Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:13

Oh vreselijk weer aan het werk := hoewel mijn tegenzin vnl door mijn werkgever komt :o Ik moet eind november weer beginnen, had mijn vakantiedagen aan mijn verlof vastgeplakt zodat ik iets langer thuis kon blijven. Moet een weekje baby en werk zien te overleven (ik werk thuis) en daarna gaat ze 4 dagen per week naar de opvang. Is ze dus 1 dag thuis als wij thuis werken, gaat pittig zijn maar komt ook wel goed. Als het een beetje meezit krijg ik wel dingen gedaan met haar in huis, terwijl ze slaapt of met haar in de draagdoek, heb de strijkplank al gebruikt als 'statafel' voor de laptop :')
Maar serieus ik zou het liefst wat langer thuis blijven als het zou kunnen. Ze is straks nog zo klein als ze naar de opvang gaat -O- terwijl ik echt wel waarde hecht aan mijn carrière. Ik baal dan een beetje dat we naar Frankrijk verhuisd zijn, we woonden eerst in Engeland waar ik een jaar verlof had kunnen nemen

Farjen wat fijn dat het met de nieuwe melk zoveel beter gaat!
En ja baby is hard gegroeid, ze was precies gemiddeld bij de geboorte maar ondertussen niet meer op het gemiddelde. 8 augustus is ze voor het laatst gewogen en was ze al 4,9kg, volgende week gaan we weer en er zal wel een kilo bij zitten gok ik. Vind het zo zonde van alle kleertjes :+

Baby acne was hier heel snel vanzelf over, paar dagen geloof ik

Zoveel dorst hebben herken ik, ik dronk sowieso al veel water en nu is het echt liters, niet te doen. Ik ben vlak na de bevalling heel snel kilo's kwijtgeraakt en de laatste weken weer wat aangekomen. Vind het ergens wel lastig, ik wil graag weer mijn lichaam terug, maar naast de paar kg verschil is alles is nog slapper, buikspieren zijn weg, ik zie er gewoon anders uit. Probeer wel te vertrouwen dat het gewoon wat tijd nodig heeft
Farjen zo'n opmerking is echt rot, wat onbeschoft zeg

Wat drinken jullie baby's veel in 1 keer. Als ik een flesje geef drinkt ze maximaal 100mL ofzo, ongeacht hoeveel ik aanbied. Verder geef ik natuurlijk borstvoeding en ze drinkt wel heel vaak, misschien dat ze daarom kleinere hoeveelheden drinkt? Of als jullie iets anders doen vertel het me :') ik ben soms een halve dag bezig met voeden, sowieso clustert ze in de avonden nog steeds enorm, plus wat ze overdag wil. Heb ook geen fopspeentje dus deels zal het zuigbehoefte zijn? Ik schaam me soms echt als we in de stad zijn of familie is hier dat ze zoveel aan de borst wil :(

Gisteren heeft ze het prikje tegen RS-virus gehad, en volgende week krijgt ze de hele cocktail aan vaccins. Ze lag in mijn armen te gillen, volgens mij deed de pleister met lidocaine helemaal niets, ze schreeuwde al toen de pleister verwijderd werd :( zo sneu

jasz

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:43

Oh nee dat is heel normaal hoor Lien! Met borstvoeding drinken ze meer op verzoek en inderdaad vaker kleinere hoeveelheden. Zolang ze goed groeit zou ik me daar niet druk maken om hoeveel fles ze drinkt per keer.
Hoevaak drinkt ze bij jou?

Ach wat sneu Lien! Krijgen ze nog eerder prikjes dan hier in nl? Dante hoeft z'n eerste prikjes pas met 3 maanden

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 13:52

Hier drinkt ze ook max 100 uit de fles hoor lien, vaak minder. En ook hier wordt er savonds geclusterd. Heb het idee dat ze dan vaak echt moe en wat overprikkelt is. Daarnaast gebruik ik de borst ook wel als troost en om d'r in slaap te krijgen.
Speen wordt hier uitgetuft dus gebruiken we ook niet.

