Diabetes voor het leven ! deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:04

Je zou het altijd kunnen proberen! Bij ons is het een ontzettend leuke meid waar je fijn mee kunt praten! Dat scheelt alles, want als het niet klikt, wordt het niets. Maar je zou het een keer kunnen proberen, en als je daar geen fijn gevoel bij hebt, maak je gewoon geen nieuwe afspraak meer.

Dientje_Yara

Re: Diabetes voor het leven ! deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 07:08

Ik zou dat ook weleens willen omdat ik het nog niet echt kan accepteren dat het de rest van mijn leven bij me hoort, zal er eens naar vragen

denk ook wel dat het goed is om af en toe je hart even te luchten.

Gisteren mijn allereerste echte hypo gehad
voorgaand had ik enkel een te laag bloedsuiker van hooguit 3.6 maar officieel noemen ze dat geen hypo
ik weet niet hoe laag ik zat want mijn meetstrips zijn op maar ik voelde me echt beroerd

was de hele dag al warm en had ook niet echt honger maar wel gegeten zoals normaal, ik rij bijna de hele dag auto dus airco, warm wisselde af maar over het algemeen dus gewoon normaal.

Kom ik op stal en ik voelde al dat ik wat te laag zat dus ik trok mijn flesje limonade open en had hem voor de helft opgedronken, wij moeten een kleine 6 min lopen naar de wei en ik wilde fayah naar haar aparte weide brengen voor het eerst, ze heeft een peesblessure en mocht gister op de kleine wei.
Fayah helemaal enthousiast naast me en ik voelde me steeds slapper worden, dacht nog dat is raar heb net limo op.
ik onder het lopen door de hele fles limo leeggedronken en toen ik er bijna was ben ik omgedraaid met paard en al, begon te zweten als een idioot alles draaide, trillen en echt paniek.
Paard liep keurig mee terug arm dier, aangebeld bij de staleigenaar ondertussen trilde alles en het enige wat ik kon vragen was suiker
Pot suiker geplunderd en even gaan zitten en toen voelde ik hem zakken, echt eng
Fayah bleef keurig stilstaan echt zo lief, ze is pas 3 dus voor haar ook spannend om ineens in een voortuin te staan met allemaal rare dingen die ze nog nooit gezien heeft.
Achteraf had ik voor ik haar naar de wei bracht even wat limo moeten drinken en misschien even wat eten en dat even in laten werken, maar ik dacht onderweg en dan drinken moet ook goed zijn.
En ook door de paniek wist ik even niet wat ik moest... Fayah is nog niet zadelmak en was in staat erop te springen wat een paniek

Ik heb het gehad en weet nu wat het echt is, ben ervan geschrokken maar heb er ook van geleerd.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 07:50

vreselijk gevoel he .brrr... als kind heb ik s'nacht een paar keer gehad dat ik een coma hypo had en er slecht uit kon komen en het nadeel was dat ik altijd mijn tong klemde tussen mijn kiezen en na de hypo dus twee weken met blaren op mijn tong liep ook toen ik een jaar of 18 was ben ik bij de bakkerij waar ik werkte onderuit gegaan met met mijn achterhoofd broodkratten gevallen en dus 9 hechtingen in mijn hoofd kreeg zelf weet ik er weinig van maar mijn collega's waren zich kapot geschrokken.
Het naarst van zo'n diepe hypo vind ik de dag erna dan ben ik mijn geheugen totaal kwijt en zie ik nootjes voor oliebollen aan..en dat dan gevoel zo akelig...gelukkig is zo; n zware hypo de laatse jaren niet meer voorgekomen.
En inderdaad als je twijfelt ga eerst zitten en neem suiker zakt het hypo gevoel dan kan je doen wat je moet doen...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:05

