Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

11AFotograaf

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:33

Je zou kunnen proberen of je tijdens je schooldagen een heel duidelijk rustpunt kunt pakken. Zoals bijvoorbeeld tijdens een pauze lekker alleen een rustig plekje zoeken en daar je eten en drinken nuttigen. Door even echt rust te hebben en bij jezelf te komen, kan het zijn dat je de prikkels wat kwijt raakt, waardoor dat je veel meer aan kunt.

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:15

Dank jullie wel voor de tips!

Ben ook niet de enige die niet zo grote held is in auto rijden hoor ik al haha, ik zou heel graag mijn rijbewijs halen, maar ik sterf echt van de zenuwen en de schrik als ik achter het stuur moet kruipen!
Maar misschien is het wel weer iets waar ik aan kan werken :D

Verder pushed school mij ook heel veel (misschien zelfs veel te veel), ik doe mij uiterste best, maar omdat ik vaak afwezig ben omdat ik zoveel moe en ziek ben blijven ze continue door pushen op mijn afwezigheid, maar juist daardoor raak ik meer in de stress en raak ik sneller overprikkeld dan dat ze me gewoon mijn gang laten gaan en ik alles op mijn eigen tempo kan doen (ik heb ze dit ook meerdere malen verteld, maar mijn mentor is nou niet echt bepaald meelevend :') )

En dat van het rustpunt is misschien ook wel erg slim! Ik doe het nu ook wel eens ooit, maar misschien dat ik het gewoon wat vaker moet gaan doen!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:43

Constant onder druk staan/gepusht worden is ook echt niet goed. Dan gaat je stress metertje omhoog en die komt op een gegeven moment steeds moeilijker omlaag. Je moet echt balans leren vinden, maar ik vind dat ook super moeilijk hoor. De bedoeling met oefenen is juist dat je jezelf over een drempel krijgt, iets doet waar je tegenop zag en dit gaat zien als een overwinning, als iets wat goed is. Als je iets doet en je hebt er een slechte ervaring mee, dan duurt het juist weer langer voor je over die drempel komt.

Maarja, als je op school zit is het gewoon heel lastig. Ik ken het hoor... Ik plakte vroeger zelf kauwgom op mijn broek (onder het mom van "ik ben in de kauwgom gaan zitten"), om naar huis te kunnen gaan. Ik moest dan echt ademruimte hebben, trok het niet om in de klas te zitten. Was veel misselijk, had veel hoofdpijn en ik had veel buikpijn. Toen ik naar het MBO ging, ging het gelukkig stukken beter. Voelde me daar veel meer op mijn plek!

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 00:17

Ik ga morgen ook weer wat "spannends" doen!
Heb een hele tijd aan yoga gedaan maar dat ging op een moment door blessures even niet meer.
Nu kreeg ik pas een folder in de bus van een nieuwe yoga studio en die sprak me wel aan! maarja dan toch weer de stap nemen om te emailen en zon studio in te stappen... ik kreeg al de zenuwen.
vanavond toch gemaild en nu ga ik morgen een proefles doen! waarschijnlijk ben ik de enige in de les (wat t juist spannend maakt maar ook weer niet).
Heb ook gekozen voor een yoga soort waarbij ik kan ontspannen, op mn werk is veel onrust op het moment en merk dat ik daar gewoon enorm van overprikkeld raak.
Slaap ook enorm veel, heb nergens zin in en ga ook weer zitten snoepen dus heb dit echt wel even nodig om even goed de ontspanning te vinden!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:13

Inderdaad joyce, school is vreselijk... :') Ik pakte ook iedere mogelijkheid om te verzuimen.

taartje, wat goed van je dat je de stap genomen hebt! Nu even de drempel over en wie weet bevalt het heel goed en heb je er enorm veel aan!

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:19

Haha ik ben dus echt niet de enige die een grote hekel heeft aan school en het liefste gewoon bij ieder ding naar huis gaat :')
Ik krijg als het goed is binnenkort ook begeleiding op school hopelijk kan ze me ook wat verder helpen! :)

Wat goed taartje! Heel veel succes vandaag! :D

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:27

O dat van die school herken ik ook enorm trouwens!

