B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:04

Joosiien schreef:
Ik zit eraan te denken om geen B12 meer te laten spuiten. Ik krijg na een injectie steeds een ontzettende huiduitslag (allemaal kleine bultjes/pukkeltjes). Zodra ik bijna weer voor een ''nieuwe spuit'' moet zijn de bultjes weer weggetrokken. Meer mensen die hier last van hebben?

Heb je Centrafarm ampullen?
Dan kun je waarschijnlijk niet tegen de acetylalcohol die er in zit.
Stap dan over naar ampullen van Takeda. Dat zou ik eerst proberen. Plus kijk even naar je DAO enzym, wellicht helpt het als je dat gaat bijnemen.

Als jij een tekort had is stoppen de slechtste keuze die je kunt maken. Kijk dan verder!

yarrah

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 08:25

Ik kreeg van Tadeka behoorlijke acne, maar nu krijg ik Cantrafarm en ik heb nergens last van.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:21

Ik heb geen idee welke variant ik nu krijg. Zal eens informeren. Ik zat overigens in het grensgebied van mijn B12, dus heb geen ernstig tekort (gehad). En ben er per toeval achtergekomen. Maar nu dus wel een extreme uitslag, waardoor ik mij alsnog niet fijn(er) voel.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:18

Kan het zijn dat na een griep van 3 weken en daarna een drukke week van sociale dingen dat de B12 waarde enorm is gedaald?

Ik krijg maandelijkse injecties, kon weer veel aan qua energie.

Echter 1,5 maand geleden griep gekregen. Duurde 3 weken. Uiteindelijk goed hersteld. Afgelopen week had ik een hele drukke week. Te druk, zaterdag ben ik ingestort.

Vrijdag nog wel injectie gehad, maar van een ander merk.

Ik heb nu 's ochtends energie om wat huishouden te doen. Na de lunch stort ik in en lig ik op de bank.

Dit is lang geleden geweest dat ik dit had, moet zeggen dat ik vorig jaar wel ben uitgevallen met een burnout.
Na de kuur met B12 ging het echter steeds beter.

Wat is nu verstandig om te doen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:26

Jep, dat is zeker mogelijk!! Ik spuit ook meer/vaker B12 als ik ziek geweest ben, voor en na operaties, etc. Dus wellicht dat je even wat vaker een spuit kunt halen?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:54

Dank voor je reactie Quir. Ik heb nog smelttabletten in huis dus neem die er maar bij.

Ik weet nu gewoon niet of dit door de BO komt of door de B12. Het voelt wel meer als de vermoeidheid die ik had bij start van de injecties (beginverergering), maar het kan ook gewoon een terugslag van de BO zijn...

Doet jouw ha niet moeilijk als je extra injecties komt halen? Hoe leg je het uit dat je weer komt?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:02

Mijn huisarts in Nederland was extreem makkelijk en meedenkend, echt super fijn. Prikken trouwens ook zelf thuis wanneer nodig. Verder kunnen we gewoon bij de apotheek nieuwe ampullen halen wanneer dat nodig is.

Dus geen problemen of iets mee. :)

Helaas is alleen niet elke huisarts zo meedenkend...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:05

Heb net gebeld maar volgens assistente die mij prikt kan het geen te laag B12 zijn omdat ik vrijdag nog injectie heb geprikt.

Do iig afspraak met de huisarts, dan moet hij maar kijken of het BO klachten zijn of iets anders. Ik vind het alleen zo frappant dat ik 's ochtends veel energie heb en pas na de lunch instort.

