Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:45

Emma heeft de eerste 2 wk BV gehad, en sliep overdag. :P
'snachts lag ze meer bij mij te drinken dan te slapen, van de ene borst naar de andere en zo de hele nacht door. Af en toe een hazeslaapje van 30-60 minuten. Overdag dronk ze om de 2u ong.
Met 2 wk ben ik op FV/kolven overgestapt, en dronk ze ong 8-10 voedingen. Pas vanaf 9 weken ong zat ze op 5-6 voedingen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:46

Wij hebben vooral in de kraamweek lopen hannesen. Kraamzorg wilde niet mee in het verhaal dat hij langer slaap nodig had. Gevolg in eerste instantie dat hij om 23:00/00:00 slecht dronk en hij om het uur wakker werd en weer slecht dronk.
Op een gegeven moment er poep aan gehad. Voor haar gemoedsrust om de 3 uur een voeding in het kraamboek genoteerd en in realiteit echt op zijn verzoek gevoed. Vrij vlot een blije uitgeruste baby die goed dronk :)

Had je niet heel erg het idee alleen maar met voeden bezig te zijn Samantha? :)

Cyntje

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:50

Hier zei iedereen in mijn omgeving dat ik als ze sliep gewoon lekker moest laten slapen... volgens de voedingsfabels voor BV not done... toch is het hier altijd goed gegaan :)
Heb in het begin wat nachtvoedingen gehad maar al snel zat ik op 23.30/06.00...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:54

Er zullen ongetwijfeld genoeg kinders zijn die je echt moet wekken voor een voeding. maar ben zelf nog steeds heel blij dat we eigenwijs onze gang zijn gegaan :)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:12

Sjakie, ik vond die eerste weken erg zwaar ja. Ook toen ik op de fles overstapte merkte ik eerst weinig verschil eigenlijk.
emma dronk erg slecht, nu nog wel maar iets beter, ze viel steeds in slaap, met als gevolg dat ze na 1-2u wakker werd, hee ik was aan het drinken en waar is het nu. Dat heeft ze nu nog wel eens maar veel minder.

Ik volg ook altijd het kindje hoor. Jelle moesten we ook wakker maken zeiden ze, nou nooit gedaan. Ook voor de late voeding om 23u, bij Emma ook. Maar dat werkt niet, ze drinken niks, en worden daarna nog tig keer wakker.
Jelle sliep al veel te snel (volgens CB dan) dan 19 tot 8u. Emma nu ook al, vandaag dan niet maar ze is nu ook een beetje in de war denk ik.
Ga als het allemaal weer goed op gang is wel de avonden gekolfde melk in de fles geven zoals eerst.
Dan slaapt ze van 20u tot 7/8u.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:30

sjakie schreef:
Er zullen ongetwijfeld genoeg kinders zijn die je echt moet wekken voor een voeding. maar ben zelf nog steeds heel blij dat we eigenwijs onze gang zijn gegaan :)

Ik heb der weleens met een washand wakker staan wassen omdat ze anders écht te weinig binnen zou krijgen,... dus ook geen pretje.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:44

toen Dylan een week thuis was, heb ik de gewoonte gehad van hem tussen 22u en 23u nog eens wakker te maken voor een voeding, nu doe ik dit niet meer
als hij vraagt krijgt hij
nu krijgt hij laatste voeding rond 20u à 21u en dan slaapt hij door tot ongeveer 3u (ongeveer 6u aan een stuk) waarna hij terug wilt eten rond 7u

hij heeft in het ziekenhuis wel op 8 voedingen gestaan, maar na enkele dagen was dat al maar 6, ik maak zoveel melk dat er vaak nog wel wat terug uitkomt (wat ik trouwens niet graag zie, men eerste had heel erge reflux, en dan kun je je houden van lachen hoor)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:22

Marinde zit er een beetje tussenin geloof ik, in het begin zaten we al snel op 8/9 voedingen waarvan 2 in de nacht. Nu zitten we op 6 voedingen waarvan eentje 's nachts (en dan drinkt ze echt stevig). Voedingen zijn gewoon keurig over de dag verdeeld. De laatste paar weken heeft ze wel een beetje aangerommeld, door de bijvoedingen het steeds drukker zijn overdag liet ze overdag 1 voeding vallen....die haalde ze dan 's nachts driedubbel in waardoor ik soms ineens op wel 3 voedingen 's nachts zat. Ben haar nu maar een beetje gaan helpen ook omdat ik icm de bijvoeding toch wel een beetje in een schema wil komen. Ik voed haar nu dus om ongeveer 16.00 en om 19.30 op mijn verzoek, om 16.00 ongeveer 2 uurtjes voor het warme eten en dan nog een keer voor ze slapen gaat. Nu zitten we weer op 1 keer 's nachts, vind ik prima. Ik hoop dat ze toch een beetje richting doorslapen gaat nu, maar vind het ook ok als het nog niet zo is.