Yoga les ging top, heerlijk ontspannen en docente voelde erg goed aan.
Heb het zelfs over hoog sensitiviteit gehad! (Normaal praat ik er nooit over).
Misschien dat ik vanavond nog een andere les (wat actievere) bij haar ga proberen, ik lig nu iig lekker loom onder een dekentje te liggen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:43

O, wat heerlijk voor je!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:17

Hoi hoi, aangezien de feestdagen er weer aankomen vroeg ik mij af hoe jullie deze dagen vieren? ( voornamelijk kerst & oud en nieuw) wat gaan jullie doen, en heb je er zin in of zie je er juist tegen op??

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:20

Ik zie altijd een beetje tegen drukte op, maar door die stomme prikkels laat ik me niet tegen houden :j Op tijd je rust nemen of even uit de drukte gaan :j

Met kerst bij m'n ouders en de ouders van m'n vriend eten, gaat ontzéttend druk worden daar dus daar kijk ik tegen op, maar wel weer gezellig :) En met NY lekker op stap!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:31

In al die jaren nooit bedacht dat ik het kon "trainen" :+
Wat een fijne tip, ik ga het eens proberen!

Hebben jullie nog ideeen wat ik kan doen aan mn extreme verantwoordelijkheidsgevoel in combinatie met een knagend schuldgevoel? Ik heb 24 uur per dag het gevoel en de neiging alles op te willen en moet lossen. Op mn werk, waardoor ik soms belachelijke uren maak omdat ik alles af wil maken ook voor andere, op stal omdat ik vind dat ik iedereen moet helpen als ze niet kunnen ofzo, met vriendinnen omdat ik ze van alles wil ontlasten, en als ik een keertje niet kan heb ik een vreselijk schuldgevoel... sterker nog, ookal doe ik dat alles heb ik nog een schuldgevoel omdat ik denk dat ik meer zou kunnen doen of nog niet genoeg doe... herkent iemand dit?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:44

Dat heeft meer met je karakter te maken denk ik ;)

Je 'moet' niks, en laat werk op het werk is mijn tip. Je hebt maar 2 handen :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:04

Vesceron, dat herken ik! Alleen heb ik gelukkig geen last van een schuldgevoel als ik heb geholpen. Maar dat soort dingen schijnt ook iets voor bepaalde types HSP te zijn, volgens wat ik heb gelezen. HSP trekken zich alles aan en kunnen niet tegen onrecht en willen graag helpen, juist omdat ze zich zo goed in anderen in kunnen leven.

Ik ben gaan oefenen met nee zeggen, doodeng vond ik dat... Normaal zei ik altijd ja en toen ik voor het eerst "nee" zei, toen iemand vroeg of ik extra kon werken, viel het echt stil aan de andere kant van lijn. Voelde me direct schuldig en wou eigenlijk al terugkrabbelen, maar heb toch voet bij stuk gehouden. Sindsdien heb ik ook het gevoel dat het meer gewaardeerd word wanneer ik kan komen. Eerst was het vanzelfsprekend en nu zijn ze echt blij/opgelucht als ik kan! Ik zeg ook heel vaak "ik weet nu even niet wat de planning is, dus ik kom er later op terug/bel je vanmiddag nog om het te laten weten". Dat is ook heel fijn, dan kan je gewoon even op je gemak nadenken of je wel of niet wilt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:15

joyce2 schreef:
Ik zeg ook heel vaak "ik weet nu even niet wat de planning is, dus ik kom er later op terug/bel je vanmiddag nog om het te laten weten". Dat is ook heel fijn, dan kan je gewoon even op je gemak nadenken of je wel of niet wilt.

Dit zou ik vooral in het begin veel doen. Als je namelijk meteen antwoord geeft, ga je instinctief al 'ja' zeggen en bedenk je je later pas dat dat misschien helemaal niet goed uitkomt.
Word je standaard antwoord: 'daar kom ik nog op terug' kun je rustig nadenken over of je het inderdaad wel trekt/wilt/kunt en mocht dat niet zo zijn, kun je ook bedenken hoe je dat wilt gaan brengen.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:16

Schuldgevoel herken ik ook heel erg ja, wil ook altijd alles goed doen voor iedereen.

