Corona patiënten op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:19

Ik kom uit België inderdaad :D . Hier is vanaf 5 jaar verplicht school, dus bij een afwezigheid is het telkens hollen naar de huisarts :roll: .

Ik moet zeggen dat de regels soms zó extreem verwarrend zijn dat de meesten niet weten hoe het nu precies zit -O- .

Oooh wacht, ik herinner mij net iets, paar dagen geleden een mailtje gehad, ging over 'de beslissingsboom' :Y) . Net gekeken en hij mag naar school gaan :D .

Dat ik daar niet eerder op gedacht heb :roll: .

Voor de geïnteresseerd :D : https://www.boink.info/nieuws/beslisboo ... ersie-sept

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:22

@safina

Daarom is aangeven als ze iets spannend vinden oh zo belangrijk. Ik maak altijd gewoon een praatje met doktoren of in te geval met de twee dames die het testen deden. En ja ik ben zo'n iemand die er ook nog vaak even een grapje tussen door gooit van de zenuwen. Moet die dames nogmaals een compliment geven hoe ze met mijn zijn omgegaan ( ik val al flauw bij het zien van een naald ). Ik kwam er juist met een relaxt gevoel weer weg. Natuurlijk ligt het er ook wel aan wie het doen , heb ook wel andere verhalen gehoord. Over het algemeen vindt ik een vaccin halen 10 x erger dan dit en ervaar ik dat ook 10 x erger dan dat deze test was. Sterker nog ik doe liever nog een test dan dat ik een uur lang naast iemand moet zitten die bloed afgeeft.

Kimbers

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:29

Hier is vanaf 5 jaar ook verplicht school, maar als ouder kan je gewoon je kind ziek melden zonder dat daar een huisarts aan te pas komt.
Gelukkig maar ook, vind dat zo'n maf systeem in belgië.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:30

De baas van mijn zus wilt haar en collega's via een bloedtest laten testen. Ze moet dan op werk komen met mondkap en dan weten ze binnen 10 minuten de uitslag. Dit is echt geen grap :+ mijn zus heeft vriendelijk bedankt. De GGD had ze gebeld en die heeft pas op donderdag plek, 30km verderop (ze woont in een grote stad!). Baas is het zat dat er zoveel uitval is binnen het kleine bedrijf en is bang dat ze de toko kan sluiten. Maar dit is toch niet oke??

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:32

Macs schreef:
De baas van mijn zus wilt haar en collega's via een bloedtest laten testen. Ze moet dan op werk komen met mondkap en dan weten ze binnen 10 minuten de uitslag. De GGD had ze gebeld en die heeft pas op donderdag plek, 30km verderop (ze woont in een grote stad!).
Dit is echt geen grap :+ mijn zus heeft vriendelijk bedankt voor de bloestest. Baas is het zat dat er zoveel uitval is binnen het kleine bedrijf en is bang dat ze de toko kan sluiten. Maar dit is toch niet oke??

Wordt het al getest via het bloed? Ik vindt het echt belachelijk dat werkgevers dat denken te kunnen bepalen. Als ik jouw zus was de GGD of huisarts eens bellen of dat wel echt mogelijk is. Dacht dat ze nog niet zover waren hier in Nederland maar misschien heb ik het mis hoor

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:52

Kimbers schreef:
Hier is vanaf 5 jaar ook verplicht school, maar als ouder kan je gewoon je kind ziek melden zonder dat daar een huisarts aan te pas komt.

Huh ?! Wauw, wat een luxe!! :wow:
Hier vanaf de eerste minuut dat ze niet op school zijn, is een doktersbriefje verplicht :roll: .

Maar goed, wat is er niet belachelijk in België, we hebben zelfs geen regering :') .

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:54

ze kunnen via bloed testen of je antistoffen hebt. Via ontlasting is een kweek wel mogelijk.

Het quarantainebeleid is een advies van de overheid dus ja, je werkgever mag het daar prima niet mee eens zijn. Ik zou me persoonlijk ziekmelden en het risico niet willen lopen.
Maar dat is ook een van de redenen dat ik niet verwacht dat de besmettingen gaan dalen, ik hoor meer werkgevers die er sch**t aan hebben en zelfs mensen die terugkeren uit oranje vakantielanden en huisgenoten met coronagerelateerde hebben maar die van hun werkgever gewoon moeten komen werken.
Dat soort volk zou je ergens moeten kunnen aangeven, het is veel te vrijblijvend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:11

Het is uiteindelijk het regeringsbeleid dat net niks is, dus hoe kun je werkgevers en inwoners dan verwijten dat ze de verkeerde keuzes maken?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:16

Omany schreef:
Kimbers schreef:

Huh ?! Wauw, wat een luxe!! :wow:
Hier vanaf de eerste minuut dat ze niet op school zijn, is een doktersbriefje verplicht :roll: .

