Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 16:12

Elin_ schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind het wel opvallend dat jij het wil opnemen voor andere Bokkers :D En ik jou verder niet tegen kom in discussies.
Je lijkt wel een stalker :+

Ik ken jou niet, ik wil je ook niet kennen, ik kom je gelukkig zelden tegen op Bokt.

En als je graag mij ter verantwoording wil roepen, doe het maar via PB, kan ik zeggen hoe ik over jou denkt, zonder dat de hulptroepen weer gaan temmen :D

Ik spreek je aan op onwaarheden die je verkondigd, net zoals ieder ander hierop wordt aangesproken. Openbaar, want het is een discussie forum.

Dat je me tegenkomt is vrij verklaarbaar: we zitten in hetzelfde topic :+

Toevallig zie ik nu meerdere mensen op je reageren en in plaats van reflecteren (zijn toch inmiddels al behoorlijk wat mensen die je ergens op aanspreken, misschien zit er een kern van waarheid in? ) blijf je persoonlijk worden.

Tip :)*
Wanneer je op "geplaatst" onder mijn naam tikt, zie je mijn reacties allen op dit topic. Die ook inhoudelijk zijn, mijn mening en daarnaast de twijfels voor vaccinatie en onzekerheid, terwijl ik inmiddels twee vaccinaties gehad heb en eventueel ook de booster wil nemen. Dankzij de goede uitleg van sommigen hierzo, waarbij een respectvolle discussie en niet bang zijn om keer te reflecteren en ergens op terug te komen (HEY! HEBBEN WE HEM WEER. Leerpuntje voor meerdere ;)) ervoor zorgt dat iemand alsnog overstag gaat en met een fijn, goed gevoel de vaccinatie neemt.

Wat voor onwaarheden heb ik geplaatst?
Ik geef aan wat ik hoor en lees wat door experts wordt gezegd.
Ik ben geen arts of viroloog, ik heb er geen verstand van.
Ik probeer alleen te volgen wat er gebeurt in Nederland en de rest van de wereld.
Ik ga weleens met bokkers in discussien, die iets beweren dat nadrukkelijk niet door experts wordt gezegd.

Ik heb met geen één bokker een probleem, behalve dat ik onder de foei sta bij één bokker.
Daar heb ik regelmatig discussies mee.
Daar kwamen jij en Imaudy ineens zich mee bemoeien.
En nu komt 968922 ook nog even bijspringen.
Maar ik ken jullie niet, dus jullie mening over mij, vind ik niet boeiend. ;)

Het klopt dat jij wel in dit topic reageert, mijn opmerking was dan ook bestemd voor 968971.
Die komt altijd graag even rellen of het vuurtje opstoken.

Maar goed, ik ga nu op bezoek, daarna uit eten en naar de film met vriendinnen.
Allemaal dingen die nu nog mogen :D
Tot laters :wave:

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 16:27

Electra63 schreef:
Ik vind het wel opvallend dat jij het wil opnemen voor andere Bokkers :D En ik jou verder niet tegen kom in discussies.
Je lijkt wel een stalker :+

Ik ken jou niet, ik wil je ook niet kennen, ik kom je gelukkig zelden tegen op Bokt.

En als je graag mij ter verantwoording wil roepen, doe het maar via PB, kan ik zeggen hoe ik over jou denkt, zonder dat de hulptroepen weer gaan temmen :D

Electra63 schreef:
Wat voor onwaarheden heb ik geplaatst?
Ik geef aan wat ik hoor en lees wat door experts wordt gezegd.
Ik ben geen arts of viroloog, ik heb er geen verstand van.
Ik probeer alleen te volgen wat er gebeurt in Nederland en de rest van de wereld.
Ik ga weleens met bokkers in discussien, die iets beweren dat nadrukkelijk niet door experts wordt gezegd.

Ik heb met geen één bokker een probleem, behalve dat ik onder de foei sta bij één bokker.
Daar heb ik regelmatig discussies mee.
Daar kwamen jij en Imaudy ineens zich mee bemoeien.
En nu komt 968922 ook nog even bijspringen.
Maar ik ken jullie niet, dus jullie mening over mij, vind ik niet boeiend. ;)

Het klopt dat jij wel in dit topic reageert, mijn opmerking was dan ook bestemd voor 968971.
Die komt altijd graag even rellen of het vuurtje opstoken.