Jeetje, zulke dingen zijn inderdaad absoluut niet leuk!! Maar wat je zelf al aangeeft, je leert er ook weer van! DVP vertelde dat wanneer je zo laag zit, je best een stuk of 7 druivensuikers kunt nemen en blijven zitten. Dan na ongeveer een kwartier nogmaals bloedprikken en wanneer het dan de goede kant op gaat iets met koolhydraten eten (bijvoorbeeld boterham).
Ik vind ook daarna zo erg. Op het moment van hypo zweet je als een otter, maar daarna ben je niet meer warm te krijgen.....
Ben zelf ook een paar keer bij de psygologe geweest. Als je net zo'n fijn type als bij ons hebt, is het een echte aanrader!! Ze zit ook in het diabetes team, dus weet ook echt wat het allemaal in houdt!! Zou het zeker de moeite waard vinden om eens te informeren!
Sinds een jaar of 5 ben ik in aanraking gekomen met Reiki en kan vertellen dat dat alleen maar positief voor mij heeft gewerkt!! Natuurlijk niet dat je nu ineens geen hypo's meer hebt, maar met o.a. innerlijke rust en acceptatie!!! En het heeft me zó geholpen tijdens het geklooi met m'n ogen!!

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:27

@Dientje_Yara: jeetje, das wel ff heftig ja. Heb het ooit bij een vriendin meegemaakt dat ze zo ver weg was dat ging ijlen.. heel eng!
Mijn zusje heeft wel eens veel te hoog gezeten (in de 40..) Ik gelukkig nooit iets geks meegemaakt.

Mijkee_ schreef:
jaa bij mij in het ziekenhuis ook, misschien dat ik daar een afspraak mee maak :)

Ik heb dit ook gedaan. Ik ben normaal niet zo, langs gaan bij een 'zielenknijper'. Want ja.. je kan het zelf allemaal wel bla bla.
Toch is het wel fijn. Alleen ik ben geen jankert.

Ben denk ik 5 keer geweest.

waar ik achter kwam is dat mijn problemen dieper liggen dan bij de suiker. Ik meet niet, wat betekend dat ik bang ben voor een negatief resultaat (werd mij gezegd). Ik heb dit al wel heel mijn leven, niet alleen bij mijn suiker maar ook met vrienden maken en bang zijn teleurgesteld te worden in de vriendschap, gesprekken aangaan, vragen stellen en dan bang zijn dat je een negatieve reactie krijgt enz enz.
Maar daar mocht de psycho dan weer niet heengaan, want het moest gericht blijven op de suiker.....

nou laat dan maar :\

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:35

Wat jammer! Je zou zeggen dat dat toch ook een stuk werken aan is?!
Maar veel erg herkenbaar hoor!! Ik ben met dingen als diabetes en 'erge dingen' 'Als je het er niet over hebt, is het er niet....' (soort van struisvogelpolitiek :P )
En ben ook héél goed in dingen voor een ander invullen...... Oh, die denkt vast dat! Of die zal wel denken dat....
Als de dokter tijdens het bloeddruk opmeten 'serieus' kijkt, denk ik gelijk dat er iets niet in orde is.....

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:48

haha struisvogelpolitiek! :') komt erg bekend voor!
Bij mij ligt het denk ik ook wat dieper dan alleen mijn diabetes. Ben heel onzeker over mijzelf en vind mezelf nooit goed genoeg en ben altijd te dik. dus ja en als je dan ook nog slechte bloedsuikers hebt dan prik ik liever niet omdat ze er voor mijn gevoel dan er niet zijn

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:56

Dat ik niet bloedprik heeft echt alleen met het feit te maken dat ik ZO'N hekel heb aan prikken/spuiten........ (ook bij een ander durf ik het niet) :o Zo'n angst is echt super handig als je diabeet bent... Ben er zelfs eens ergens voor naartoe geweest. Krijg je zo'n intake. 'O, maar je spuit toch??' Kwam er op neer dat ze dan maar weinig voor me konden doen.... }:0

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:51

ik had dat vroeger ook weleens zo'n hele diepe hypo, is ontzettend naar!
Ik had het vaak 's nachts, waarbij ik dan een soort epileptische aanval kreeg, dus uit mn bed vallen en dan over de grond heen en weer liggen rollen, of de volgende dag wakker worden met overal bloed en erachter komen dat je waarschijnlijk een hypo had waarbij ik constant met mn kop tegen de muur heb gebonkt....
Ja leuke dingen zijn dat! Gelukkig al een jaar of 6 geen last meer van.
Ik denk dat een gesprek met een psycholoog je wel echt kan helpen! Bij mij is het nooit aangeboden, heb nu bij 3 verschillende ziekenhuizen onder behandeling gestaan, maar nooit iets van gehoord.....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:59

Jemig, wat heftig!! Heb al 36 jaar diabetes en dat gelukkig nog nooit zo gehad!!

