GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 21:53

Dat is leuk @SuzanneF :D

@Fjordjes ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Ik ben benieuwd!

Ik ga even de link lezen, dank voor het plaatsen!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 00:47

Mooi bericht.
Maar draai het eens op: zó ongezond is overgewicht dus.

Ongelooflijk dat we niet veel meer investeren op preventie daarvan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:36

Dat kun je natuurlijk niet één op één omdraaien, want met een gastric bypass val je wel af, maar voorkom je dus géén kanker. Dus het gaat om meer dan alleen afvallen en overgewicht...

Maar wel eens: we moeten echt meer doen aan preventie :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:20

Als dit zoveel gezondheidsvoordelen heeft dan zou je toch zeggen dat het loont om dit gewoon voor te schrijven. Toch zijn er zoveel vooroordelen. Gisteren sprak ik iemand die ineens zei hoe belachelijk het was dat Ozempic werkt gebruikt om af te vallen want zij kon daardoor geen toen geen insuline meer krijgen??? Dus ik zei dat in Ozempic geen insuline zat. Nee maar dat werd in dezelfde productielijn gemaakt en daardoor kon ze geen medicijnen krijgen toen. Eeeh, nou ik ben de discussie maar niet aangegaan. Er is nu ruim voldoende van Ozempic en nu is er ook Mounjaro wat specifiek voor overgewicht is. Ik heb dus na haar compliment over mijn afvallen maar niet gezegd wat ik gebruikte.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:57

Ik sprak zaterdag iemand met overgewicht en ernstige gezondheidsklachten daarvan. Volgt ook al tijden gli. Heeft diabetes maar geen medicatie daarvoor.

Huisarts had ie mee, die heeft het hem voorgeschreven maar de apotheek heeft het tegengehouden. Om aan de Ozempic te mogen, zou hij eerst een periode een ander medicijn voor diabetes moeten gebruiken en daar zou dan uit moeten blijken dat dat medicijn niet afdoende zou werken tegen diabetes.

Dus overgewicht en allerhande serieuze gezondsheidsproblemen agv overgewicht waaronder diabetes. Maar nee. Mag niet.

De man lijdt verder en blijft een hele dure jongen voor ons gezondheidssysteem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:17

Ik begrijp dat dus ook niet.

Ik heb ook teveel buikvet plus overgewicht.
Opa en tante die niet te zwaar waren diabetes.
Nee mijn vader niet... Die leefde met de 38 niet meer dus of die het gekregen zou hebben?

Dus geen kans op vergoeding.
Wel kans op (pre) diabetes.
Hartfalen enz.
Stond gisteren nog een stuk van in de telegraaf.
Maar laten we wachten tot het echt mis gaat.

En nee gewoon minder eten doet de truc niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:26

Sowieso raar dat als een arts het voorschrijft, een apotheek het tegen kan houden?

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:30

Als ik dat zo lees ben ik heel benieuwd of mijn apotheek het eens gaat zijn met het voorschrift haha.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:31

Idd heel raar!

Weer 0,8 kg kwijt! Zit nu op net geen 6kg!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:33

Een apotheker heeft jaren op WO niveau gestudeerd en doet hier gewoon zijn werk. Een arts kan wel medicijnen voorschrijven, maar als blijkt dat die door onderliggende problemen toch niet gaan aanslaan zullen toch eerst de onderliggende problemen opgelost moeten worden
De kwestie zal vast genuanceerder liggen dan tegen dees geschetst

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:40

opisop_shop schreef:
Sowieso raar dat als een arts het voorschrijft, een apotheek het tegen kan houden?

Dat kan en mag een apotheek helemaal niet. Een apotheek hoort medicijngebruik te bewaken ihk van combinaties die niet kunnen/gevaarlijk kunnen zijn en meldt dat dan aan de voorschrijver, en daar houdt de invloed op voorschrijfgedrag wel op.
Apotheek verder nog kan wijzen op richtlijnen en al dan niet vergoeden door zorgverzekeraars en dat melden aan de voorschrijver, maar kan niet weigeren af te leveren als de voorschrijver zegt dat het recept gewoon moet worden klaargemaakt. Het zou niet mooi zijn als een apotheek bepaalde of een geneesmiddel nodig is - die weet de diagnose niet eens (en hoort die ook niet te weten).

