[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:53

ik heb de laatste maanden last van spotting of doorbraabbloeding.. erg irritant
ik slik nu momenteel de microginon 30 en kreeg het advies om die 3 maanden lang door te slikken zonder stopweek..
maar dat zie ik echt niet zitten aangezien ik dan onwijs last van buikkramp krijg en enorm vaak naar de wc moet.. ik heb dit al als ik 1 keer doorslik en daarom doe ik dat dus niet meer..
die 3 maand zag ik dan ook enorm tegen op en heb vanochtend de huisarts gebeld.. ondanks dat ze liever had dat ik door slikte, heb duidelijk gemaakt dat ik dat echt niet doe, krijg ik vanaf volgende week een nieuwe pil..
wel van dezelfde sterkte maar dan een ander merk

heeft iemand dit ook wel eens gehad en heeft die nieuwe even sterke pil wel geholpen?
of schiet het in pricipe totaal niet op omdat hij net zo sterk is als de microginon 30?

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:59

hey ik wil hier even mijn positieve verhaal over mijn spiraaltje kwijt!!.
ik heb afgelopen vrijdag een koperspiraal laten plaatsen, ik super bang na al die verhalen van iedereen.
lag ik daar en het viel me toch verdomd veel mee.
ben er super blij mee,heb zelfs geen schrijntje last gehad van buikpijn na het plaatsen. wel wat bloedverlies maar dat schijnt normaal te zijn. het zetten valt opzich veel mee hoor!
wil ik iedereen late weten maak je niet de kop gek!! nergens voor nodig;) is heeel even 4a5 sec heftige kramp alsof je ongesteld bent z'on gevoel en dat was het.
ik laat hem in de toekost zeker nog eens plaatsen.
hoop hierbij andere een beetje angst weg te nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:02

Is er een minimum leeftijd voor een spiraaltje? Lachen

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:05

hallo,
heb vorige keer 3 strips na elkaar geslikt. (enkele kerendoorbraakbloedingen en maar 1 dag ongesteld in de stopweek daarna)
ishet slim dat ik nu de vakantie doorslik? want ik ga veel weg met vriend enzovoort. en heb geen zin in ongesteldheid. is het niet beter van gewoon een week in te lassen?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:39

Ik neem aan dat je nu vakantie hebt?
Voor je gezondheid en veiligheid van de pil zal het niet uitmaken of je doorslikt of niet. Je hebt inderdaad wel meer kans op een doorbraakbloeding, afhankelijk van hoelang geleden je een stopweek hebt gehouden. Ik zou gewoon doorslikken en de gok nemen dat je niet ongesteld wordt. Als je vakantie pas over minimaal een week begint zou ik nu even een stopweek inlassen (dan ga ik er vanuit dat je stopweek wel al minimaal 3 weken geleden was)

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:47

morgen heb ik 1 strip uit (daarvoor dus 1 stopweek waarin alles door de war was en maar 1 dag ben ongesteld geweest maar dat kon normaal geen kwaat)

vakantie begint zowat morgen! Lachen en duurt 2 weken; dus dan heb ik 5 weken geslikt (maar vorige maand was ik erg lang bezig, 3 stips en is nu nog steeds een beetje alles in de war) dus eigelijk kan het geen kwaat om nog 1 keer 2 weken langer te doen? en dan zeker 1 strip?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:03

Al slik je het hele jaar door en hou je nooit een stopweek, dan kan het nog geen kwaad. Alleen kan je altijd een tussenbloeding krijgen en dat is vervelend omdat ze onverwacht zijn. Ik zou gewoon nu nog 2 weken doorslikken en daarna kun je zelf bepalen wat je het fijnst vind.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:36

oke bedankt nuage!! Knipoog

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:32

Ik was van plan om 3 strips achterelkaar te gebruiken zonder stopweek (normaal doe ik er 2), maar nu, in de eerste week van de derde strip, heb ik best wel veel last van bloedingen. Zelfs zoveel dat ik gewoon tampons moet gebruiken, kan ik dus voor mijn gevoel net zo goed nu een stopweek inlassen. Ik ben dan toch nog wel gewoon beschermd tegen zwangerschap of niet? (aangezien ik wel al 2 strips achter elkaar heb gebruikt) Ik moet dit gewoon effe voor de zekerheid weten. Knipoog

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:25

k heb een vraagje..