Vind het wel heel erg raar dat dat je nooit is aangeboden! Maar misschien is het niet in ieder ziekenhuis?! (maar goed, je bent er al bij 3 geweest :P )

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:31

Ik weet niet of ze dit in mijn ziekenhuis hebben, ben er wel benieuwd naar want ik kan de ziekte eigenlijk niet goed accepteren.

Ik ben wel blij dat ik dus niet de enige ben die onzeker is, denkt voor andere enz enz dacht dat ik de enige rare was
ben ook wel vrienden verloren omdat ik ben veranderd, misschien door levenstijl misschien door angst geen idee maar ben niet meer degene die ik een jaar geleden was
Voel me ook vaak onbegrepen in mijn familie
mijn opa bijv die heeft ouderdom suiker zoals ze dat noemen en die vergelijkt mij steeds met hem maar dat kan helemaal niet het is zo anders
Ook als ik een gebakje neem oh nee dat mag niet hoor zeggen al die oudjes dan met suiker pfffff

iedereen weet het beter maar eigenlijk weten ze er geen bal van en ik baal er dan van dat ze het niet vragen voor ze een oordeel klaar hebben.
familie vraagt er ook niet vaak naar en dat vind ik soms wel vervelend, mams zegt altijd ja dien ik weet er niks van dus moet je maar bij je dokter wezen ik kan je niet helpen, vertel meer dingen om simpel mijn verhaal te doen omdat het voor mij ook allemaal nieuw is en had dit graag samen gedaan.
tis rot om een ziekte te hebben die je niet ziet, dan sta je voor een deur zwetend en trillen om een pot suiker te vragen en zo loop je de volgende dag weer vrolijk op stal of er niets gebeurd is, ze zullen wel denken

ik ben vooral moe moe en nog eens moe van gister wat een klap op je lichaam zeg
maar het gaat me niet gauw nog eens gebeuren ga even wat beter opletten en voortaan gewoon even rustig zitten

even een rare vraag maar stel nou je valt flauw?
Mijn dvp zegt dat je lichaam dan je reserves gaat zoeken en je vanzelf bijkomt mocht er dus niemand bijzijn.
In je slaap zegt ze dat je bijna altijd wakker word en zoniet de volgende dag een soort kater hebt?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:52

ja, je lichaam lost zoiets wel op, maar de volgende dag voel je je echt beroerd.
maar je bent echt niet de enige die onzeker is hoor!
dat van familie die het niet snapt is ook herkenbaar.
Als mn suiker niet goed gaat, zegt mn moeder; ja dan moet.je beter je best doen. Als het allemaal zo makkelijk was!

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:55

wat een opluchting dacht echt dat ik zo een beetje de enige was die tegen deze dingen aanliep
lang leve dit topic

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:31

Meid, lucht lekker je hart hier!!! Zóveel dingen zijn zo herkenbaar!!!
Wat ik niet zo goed snap (en volgende week moet ik naar mijn internist en zal het hem zeker vragen!) is dat er gezegd wordt dat wanneer je bijvoorbeeld flauw valt, je er weer uit jezelf uit kunt komen?!? Ik heb dus altijd begrepen dat dat niet het geval was. Maar nogmaals, dat weet ik volgende week zeker! :P
Dat is dus ook de reden dat eigenlijk (oke, tuurlijk de familie wel) niemand weet dat ik diabeet ben.... Heb er zo geen zin in dat mensen mij als 'patient' gaan zien en overal mee gaan bemoeien (hoe goed bedoelt ook) met wat wel en niet mag.
Heb een tante. Hartstikke aardig mens hoor! Maar als ze je ziet vraagt ze niet 'Hoe gaat het met je?', nee ze vraagt 'Hoe gaat het met je suiker??'........ }:0
Vroeger was het absoluut veel strenger. Alles moest suikervrij en allerlei dingen afgewogen worden. Het is nu allemaal zo verbeterd!
Vind het ook zo erg als mensen niet vragen 'Wil je een koekje bij de koffie?', maar 'Onee, dat mag jij natuurlijk niet'....
Ben oud en wijs (nou ja...) genoeg om zelf aan te geven of iets wel of niet mag.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 00:20