Hier is vannacht gewoon doorgeslapen tot 4.30u *\o/* . Helaas zelf wel continu wakker omdat ik ingesteld was op half3/half 4. Om kwart over 4 ook maar eens op de camera gekeken of ze er nog wel was :')

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:46

Oh fijn om te horen! Overdag is het soms wel elk uur, of nog vaker. Ook wel als troost of om te slapen inderdaad. Het is ook nog steeds heel warm hier, ik hoop dat ze er wat meer tijd tussen gaat laten als het koeler is. 's Nachts drinkt ze elke drie uur, soms verrast ze me en slaapt ze een uur of vijf aan 1 stuk, zalig. redbutton lekker zo lang doorslapen! Alleen jammer dat je dan zelf ligt te wachten :')

Eerste vaccins krijgen ze hier met twee maanden, even gespiekt en het is inderdaad niet gelijk aan Nederland

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:52

Bodi krijgt de 18de zijn eerste prikje dan is die bijna 3 maand. Geen idee wat het allemaal is. Volgens mij krijgen ze in Nederland wel met 2 maanden al de kinkhoest als je die in je zwangerschap niet gehad heeft. Bodi heeft de vorige keer bij het consultatiebureau wel de vaccinatie tegen het RS virus gehad, maar dat is een drankje.

Vind het altijd zo sneu dat ze zo verdrietig zijn van die prikjes.

Wat goed redbutton dat ze al zo lang slaapt. Ik moest de eerste keer dat ze zo lang slapen ook checken of het wel goed ging. :')

Bodi heeft vanochtend tot half 8 geslapen. Maar nu op dit moment is smiddags slapen echt een drama.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:07

Hier waren de eerste prikjes op 8 weken, dan heeft ze tegen polio, difterie, tetanus, kinkhoest, haemophilus influenzae B, hepatitis B (is 1 spuit) en dan 1 tegen pneumokokken en tegen rotavirus (is een siroop). Ze was trouwens superflink, heeft maar enkele seconden gehuild :(:)
Op 10 weken krijgt ze bexsero (tegen hersenvliesontsteking), op 12 nog een herhaling voor pneumokokken geloof ik omdat ze prematuur geboren is. En dan nog eens een herhaling op 16 weken dacht ik. En dan ergens begin oktober gaan ze nog een vaccin geven tegen RSV.

Lien, originele bureau zo'n strijkplank :')
Hoe oud is ze als ze naar de opvang gaat? Hier gaat ze vanaf 3 maanden en eigenlijk vind ik dat ook nog veel te vroeg -O- Gelukkig maar voor 2 dagen die eerste maand. Wauw al 4,9 begin augustus, dat weegt ons kleintje nu nog niet :+

Redbutton, fijn hé zo maar 1 keertje opstaan :D

Nicole, wauw half 8, wanneer gaat hij dan slapen? :)

Hier zijn de lastige dagen voorbij denk ik *hout vasthouden* Vandaag slaapt ze dan weer meer, een beetje schade inhalen denk ik :D

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:17

Oh nicole_floor tot half 8! Wat fijn. Hier wil ze ineens ook niet meer smiddags op bed slapen. Dus dan maar in de draagzak (ligt ze nu ook lekker te tukken). Komt wel weer denk ik dan.

Hier duren de prikjes nog even, volgens mij zelfs pas als ik net weer aan het werk ben. Dus ga ik toch wel even vrij voor regelen want wil dan toch wel graag zelf mee.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:42

Wat lekker half 8 nicole-floor!
Hier slaapt hij snachts meestal 4-5 uur door. Fles rond 23 uur en dan rond 4 uur en dan weer rond 8 uur. Vannacht had hij alleen wel wat krampjes en heb ik hem bij me in bed gelegd rond 5 uur en toen nog verder geslapen tot 7 uur.

Grappig hoeveel het verschilt met gewicht en hoeveel en hoevaak ze drinken.
Dante woog met 2,5 week ook al meer dan z'n grote broers beide met 1 maand.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:57

Wij zijn vandaag weer naar het consultatiebureau geweest.
Jelte groeit goed, te goed... :=
Meneer is nu dikke 6kg.
Dus natuurlijk ook weer buiten de lijntjes.
Mag de flessen ook niet meer ophogen voorlopig. (Ik blij dat we sinds gisteren naar 140 zijn gegaan _O- )

En hij heeft deel 1 van de rots vaccin gehad.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 19:13

Ik zei RS virus, maar bedoel het rotavirus. :+

Normaal komt die tussen 4 en 6 uur. Dus misschien is het eenmalig. Ik hoop het niet. :')
Redbutton jaa ik verwacht ook wel dat het weer komt en volgens mij zit er ook weer een sprongetje aan te komen. Slapen in de draagzak heb ik eigenlijk nooit geprobeerd. Misschien moet ik dat toch eens doen.

