Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:22

Wanneer je net bevallen bent is het echt nog niet lekker hersteld daar hoor. Verzakt of niet, gemiddeld doe je er ook weer 9 maanden over om te herstellen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 01:07

SplashIsLief schreef:
Ik heb deze week de organicup gekocht. Inbrengen is me alles meegevallen, dragen is echt super. Ik voel hem niet, lekt niet. Ideaal. Maar...eruit halen is nog een drama. Hij kruipt zo ver omhoog dat ik amper bij het steeltje kan, laat staan bij de cup. Ik ben dus driekwartier-uur bezig om hem eruit te krijgen :+

Die van mij kruipt ook iets omhoog, maar als ik hem eruit wil halen pers ik een seconde en ik heb hem te pakken en trek hem rustig eruit.

Deze ervaring is gebasseerd op 1 keer ongesteldheid. In afwachting van de tweede keer kan het zijn dat ik alsnog ga mopperen. :+

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 07:25

Bij mij kruipt ie ook omhoog.
Maar even persen en dan kan ik er zo bij. Maar hij baarmoedermond ligt niet zo hoog.

Vooral ontspannen! En ik ga staan en zet 1 been op de wc. Dan kan ik makkelijker erbij :). Haal hem een stuk naar beneden en dan ga ik weer zitten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:35

Voor t omhoog kruipen geldt voor mij ook dat ik met persen net bij het puntje vd steel kom. Ik moet hem dus eerst wel iets aan t steeltje naar beneden trekken voordat ik de onderkant vd cup in kan knijpen.

Het eruit halen en legen is wennen en daar heb je gewoon wat menstruaties voor nodig voordat je er handigheid in hebt. Gelukkig hoeft dat in principe maar 2x per dag :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:50

Ik denk dat je inderdaad beter een andere kunt proberen, dit klinkt niet zoals het hoort te zijn (al zal ik goddank nooit bevallen dus die vergelijking heb ik niet :P).

Ik ben er nog steeds heel blij mee :D Wil wel een keer nieuwe bestellen want ondanks schoonmaken/koken etc krijg ik hem voor mijn gevoel niet meer schoon (ook al is dat wel zo). Nog maar eens een bestelling doen bij ome Ali.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 18:59

Prairy schreef:
Ik denk dat je inderdaad beter een andere kunt proberen, dit klinkt niet zoals het hoort te zijn (al zal ik goddank nooit bevallen dus die vergelijking heb ik niet :P).

Ik ben er nog steeds heel blij mee :D Wil wel een keer nieuwe bestellen want ondanks schoonmaken/koken etc krijg ik hem voor mijn gevoel niet meer schoon (ook al is dat wel zo). Nog maar eens een bestelling doen bij ome Ali.

Gewoon een badje waterstofperoxide geven. Mijn diva is weer als nieuw!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:39

Vandaag mijn roze Lunette binnen gekregen. Ben al een poosje benieuwd naar het merk en wilde iets anders dan de diva proberen ivm snel smoezelig worden van die laatste en lekken van de organicup.

Ik las trouwens in de gebruiksaanwijzing dat je de cup wanneer je hem niet meer kunt gebruiken (lees na tig jaar) moet verbranden ??!!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:18

Verbranden ja?

Ik ben heel tevreden over mijn lunette. Klapt enorm goed uit. Zuigt gelijk vacuüm.
Hij kruipt wel omhoog, waardoor mijn baarmoedermond gedeeltelijk in de cup zit. Moet de cup op hevige dagen dan dus wel 3x legen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:26

Ik heb ook de Lunette. Welke maat weet ik zo niet. Maar hij bevalt prima.
Kruipt iets omhoog aan het einde van de menstruatie maar met wat persen kan ik er wel bij.

Ben benieuwd hoe die bevalt. Je hebt er al veel geprobeerd natuurlijk.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:42

Mijn baarmoedermond zit op zo'n 5,5 - 6 cm. Dus ik kan er sowieso makkelijk bij. Mijn cup is 5,2 cm (steeltje is er helemaal af). Past dus allemaal net, kruipt ie ook omhoog :+
Dan maar vaker legen

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:56

Ja verbranden, het staat er echt :o

Klopt. Heb er al aardig wat geprobeerd maar blijf hopen :)
De diva doet het trouwens geweldig hoor.

Overigens zit mijn bmm standaard bovenin mijn cup, plaats ik hem daar niet duidelijk omheen lek ik ongetwijfeld.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 23:19

corine1981 schreef:
Ja verbranden, het staat er echt :o

Klopt. Heb er al aardig wat geprobeerd maar blijf hopen :)
De diva doet het trouwens geweldig hoor.

Overigens zit mijn bmm standaard bovenin mijn cup, plaats ik hem daar niet duidelijk omheen lek ik ongetwijfeld.

Zo zit ie bij mij ook hoor ;)
Het is echt DE uitvinding. Gebruik hem nu alweer een jaar of 12 denk ik en wil nooit wat anders meer.