dat van 'mag je dat wel hebben?' komt zo bekend voor en het haalt het bloed onder mijn nagels vandaan :') :=
Ook dat mensen er vanuit gaan dat ik type 2 omdat dat zoveel in het nieuws nu is. Dat vind ik ook zo ergerlijk omdat ze dan vaak denken dat het toch je eigen schuld is }:0
wat betreft je familie; ook heel herkenbaar. Ik praat eigenlijk alleen met mijn moeder over mijn diabetes maar zelfs dan heb ik het gevoel dat ze me niet begrijp. Gelukkig heb ik een ontzettende lieve vriend waar ik wel met mijn diabetes terecht kan en mij begrijpt. Hij heeft niet gelijk een oordeel klaar en dat is heel fijn :)

Daarom echt een hulde aan dit topic want hoe je ook wendt of keert; diabetes is en blijft een k*t ziekte, hoe 'makkelijk' je het nu tegenwoordig hebt met die pompen, het blijft lastig en vooral frustrerend!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 06:37

Jee ja klopt zo he, mijn vader is overleden aan de gevolgen van suiker in 1985 en in die tijd (hij kreeg het op zijn 18e) mocht je idd geen suikers.
Maar had je ook alleen langwerkende insuline (geloof ik)
suikervrij gebak en zelf bakken en jam maken...Ik weet niet of het slechter was.... in iedergeval wel eenvoudiger.

Als je idd in coma raakt, maakt je lichaam glucose vrij uit je lever volgens mij. Je zal dus idd weer bijkomen. Maar het duurt langer en de gevolgen zijn groter. Die coma's kunnen ervoor zorgen dat je hersens te lang zonder "voedsel" zitten. Zo is het mij verteld.

Maar het is niet niks hoor. Ik heb zelf de ziekte niet, maar kan me vreselijk goed voorstellen dat je er moeite mee heb. Ik ben alleen wel van mening dat als je vrienden weten dat je dit heb, en je heb uitgelegd dat je hierdoor dus soms "anders" kan reageren, je meer begrip krijgt. Zelfs erop aangesproken kan worden van joh, volgens mij zit je te hoog of te laag je reageerd zo anders.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 08:24

Heel veel mensen weten het en dat doe ik uit veiligheid voor mezelf
aan de andere kant wil ik niks de schuld geven van diabetes hoewel je humeur er wel degelijk mee te maken heeft maar wil dat aan de andere kant dus niet als excuus gebruiken
hoe bedoel je ingewikkeld

ik haal veel steun uit mijn hondje en paard wat een rust, die veroordelen je niet ze voelen het aan en laten je met rust of komen juist bij je
geef mij maar een boerderij vol van die leuke vriendjes

hebben we hier eigenlijk al eens een diabetes meeting gedaan of zeg ik nu iets heel geks?
misschien een leuk idee

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 08:57

zulke zware hypo's gelukkig niet gehad!

Onbegrip van vooral familie ken ik ook. Ouders niet, rest ook niet maar 1 zus.... Die vond dat ik teveel aandacht kreeg van mijn ouders toen ik zo ziek was geweest en noemde mij een aansteller. Heb nu ook nog maar nauwelijks contact met haar en vorig jaar januari voor het laatst gezien...

