[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lana_te

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:25

Te vroeg kan zeker geen kwaad muisbal! Ik doe hem altijd na 6 dagen in. (zekerheidsgevoel zeg maar)

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:38

Kan ik hem dan wel over 3 weken op dinsdag (mijn normale dag/tijd) eruit halen zonder dat dit consequenties heeft?
Ik heb expres nuvaring genomen zodat de kans om te vergeten kleiner is :') En nu gaat het nog mis terwijl ik zelfs reminder mails en smsjes krijg :')

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:32

nou heb vanmiddag mijn koper spiraal Laten plaatsen. wat een helse pijn. en nu zit ik toch te denken dat ik een mirena wil. ik heb nu echt hevige menstruatiepijn waar ik echt niet vrolijk van word. incl zere rug. was even vergeten hoe dat voelde had er met de pil nooit last van.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:37

montiej die pijn kan heel goed van het zetten zijn, daar kan je met de mirena evenveel last van hebben als met een koperspiraal.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:40

oke maar hoorde ook dat je van koperspiraal hevige en menstruatie en menstruatiepijn kan hebben. maar mag ivm met mijn lymfoedeem geen hormonen hebben omdat ik verhoogd risico loop op trombose

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:09

Koperspiraal is idd een beetje berucht als het gaat om heftiger menstrueren dan de Mirena. Maar krampen na het plaatsen zijn heel normaal :j Had ik na het zetten van de Mirena ook last van dus kijk het nog eventjes aan :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:12

Wat doe tmeer zeer, het plaatsen van de spiraal of juist daarna?

Ik ga hoogstwaarschijnlijk voor de mirena.. Dit omdat ik toch een vrij lastige cyclus heb, lijk op mijn moeder.. Mijn vader zei altijd: mama is 1 week gezellig 1 week chagrijnig en 1 week ongesteld .. herkenbaar!

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:14

Voor wie een positief pleidooi over de Mirena spiraal wil horen; ik ben een en al positief! Zit inmiddels in mijn 2e ronde, heb nu ca 6,5 jaar de mirena spiraal. Zeker naar tevredenheid. enkele opstart kwaaltjes de eerste weken en ook met het wisselen een klein poosje wat krampen gehad maar daarna weer super.
Ik kan het iedereen aanraden, minimaal hormoon en maximaal beschermd.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:15

Het plaatsen valt wel mee, het meten van de diepte van je baarmoeder was wel even vervelend, de spiraal zit er dan zo in. Ik had 6,5 jaar geleden wel even steken in mijn baarmoeder en vond een warme kruik tegen mijn buik prettig. Na een dag neemt dat af en na enkele weken voel je niks meer. Niet dat je constant last hebt in de eerste weken, maar met zwaar tillen wilde het nog weleens "krampen" maar het is de moeite wel waard ;)

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:16

vond het zetten zeer pijnlijk.duurt misschien 10 sec. omdat ze door je baarmoedermond gaan. heb nu gewoon een menstruatie pijn. maar aangezien dat bij mij altijd heel erg is lig ik lekker met een dekentje op de bank. ga nu eerst de koper spiraal proberen heb ik dan toch teveel menstruatie pijn ga ik over op de mirena. je moet maar zo denken het hoeft maar 1 keer ib de 5 jaar he. dus dat scheelt.

iemand die me kan vertellen hoe het eruit halen van het spiraal in zijn werk gaat.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:17

Als je mijn berichten nazoekt in dit topic meer lofzang over de Mirena :D

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:18

:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:15

Mars schreef:
Als je mijn berichten nazoekt in dit topic meer lofzang over de Mirena :D

Lees: alleen maar.

Ik vond persoonlijk het plaatsen het pijnlijkst, maar dat waren steeds maar een paar seconden.
De krampen achteraf zijn gewoon net als menstruatiekrampen.

montiej schreef:
nou heb vanmiddag mijn koper spiraal Laten plaatsen. wat een helse pijn. en nu zit ik toch te denken dat ik een mirena wil. ik heb nu echt hevige menstruatiepijn waar ik echt niet vrolijk van word. incl zere rug. was even vergeten hoe dat voelde had er met de pil nooit last van.

Dat kan met de Mirena ook gebeuren. Ben je wel ongesteld op dit moment?
Daarnaast kun je eigenlijk pas over 2 a 3 maanden zeggen of het een geschikt anticonceptiemiddel voor je is.
Dan pas komt er wat meer regelmaat in. Sterkte. :(:)

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:19

ja dat snap ik. maar had liever mirena gehad omdat ik toen ik begon met de pil begonnen ben om de heftige mentruatiepijn . lees: 7 dagen alleen maar in bed kunnen willen van de pijn. en hoordd dat van een koperspiraal je heftige menstruaties krijgt en meer kast van krampen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:30