Wel een paar keer doorgelekt. Maar nu het laatste jaar icm medicatie gelukkig niet meer.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 08:02

Wauw,12 jaar! Hoeveel cups ben je nu verder?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:02

Ik ben begonnen met de meluna en die gebruik ik nog steeds. Nr 1 is overleden, nr 2 zit als reserve in de tas en nr 3 is halverwege zijn levensjaren :D
Kun je nagaan hoe milieuvriendelijk dat is en wat een kostenbesparing dat geeft :oo

Mensen vragen zich ook altijd af, waar doen ze het toch van..... :')

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:53

Dat is netjes, gemiddeld zo'n 4 jaar.
Mijn diva is nu 2 jaar oud en hen die met de waterstofperoxide eigenlijk weer als nieuw.
Ik heb dan de organicup en Lunette als back up. Hoop vooral dat die laatste in de nacht wel werkt (dat doet de organicup dus niet :o ).

Ik zweer er wel bij, dochterlief krijgt er over een paar jaar ook 1, haha

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:03

Oh ik heb er een tijd geleden ook 1 gekocht, meteen getest tijdens mijn eerste menstruatie. Dragen ging prima, soms zat ie iets te laag, maar als die goed op de plek zat, dan voelde ik hem niet.

Alleen....eruit krijgen is verschrikkelijk, ik krijg hem er niet uit en raakte er zelfs een beetje van in de stress. Vervolgens zit je er helemaal onder, dus dat was ook echt niet zo heel prettig. Ik heb hem dus ook niet weer gebruikt, zie er echt tegen op. Dat ding zuigt zich dus helemaal vast, waardoor ik gewoon geen grip heb om hem te pakken. Het steeltje zit er overigens nog steeds aan, maar daaraan trekken lukt niet. Het was door al dat gefroet dus ook een beetje gevoelig geworden daar beneden.

Wordt dit nog beter, is het gewoon een kwestie van oefenen en wat is dan de beste manier om zo'n ding er weer uit te krijgen?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:04

is puur een kwestie van oefenen.
je moet gewoon een manier vinden om het vacuum te verbreken,daarna komt hij er zo uit.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:12

De eerste keer was ik ook in paniek, dacht dat ik hem kwijt was. Maar is een kwestie van hem iets naar beneden duwen met je spieren, dan onderkant induwen en wat heen en weer bewegen zodat het vacuüm breekt.
Stress is nergens voor nodig, er uit komt ie sowieso. Je opspannen maakt het erger. Gewoon oefenen.
Nu lukt het zonder enig probleem, vaak zelfs zonder narigheid.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:26

Ja, maar dat gefroet vond ik echt verschrikkelijk. Misschien moet ik het nog maar een kans geven.

En schoonmaken, hoe doen jullie dat? Ik lees in water koken, in de magnetron in zo'n speciaal bakkie of wat nog meer?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:35

Ik duw hem ook naar beneden met mijn spieren. Dan pak ik hem en deuk ik hem in. Probeer een soort van c vouw te maken, halverwege verbreekt het vacuüm en dan kan ik hem er gewoon uithalen.

Ik maak hem schoon met speciale zeep en kook hem daarna uit in een speciaal bakje in de magnetron

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:48

Tsja, soms heb je bloed aan je vingers :+
Dat frutten wordt echt snel minder, oefening baart kunst.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:20

Denk dat vooral door de stress je hem er ook niet uit kreeg. Je spant dan ongewenst alles aan waardoor dat ding alleen maar steviger vast komt te zitten.
Inderdaad gewoon blijven oefenen. En het vooral ook niet vies vinden. Het is bloed dat al in je lichaam zit en er nu uit komt. Iets dat lichaamseigen is, is in mijn ogen ook niet vies. Tenzij t van een ander is, dan vind ik het een ander verhaal.. :')

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:28

Ik trek eerst het steeltje een beetje naar beneden zodat ik bij de basis kan. Vervolgend de basis inknijpen en een beetje heen en weer bewegen, dan is de vacuüm er zo af. De kans dat je een beetje vies wordt bestaat wel helaas, maar dat kan je wel weer wassen neem ik aan :D

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:34

De steeltjes knip ik altijd als eerste af... maar ik pers hem wanneer nodig naar beneden.
Vooral in de ochtend lijkt hij spoorloos. Dan ga ik eerst douchen en heeft de zwaartekracht al genoeg gedaan.
Ff erin knijpen om het vacuüm te doorbreken en klaar.

Lekkende cups zijn trouwens daarbij afschuwelijk, dan zit je onnodig onder gesmeerd en daar werd ik ook sjaggie van.

Ik kán bijna mijn Lunette uitproberen... toch een soort van jeej bij die ellende :o :r

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:54

Lekkende cups betekend inderdaad smeerboel.

Hopelijk bevalt de lunette je.
Ik heb ook in de nacht geen problemen. Nu 2 menstruaties verder en heel tevreden!