Maar goed, ik ga nu op bezoek, daarna uit eten en naar de film met vriendinnen.
Allemaal dingen die nu nog mogen :D
Tot laters :wave:

Nu zeg je weer iets wat niet klopt. (Zie dikgedrukt)

En onwaarheden zoals waar ik je in eerste instantie op aansprak van het luisteren naar tegenstanders van het beleid wat bullshit is wanneer je in hetzelfde bericht zo'n tegenstander veroordeelt op.. wat eigenlijk?

Het lijkt wel alsof je het vervelend vindt op het moment dat iemand ook op de man ipv de bal speelt, terwijl je zelf niks anders doet. Je hebt ook mooie onderbouwde, informatieve posts maar eigenlijk 9/10 moet je daar weer wat persoonlijks, sarcastisch of iets anders met een toon bijzetten om.. wat eigenlijk?

En dan ga ik een keer op de inhoud in en stel je een vraag (o.a. je mening over het geld wat aan verkeerde mondkapjes uitgegeven wordt), maar daar ga je niet op in. Liever zeg je nog een keer dat je mij gelukkig niet kent, de mening van anderen over jou je niet boeien etc. Inmiddels komt het heel erg over alsof je het vooral jezelf wil duidelijk maken dat het je niks doet, want heel eerlijk? Ik ben vooral benieuwd naar je meningen over corona onderwerpen ipv dat de puberale houding van "het boeit me niet".

Veel plezier met de film en uiteten! :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 16:38

nps schreef:
Ik zie dit toch echt heel anders. Communicatie had beter kunnen zijn (hallo, routekaart?) maar er is wel degelijk vanaf het begin af aan een visie geweest. Zo min mogelijk economische schade (best goed gelukt) en héel veel gooien bij de verantwoordelijkheid van de burger.

Nou nee.
Om eerst even op de routekaart terug te komen: die routekaart is niet alleen communicatie, maar hangt ook samen met visie/strategie. Eerst een (lekke) routekaart presenteren en die dan vervolgens niet volgen is alleen al een teken van het niet helder zijn over je visie of strategie.

Een tweede punt is dat de visie van 'heel veel gooien bij de verantwoordelijkheid van de burger' een problematische visie is die vanaf het begin af aan alleen maar kan leiden tot heel veel mensen die ziek zijn en dood gaan.

Hier kan ik ook eindelijk eens mijn studie inzetten: kunstmatige intelligentie. Daarin wordt veel gerekend met modellen en 1 daarvan is het 'agent'-model, waarbij je gewoon een heleboel poppetjes ('agents') individueel en rationeel beslissingen laat nemen op grond van de informatie die ze hebben.
Dat kan heel nuttig zijn, maar er is 1 grote maar. In heel wat gevallen leidt het tot een situatie waarin de situatie als geheel niet goed is of beter wordt. Omdat het geheel veel groter is dan de individuele delen.

Met de keuze voor 'individuele verantwoordelijkheid' is er al voor gekozen om corona onvermijdelijk door te laten gaan in plaats van indammen, omdat je voor indammen afhankelijk bent van elkaar en een gezamelijke timing nodig hebt. Dat is nooit duidelijk benoemd, nadrukkelijk niet. Door dat niet te benoemen kon er ook nooit echt duidelijk kritiek op komen. (En dat alleen al is onaanvaardbaar in een democratie.)

Daarnaast is ook de individuele verantwoordelijkheid op veel plekken simpelweg onmogelijk. Men heeft goede mondkapjes actief tegengewerkt. Dat was niet alleen een kwestie van 'schat het zelf maar zo goed mogelijk in, wij hebben daar geen zin in', maar op allerlei plekken waar men probeerde die verantwoordelijkheid te nemen, werd druk uitgeoefend om het te stoppen. Ziekenhuizen en thuiszorgorganisaties zijn letterlijk aangesproken op het gebruiken van te veel/ te veilig beschermingsmateriaal. Toen Amsterdam wilde beginnen met een lokale verplichting van mondkapjes werd dat tegengewerkt. Medewerkers op allerlei plekken die zelf keuzes zouden willen maken mogen dat niet. Mensen die besmet zijn moeten in een aantal situaties komen werken, ook al is dat ontzettend onverantwoord. Ouders die voorzichtig zouden willen zijn met hun kinderen zijn toch verplicht hun kinderen naar school te laten gaan, en krijgen bovendien niet voldoende informatie om realistisch de risico's in te schatten.