Feestdagen worden zeker gevierd hier, ook omdat mijn ouders en ik 3 op rij jarig zijn met oud&nieuw (Pap op 30 dec, ik op 31 dec (jeej iedereen steekt voorwerk af voor mij! :D ) en mijn moeder op 1 jan.).

Ga morgen kijken naar een eventueel nieuw bijrijdpaard maar ben best zenuwachtig. Heb al ff niet meer in het zadel gezeten (maandje ofzo) en ben echt bang dat mijn rijstijl morgen tegenvalt ofzo.. :(

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:21

Ja ik doe het ook zo idd, zeggen dat ik het nog niet zeker weet. Als ik meteen ja zeg moet ik vaak toch mensen teleurstellen omdat het dan toch niet lukt.

Feestdagen... Met het gezin is kerst leuk, met de familie heb ik er een bloedhekel aan.
Nieuw en oud is met vrienden en uitgaan. Wel leuk, vermoeiend maar leuk, zolang ik er niet te veel zelf moet doen.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:35

Feestdagen is hier op t moment ook een ramp, niet qua m'n moeder en zus maar wel de rest vd familie.
Sinterklaas was al een hoop gedoe en vier ik nu dus alleen met MN moeder en zus plus haar vriend.
Ik ben daarom stiekem best wel blij dat ik de 2 kerstdagen avonddienst heb. Lekker bezig met m'n bewoners en niet vermoeid zijn door al het gedoe qua familie.
Oud en nieuw vier ik denk wel met familie maar misschien ook wel gezellig alleen samen met mn moeder en\of zus.

O en qua altijd ja zeggen, zeg ik ook vaak ik ga eerst even in mn agenda kijken en laat het je dan weten, vervolgens kijk ik of ik echt kan of niet en of ik wel wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 00:40

Even een vraagje aan jullie.

Ik ben dus hsp. Loop nu een half jaar bij een haptonoom. Vrijdag heb ik weer een afspraak, ik ga dan met haar kijken wat voor andere therapieen nuttig voor mij zouden kunnen zijn. Omdat ik nog veel dingen uit mijn jeugd moet verwerken, vond ze extra/meer/andere therapie nodig. Nu raadde zij en de huisarts mij EMDR aan, en verschillende mensen uit mijn omgeving ook.
EMDR kan verschrikkelijk heftig zijn heb ik mij laten vertellen, omdat je het moment van het trauma weer terughaalt en ook herbeleeft.

Nu vraag ik mij af of ik hier wel goed op ga reageren, omdat ik dus hsp ben... Zou het niet allemaal veel te veel voor mij zijn?
Zijn er hier mensen die ook EMDR gedaan hebben?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:11

Feestdagen vind ik heerlijk dus daar kijk ik altijd wel naar uit.

Daar heb ik geen ervaring mee Amoj, weet je haptonoom dat je HSP bent?

Hier zelf in een stressvolle periode. Morgen afspraak met mijn alternatieve therapeut. Ik zit heel erg met mijzelf in de knoop wat nu ook doorslaat naar mijn relatie. En daar baal ik zo erg van, dat het mij elke dag bezig houdt, elke dag krijg ik halve paniekaanvallen. Zo vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:17

Ze weet t niet, durf het niet goed te zeggen. Weet niet hoe zij over hsp denkt, miss vind ze het wel onzin en denkt ze daar heb je haat weer met dr flauwe kul.

Ik typ vanmiddag even wat uitgebreider.
Wat mij altijd helpt na een paniekaanval is lopen, lopen, lopen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:15

amoj schreef:
Even een vraagje aan jullie.