In begin van BO was ik te moe om op te staan en lag ik de hele dag op de bank.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 18:41

Ik heb vandaag mijn 7e injectie gehad (10 in 5 weken) en op mijn verzoek een gesprek met mijn ha.
Toen hij me vertelde dat ik een B12-tekort had, had hij het over 5 weken lang 2x per week injecteren en daarna over naar één keer per maand. Na de diagnose en dit gesprek heb ik ongeveer heel internet af gelezen en kwam ik erachter dat dat niet de bedoeling is. Zeker gezien ik ook neurologische klachten heb, zou ik langere tijd twee keer per week moeten injecteren. Dus, gewapend met een hoop wetenschappelijke papieren ging ik vanmorgen naar de huisarts.
Toen ik aangaf dat ik langer twee keer per week wil injecteren, vond hij dat direct prima ('Je waarde is natuurlijk ook erg laag') en hij vindt het ook prima om zo door te gaan todat ik zelf aangeef dat ik langzaam wil afbouwen. Wel begon hij over tabletten over een tijd en toen ik zei dat dat niet werkt bij een opnameprobleem, gaf hij aan dat in die tabletten zo'n hoge dosering zit, dat dat vaak wel werkt.
Ach, die discussie voer ik tegen die tijd wel weer met hem :Y)
Voor nu ben ik blij met deze uitkomst :j Ik mocht ook overstappen van Centrafarm naar Takeda (na 6 injecties begin ik al last te krijgen van puistjes en ik lees best vaak dat Takeda vaak sneller werkt). Daarnaast ook op B6 laten testen, aangezien dat nog niet is gebeurd, maar ik wel op zijn aanraden een Multivitamine slik, omdat mijn foliumzuur te laag is. Maar daar zit ook B6 in en die mag natuurlijk niet te hoog worden :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 22:22

zo! Fijn een meewerkende huisarts!
Ik hoop dat de injecties uiteindelijk je klachten gaan verminderen :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:32

Iemand uit de Facebook groep heeft hetzelfde na overstap van Centrafarm naar Takeda. Die heeft contact gezocht met dhr. Auwerda van B12 kliniek, de beginverergering kan weer terugkomen na overstap op Takeda, dit kan zelfs tot 3 maanden duren.

Gelukkig was het bij mij na een week over, maar ben door de HA weer teruggezet op Centrafarm :j.

Herkennen jullie trouwens een soort tintelingen in je hoofd door B12 injecties? Heb dan veel energie.
Daarnaast worden mijn oorsuizen steeds minder, maar vooral 's avonds komt het soms hevig terug.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:48

Oh ik wist niet dat overstappen ook weer beginverergering kon geven. Gelukkig heb ik tot nu toe geen klachten van Centrafarm.

Dat met die oorsuizen heb ik ook. Bij mij lijkt het savonds vooral terug te komen als ik die dag te veel heb gedaan.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 19:27

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 23:20

Ik kan de lophakomp ook nergens meer vinden. Heb er een week of 3 geleden ook heel het web naar afgezocht.

Edit: zie nu op een Nederlandse website staan dat het tot ten minste december 2017 niet leverbaar is.

Hier momenteel weer een enorme dip. Moet iedere middag slapen anders kom ik de dag niet door. Nu ben ik mij af gaan vragen of dat door de b12 komt of door mijn Mirena. Dus ik ga volgende week eerst dat ding er uit laten halen. En dan kan ik me weer op de b12 gaan focussen.

Wel apart laetitia. De beheerders van de groep beweerden namelijk vorige week nog dat je geen beginverergering kon krijgen na overstap omdat het allebei hydrocobalamine is. Met alleen andere hulpstoffen. Goed om te weten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 23:43

Pff zo lang niet leverbaar.
Dan moet ik morgen maar een andere bestellen.
Er zijn nog 2 soorten te bestellen bij mycare.de.

Hopelijk dan geen last ervan dat het een andere is. :x

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 08:35

Ik heb even gekeken en deze had ik voordat ik een huisarts vond die B12 tekort serieus nam. Ik heb hiervan 10 ampullen in 5 weken gebruikt en geen bijwerkingen oid gehad.
https://www.mycare.de/online-kaufen/vit ... en-6078368

Nadat ik hier had gelezen over beginverergering na overstappen moest ik nog nieuwe ampullen halen zodat ik genoeg heb voor op vakantie. Ik had centrafarm en jahoor ik krijg takeda mee. Volgens de apotheek moet het geen verschil geven. Voor de zekerheid nog op een facebookpagina gevraagd en die zegt ook dat er niets bekend is over opnieuw beginverergering. Dus ik ben heel benieuwd hoe het overstappen gaat :). Gelukkig heb ik net genoeg ampullen voor op vakantie dus daar heb ik er geen last van.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 11:22

Weissje, hopelijk heb jij nergens last van. Het komt ook niet veel voor volgens mij, denk dat sommige mensen er gewoon gevoeliger voor zijn :j.

