Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 23:00

_Anouck schreef:
Hey dames,

Heeft er hier iemand ervaring met hun kindje laten wennen aan een flesje borstvoeding voor het slapen gaan? Momenteel krijgt L elke avond rond half 8 borstvoeding, waar ze een uur over doet, daarna gaat ze de nacht in. Ze valt dan dus in slaap aan de borst. Maar vanaf februari zal ik af en toe ook weer avond diensten moeten draaien. Ik vraag me af of ze dan genoegen neemt met een flesje die ze veel sneller (en dus niet al liggend bij mij) op drinkt.

Tips om dit te oefenen? Of misschien moet ik ook niet moeilijk doen en het gewoon een keer proberen.

Ik werk ook avonddiensten en zie geen verschil tussen savonds live voeden en via een flesje.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:48

Hier valt hij ook in slaap met het flesje, wel met de S speen van Difrax en vaak ongeveer 200ml (overdag krijgt hij 180 als hij flesjes krijgt)

_Anouck

Berichten: 4310
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:52

Thanks dames, ik ga het gewoon een keer proberen met een kleine speen :)

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 22:21

Ik ben vandaag m'n neusspray vergeten en kolf nu met geluk nét 50cc ipv 100/150 vraag me af of het door de neusspray komt of dat m'n melk gewoon op is -O-

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 22:41

Of het komt doordat jij je zorgen maakt omdat je je neusspray vergeten bent? Hoe meer je ontspant, hoe beter het kolven gaat. Of moet je ongesteld worden Of je eisprong krijgen?
Je melk is nooit zomaar op. Zeker niet na zoveel maanden. Heb vertrouwen in jezelf!

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 08:26

Oooh heb ook zeker wel vertrouwen hoor :) heb ook nog wel voorraad in de vriezer dus opzich niet heel erg.

Vroeg me vooral af of er mensen zijn die het herkennen ;).

lovelys
Berichten: 1097
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:45

Ja herken het wel. Ik kolf vaak maar 1x op werk en dan kolf ik rond de 180ml. Maar vorige week was ik ongesteld en kolfde ik maar 90. Dan maak ik mij direct druk, terwijl ik weet dat ik gewoon een paar dagen kan wachten en dat de productie weer omhoog gaat.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:26

Smallheal schreef:
Oooh heb ook zeker wel vertrouwen hoor :) heb ook nog wel voorraad in de vriezer dus opzich niet heel erg.

Vroeg me vooral af of er mensen zijn die het herkennen ;).


Ah ja ik herken het ook als ik rondom eisprong en menstruatie zit. Zo irritant

floorsil

Berichten: 2648
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:01

Heel herkenbaar idd. Ook heel irritant. Geloof er nu wel in dat het idd met de cyclus te maken heeft.

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:15

Ik heb een vraagje aan de langvoeders :) Onze kleine is al weer bijna negen maanden en an sich drinkt ie nog heel goed, alleen met weinig concentratie als ik gewoon probeer te voeden in de woonkamer bijvoorbeeld.
Meeste voedingen dus op bed, dan drinkt ie goed door, maar is dit iets wat herkenbaar is?

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:15

Ik geloof niet dat het m'n cyclus is. Ben 2 weken terug ongesteld geweest en daarvoor 2 maanden niet.

Nouja ik kijk het aan :) ga hem woensdag weer eens wegen. Hij is nu 2 nachten te logeren ivm nachtdienst

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:21

Bij 2 wk terug menstruatie zit je nu mogelijk rond een eisprong. Al is dat wat lastig te zeggen als je onregelmatig bent

@rianne ja heel herkenbaar. Dat is hier al vanaf 6 maanden denk ik. Dus ik zorg dat ik op bed voed of dat ik hem ergens mee kan afleiden, zoals mijn sleutelbos of een filmpje op mijn telefoon, eten voor de televisie, nu al :')

lovelys
Berichten: 1097
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:23

Ik voed eigenlijk alleen maar op bed in een donkere kamer. Dus voor het slapen en na een slaapje soms.

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:40

Daar voed ik nu ook het meest efficiënt, maar ivm lastig zelf in slaap vallen had ik graag beneden gevoed. Maar goed, luxeprobleem natuurlijk :)

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 03:53

-O- heb alleen m'n kolf (motor) mee en die de schelpen etc.