Op mijn hogeschool zijn ze juist echt top! We gaan een week naar limburg en ja dan moet ik speciale dingen. En toen vroegen ze dus nog extra ernaar. Heb dus gemeld, geen vet vlees en light drinken, mocht zelf zelfs kiezen wat voor drinken ik wilde. Maar ik ben niet moeilijk en lust bijna alles :+ en juist omdat ik niet veeleisend ben vroegen ze ernaar. Dat was dus wel fijn.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:29

Ik stem voor een meeting! :D
Inderdaad, als mensen het woord suikerziekte horen (is natuurlijk ook verkeerd :P ) is het meteen 'O, heb je teveel suiker gegeten??' }:0
'Vroeger' moest m'n moeder altijd dure hagelslag, gebak, repen e.d. suikervrij kopen. Later kwamen ze er achter dat de sorbitol daarin slechter was dan op z'n tijd iets met gewoon suiker :P M'n moeder baalde daar best van, want het was altijd duur spul.
Toen werd er ook veel meer gehamerd op dat je op moest letten met suikers, dat veranderde later in koolhydraten.
Ben het helemaal eens dat aan de andere kant het veel handiger is wanneer de mensen het weten!! Ze kunnen je inderdaad in de gaten houden en wanneer het mis mocht gaan, weten wat te doen. Het maakt het op sommig gebied ook makkelijker. Ik ben niet de aller dunste. Als ik dan wat moet eten omdat ik voel dat ik te laag zit, heb ik weleens het idee dat mensen denken 'Ja hoor meid, eet jij nog even wat'..... }:0 Als ze dan weten waarom je eet, zou het al weer heel anders zijn. Ik weet het allemaal wel :+

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:24

Bij mij weten veel mensen het ook, weet alleen nooit zo goed hoe ik het moet zeggen. Daar in Limburg zijn we in groepjes bezig.. en nu zit ik ook met 3 'onbekende' heb ze nu dan al wel 2 dagen gezien. Maar vind het wel handig dat ze weten waarom ik bijvoorbeeld anders kan reageren of als ik erg wit word dat ze het even zeggen..

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:37

Hee hoe is het hier allemaal? :)
Ik moet voor school een voorlichtingsplan opstellen en het onderwerp is jongeren met diabetes type1 en alcohol. Weet iemand misschien waar we goede informatie kunnen vinden? :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:40

Hoi! Poeh, misschien dat je het eens kunt googlen? Of dat je naar de dvk belt en vragen of zij daar iets van hebben?!
Ik moet vanmiddag naar m'n internist. Zal het hem ook eens vragen of hij een goed idee daarin heeft!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:15

Ha dames,

even afwezig geweest, iets met druk enzo...

las dat jullie met het warme weer wat meer schommelen in de waardes. Ik schiet als een gek omlaag? Gister totaal 6 eenheden gespoten kortwerkend (wel normaal langwerkend) en dat was al teveel. 's morgens van de ene hypo in de ander, en had al minder gespoten. Daarom met lunch niet gespoten en VA zat ik op 5,2. Daarna 1eh bijgespoten en wakker geworden op 4.2
Bloed dunner, insuline sneller opgenomen? Dat een logische verklaring? Naja, mij hoor je niet klagen, scheelt weer een keer spuiten..

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:21

nou ik dacht ook dat ik door de hitte meer hypo's had, maar had mn langwerkende ook met 1 eh verhoogt, omdat ik vrij vaak te hoog zat. Maar toch steeds hypo's, dus mn langwerkende weer terug met 1 eh, ga ik gisteravond slapen met 6, wordt ik wakker met 17...... Ik kan dr nog steeds geen touw aan vastknopen...
Mijkee_: je mag hier ook altijd vragen stellen hoor!
Ik stem trouwens ook voor een meeting! Lijkt me gezellig!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:52

Mijkee_ schreef:
Hee hoe is het hier allemaal? :)
Ik moet voor school een voorlichtingsplan opstellen en het onderwerp is jongeren met diabetes type1 en alcohol. Weet iemand misschien waar we goede informatie kunnen vinden? :)

Heb het m'n arts gevraagd (hij vond het een goed idee :D ) Hij zei dat je het eens bij diabetes vereniging nederland (DVN) moest proberen!! Die hebben veel en goede informatie!