Als ik rond 22.00 uur de pil in genomen heb en rond 02.00 heb overgegeven, is de pil dan nog veilig. Heb de volgende pil gewoon weer om 22.00 uur ingenomen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:38

zit volgens mij tussen de 3-4 uur daarna ben je wél veilig. als ik jou was zou ik de bijsluiter lezen.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:51

Wat lotjj92 zegt: overgeven na 3-4 uur slikken van de pil kan de werking verminderen.
Bij jou zit er 4 uur tussen, dus ik zou beter maar het zekere voor het onzekere nemen en een weekje een condoom gebruiken.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:23

Emytje schreef:
Ik was van plan om 3 strips achterelkaar te gebruiken zonder stopweek (normaal doe ik er 2), maar nu, in de eerste week van de derde strip, heb ik best wel veel last van bloedingen. Zelfs zoveel dat ik gewoon tampons moet gebruiken, kan ik dus voor mijn gevoel net zo goed nu een stopweek inlassen. Ik ben dan toch nog wel gewoon beschermd tegen zwangerschap of niet? (aangezien ik wel al 2 strips achter elkaar heb gebruikt) Ik moet dit gewoon effe voor de zekerheid weten. Knipoog

Je kunt nu gewoon per direct een stopweek inlassen. Je bent dan inderdaad nog gewoon beschermd.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:49

Maethoriel schreef:
Ik had een magere B-cup toen ik aan de pil begon 3 jaar geleden, kreeg door de pil een vollere B-cup.
Jaar geleden met pil gestopt, borsten slonken weer naar magere B.

Wat ben ik blij te horen dat ze weer krimpen.
Ik ben van een volle B naar een E-cup gegaan, en ik vind het niet zo grappig meer. Clown
Ben nu gestopt met de pil dus ik hoop dat ze weer krimpen. Vork

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:36

Zoveel maten zijn er niet enkel door de pil gekomen vrees ik...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 00:53

mijn moeder zegt dat ook altijd over mijn zusje en mij, ze is een tijdje gestopt met de pil maar het werd er echt niet minder door. ook ik ben in korte tijd flink gegroeid, maar betwijfel of dat krimpt als ik stop met de pil Bloos

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:57

spotting heb je alleen de eerste drie maanden, dacht ik eens te lezen. dat is tenminste bij de prikpil zo. je lichaam moet even wennen.

niemand die weet of je een stopweek nodig hebt als je de prilpil gebruikt? en op welke dag je precies de nieuwe moet laten prikken? 89 of zo, dacht ik te lezen?????

stomme dokters weten zelf ook niks.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 02:31

Sorry maar ik weet niks over de prikpil helaas...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:12

Ja, meld zich hier iemand met prikpil. Vork

Inderdaad 89 dagen na de eerste spuit moet je hem weer zetten en dan ben je weer 3 maand beschermd.
Heb de bijsluiter meegevraagd, staan erg veel bijwerkingen in. Bloos
Als ik dat had geweten, had ik hem denk ik niet gehaald, maar ik ben er echt tevreden mee.

Ik heb hem omdat alleen de prikpil de enigste oplossing was tegen mijn menstruatieproblemen.
En echt, het is veel minder, zit tussen 2 bloedingen 4 weken en het is echt voor mij heel kort en weinig.
Het enigste nadeel is dat je er de klok niet op gelijk kunt zetten wanneer je ongesteld wordt.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:07

Ik heb vanochtend de Myrena spiraal laten plaatsen.

Door alle verhalen hier kreeg ik wel het gevoel dat het niet het meest fijne zou kunnen zijn dat ik ooit mee zou kunnen gaan maken... welnu dat klopt - zacht uitgedrukt Verdrietig

Allereerst moest bekeken worden of het zowieso zou kúnnen, aangezien mijn baarmoeder extreem klein is (3,9 cm bleek de echo uit te wijzen, en erg nauw) dus eerst een soort kijkertje, waarbij ik aan moest geven wat ik voelde e.d. Dat voelde als sterke menstruatiekramp, meer niet, dus dat was positief en de spiraal kon geplaatst worden.

Toen kwamen de problemen - omdat mijn baarmoeder zó smal, strak en klein was (grotendeels aangeboren, grotendeels ook omdat ik geen kinderen heb en dan heb je dat zowieso meer) moest de arts met een soort van staafjes mijn baarmoedermond oprekken, om een soort van "ontsluiting" te krijgen zeg maar. Nou.... kan jullie vertellen dat dat NIET leuk is in ieder geval Bloos En dan steeds een groter staafje er in.... oh man, ik dacht dat ik GEK werd..... Die pijn die je dan voelt is met NIKS te vergelijken, zo verlammend, zo algeheel overweldigend....