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:00

Gelukkig zijn er meer dan genoeg apotheken en ben je niet verplicht om naar een bepaalde apotheek gegaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:55

Annelies_VG schreef:
Gelukkig zijn er meer dan genoeg apotheken en ben je niet verplicht om naar een bepaalde apotheek gegaan.

Precies. Dan ga je met je recept naar een andere.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:34

opisop_shop schreef:

Als de ingevulde informatie in de artsenverklaring niet aan de vergoedingscriteria voldoet kan dat. Tenzij pt het zelf wil betalen, dan zetten ze het wel gewoon door, maar anders wordt het dus niet afgeleverd.

Wil je het vergoed krijgen dan zul je eerst metformine voor moeten schrijven (op zich prima, want geeft ook wat gewichtsverlies) en daarna nog een su-derivaat (daar vind ik wel wat van, want geeft vaak gewichtstoename). Maximaal verdragen dosering is een heel rekbaar begrip ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:12

Deze week heb ik meer honger gehad en ook meer gegeten. Zit nu 6 weken op de 0,5 en misschien moet ik iets gaan verhogen. Ik vind 1 mg teveel dus misschien probeer ik 0,6. Ik denk dat weegdag tegenvalt morgen. Moet echt wat beter mijn best doen aankomende week.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:23

Net 1 hapje Zwitserse room vlaai gehad want een heel stuk hoef ik niet. Nou proef eigenlijk alleen maar suiker, verder niks.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:33

fjordjes schreef:
Net 1 hapje Zwitserse room vlaai gehad want een heel stuk hoef ik niet. Nou proef eigenlijk alleen maar suiker, verder niks.

Grappig hè. Dat heb ik ook met zoute dingen. Die smaken nu echt extreem zout, net een hap zeewater.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:46

Ja met zout heb ik dat ook, hoef het niet extra meer toe te voegen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:51

opisop_shop schreef:

ja, dat snap ik ook niet. Nu ja, apothekers vinden zichzelf wel dokters hoor :) Ik werk in de medische sector en wij noemen apothekers altijd de ' veredelde dokters' hahaha. Ik zou ook gewoon naar een ander gaan.

Het werkt zeker ontstekingsremmend, ben ik van overtuigd. Ik heb reuma, en ik moet zeggen sinds ik spuit heb ik bijna nog geen ontstekingsremmer nodig gehad.

Ben nu een week bijna aan het stabiliseren, en ik ben nog afgevallen. Heel gek. Voorlopig werkt de microdosis als een 2.5mg dosis en ik heb niet het idee dat er een mindere werking is. Nog 300gr en ik ben 30 kg kwijt. Echt te gek voor woorden, maar wel super blij mee :)

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:53

Wauw Deertje 30 kg. Wat moet dat heerlijk voelen.

Amahoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:59

wat fijn deertje! ook mooi van je verbeteringen van je reuma.

Ik hoop dat het hier ook helpt met de overgangsklachten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 10:00

Ik zag gisteren een commercial op tv langskomen van Yazen. Het krijgt zo wel steeds meer bekendheid.

Wauw Deertje, wat veel. Super hoor!

Ik zit nu zelf na 6 weken op iets meer dan 6 kilo. Eerste week ging er het meeste af. Nu zo rond de 800 gram per week en dat is prima. Als het maar naar beneden gaat. Ik spuit nu 3,75 uit de 5 mg pen en dat bevalt op zich goed. Na deze misschien wel over naar de 5 mg.
Ik merk wel dat ik soms toch teveel eet, zoals gisteren. Dan zit het echt tot achter in m'n keel, ook toen ik naar bed ging. Dit ligt niet lekker. Gelukkig vanmorgen wel weer weg.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 10:02

Ik heb straks de intake van Wellis, ben heel benieuwd :j

Stond vanochtend nog op de weegschaal, was ik toch al twee kilo kwijt sinds vorige week :oo :oo Dat zal voornamelijk vocht zijn, maar het helpt ook dat we sinds begin mei volledig alcoholvrij zijn. 'Even een wijntje' werd toch wat te makkelijk/snel, dus nu volledig de rem erop. Dat helpt ook qua gewicht blijkbaar :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 10:09

Alcohol is calorisch gezien zo ongeveer vloeibaar vet. 1 gram alcohol is 7 kcal, vet 9...
Dus dat je afvalt als je stopt met alcohol drinken is niet heel vreemd.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 10:17

Ongetwijfeld, maar ik ben er wel heel blij mee :)