Mag nu dus fijn met de hand kolven :=

_Nelleke_

Berichten: 8072
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:03

Oh balen smallheal.

Rianne, dat is hier ook, maar bij mij ook op bed. Ik voed alleen de nacht (als ze überhaupt komt in de nacht) of ochtend nog live. Dan is ze lekker slaperig en drinkt ze rustiger.

NiNa_14
Berichten: 2297
Geregistreerd: 11-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:30

Hallo,

Mag ik hier even inbreken?

Ik heb een dochter van 6 weken oud die sinds een week of anderhalf slecht drinkt aan de 2de borst.

Elke voeding geef ik eerst een borst voor zo’n 10 minuten, verschoon haar luier, leg haar aan de 2de borst aan. Ik pak steeds de laatste borst van de voorgaande borst als eerste.

Nu dus sinds anderhalve week word ze soms na een minuut of 2 a 4 aan de 2de borst enorm boos, huilt, duwt de tepel uit haar mond om vervolgens wel weer aan te willen leggen om dan weer na een paar slokken weer te gaan huilen.
Dit was eerst een keer op een dag, inmiddels komt dit overdag nu vaker voor.

Ik dacht eerst dat het door de verkoudheid kwam maar die is ver over. Het sprongetje zou het kunnen zijn. Of toch te veel lucht pakken (ze laat veel boertjes en scheten en heeft vaak de hik) maar ik twijfel of dit een symptoom of oorzaak is.

Ze heeft tot nu toe nog voldoende plas en poepluiers dus ze krijgt dan toch wel voldoende binnen.

Hebben jullie enig idee of tips?

Ik wil morgen een lactatiekundige bellen tijdens een telefonisch spreekuur. (Oa omdat kolven met een kolfapparaat niet lukt, ondanks er met de hand wel melk komt)

lovelys
Berichten: 1097
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 17:46

Ten eerste gefeliciteerd met de kleine!

Heb je wel een toeschietreflex?
Het kan zijn dat je altijd heel makkelijk en snel melk had en dat ze nu meer moeite moet doen.
Mee laten kijken is altijd verstandig, want we zien natuurlijk niet wat er precies gebeurd.

_Nelleke_

Berichten: 8072
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 13:30

Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter! Mijn dochter deed dit als ze genoeg had. Als ze genoeg plas en poepluiers heeft zou ik me nog niet erg zorgen maken.

Je kan ook, als je het gevoel heeft dat ze niet genoeg heeft gehad, zingen/wiegen/rondwandelen tijdens het aanleggen.

Lactatiekundige laten meekijken is nooit verkeerd.

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:05

T. heeft vandaag een keer 60 en een keer 50ml laten staan >;) Dit ben ik helemaal niet gewend van m.
Ze denken bij KDV dat zn speen te klein is :+

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:17

Ja van de één op andere dag is die te klein. :+ Ik denk eerder tandjes, sprongetje of iets onder de leden, of simpelweg meer vast voedsel gegeten.

Wat betreft de speen ben ik wel op een zeker moment groter gegaan omdat hij het geduld en de tijd er niet meer voor had om zijn fles te drinken. Maar nu met 15mnd nog steeds avent natural 2. Al vanaf een maand of 6 denk ik.

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:30

T is over paar dagen 9 maanden en krijgt nog steeds uit speen 1 dus misschien is het wel tijd voor een maatje groter.
Ze zeiden dat het eruit ziet alsof ie wel meer honger heeft maar dat ie te moe word om nog meer te drinken.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:48

Te moe lijkt mij op deze leeftijd niet zo snel het probleem eerlijk gezegd. Zeker niet als het plotseling is.
Ik denk dan eerder dat hij er gewoon geen geduld meer voor heeft

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:52

Denk het ook. Ik ga het thuis wel eens uitproberen hoelang hij over de fles doet.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:58

Op deze leeftijd hoeven ze er ook niet lang meer over te doen natuurlijk. De zuigbehoefte is dan toch anders.
En op kdv gebeurd er zoveel, dan heeft hij er misschien ook minder aandacht voor.