Wel interessant dat het per land zo verschild kwa vaccinatie.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:56

Wat is jullie ritme savonds trouwens? Hier zijn we zoekende, ze is meestal wakker rond 17u en we doen haar naar bed na de voeding rond half 10/10u. Maar merk dat ze rond half 9 wel echt overprikkelt raakt. Dus zit er aan te denken haar eerder naar bed te doen en dan wakker te maken voor de laatste voeding. Maar ik vroeg me af wat 'normaal' is.

Ik heb rs virus op m'n lijstje staan als vraag voor consultatiebureau, of ik op eigen kosten die vaccinatie ook kan krijgen.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:02

Hier gaat na de voeding van 7/8 uur in zijn eigen bedje. En dan maken we hem wakker om half 11, 11 uur als wij naar bed gaan voor nog een voeding. Ik maakt dan maar 120+4 en zelfs dat drinkt die niet helemaal op, want dan slaapt die alweer. Daarna gaat die in het wiegje naast ons op onze slaapkamer.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:22

Voor die echte kleintjes is een late bedtijd rond 22 of 23 wel heel normaal nog. Wij hebben het bij alle drie zo gedaan dat ze gewoon beneden zijn bij ons en meegaan als wij gaan slapen. Rond 22 uur laatste fles en dan in de cosleeper. Vanaf een maand of 4 volgens mij kunnen ze pas beter dag en nacht onderscheiden en vanaf dan ging ik ook ze rond 19 op bed doen mee in het ritme. En dan ook meer vastere slaapjes overdag.

Dante slaapt nu ook wel vaak al in de draagzak, is toch wel echt makkelijk vooral als je al oudere kindjes hebt. En als ie wat overprikkeld is of gewoon bij mij wil zijn, dan vindt hij ook z'n rust in de draagzak.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:47

Bodi gaat ook pas sinds vorige week savonds naar bed. Vooral ook omdat die rond 8 uur half 9 al in zijn wipstoel in slaap viel. En moesten we hem ook echt wakker maken als we naar bed gingen.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:54

Volgens mij is idd voor die kleintjes prima om mee naar boven te gaan als je zelf gaat. Zo doen wij dat ook. En verder beetje opletten en proberen. Wij nemen Freek mee naar boven als de oudste naar bed gaat en vaak gaat ie ook weer mee naar beneden. Als ie dan nog wat wil eten kan ik dat ook beneden doen. We denken m nu na onze vakantie op zijn eigen kamertje te laten slapen.

En Lien, ik geef ook wel eens na een uur weer borstvoeding. Zeker als het warm is. Af en toe is het meer vermoeidheid dan honger en valt ie met een speen zo in slaap.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:55

Dankjewel voor jullie inzichten! Vind het soms zo lastig, en dan ga je googelen en daar staat dan weer van alles wat moet op 6 weken dat ik nog meer ga twijfelen. We blijven dus lekker ons eigen ding doen.
Gisteravond veel onrust maar na een goede nacht vanochtend eindelijk de poepluier, die zat de hele tijd al dwars.

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:29

Hallo bokkers!
Mijn naam is Caroline en ik heb een zoontje van april dit jaar.
Omdat ik al snel met veel vragen zat omtrent slapen, ben ik hier in gedoken. En ik vond het zó interessant, dat ik de opleiding 'baby sleep consultant training' ben gaan volgen.
Ik heb nu alle theorie over newborns afgerond en moet nog één vrijwillige casus behandelen.

Heb jij een hulpvraag/ problemen met de slaap van jouw baby (<3 maanden oud) en wil je gratis slaapadvies? Ik kan je helpen!

We hebben ongeveer 2 weken contact, nadat je voor mij de vragenlijst hebt ingevuld en werken liefdevol aan de slaap van je kindje. (Geen cry it out of andere methodes met huilen).

Interesse? Mail me even op: info@eerstehulpbijslapen.nl

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:02

Ik was gisteren bij het consultatiebureau en Dante was weer super gegroeid! 376 gram in een week weer en ook 55 cm!
Maar ze vertelde ook over dat ze nu druppels hebben tegen het rotavirus dat ze krijgen rond 6-9 weken en dan nog een keer later. Dat is nieuw sinds dit jaar, gaan jullie dat ook doen?
Dante krijgt het over een maandje ook.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:05

Freek heeft ze gehad. Geen last van gehad! Blijkbaar werd dit in andere landen wel al gegeven en is het net toegevoegd.

Lekker dat Dante zo gegroeid is!

En redbuttonvl, herkenbaar hoor, dat Googlen en twijfelen. Ik ben ook niet zo goed met ritmes. Die kreeg de oudste pas toen ze naar de opvang ging. Dat ritme hebben we thuis een beetje overgenomen.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:09

Ja, hier krijgt ze die met 8 weken. Zeker als ze druppels krijgen denk ik dat het vooral voor een lokale afweer ontwikkeling op darmniveau is dus niet zo invasief voor het lichaam zelf.
Maar dat staat op de vragenlijst voor mezelf.