Ik ben dus hsp. Loop nu een half jaar bij een haptonoom. Vrijdag heb ik weer een afspraak, ik ga dan met haar kijken wat voor andere therapieen nuttig voor mij zouden kunnen zijn. Omdat ik nog veel dingen uit mijn jeugd moet verwerken, vond ze extra/meer/andere therapie nodig. Nu raadde zij en de huisarts mij EMDR aan, en verschillende mensen uit mijn omgeving ook.
EMDR kan verschrikkelijk heftig zijn heb ik mij laten vertellen, omdat je het moment van het trauma weer terughaalt en ook herbeleeft.

Nu vraag ik mij af of ik hier wel goed op ga reageren, omdat ik dus hsp ben... Zou het niet allemaal veel te veel voor mij zijn?
Zijn er hier mensen die ook EMDR gedaan hebben?

Ik heb EMDR gehad en ik vond het heel nuttig! Er kwamen dingen naar boven waarvan ik dacht dat ik daar eigenlijk al niet meer mee zat. Veel puzzelstukjes vielen op hun plek. Op het moment zelf is het wel even emotioneel, maar daarna voelde ik vooral heel veel opluchting!

En je moet er ook wel voor open staan, want als je alles expres tegen zit te houden, dan heeft het weinig zin. Ik moest bijv. proberen m'n hoofd leeg te maken/te ontspannen en naar de vinger van de psych kijken die heen en weer ging en dan naar m'n gevoel gaan en zeggen wat ik voelde en dacht. Dat kan je dus doen met gevoel wat je nu hebt (spanning in je buik of whatever), maar ook met dingen waar je nog mee zit van eerder in je leven (vroeger gepest, gedoe op je werkt, etc).

Ik zou zeggen, gewoon proberen!

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:58

Dat van de schuldgevoel herken ik ook heel erg! Ik heb dat echt heel snel.
Ik krijg zelfs al een schuldgevoel als iemand me wat kritiek geeft op iets wat ik beter zou kunnen doen met werk bijvoorbeeld, dan heb ik al meteen het gevoel dat ik gefaald heb!

Feestdagen worden hier ook gewoon gevierd, maar hier heb ik weinig last van, ik vier het vaak gewoon met mijn familie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:57

Oke, ga t denk ik ook proberen. Mijn haptonoom zegt ook dat ik nog met veel onverwerkte dingen zit, maar ik vraag me af of ik me daar echt zo druk om maak/invloed heeft op mij.
Vrijdag gaan we dus kijken wie wat waar ik heen ga.

Zo, heb nu even tijd om uitgebreid te gaan schrijven. Ik zal t proberen kort te houden.

Ik woon nu een half jaar bij een soort van pleeggezin, omdat het thuis niet goed ging. Tussen mij en mijn ouders was veel spanning, er hing een negatieve sfeer in huis, mijn moeder deed dingen die ik niet mocht vertellen aan mijn vader en andersom... En nog veel meer. Via stage kwam ik terecht bij deze mensen, en zo is het gegroeid tot zoals het nu is; ik woon officieel bij hun nu een half jaar.

Ik heb vanaf de middelbare school al last van maagklachten. Ook als baby spuugde ik erg veel en was ik een moeilijke eter. Laatste jaar was het echt erg, ik ging bijna niet meer naar school (door de maagklachten maar ook door de vele veranderingen op thuis situatie gebied).
Ben toen naar de huisarts geweest en die zei maagklachten komen door stress, stress stress en verwees mij naar haptonoom/psycholoog.
Nu is alles stabiel, naar mijn idee geen stress en heb nog steeds last. Veel maagzuur, zodra ik plat lig is het mis, daarom slaap ik half rechtop. Last van veel lucht (boeren,opgeblazen gevoel) na het eten. 's Ochtends gewoon niet kunnen eten, ben dan misselijk en als ik alleen al aan eten denken ga ik bijna over mn nek.
Ik val af, woog vorig jaar 65 kg nu 57...
Dus hup, weer naar de huisarts. Wou me weer wegsturen met oorzaak stress, maar heb doorgedramd en gezegd dat ik verder onderzoek wou.
Dat is nu geweest. 2x gastroscopie ondergaan (eerste keer mislukt door paniekaanval). Een echo, bloedonderzoek, onderzoek van de ontlasting.
Vandaag uitslag; alles is goed.