Sjakie: welkom

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:38

Hier is het echt een rommeltje op 't moment maar ik vind 't helemaal prima.
Als we een dagje weg zijn komt ze gewoon netjes na 4-5 uur. Verder krijgt ze 's ochtends fruit, smiddags een boterham en 's avonds groente. Daar buiten BV zoveel als ze wil.
Dat houd in dat ze soms echt eens komt vragen om een paar slokjes. (sinds ze flink tijgert, en zowat de hele dag op de grond ligt te spelen, komt ze erg vaak naar me toe getijgerd om even wat slokken te nemen haha)
En Yasemin kan niet zonder de borst in slaap vallen als ik thuis ben. Als ik er niet ben wel. :+ Maar dat vind ik ook prima.
Maar wij zitten zeker op erg veel voedingen, als je ze zou tellen.
Terwijl als we bijv bij mijn ouders zijn (vaak in 't weekend) ze op 5 voedingen uitkomt buiten de bijvoeding om.
Ze is geloof ik een beetje borst-verslaafd. Als ze ze ziet of voelt, dan wil ze. Ze krijgt niet altijd haar zin (kan gewoon niet altijd) maar inprincipe als ik op de bank zit ofzo, dan krijgt ze gewoon.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:39

Ohja Sjakie, welkom!

Wakker maken ben ik ook niet zo van.
Heb vanaf het begin af aan haar ritme gevolgt en nooit wakker gemaakt voor een late voeding ofzo. (ja wel 1 x geprobeert om te kijken of ze dan beter sliep snachts, maar dat was niet ;) )

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:06

Borstverslaafd haha!
De mijne gromt wel zodra hij ze ziet, zou dat een voorteken zijn van een toekomstige verslaving?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:37

Heeft Marinde geen last van bij mij, ze wil pas als ze echt trek heeft. Dan gaat ze wapperen met haar handjes en steeds harder "huhhuh" roepen, en idd ook grommen. Klinkt heel onheilspellend. Laatst waren we bij goede vrienden op visite en toen zat ze bij mijn vriendin op schoot, dook ze zo haar decolete in...had ze honger :D .

Nathalie: ik ben in principe ook voor zelf uit laten zoeken, maar ik merk dat ze overdag toch wat hulp nodig heeft ivm de prikkels. Alles is ook zo interessant nu.

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:15

Na een dag of 4-5 mag je inderdaad echt op verzoek gaan voeden.
De eerste paard nachten mag je er echt maar 1 x max 4/5 uur tussen laten.
Het is dan namelijk zo dat sommige ouders denken oww wat slaap hij lekker we laten hem lekker liggen, kindjes hebben in het begin echt die voeding nodig, anders kunnen ze te ver wegzakken in de slaap, en sja de gevolgen daar willen we allemaal niet aan denken...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:17

Grappig om te lezen dat iedereen het anders doet. Het is ook maar net wat je je kindje aanleert, denk ik. Ik heb nooit zomaar de borst voor even gegeven om het zo uit te drukken. Niet na 10 minuten weer, dit omdat dit niet in mijn leven past, meerdere kinderen heb, en dit niet zo heb aangeleerd. Ik gaf de borst een een aantal uur later weer bijvoorbeeld. Je ziet het, groot worden ze allemaal wel. :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:27

Ik heb die slokken tussendoor ook niet gedaan hoor ... ook niet mijn ding ...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:31

Cyntje schreef:
Ik heb die slokken tussendoor ook niet gedaan hoor ... ook niet mijn ding ...

Ik zou er moe van worden! :') ;)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:38

Dat niet alleen, naar mijn mening lijkt het me niet bevorderlijk voor kloven,... en lijkt me dat wanneer je meerdere malen heel weinig voed dat hiervan je voeding terug loopt.
Daarbij vind ik het bij een hele kleine baby nog een klein beetje een ander verhaal maar wij kunnen immers ook niet de hele dag door eten en drinken. Weet niet of je dit ook voor moedermelk geldt maar het kan ook nog goed slecht zijn voor tanden... ( als ze vroeg tanden hebben dan :+ )

Zo ziet men je ook als een veredelde melkmachine denk ik.
Ik heb nooit geen problemen gehad dat Chiara wanneer ze bij mij lag of zat zonder dat er gevoed werd.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:43

Ben ik met je eens hoor, dat is ook een reden voor mij geweest om het niet zomaar even te doen. Een verpleegster raadde mij dit ook af toen ik in het ZH lag. Ik was best ziek en had aardig bloedverlies en verkouden en mijn dochter was toen ook ziek. Iedere keer als ze jengelde gaf ik haar de borst, de VK raadde het af en ik ben blij dat ik haar advies heb opgevolgd. :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:16