Allerlei manieren waarop de eigen verantwoordelijkheid helemaal niet bedoeld is om ook echt genomen te kunnen worden.
(En voor de mensen die het wel doen is het gewoon een eindeloos gebeuren. Hebben we net met veel moeite en inzet de besmettingen teruggebracht, dan betekent dat niet dat mensen die voorzichtig was een tijdje kunnen profiteren van de veiligere situatie, nee, er wordt weer meer onveiligheid toegestaan. Zodat mensen die werkelijk hun verantwoordelijkheid nemen weer niet veel anders kunnen doen dan thuis blijven.)

Citaat:
Wat Mark Rutte steeds zei "Geheel passend in de lijn van ons zelfgekozen, liberale kabinet wat nadrukkelijk niet de baas wilde spelen.

Ja, goed, een belangrijk punt is dat Rutte nogal eens liegt over dit soort dingen. Hij speelt wel de baas, alleen niet openlijk. Dat hij steeds weer informatie achterhoudt, zowel voor ons / de journalisten die onderzoek doen, als voor de Kamer die de regering moet controleren. Dit staat ook niet los van de toeslagenaffaire wat dat betreft.

Citaat:
Er is weinig draagvlak voor dingen die impopulair zijn zoals strenge coronamaatregelen.

Dat herken ik dus eigenlijk niet. Ik zie steeds weer voorbeelden dat mensen het eigenlijk vrij makkelijk accepteren, vooral als je de noodzaak ervan uitlegt. We doen bijvoorbeeld wel alsof er heel veel mensen niet gevaccineerd zijn, maar zelfs in Staphorst is ~60% van de volwassenen gevaccineerd. Meer dan de helft die zonder problemen heeft meegewerkt, in een zeer behoudende gemeenschap.

Citaat:
Ik geloof er echt niet in dat als de communicatie beter was geweest nu ineens wel draagvlak was geweest onder de bevolking.

Tsja, ik vind dat vooral nogal negatief naar al die mensen die een groot deel van de tijd hun uiterste best gedaan hebben, en nog steeds bereid zijn om op z'n minst grotendeels mee te gaan in wat voor maatregelen dan ook.

Citaat:
We hebben nu met zijn allen een snoepje uit de snoeppot gehad en gedragen ons als kinderen die boos zijn dat die pot weer dichtmoet.

Dat is dus nare framing. De meeste mensen hebben zich gewoon aan de regels gehouden en hun best gedaan om te begrijpen wat ongeveer de bedoeling was. De huidige golf is het gevolg van het welbewust communiceren dat beperkingen niet meer nodig waren en ook niet meer ondersteund werden. Mensen luisterden ernaar, omdat mensen dus best wel meewerkend zijn. Hoe durven we te doen alsof dit de schuld is van goedwillende mensen?

Citaat:
Ik zou het zelf ook fijner vinden als het kabinet strenger en duidelijker optreed, maar we hebben deze partijen toch echt zelf het mandaat gegeven om op deze voet verder te gaan.

Sowieso, ik niet trouwens. Maar verder heb ik helemaal niet het idee dat de meeste mensen van D66, CU of CDA dit nou een prima beleid vinden. Ik heb niet het idee dat die partijen hun verkiezingscampagne hebben ingericht op 'stem met ons voor meer Rutte IV.' Bijna al die partijen vonden het belangrijk om wel degelijk iets anders te doen. Dat ze dat niet doen kent een boel oorzaken, en een deel daarvan neem ik hen ook wel kwalijk, maar het is zo fatalistisch om te denken dat dit is wat 'we' willen want dat is helemaal niet zo. De meeste mensen willen dit NIET.

Citaat:
Dat is dus wél een beetje hoe een democratie werkt. Fatsoenlijk besturen, handelen in het belang van de maatschappij zijn allemaal zwaar subjectieve waardeoordelen. Wat jij fatsoenlijk vind vind een ander niet, en wat jij in het belang van de maatschappij vind kan een ander weer iets héél anders van vinden.