Op een gegeven moment voelde ik mijn armen gaan tintelen, mijn gezicht ook, dus ik dacht "Oh oliebol, ik krijg nu terplekke nog een epileptische aanval ook, van de stress" maar dat bleek mijn bloedsomloop te zijn die het even op aan het geven was, en ik dreigde flauw te vallen van de pijn (lang leve de pijngrens, duhhhhhhhh, ik denk dat ik NOOIT een kind zou kunnen baren)

Ik heb gelukkig een SCHAT van een arts, die alles haarfijn aanvoelt, steeds bleef praten, pauzeerde daar waar nodig was, aanwijzingen gaf, en een assistentie wiens hand ik mocht fijnknijpen Haha!

Later zei hij "Ik wist dat ik op de grens van het menselijke bezig was, maar je was zó dapper" Bloos Lief he? Toen voelde ik me al een heel stuk minder watje, hij gaf toe dat het bij vrouwen zoals ik, met zo weinig plaats en zo'n klein, nauwe baarmoeder, het eigenlijk alleen onder narcose gebeurt, vanwege de pijn.

Dus nu ben ik er voor 5 jaar van af, Thank GOD! Nu heb ik alleen sterke menstruatiekramp, en daar valt erg goed mee te leven Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:15

Blij dat het achter de rug is!

Ik weet niet eens na hoelang de mirena veilig is.

Ik moet zeggen dat ik nu voor het eerst (denk ik) normaal ongesteld ben sinds ik hem heb (januari) en ik heb haast geen pijn. Af en toe iets kramp en iets rugpijn maar meer niet. Ideaal!

Het houd alleen wel vrij lang aan, nu al wel zeker een week. Maar dat komt misschien omdat het nog van slag is?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:08

Wat is voor mij de goede anticonceptie?
Ik leg het even uit;
Sinds ik een serieuze relatie heb (anderhalf jaar zo onderhand) ben ik ook al een tijd aan de pil. Ruim een jaar en ik denk 3 a 4 maanden. Dit puur uit anticonceptie. Ik had geen hevige ongesteldheid, onregelmatig of iets dergelijks.

Sinds ik aan de pil ben, ben ik ontzettend emotioneel.. Ik huil bij films, bij ieder klein ding wat m'n vriend 'verkeerd' doet ben ik 3 dagen aan het huilen en zit ik niet meer heel lekker in m'n vel. Dit begint zo onderhand een beetje tussen mij en m'n vriend in te staan..

Dus, wie weet de ultieme anticonceptie!?

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:13

Kom ik ook weer aan Haha!

Dit kan tussen mijn oren zitten maar dat weet ik niet. Voordat ik aan de pil begon had ik weinig tot geen last van mijn ongesteld zijn, ik was maar een paar dagen ongesteld en had bijna geen kramp ofzo. Nu ik aan de pil ben ik een volle week[logisch] en heb ik ontzettend last van mijn buik. Kan dat door de pil komen?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:15

Ik ging juist aan de pil vanwege de klachten.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:49

Marije112 schreef:
Wat is voor mij de goede anticonceptie?
Ik leg het even uit;
Sinds ik een serieuze relatie heb (anderhalf jaar zo onderhand) ben ik ook al een tijd aan de pil. Ruim een jaar en ik denk 3 a 4 maanden. Dit puur uit anticonceptie. Ik had geen hevige ongesteldheid, onregelmatig of iets dergelijks.

Sinds ik aan de pil ben, ben ik ontzettend emotioneel.. Ik huil bij films, bij ieder klein ding wat m'n vriend 'verkeerd' doet ben ik 3 dagen aan het huilen en zit ik niet meer heel lekker in m'n vel. Dit begint zo onderhand een beetje tussen mij en m'n vriend in te staan..

Dus, wie weet de ultieme anticonceptie!?

De perfecte anti-conceptie is eigenlijk het condoom. Er komen geen hormonen bijkijken en je lichaam krijgt niets vreemds binnen.
Als je zo'n last hebt van de pil kun je eens met je huisarts overleggen. Misschien dat een andere pil die bijwerkingen niet veroorzaakt of misschien is een spiraaltje of prikpil wel een oplossing.

_Micha_ schreef:
Kom ik ook weer aan Haha!

Dit kan tussen mijn oren zitten maar dat weet ik niet. Voordat ik aan de pil begon had ik weinig tot geen last van mijn ongesteld zijn, ik was maar een paar dagen ongesteld en had bijna geen kramp ofzo. Nu ik aan de pil ben ik een volle week[logisch] en heb ik ontzettend last van mijn buik. Kan dat door de pil komen?

Dit kan idd door de pil komen. Meestal maakt de pil je menstruatie juist lichter, maar het kan ook andersom zijn.
Het ligt eraan hoelang je al aan de pil bent. Is dat langer dan 6 maanden dan zou ik naar de huisarts gaan en vragen om een andere pil.