Maar goed, wat is er niet belachelijk in België, we hebben zelfs geen regering :') .

Wij melden ook ons ziek bij onze baas en hoeven daar ook geen doktersbriefje voor :+
Is (normaal gezien!) bij kinderen verzuim groot (vo trouwens) dan komt er wel een uitnodiging van de schoolarts om eventueel verzuim te verminderen. Komt best vaak voor dat er natuurlijk wat anders achter zit en dan kan leerplicht ingezet worden.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:32

Eum hoezo ?! Zelfs voor je werk niet? :x Hoe kan dat nu, word daar niet vreselijk veel van geprofiteerd dan? Amai, ik kom in Nederland wonen, ik woon toch op 50 m van de grens :)). Dat vind ik toch wel héél straf amai. Wij hebben echt voor werkelijk alles een doktersbriefje nodig :\ .

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:33

Shadow0 schreef:
Het is uiteindelijk het regeringsbeleid dat net niks is, dus hoe kun je werkgevers en inwoners dan verwijten dat ze de verkeerde keuzes maken?

Werkgevers en inwoners kunnen ook logisch nadenken en de adviezen opvolgen.
Nee ik vind het ook niet leuk om verkouden thuis te zitten en mijn collega's extra te laten werken maar het is even niet anders. Ik heb zat besmette mensen gezien om te weten dat ik er alles aan doe om het niet te krijgen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:37

Omany schreef:
Eum hoezo ?! Zelfs voor je werk niet? :x Hoe kan dat nu, word daar niet vreselijk veel van geprofiteerd dan? Amai, ik kom in Nederland wonen, ik woon toch op 50 m van de grens :)). Dat vind ik toch wel héél straf amai. Wij hebben echt voor werkelijk alles een doktersbriefje nodig : .

Ik herinner me dat hier eerder een discussie over was, in een ander topic.
Maar nee, in mijn ervaring wordt er geen misbruik van gemaakt. Als Nederlander vind ik het erg raar om, als je echt ziek bent, een briefje moet halen. En als ik het zo begreep bleef je dan ook meerdere dagen ziek. Je bent volwassen, dan mag je ook wat vertrouwen krijgen. Ik weet niet meer in welk topic dat was...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:38

Sheran schreef:
Omany schreef:
Eum hoezo ?! Zelfs voor je werk niet? :x Hoe kan dat nu, word daar niet vreselijk veel van geprofiteerd dan? Amai, ik kom in Nederland wonen, ik woon toch op 50 m van de grens :)). Dat vind ik toch wel héél straf amai. Wij hebben echt voor werkelijk alles een doktersbriefje nodig : .

Ik herinner me dat hier eerder een discussie over was, in een ander topic.
Maar nee, in mijn ervaring wordt er geen misbruik van gemaakt. Als Nederlander vind ik het erg raar om, als je echt ziek bent, een briefje moet halen. En als ik het zo begreep bleef je dan ook meerdere dagen ziek. Je bent volwassen, dan mag je ook wat vertrouwen krijgen. Ik weet niet meer in welk topic dat was...

Haha dit inderdaad bij veel verzuim is er vaak wat anders aan de hand. Dat wordt dan ook wel opgepakt.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:21

Je kan wel de werkgever boos aankijken dat je moet komen ipv quarantaine als dat de richtlijn is na vakantie in een oranje gebied of je eigen verantwoordelijkheid daarin nemen.
Indien je op mijn werk na vakantie in quarantaine moet wordt dat gezien als eigen risico en krijg je geen doorbetaalde dagen of je moet extra vakantiedagen opnemen. Het wordt ook niet echt gewaardeerd als daardoor je filiaal en collega's in de problemen komen. Het is niet een onverwacht iets.
Zeker nu heel veel landen steeds meer oranje worden.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:30

@nuscaniels, het is me niet helemaal duidelijk of je nou op mij reageert of op iemand anders, maar mijn zus is ziek en niet in oranje gebied op vakantie geweest.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:56

Macs schreef:
@nuscaniels, het is me niet helemaal duidelijk of je nou op mij reageert of op iemand anders, maar mijn zus is ziek en niet in oranje gebied op vakantie geweest.