B12 kliniek gaf aan dat het 3 maanden kan duren, maar ik heb nu nergens last meer van +:)+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:07

Mijn eerste Takeda injectie is een feit.
Na 11 Centrafarms (afgelopen donderdag kwam ik al met mijn eerste Takeda aanlopen toen de assistente zei: O, je had er nog één in je doosje zitten (bijzonder na 10 injecties)), maar omdat ze de injectie al klaar had gemaakt, dacht ik: Eehh.. eeehh.. ok, dan eehh, zal ik deze dan hier laten?

En vandaag kom ik aan (andere assistente) en ja hoor, de injectie lag weer klaar. Maar nu was ik voorbereid en gaf aan dat ik de Takeda wil (ik heb die niet voor niets aangevraagd).
Het injecteren zelf deed veel minder pijn! Is dat toeval, of hebben jullie ook die ervaring?
Nu afwachten of hij ook beter werkt :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:50

Mag ik hier even inbreken met een vraagje over vit B6? :o Kon hierover geen topic vinden, maar misschien weet hier wel iemand raad.
Ik heb een overschot aan vit b6. Heb nog nooit multi-vit of vit B complex genomen. Maar alles wat te vinden is over teveel B6, is allemaal gelinkt aan het nemen van supplementen dus dat schiet ook niet op :+
Mijn vit B12 is ook aan de bovengrens.
Eiwit is te laag.
Calcium is ook aan de lage kant.
Dus iemand enig idee hoe ik van dit teveel aan B6 afkom ? :P
Ik heb de vraag natuurlijk aan mijn HA voorgelegd, maar die bekeek mij alsof hij water zag branden :')

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 21:50

Poeh, goede vraag...! Ik moet je het antwoord schuldig blijven ben ik bang.

B6 zit ook in bepaalde voeding, misschien Googelen op B6 + voeding?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:13

laetitia schreef:
Poeh, goede vraag...! Ik moet je het antwoord schuldig blijven ben ik bang.

B6 zit ook in bepaalde voeding, misschien Googelen op B6 + voeding?

B6 zit vooral in eiwitrijke voeding...vlees, vis, eitjes. Vandaar mijn raadsel ook. Eiwit in mijn bloed is te laag en B6 veels te hoog :+

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:56

Yes! Ik!
Ik zit alleen vreselijk laag in m'n energie.
Waarschijnlijk gaat er bij de methylering wat fout. Je kunt je er zelf ook op inlezen. Genoeg te graven op Google.

Heb je klachten die horen bij een hoog b6?

Je hebt waarschijnlijk een tekort aan B3. B1,b2, zink en magnesium zijn ook belangrijk in het omzetten van b6 naar actief b6.

Ik zou zeker gaan innemen:
- flush vrije B3
- zink
- en het liefst ook b1 b2 en magnesium

Dit soort supplementen zijn makkelijk per vitamine- of mineraalsoort te vinden.

En blijven checken of je b6 gaat dalen.

Voor je hoge b12 zou ik folaat gaan innemen. (Geen foiliumzuur maar wel folaat of folinic / mthf5).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:44

Thanks ! Ik ga me even inlezen over methylering :)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:07

Ik kreeg vandaag de uitslag van mijn bloedonderzoek en daaruit kwam dat ik een tekort aan B11 en B12 heb.
Ik ben al een aantal weken ontzettend moe en hoeveel ik ook slaap, ik voel me nooit uitgerust.

A.s vrijdag krijg ik mijn 1e injectie.

Ik heb een paar blz terug gelezen maar ik begrijp dat je je dus ook slechter kan gaan voelen na de prik?
Het is dus wel slim om hem op een dag te plaatsen wanneer ik vrij ben.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:20

Mijn pillen potje begint leeg te raken maar wil overstappen op smelttablette, iemand nog tips voor een goed een betaalbaar merk?