Offtopic: duwt die van mij al voor de 2de keer vandaag de computer uit, fijn als je met belangrijke dingen bezig bent :=

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:44

Naar mijn mening is dat voeden op verzoek. Voeden als je kindje vraagt, dus ook als ze net een half uur geleden gegeten heeft bijvoorbeeld.
Kloven? Die hbe ik nog nooit gehad, dat ligt aan slecht aanleggen, niet aan vaak drinken hoor. En voor je productie is het eerder goed dan slecht, heb een hele hoge productie op dit moment.
Dat is natuurlijk allemaal een beetje onzin. je hebt zoveel melk als dat je kindje drinkt, dat wordt niet ineens minder als ze vaker drinken, juist meer.

wbt eten en drinken trouwens, ik kan wel de hele dag eten en drinken. Ik eet en drink ook als ik honger en dorst heb. ;)
En voor tanden is het absoluut niet slecht, dat is juist 1 van de voordelen van BV. een fles is wél slecht voor tanden.

Maargoed iedereen doet het idd anders, maar slecht is het niet, het is gewoon voeden op volledig verzoek.
en net zoals vandaag zitten we tot nu toe op 4 voedingen en dat is ook prima, maar als we thuis zitten dan wil ze wat vaker een slok, ik zie dat niet als een probleem maar vind het eerder genieten.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:44

Samantha hoe gaat het met jullie nu?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:46

Nou, als Marinde ziek/hangerig is (zoals bijvoorbeeld laatst met tandjes krijgen) dan leg ik haar wel vaker aan dan normaal. Was toen vooral in de nacht dat ze iedere 2 a 3 uur wakker werd een nachtje of 4 achter elkaar. Alleen aanleggen hielp om haar weer snel lekker rustig te krijgen. Ik had geen zin om iedere keer paracetamol te geven, dan leg ik haar liever een paar keer extra aan. Maar verder vind ik het nu goed als ze al een beetje gaat leren om op vaste tijden te eten en te drinken, want dat doe ik zelf ook (ben een beetje autistisch wat dat betreft geloof ik ;) )

Verder ben ik het wel eens met Nathalie wbt productie, die wordt juist groter naarmate je vaker aanlegt lijkt me.

Ik heb nu een wondje op mijn tepel, denk dat het door de kolf komt. Is behoorlijk pijnlijk. Ik smeer me al suf met bepanthen maar ik heb nog niet het idee dat het snel wegtrekt. Ik denk dat het door het kolven van afgelopen vrijdag komt, ws heeft de borstschelp net niet helemaal goed gezeten.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:55

Zo, wat gaan jullie snel! Sorry, maar heb niet alles bijgelezen. Hier ook voeden op verzoek (voorzover dat kan). s avond is het vaak een paar keer achter elkaar, soms een paar slokken, vroeg in de avond dan, want om een uur of 7 a 8 gaat ie slapen tot 3 a 4 uur sochtends. Zit nog op 6 a 7 voedingen steeds, dus overdag wel om de drie uur ongeveer.

Pijnlijk Susan, hoop dat het snel over gaat!

Ben nu wel aan een kant aan het voeden met een tepelhoedje ivm pijn, kan alleen geen kloofje oid ontdekken, dus weet niet precies wat er aan de hand is. Om het een beetje rust te geven maar een tepelhoedje gepakt, is toch minder pijnlijk. Zoontje drinkt verder goed, dus wat het nu is?
Had volledig verlof sinds 2 weken, maar men heeft nu toch een opdracht voor mij gevonden voor 2 dagen in de week en 1 dag thuis werken, dus ga toch eerder aan de slag, waarschijnlijk!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:08

In mijn ogen kun je beter 5 keer veel voeden dan 10 keer weinig... voor je productie...

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:21

Nathalie schreef:
Samantha hoe gaat het met jullie nu?

lief dat je het vraagt.
het aanleggen gaat meestal goed. soms wil ze niet, en gisteravond heb ik haar eerst 60 cc uit de fles gegeven, daarna aangelegd, dat ging goed.
Ze drinkt nu ong 6-10 keer bij mij en nog 3 keer 100 cc KV of gekolfde melk.
Gisteravond heb ik haar om half 12 nog uit bed gehaald en slapend gevoed, dat ging ook goed.
Volgens mij is het nu belangrijk dat ik haar aanleg voor ze honger heeft zeg maar, dan wil ze wel.

Cyntje, volgens mij is het juist andersom, je kan beter 10 keer kort aanleggen voor je produktie omhoog te krijgen, dan 5 keer langer.

Auw Susan, dat is niet fijn zeg. Voelde je het niet, met kolven?

Neff spannend weer aan het werk. Ik ook over een week. Heb er eigenlijk wel zin in.