Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:29

Ik heb het ook over die zelfafname test gehad met mijn dokter, maar ze zei dat de betrouwbaarheid aantoonbaar tegen valt, omdat je als 'leek' toch precies op de juiste plek moet zijn met je uitstrijkje. Wanneer dat niet lukt, kan het resultaat van de test mogelijk niet kloppen en kan de situatie ontstaan dat er mogelijk wel iets mis is, maar de test het niet aantoont.

Zij raadde het in ieder geval sterk af.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:52

Tja, ik breng zelf het speculum in, als ik het doe gaat het pijnloos. De meeste artsen hebben geen idee hoe dat zou moeten bij vrouwen met vvs - en het is beslist niet moeilijk te leren om het ding zelf in te brengen. Ook met vvs is dat goed te doen.
Maar dan: mijn baarmoeder ligt achterover - en ik krijg de bmm maar moeizaam in beeld.
...dat gedeelte laat ik dus lekker door de assistente doen, en die doet dan ook het eigenlijke uitstrijkje.

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:57

Nuage schreef:
Is het invriezen van eicellen een optie die is genoemd?
Ik weet eigenlijk niet of ze je bmm kunnen "dicht zetten" zoals bij paarden soms de vulva zeg maar. Sorry klinkt oneerbiedig maar ja als het maar werkt.

Na een conisatie lijkt het me afhankelijk van de hoeveelheid weggesneden weefsel of het kans van slagen heeft.. maar geen idee verder.
En nog nooit gehoord dat zo'n ingreep bestaat.. klinkt niet eerbiedig.. goed bedacht toch.. haha.

Nuage

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:05

Ik heb er toen heel veel over gelezen nadat ik pap3b had en zat te wachten op de uitslag van het biopt. Dacht dat er wel zoiets was... Zou mooi zijn!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:10

Ja gevonden! Ze kunnen soms een steunbandje om de baarmoedermond heen doen ter ondersteuning bij zwangerschap na conisatie.

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:09

Ohw kijkaan.. Dat is dan zeker wel goed om te hebben lijkt me.. geeft dan waarschijnlijk een veiliger gevoel tijdens de zwangerschap.

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:42

Wat ik nu trouwens raar vind.. De lisexcisie is nu 9 dagen geleden. Een week eigenlijk geen bloeding gehad.. enkel een lichtbruinig vocht.. vermoedelijk wondvocht. Maar nu heb ik sinds twee dagen ineens toch bloedingen. Niet heel ernstig ofzo.. maar vermoed dat het laagje wat de gyn heeft dichtgeschroeid na de ingreep (ondanks dat ik me erg rustig houd) nu wat kapot is gegaan ofzo.. Iemand anders die dat ook heeft gehad?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:17

ik heb dat niet meegemaakt na zo'n "lange" periode ineens een bloeding.

Afgelopen vrijdag dat uitstrijkje laten uitvoeren en vanochtend had ik het ineens op mijn heupen dat ik ineens zenuwachtig/onrustig werd omdat ik nu de uitslag wil weten en ik nog 2 weken moet wachten.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:30

Bij mij vloeide het in hele kleine hoeveelheden en opeens knapte er een bloedvat. Pech volgens de gynaecoloog. Ik zou morgen even bellen, wellicht dat ze er een verklaring voor hebben, DebbyDeb.

Vosje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:03

Ik heb dit ook niet gehad..gewoon morgen even voor de zekerheid de gynaecoloog bellen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:21

DebbyDeb schreef:
Wat ik nu trouwens raar vind.. De lisexcisie is nu 9 dagen geleden. Een week eigenlijk geen bloeding gehad.. enkel een lichtbruinig vocht.. vermoedelijk wondvocht. Maar nu heb ik sinds twee dagen ineens toch bloedingen. Niet heel ernstig ofzo.. maar vermoed dat het laagje wat de gyn heeft dichtgeschroeid na de ingreep (ondanks dat ik me erg rustig houd) nu wat kapot is gegaan ofzo.. Iemand anders die dat ook heeft gehad?

Had ik ook, wel tot 3/4 weken na de lisexcisie. Ben 2x teruggeweest op de kraamafdeling om de 'wond' aan te laten stippen met 'helse steen'.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:43

Ik ook na een week. Een behoorlijk bloedbad.

