ik zal de volgende keer eens vragen hoe het zit met het moet dichtdoen, als ik mijn kaak naar voren schuif en mijn lippen ontspan gaat mijn mond open .

Mijn kaak zit inderdaad soms ook op slot en als dat zo is doet mijn kaak de hele dag nog veel zeerder dan anders.