Was geen reactie op jou, iemand die ziek is moet gewoon thuis kunnen blijven zonder dat de werkgever je verplicht te komen. Ging om de reactie dat er werkgevers zijn die quarantaine na vakantie in een oranje gebied onzin vinden en je verplichten te komen. Daar kan je als werknemer je eigen verantwoordelijkheid nemen.
Beterschap voor je zus

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:12

:+ Het is wel net alsof je weer op school zit en aan het wachten bent op toetsresultaten.
"misschien staat het er nu op... of nu... nu misschien"

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:26

nuscaniels schreef:
Macs schreef:

Was geen reactie op jou, iemand die ziek is moet gewoon thuis kunnen blijven zonder dat de werkgever je verplicht te komen. Ging om de reactie dat er werkgevers zijn die quarantaine na vakantie in een oranje gebied onzin vinden en je verplichten te komen. Daar kan je als werknemer je eigen verantwoordelijkheid nemen.
Beterschap voor je zus

Bijzonder, wij hebben eigen bedrijf en zijn verplicht om een veilige werkomgeving te creëren voor werknemers. En daar hoort ook het verplicht thuis laten blijven van risico werknemers, bijv die op vakantie zijn geweest

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:58

@Jillz1, wie draait op voor die dagen die die werknemer thuisblijft na vakantie in een risicogebied?

Bedrijf waar ik werk is heel duidelijk. Ziek is ziek en blijf je thuis. Kost je ook geen dagen. Quarantaine na vakantie is je eigen verantwoordelijkheid qua extra dagen thuisblijven en bezetting filiaal.
Met andere woorden, niet dat je moet of zelfs maar mag komen werken maar die dagen quarantaine krijg je dan ook niet betaald door het bedrijf zonder dat het jezelf dagen kost.
Je weet als je op vakantie gaat dat dat risico erin zit. Dat kan je niet bij een werkgever neerleggen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:04

nuscaniels schreef:
@Jillz1, wie draait op voor die dagen die die werknemer thuisblijft na vakantie in een risicogebied?

Bedrijf waar ik werk is heel duidelijk. Ziek is ziek en blijf je thuis. Kost je ook geen dagen. Quarantaine na vakantie is je eigen verantwoordelijkheid qua extra dagen thuisblijven en bezetting filiaal.
Met andere woorden, niet dat je moet of zelfs maar mag komen werken maar die dagen quarantaine krijg je dan ook niet betaald door het bedrijf zonder dat het jezelf dagen kost.
Je weet als je op vakantie gaat dat dat risico erin zit. Dat kan je niet bij een werkgever neerleggen.

Dat mag niet als je in geel gebied op vakantie gaat en het wordt oranje.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:14

Ik mag vrijdag ook weer voor een test. Blijf benauwd (nu sinds 4/5 dagen weer erger) en voel me wel ziekjes. Gelukkig niet zo doodziek als in maart. Huisarts wil dat ik laat testen en bij negatief kan ik langskomen (ben namelijk bekend met astma).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:26

lenaa_tje schreef:
nuscaniels schreef:

Dat mag niet als je in geel gebied op vakantie gaat en het wordt oranje.

Mag dat niet of dient dat vooraf aangekondigd te zijn als zijnde “huisregel”? Ik vraag dat uit interesse, want ik heb echt geen flauw idee :+
Ik kan me zo voorstellen dat het voor een werkgever ook nog verschil maakt of er vanuit huis gewerkt kan worden of niet en hoe groot het bedrijf is (dus hoe hard je gemist wordt).

Bij ons is aan het begin van de vakantie gecommuniceerd dat indien je ervoor kiest naar een oranje land op vakantie te gaan de quarantaine voor eigen rekening komt. Wordt je vakantieland gedurende je verblijf oranje dan ben je verplicht twee weken thuis te werken. Thuiswerken is bij ons dan ook geen enkel probleem. Maar dit heeft wel diverse mensen de mogelijkheid in de zomer terug naar huis te gaan ontnomen (70% expats), waar ze dat in december met de feestdagen ook al niet konden vanwege de beperking in het opnemen van meer dan drie dagen in die drukke periode.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 06:37

De opmerking was dat je zelf moest opdraaien voor die dagen en dat mag niet. Jou bedrijf doet dat dus juist oranjegebied bewust op vakantie ? Kosten zijn voor jou. Bij geel wordt oranje is dat dus anders. Poster waar ik op reageerde zegt dat die kosten ook voor jezelf zijn

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:15

Wij hebben van tevoren bericht gehad dat gezien dat risico erin zit het je eigen verantwoording is.
Dit mede omdat thuiswerken niet aan de orde is en men niet op dichte winkels zit te wachten noch dat collega's wekenlang extra uren moeten draaien. Die extra uren pakken we vaak al als er mensen op vakantie zijn, als ze dan ook nog allemaal langer thuis moeten blijven wordt het wel erg veel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:15

nuscaniels schreef:
Wij hebben van tevoren bericht gehad dat gezien dat risico erin zit het je eigen verantwoording is.
Dit mede omdat thuiswerken niet aan de orde is en men niet op dichte winkels zit te wachten noch dat collega's wekenlang extra uren moeten draaien. Die extra uren pakken we vaak al als er mensen op vakantie zijn, als ze dan ook nog allemaal langer thuis moeten blijven wordt het wel erg veel.

Dan nog kunnen mensen dat wel aanvechten. Wat je doet mag niet.