Sterkte allemaal.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:12

Ik ook, heb behoorlijk lang nog gebloed. Trouwens sinds de lis heb ik ook altijd 4/5 dagen voor menstruatie al bruinverlies. Dat komt doordat er nu cellen aan de buitenkant zitten die normaal in de baarmoeder zitten, en die bloeden snel. Kunnen ze weer oplossen door het te bevriezen maar ik vond het wel genoeg geweest.

Ik ben blij dat ik vrijdag de uitslag al krijg. Heb vrijdag ook een hysteroscopie gehad en dat was goed dus nu dit nog dan is alles in orde voor nu in ieder geval.

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:30

Dat wachten op uitslagen blijft hel he.. bah.. succes voor iedereen die wacht op een uitslag!

Ik ga morgen zoiezo even bellen idd. Ook om een afspraak te maken om met m'n vriend langs te gaan om te praten over wat er nu eigenlijk precies aan de hand is en wat de vervolgstappen en daarvan de gevolgen zijn.

Ook de vraag waarom het dan vier maanden moet wachten voor ze weer iets ondernemen. De snijranden waren niet schoon en doorgroei in m'n klieren ontdekt en vervolg behandeling is dus noodzakelijk.. maar dan nu wel vier maanden wachtten? Waarom? Zou dat zijn omdat ze perse eerst nogmaals weefsel willen onderzoeken wat pas zolang na een lisexcisie weer goed te onderzoeken is ofzo?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:48

Ik denk misschien de hoop dat het lichaam zelf ook wat opruimt. Maar heel goed dat je erachteraan gaat! En schroom niet een second opinion te halen als het je niet lekker zit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:49

Hoi Debby,
je lichaam kanidd veel. zelf opruimen, maar "hulp" kan zinnig zijn.
Ten eerste: stress svp vermijden, dus vraag de artsen het hemd van het lijf, weten waar je aan toe bent is iets dat rust geeft.
Verder kun je denken aan zaken die jou ontspannen. Jezelf laten masseren, etc.
Vergeet ook niet de oude wijsheid "lachen is gezond".
En je kunt je licht opsteken bij de natuurlijke geneeswijzen: 'wat kan ik zelf doen, om mijn immuniteit op te krikken, zodat mijn lichaam dit. zelf opruimt?'

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:45

Stress vermijden is nu ook wat lastig.. Werkeloos geworden.. in aug starten op m'n nieuwe baan.. volgende maand verhuizen.. Samen wonen met m'n vriend (wat al stress geeft door nare ervaringen met ex) en ook m'n paard verhuizen met angst voor een terugval in de moeilijk opgebouwde vertrouwsband. Verderweg van vertrouwde omgeving straks.. maar ik probeer het positief te zien als nieuwe start op alle fronten. Maar spannend en eng zijn alle veranderingen wel.. en dan dit medische stuk erbij wat ook echt wel binnen komt.

Maar vanmorgen weer naar gynaecologie gebeld. Mijn vriend en ik willen toch graag even goed horen hoe mijn situatie nu precies is en wat me op welk termijn te wachten staat. 20 juli hebben we hier een afspraak voor.
Daarbij ook de vraag gesteld of het oke is om na een week wondvocht.. nu toch ineens bloeding te hebben. De gynaecoloog gaf aan dat het door haar ingebrande korstje waarschijnlijk toch kapot is gegaan. Met een paar dagen moet deze bloeding stoppen.. maar als dit woensdag/donderdag nog altijd bloeding geeft moet ik terug de stoel in.. omdat het dan (wat ze helaas vermoed) een bloedvat betreft, die zelf niet heelt.

Jullie hadden het erover dat het lichaam zelf ook nog ervoor kan zorgen dat slechte cellen verminderen.. maar is dat niet tot een bepaald stadium?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:14

Goeie vraag. Ik weet het oprecht niet. Ik weet dat ze bij cin3 nooit afwachten eigenlijk, maar of het lichaam dat niet aan zou kunnen weet ik niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:33

In principe kan je lichaam heel erg veel - maar zo te lezen heb je ook veel voor je kiezen momenteel!!!
"Afwachten" lijkt me niet slim, maar je kunt je lichaam wel helpen. Bijvoorbeeld een uitgekiend advies mbt voedsel en voedingssupplementen voor jezelf regelen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:52

Vandaag de uitslag gehad en nog steeds pap1 *\o/*

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:55

Gefeliciteerd!!! Wat een opluchting!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:40

Heel erg fijn!!

Hannanas