Dit is niet waar. Verreweg de meeste mensen zijn het hier in hoofdzaak vooral over eens. Er zijn geen mensen die echt een ander idee hebben van wat 'fatsoenlijk' is. Er zijn wel mensen die het niet belangrijk vinden om fatsoenlijk te zijn, omdat ze met onfatsoenlijk meer te winnen hebben, maar dat is iets anders.

Ik denk bovendien dat juist omdat we het zo algemeen delen, het grootste probleem is dat we maar niet kunnen beseffen dat het niet gedeeld wordt door de mensen in de regering. Dat zie ik nog het meest: dat men gewoon niet kan bevatten dat een regering echt tegen ons belang in zou handelen. We zijn toch allemaal redelijke mensen? Dus het zal wel meevallen.

Citaat:
Als de overgrote meerderheid vind dat het niet ok is hoe Nederland bestuurd wordt worden partijen daar over het algemeen op afgerekend.

Dat is dus een onjuiste aanname.

Citaat:
Gedeeltelijk eens. Dus volgende keer lekker allemaal iets anders stemmen :).

Dat hoop ik wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 18:41

nps schreef:
Er is weinig draagvlak voor dingen die impopulair zijn zoals strenge coronamaatregelen. Ik geloof er echt niet in dat als de communicatie beter was geweest nu ineens wel draagvlak was geweest onder de bevolking. We hebben nu met zijn allen een snoepje uit de snoeppot gehad en gedragen ons als kinderen die boos zijn dat die pot weer dichtmoet. Ik zou het zelf ook fijner vinden als het kabinet strenger en duidelijker optreed, maar we hebben deze partijen toch echt zelf het mandaat gegeven om op deze voet verder te gaan. Als we dat niet willen, moeten we deze partijen niet keer op keer het kabinet in stemmen. Want zelfs ná de toeslagenaffaire is VVD gewoon de grootste gebleven terwijl we toen echt al een coranawinter achter de rug hebben.

Ben het niet eens als het gaat om communicatie. Ik ben van mening dat bij een zo grote crisis als een pandemie mensen behoefte hebben aan leiding en minder aan het maken van eigen keuzes. Daar is een groot deel van NL ook niet toe in staat.
Niet nagekomen beloftes, onduidelijke regels, onhandige besluiten (dansen met Jansen) zijn killing voor het draagvlak. In dit soort situaties als je niet 100% zeker bent, houd dan een slag om de arm; het is veel moeilijker om besluiten weer te moeten terugdraaien en je wordt ongeloofwaardig. Dat is wat nu aan de hand is.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 19:11

Babootje schreef:
nps schreef:
Er is weinig draagvlak voor dingen die impopulair zijn zoals strenge coronamaatregelen. Ik geloof er echt niet in dat als de communicatie beter was geweest nu ineens wel draagvlak was geweest onder de bevolking. We hebben nu met zijn allen een snoepje uit de snoeppot gehad en gedragen ons als kinderen die boos zijn dat die pot weer dichtmoet. Ik zou het zelf ook fijner vinden als het kabinet strenger en duidelijker optreed, maar we hebben deze partijen toch echt zelf het mandaat gegeven om op deze voet verder te gaan. Als we dat niet willen, moeten we deze partijen niet keer op keer het kabinet in stemmen. Want zelfs ná de toeslagenaffaire is VVD gewoon de grootste gebleven terwijl we toen echt al een coranawinter achter de rug hebben.

Ben het niet eens als het gaat om communicatie. Ik ben van mening dat bij een zo grote crisis als een pandemie mensen behoefte hebben aan leiding en minder aan het maken van eigen keuzes. Daar is een groot deel van NL ook niet toe in staat.
Niet nagekomen beloftes, onduidelijke regels, onhandige besluiten (dansen met Jansen) zijn killing voor het draagvlak. In dit soort situaties als je niet 100% zeker bent, houd dan een slag om de arm; het is veel moeilijker om besluiten weer te moeten terugdraaien en je wordt ongeloofwaardig. Dat is wat nu aan de hand is.

_/-\o_ dit bedoelde ik, maar jij omschrijft het precies in de juiste woorden

IMJ

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 19:40

Waarschijnlijk vinden de meeste mensen niet dat ze leiding nodig hebben... maar het blijkt uit alles wel nodig te zijn.