Het is nu een beetjr laat daarvoor, maar was het niet handiger geweest vantevoren wat meer info over de koperspiraal te zoeken? :) Daarnaast hoeft het niet zo te zijn dat je menstruatie zwaarder wordt. Het kán wel, maar het gebeurd niet bij iedereen. Zoals Iris al aangeeft moet je nieuwe anticonceptie zeker 3 maanden de tijd geven.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:34

ja wist ik voor de tijd ook wel. maar wil eerst dit proberen omdat hormonen voor mij heel slecht af kan lopen

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:18

ik ben gisteren o geworden, tjonge normaal red ik nog wel om bijv eventjes op de bank onderuit te zakken.. nu niet lekt meteen door.. en ook als ik opsta meteen voel je de vloed komen..

is er naast die grote maandverband niet een soort luiermaandverband.. zodat je s nachts niet 2 keer op hoeft te staan.. en s morgens te douchen.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:21

Hee ik had even een vraagje,

ik heb vorige week van de huisarts de pil Ethinylestradiol/levonorgestrel gekregen en die heb ik vandaag voor het eerst ingenomen, maar ik was een beetje op internet aan het zoeken en dan lees ik allemaal verhalen over mensen die een heel opgeblazen gevoel van deze pil krijgen en heel veel kilo ervan aankomen, hebben jullie misschien ervaringen met deze pil? ben er best bang van geworden eigenlijk

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:26

ik ben niet aangekomen van de pil. alleen mijn borsten zijn er van gegroeid. wel had ik mijn emoties niet meer in de hand. mijn emoties waren echt heeel schommelend. maar bij iedereen is het weer anders. ben nu anderhalf tot 2 maand gestopt met de pil en voel me heerlijk. geen rare, uit het niets komende emotie buien meer. heerlijk

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:29

Hier nog 1 die niks is aangekomen van de pil, zelfs alleen maar afgevallen. En in tegenstelling tot de meeste mensen besloten mijn borsten te krimpen als reactie erop :P.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:41

Sorry, ik kom ook zomaar even binnen vallen.

Ivm heftige hoofdpijnklachten, o.a. tijdens menstruatie, was ik al van plan om dit jaar van de pil (oude microgynon 30) over te stappen naar mirenaspiraal. Dit, omdat ik dacht dat mirena minder veel hormoon afgeeft dan gewone pil.
Door de hevige hoofdpijnklachten tijdens menstruatie, slik ik vaak paar maandjes de pil door om dan, wanneer het míj uitkomt, mijn menstruatie te laten opkomen.

Nu heb ik sinds voor de kerst al last van bloedingen. Soms eventjes niet, dan weer wel. Maar vaker wél dan niet. 2 wkn. terug naar waarnemend huisarts geweest (eigen was ziek), moest "helemaal" langskomen, vrij genomen van werk, om te horen dat het mijn menstruatie is die probeert door te breken. Geen verder onderzoek etc. Advies: strip opmaken en dan stopweek inlassen.
Okay, strip is na morgen op. Maar...ik ben nog steeds aan het bloeden.
Vandaag eigen HA op telefonisch spreekuur gebeld, omdat ik verder geen pil meer in huis heb en ook de spiraal zou willen. Arts zei dat mirena evengoed veel hormoon afgeeft, alleen dan constante hoeveelheid en dat het dichter bij eierstokken zit etc. Dus áls ik al wat anders wil, dan koperspiraal met gewone menstruatie (en die WIL ik juist NIET!!!). Dus: stoppen met pil, net zo lang tot bloeding over is, nadenken over wat ik wil en dan evt. met hem bespreken.

Maar nu lees ik hier weer op laatste 3 pagina's dat mirena dus wél minder hormoon bevat??!!!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:45

SB: ikheb dezelfde pil gehad en ben er niet van aangekomen. Had wel hele erge wisselende stemmingen en was gewoon mezelf niet meer. Ben toen op de Yasmin overgestapt.

Imago: de Mirena Geeft elke dag wat hormonen af, maar dat is een kleinere hoeveelheid dan die je met de pil binnen krijgt. Dat is ook logisch omdat de pil nog een heel traject af moet leggen door je lichaam en de Mirena zit al precies daar waar hij zijn werk moet doen :)

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:52

had het op de vorige pagina ook al gevraagd maar geeb a.twoord gekregen. dus nog maar een keer. kan iemand mij uitleggen hoe het spiraaltje word verwijderd. en zou dus ook onder veedoving kunnen in het zieken huis. kan namelijk dooe de pijn niet ontspannen en daardoor was het zetten echt heel lastig

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:54

Wij kregen met biologie te horen dat aan de spiraal een touwtje zit en dat ze hem daarmee uithalen? klopt dat ?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:59

Mars schreef:
Imago: de Mirena Geeft elke dag wat hormonen af, maar dat is een kleinere hoeveelheid dan die je met de pil binnen krijgt. Dat is ook logisch omdat de pil nog een heel traject af moet leggen door je lichaam en de Mirena zit al precies daar waar hij zijn werk moet doen :)

Thanks! Dus, in feite dezelfde hoeveelheid hormoon als pil, maar minder schadelijk voor je lijf dan pil omdat het zich concentreert op 1 punt?