Fijn natuurlijk. Of toch niet. Want waar ligt het dan aan. Deze arts zei ook weer stress.
Ik kan nu nog een 24 uurs ph meting gaan doen, maar weet niet of ik dit wil. Dan krijg je een slangetje door je neus, en als ik er aan denk raak ik weer in paniek (komt doordat ik toen met die gastro zo in paniek was).
Aan de ene kant wil ik dit wel doen, want als het te zuur is of juist niet, kan ik er medicijnen voor krijgen.
Aan de andere kant dus niet, maar dan is het ook echt klaar en kunnen de artsen niets meer voor mij betekenen.

Goed, een lang verhaal... Waarom ik dit hier neerschrijf;
Ik las gisteren dat mensen die hsp zijn gevoeliger zijn voor maagklachten. Ik wil graag weten of er meer lotgenoten zijn die hetzelfde als mij ervaren, altijd misselijk en veel zuur en aangetoond dat er niets is.
En wat zouden jullie doen? Moet ik die ph meting wel of niet doen?

Feestdagen vind ik wel gezellig. Kerst is voor mij vermoeiender dan oud en nieuw, weet niet waarom. Oud en nieuw geeft mij toch altijd een kick, kan er ook het hele jaar naar uitkijken. Rare is wel dat ik me op oud jaars dag altijd vrolijk voel, dan voel ik me echt top. En op nieuwjaarsdag heel down en verdrietig, weet niet wat dat is (en nee, komt niet door een kater ofzo :p )
Ik vier 1 kerstdag bij mijn ouders en 1 kerstdag bij mijn pleegouders. Oud en nieuw vier ik bij mijn pleegouders. Met kerst gaan we niet weg, met oud en nieuw gaan we naar carbidschieten en muziektentje hier in de buurt.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:10

Denk dat dat met de kerstdagen is omdat je dan naar je ouders moet en niet gezellig weggaat zoals met oud&nieuw.

Ik ben zelf ook gevoelige voor maagpijn, maar dat heb ik van mijn vader.
Merk wel steeds meer dat ik van bepaalde voeding/drank echt maagpijn krijg of zelfs misselijk word, maar of dat echt met hsp te maken heeft weet ik niet.

Merkte vandaag wel weer dat ik echt gruwelijke zenuwen kan hebben voor niks eigenlijk. Was vandaag even naar de supermarkt gegaan waar ik werk omdat ik schriftelijk vrij wilde vragen voor een bepaalde datum. Liep in de winkel al te treuzelen van hier tot tokio voor ik eindelijk de moed had om door te lopen naar het magazijn/hal voor personeel. Daar aangekomen zaten er meerdere mensen (bazen/teamleiders..) te eten dus voelde me al super opgelaten toen ik alleen al iets ging checken op het bord. Liep daarna weg, werd opgemerkt door iemand die gewoon vriendelijk hoi zei, kreeg door mijn verlegen reactie niet meer eruit dan een lichte glimlach en een hoofdknikje. Toen besefte ik dat ik nog vrij moest vragen. Wilde teruglopen naar de kantine maar zag al dat de papieren er niet lagen. Ipv aan hen te vragen waar die lagen ben ik maar weggegaan met de gedachte dat ik het later zou doen, als ik moest werken. Pfoeeeh, was gewoon misselijk van de zenuwen toen ik weer terugliep naar de winkel.. merk met zulke dingen wel dat ik daar echt een watje in ben := :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:25

Denk het ook inderdaad ja, nu je t zegt. Nooit zo over nagedacht eigenlijk.
Mijn ouders zijn gewoon erg vermoeiend :')

Mag ik vragen waar je niet goed tegen kan?
Ik vraag me ook af of het wel met hsp te maken heeft. Maar goed, ga wel even verder denken nu er niets lichamelijks gevonden is.

Heel herkenbaar. Ik kan me ook goed druk maken om niets. Ik ben nog steeds zenuwachtig als ik de kantine van school binnen loop, terwijl ik er al 3 jaar op zit...