Wat fijn dat Dante zo goed groeit!

Ik moet donderdag op controle bij de kinderarts (omdat ze na geboorte matig starte met ademen) en dan mag ik weer wegen, ben benieuwd want ik vind haar heel hard gegroeid.

Hier gaat ze vannacht voor het eerst ergens and3rs slapen, we gaan naar mijn ouders voor een verjaardag maar dat is 1,5u rijden dus we blijven daar slapen. Spannend. Ook wel fijn want ons mam is zo blij haar kleinkind aan al haar vriendinnen en familie te kunnen laten zien. Heb ik lekker m'n handen vrij.

Blijven jullie trouwens ook zo vergeetachtig? Echt verschrikkelijk

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:19

Jasz: ik las idd op internet dat het vanaf 1 januari dit jaar is. Bodi heeft de eerste dosis 2 weken geleden al gehad en de 18de krijgt die de 2de dosis. Hij heeft er verder geen klachten van gehad.

Redbutton ik ben ook echt verschrikkelijk vergeetachtig. Spannend dat die vannacht ergens anders gaan slapen!

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 14:36

Over vergeetachtigheid... 't is dat m'n kont vast zit, anders vergat ik die nog.

Ben ook al een week m'n draadloze oordopjes kwijt... Ook iets te goed opgeruimd :roll:

Of ga ik naar de winkel voor infacol,.. heb ik alles, behalve... Juist, dat dus _O-

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 13:23

Dat heb ik ook altijd met boodschappen. Ik ben maar met een lijstje gaan werken.

Isa heeft heel fijn geslapen bij mijn ouders, ik daarentegen niet :') alleen maar liggen luisteren want wilde niet dat iemand last van haar had. Dus zelf maar 3u geslapen.
Gisteren waren we zo moe dat ze om 20.30u in bed lag en we geen wekker hebben gezet om later nog te voeden. Melde ze zich pas om 5u vanochtend :D tegelijk met de wekker van m'n man. Dus wij hebben kunnen compenseren met een top nacht.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:50

Hier gaat het ook heerlijk met slapen tegenwoordig.
Hij slaapt zo de hele nacht door van 22.00u tot 7.00u en dit komt echt perfect uit met onze wekker voor de oudste.
Alleen heb ik het gevoel dat hij veel te hard gaat qua groeien en hier wat ongemak van ervaart.
Aidan is in 10 weken 10 cm gegroeid, dus gewoon een centimeter per week… bij mijn oudste ging dat helemaal niet zo snel.

Gelukkig is hij verder een ontzettend blij en vrolijk mannetje, met een trotse grote broer <3
Afbeelding
Afbeelding

En met dit blije koppie naast je wakker worden kan niet beter :+:
Afbeelding

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:53

Nadia wat een leuke foto's! Vooral die samen met de honden en grote broer :D

Oh handig redbutton :') wel fijn dat jullie daarna lekker door hebben kunnen slapen!

Ik ben ook mega vergeetachtig. Vertel mijn man 3x hetzelfde, vergeet dingen in de winkel, paar nachten geleden heb ik de thermometer ergens neergelegd wat een dag heeft gekost hem weer te vinden. Vreselijk :')

Ons vaccinatieschema lijkt op België maar begint dus bij 2 maanden ipv 8 weken. Op aandringen van de pediater hebben wij het RSV vaccin als eerste gedaan en pas daarna de standaard vaccinaties. Rotavirus wordt hier ook aangeboden, met de eerste dosis tegelijk met de standaard 2 maanden prikken

Een ritme in de avond hebben we niet echt. Ik zie dat online soms wel, ik zou het willen hoor maar bij ons is het meer: baby veel vasthebben en veel voeden van ong. 17u tot 22/23u. Als ze wat eerder in slaap valt is ze vaak hoe dan ook om 23u wakker voor een laatste voeding

Farjen onze baby is 5 maanden als ze naar de opvang gaat. Vind ik alsnog te vroeg :( drie maanden is helemaal mini nog

Gisteren is ze gewogen, ze is 6,1kg met 10 weken, bijna dubbel haar geboortegewicht := en ruim 60cm lang, maar ze volgt haar curve dus de pediater was tevreden. Ook alle prikken gehad deze keer, en het eerste rotavirus vaccin, zo sneu maar ik ben wel blij dat het nu achter de rug is