Overigens ben ik wel benieuwd wat er zou gebeuren, hoe mensen reageren, als de regels nu daadwerkelijk wel eens opgelegd zouden worden ipv gevraagd, zoals nu steeds gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:59

996981 schreef:
Electra63 schreef:
996981

Grappig als je een discussie met een bokker hebt, allerlei andere Bokkers, die niet deelnemen aan de discussie, ineens komen bijspringen. :D
Waarschijnlijk lekker getemd? ;)

Je mag het beestje gewoon bij naam noemen hoor. Hoeft niet eens per PB.
Zolang discussie gewoon inhoudelijk op de bal gehouden worden hoeft niemand 'bij te springen'. Het feit dat jij dit zo ervaart geeft aan dat je zelf prima weet dat je persoonlijke aanvalt en in normale inhoudelijke discussie allerlei niet relevante informatie over anderen erbij haalt.

Je hebt hier eenmaal inhoudelijk gepost, de rest op de man, dus neem graag je eigen raad ter harte.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:04

Mindim schreef:
996981 schreef:

Je mag het beestje gewoon bij naam noemen hoor. Hoeft niet eens per PB.
Zolang discussie gewoon inhoudelijk op de bal gehouden worden hoeft niemand 'bij te springen'. Het feit dat jij dit zo ervaart geeft aan dat je zelf prima weet dat je persoonlijke aanvalt en in normale inhoudelijke discussie allerlei niet relevante informatie over anderen erbij haalt.

Je hebt hier eenmaal inhoudelijk gepost, de rest op de man, dus neem graag je eigen raad ter harte.

Wat dit topic betreft heb je gelijk :j ik lees hier vooral mee. In drie topic tegelijk met hoofdzakelijk dezelfde mensen ‘discussiëren’ vind ik overbodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:07

IMJ schreef:
Waarschijnlijk vinden de meeste mensen niet dat ze leiding nodig hebben... maar het blijkt uit alles wel nodig te zijn.

Overigens ben ik wel benieuwd wat er zou gebeuren, hoe mensen reageren, als de regels nu daadwerkelijk wel eens opgelegd zouden worden ipv gevraagd, zoals nu steeds gebeurt.

Nederlanders laten zich niet zo snel wat zeggen, dat is het grote probleem. Regels zijn om tegen aan geschopt te worden schijnbaar.

Ik geef de regering enigszins het voordeel van de twijfel, het is ook voor hen allemaal uitzoeken hoe het werkt en dan is het virus ook nog eens onvoorspelbaar. Het omgaan met een pandemie is niet een handigheidje, het is leren met vallen en opstaan. Je kan niet verwachten dat men het aanpakt alsof het dagelijkse kost is. Dat de zorg niet in orde is, dat weten we allang, dit is echter niet de tijd om het probleem op te lossen en dat gaat ook niet lukken. Maar het is zeker iets wat in de toekomst opgepakt moet worden.
Voorlopig is het echter roeien met de riemen die we hebben, we kunnen niet anders.
Er is nog niemand geweest met commentaar op de overheid, die een fatsoenlijk antwoord kan geven op de vraag: hoe zorgen we NU dat we de boel onder controle krijgen en houden, als vaccinaties geen optie zijn of als een testmaatschappij een no-go is. Nee, enkel toekomstmuziek wordt dan geopperd en daar hebben we nu even helemaal geen zak aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:09

996981 schreef:
Wat dit topic betreft heb je gelijk :j ik lees hier vooral mee. In drie topic tegelijk met hoofdzakelijk dezelfde mensen ‘discussiëren’ vind ik overbodig

Ga het dan fijn persoonlijk spelen in een topic waar je wel mee discussieert, dan hoeft de rest hier deze "op de man" posts niet te lezen en anders doe het fijn per pb.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:16

Mindim schreef:
996981 schreef:

Ga het dan fijn persoonlijk spelen in een topic waar je wel mee discussieert, dan hoeft de rest hier deze "op de man" posts niet te lezen en anders doe het fijn per pb.

Joh, het moment dat je bij andere in hun geplaatste berichten gaat neuzen om te kijken of ze ‘recht hebben’ om een opmerking te plaatsen schiet je volgens mij je doel nogal voorbij.

Daarbij; ik geef toe dat je gelijk hebt. Wat wil je nog meer? Dat ik na je belerende post in een hoekje ga zitten? :+ me op de blote knietjes verontschuldig voor m’n begane fout?

Echt. Ik zeg dat je gelijk hebt. Neem je gelijk en ga lekker door met de discussie die je met anderen hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:23

996981 schreef:
Joh, het moment dat je bij andere in hun geplaatste berichten gaat neuzen om te kijken of ze ‘recht hebben’ om een opmerking te plaatsen schiet je volgens mij je doel nogal voorbij.

Daarbij; ik geef toe dat je gelijk hebt. Wat wil je nog meer? Dat ik na je belerende post in een hoekje ga zitten? :+ me op de blote knietjes verontschuldig voor m’n begane fout?

Echt. Ik zeg dat je gelijk hebt. Neem je gelijk en ga lekker door met de discussie die je met anderen hebt

Had je die sneer even achterwege moeten laten.

Verder boeit het me niet wat jij doet verder, moet je fijn zelf weten. Geniet van je dag zou ik zo zeggen en misschien iets minder azijn bij het ontbijt, werkelijk dat doet wonderen! :+ Dag!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:31

Goeie discussie dit +:)+

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:41

Mindim schreef:
996981 schreef:

Had je die sneer even achterwege moeten laten.

Verder boeit het me niet wat jij doet verder, moet je fijn zelf weten. Geniet van je dag zou ik zo zeggen en misschien iets minder azijn bij het ontbijt, werkelijk dat doet wonderen! :+ Dag!

:') ik zie tussen jouw geplaatste berichten ook maar enkele keer iets inhoudelijks. Voor de rest ben je mensen aan het aanspreken en als je iets inhoudelijks doet dan komt er alsnog een sneer achter vandaan :+

Mindim schreef:
IMJ schreef:

Nederlanders laten zich niet zo snel wat zeggen, dat is het grote probleem. Regels zijn om tegen aan geschopt te worden schijnbaar.

Ik geef de regering enigszins het voordeel van de twijfel, het is ook voor hen allemaal uitzoeken hoe het werkt en dan is het virus ook nog eens onvoorspelbaar. Het omgaan met een pandemie is niet een handigheidje, het is leren met vallen en opstaan. Je kan niet verwachten dat men het aanpakt alsof het dagelijkse kost is. Dat de zorg niet in orde is, dat weten we allang, dit is echter niet de tijd om het probleem op te lossen en dat gaat ook niet lukken. Maar het is zeker iets wat in de toekomst opgepakt moet worden.
Voorlopig is het echter roeien met de riemen die we hebben, we kunnen niet anders.
Er is nog niemand geweest met commentaar op de overheid, die een fatsoenlijk antwoord kan geven op de vraag: hoe zorgen we NU dat we de boel onder controle krijgen en houden, als vaccinaties geen optie zijn of als een testmaatschappij een no-go is. Nee, enkel toekomstmuziek wordt dan geopperd en daar hebben we nu even helemaal geen zak aan.

Onzin. Er zijn hier meerdere die vaccinaties ook een oplossing vinden samen met heldere, transparante communicatie. Een slag om de arm in plaats van losgooien en terugdraaien en ook opperen meer te testen. Voor de oplossing zonder vaccinaties verwijs ik je naar het topic "hoe krijgen we corona de wereld uit zonder vaccinatie" daar zijn meerdere mensen die zich daarover buigen / meedenken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:32

... een korte samenvatting van het topic over corona in bedwang zonder vaccinatie : dat kan alleen met heftige lockdowns.
En zelfs Nieuw Zeeland heeft het virus niet echt uit weten te roeien.
Je zou het idd 'in bedwang' kunnen noemen - maar wel tegen een hoge prijs.

Ik hoor tot diegenen die denken dat we covid-19 niet meer de wereld uit krijgen.
Binnen de 'diersoort mens' is het wereldwijd verspreid - en het heeft een ruim dierlijk 'reservoir'.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:10

Ik begrijp eigenlijk niet waarom we nog werken met toegang dmv herstelbewijs of vaccinatie bewijs terwijl de praktijk uitwijst dat iedereen besmettelijk kan zijn.

Dan kan toch beter gewoon alles testen voor toegang worden, gevaccineerd of ongevaccineerd?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:17

Matheno schreef:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom we nog werken met toegang dmv herstelbewijs of vaccinatie bewijs terwijl de praktijk uitwijst dat iedereen besmettelijk kan zijn.

Dan kan toch beter gewoon alles testen voor toegang worden, gevaccineerd of ongevaccineerd?

Omdat er alsnog (flink) verschil zit in de mate van, en dus het risico erop.
Het voordeel van gevaccineerden testen voor toegang weegt dus niet op tegen het minder vaccineren wat dit waarschijnlijk tot gevolg heeft.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:20

IMANDRA schreef:
Matheno schreef:

Omdat er alsnog (flink) verschil zit in de mate van, en dus het risico erop.
Het voordeel van gevaccineerden testen voor toegang weegt dus niet op tegen het minder vaccineren wat dit waarschijnlijk tot gevolg heeft.

Maar vaccineren gaat toch ook helemaal niet om besmetten, maar omdat je dan minder kans hebt om het in het ziekenhuis te komen? Met testen voor toegang vang je dan denk ik heel wat potentiele nieuwe besmettingen af.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:38

Iedereen testen zou een strenge maatregel kunnen zijn.

Vaccinatie voorkomt in ruime zin des woords besmetting,
en omdat je viral load lager is ben je ook vele malen minder besmettelijk (maar de garantie 'nul' is er niet).

Die lage viral load is ook verwant aan de geringe kans op ernstige ziekte of overlijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:44

Matheno schreef:
Maar vaccineren gaat toch ook helemaal niet om besmetten, maar omdat je dan minder kans hebt om het in het ziekenhuis te komen? Met testen voor toegang vang je dan denk ik heel wat potentiele nieuwe besmettingen af.

Juist wel.. de kans dat je ziek wordt is heel klein; als je ziek wordt, wordt je minder ziek en als je ziek bent ben je veel minder besmettelijk als dat je niet gevaccineerd zou zijn.

Vaccineren is juist tegen het besmetten van jezelf en anderen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:53

Dat is wat ze eerst zeiden ja. Maar we zien nu dat je wel degelijk besmet kan raken met vaccinatie. Dus nu houden ze het op de ziekenhuisopnames. Maar ook daar loopt het langzaam op...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:57

Needje schreef:
Dat is wat ze eerst zeiden ja. Maar we zien nu dat je wel degelijk besmet kan raken met vaccinatie. Dus nu houden ze het op de ziekenhuisopnames. Maar ook daar loopt het langzaam op...

Ja je kunt besmet raken maar probeer je eens voor te stellen waar we zonder vaccins nu zaten?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:59

Ik kan me prima voorstellen waar we zaten zonder.
Maar wat ik zeg is verder toch gewoon de de waarheid? :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:03

Needje schreef:
Ik kan me prima voorstellen waar we zaten zonder.
Maar wat ik zeg is verder toch gewoon de de waarheid? :D

Klopt, in het begin was de verwachting ( buiten de 5 % waarbij het niet werkt) dat je geen Corona meer zou krijgen cq doorgeven. Dat is door de realiteit achterhaald.
Er zijn 2.2 miljoen ongevaccineerden van 12 jaar en ouder. Dus mensen genoeg voor de donkerrode kleur op de kaart. En dan komen er de 700.000 mensen met afweer problemen bij dan heb je dus een heel groot reservoir waar Corona zich prima kan verspreiden .

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:41

Janneke2 schreef:
Iedereen testen zou een strenge maatregel kunnen zijn.

Vaccinatie voorkomt in ruime zin des woords besmetting,
en omdat je viral load lager is ben je ook vele malen minder besmettelijk (maar de garantie 'nul' is er niet).

Die lage viral load is ook verwant aan de geringe kans op ernstige ziekte of overlijden.

Klopt ja, hoofdzaak van vaccineren is idd de ziekenhuisopnames te voorkomen, maar minder besmettelijk zijn (icm andere maatregelen) zet ook zoden aan de dijk.

Testen kan, maar die ‘nul’ garantie is er dan óók niet. Zeker niet bij ongevaccineerden: dan zou je die twee maatregelen al samen moeten pakken. Ik heb bijv onderzoeken voorbij zien komen dat geteste ongevaccineerden meer risico geven dan ongeteste gevaccineerden (en dan in de zin van 10x meer kans om besmettelijk te zijn of zo).
Dus onder negatief geteste mensen kunnen alsnog besmettelijke mensen zitten.