B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:24

love_western schreef:
LisaFaded schreef:
Moet vandaag weer merk dat ik weer moe ben. Ook weer heel erg steken in me buik =(.

Meeste merken het pas het verschil naar een paar weken.
Dus kan heel goed je moe voelt. Ik voelde in het begin hooguit 1 a 2 dagen verschil. En zit nu eindelijk na een half jaar op 2 weken tussen de injecties. Soms smokkel ik en zet ik om de anderhalve week een injectie in mijn been.
En 9 van de 10 x nergens last van. Alleen laatste keer iets te veel spanning gehad, want mijn vriend wou graag een keer zien hoe ik het deed. En dan ongemerkt ben je toch iets meer gespannen.

Ja ik had dus ook eerste keer 1 a 2 dagen en net heb ik de tweede gehad. Deze prik deed wat meer zeer. Ze zei ja komt ie maar zat er al in :S. Maar merk dat ik nu al wel wat minder moe ben. Want het was echt heel erg.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:40

Dan merk je snel verschil! Super is dat :j

Ik zet nu 3x per week een injectie, gaat veel beter zo. En de methyl en adenosyl doet ook meer. Dus blijf voorlopig even op 3x per week. Vanavond ook weer een zetten maar misschien doe ik het ook wel morgen. Heb er eigenlijk geen zin in :+

Anoniem

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:20

Brr 3 x per week. Ik begon met 1 x per week. Ben blij dat ik nu op de 2 week zit.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:09

Zetten jullie ze zelf? Want van die assistent die dat doet mag dat niet...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:03

Jawel, ik zet ze zelf, waarom zou dat niet mogen? Je spuit toch niet in een ader, maar in een spier, net als diabetici.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:12

Ik had ook een tekort (mijn waarde was iets van 200) en heb regelmatig spuiten gehad in mijn bilspier. Binnen enkele weken merkte ik al verschil, ik was veel minder moe (viel niet steeds meer in slaap), had minder pijn in mijn benen (in mijn spieren voornamelijk), geen heuppijn meer..

Het is nu ruim een jaar geleden en voel me nog steeds goed, zou mijn huidige waarde eigenlijk ook niet weten :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:33

LisaFaded, veel huisartsen willen dat niet.. Maar als je 2x per week moet blijven spuiten is het een heel gedoe om iedere keer naar de huisarts te gaan (tenzij hij dichtbij zit) Heb het geluk dat ik 2 huisartsen heb dus kon de andere vragen en die vond het wel goed. Volgens mij schreef iemand ook een keer in dit topic dat ze 20 euro verdienen aan een injectie die ze zetten dus wil wel geloven waarom veel huisartsen dat niet willen.

Nynke55, diabeten spuiten onder de huid (subcutaan) dus niet in de spier. Dit zijn hele kleine naaldjes en is niet te vergelijken met in de spier prikken.

Dais_, dus je hoeft geen injecties meer? Had je een tijdelijk tekort?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:13

Ik heb vorige week vrijdag mijn laatste B12 spuit gehad (kreeg elke drie dagen) en nu moet ik tot Januari wachten en dan om de twee maanden prikken. Ik merk alleen nu al weer dat ik ontzettend moe ben en weer veel meer energie probeer te halen uit eten terwijl het niet werkt -O- Gelukkig heb ik het nog niet steeds zo koud als ik het eerder had..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:28

Ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij wel aardig goed gaat. Heb nog maar 1 shot gehad en ga vrijdag voor de tweede. Maar daarnaast ben ik wel begonnen met meer groente te eten en fruit. Dus zal ook wel mee helpen (at ik voorheen niet).

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:44

X_Rebecca, als het niet meer gaat moet je er mee terug gaan naar de huisarts. Op pagina 69 staat een link. Deze kun je uitprinten en mee nemen. Misschien dat je huisarts dan alles langzaam wil afbouwen ipv ineens om de 2 maand prikken.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:40

@ Glossi: Er kwam een nieuwe dokter en die vond het niet meer nodig. Hij wou mijn waarde weten (1 dag na de injectie is mijn bloed geprikt zat op 800) en stopte abrupt de injecties.. Maar omdat ik me al beter voelde heb ik het er maar bij gelaten... Ik viel niet steeds meer in slaap, had minder last van stemmingswisselingen, kon weer fietsen zonder pijn, kon weer paardrijden zonder pijn... Ik ben dan al snel tevreden ;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:57

Hoi allemaal. Een hele tijd geleden had ik me al eens gemeld in dit topic. Ondertussen heb ik me maandenlang niet meer laten prikken, gewoon uit angst en het dan maar gegooid op andere prioriteiten ;) Gisteren terug de eerste gehad en het viel reuzegoed mee, zoals het vroeger ook meeviel. En toch ben ik altijd bang gebleven en nog bang :? Maar ik merkte dat het echt nodig was: altijd met pijn in de benen/polsen/.. gaan slapen, ontzettend moe, altijd koud hebben... Hopelijk voel ik me snel terug beter.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:58

Je bent zo bang voor de injectie? Als je nu gewoon niet kijkt en hem laat zetten in je bilspier?

Ik vind naalden heel vervelend om te zien bij het zetten, daardoor raak ik gespannen. Als ik niet kijk valt het me altijd 100 procent mee :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:59

HIer vandaag weer slechtere dag, maar moet morgen ook weer om een shot... Hopen dat het helpt.

Tieneke, ik denk maar zo: de kwalen die je hebt met het hebben van een tekort zijn erger dan die prik. Bij mij viel de eerste prik ook totaal niet mee, echt hele dag flink pijn gehad, maar ja... Dat is ff doorzetten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:08

Idd niet kijken als de spuit klaar gemaakt word, en laten prikken in je bil :j

Vooral niet uitstellen als je er tegenop ziet, des te groter is de stap om weer te gaan. Ik zag er in het begin ook ontzettend tegenop elke keer, ben ook regelmatig gewoon niet gegaan met de smoes dat ik in slaap gevallen was :+ Maar als je ''gewoon'' gaat en ook echt elke keer dat het zou moeten, dan word dat wel minder. Ik zie er iig helemaal niet meer tegenop, heb zelfs al 3 keer zelf geprikt.

Prik nu alweer een tijdje helemaal niet, omdat het niet kan door m'n huisarts. Maar ik merk nu wel dat ik redelijk zenuwachtig ben voor 30 Januari, de dag waarop ik wel weer mag prikken :j Het fijnste is dus gewoon regelmatig gaan en niet uitstellen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:32

Dais_, dan moet je het gewoon goed in de gaten houden. Wel super dat je al een jaar geen prikken hoeft! Wil ik ook!

Tieneke, ik zou hem idd in je bil laten zetten. Is het minst pijnlijk en je kunt niet mee kijken. Wat ik altijd deed toen ik nog door de assistente geprikt werd (wat ik iedere keer weer eng vond) is dat ik haar liet aftellen. Dat ze bij 3 de injectie zette. En zodra ik au zei dat ze dan even stopte met inspuiten. Ze nam gelukkig alle tijd voor mij. Nu zet ik ze zelf en vind het niet meer zo eng. Soms nog wel spannend maar heb nu alles zelf in de hand en kan er alle tijd voor nemen.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:44

Ik laat het ook in mijn bil prikken en dat voel je amper. Degene die prikt moet de vloeistof dan wel heel langzaam in laten spuiten. Soms voel ik het wel en dan zeg ik het gelijk, zodat ze het dan langzamer inspuiten. Ik ben zeer tevreden over de B12 injecties (heb last van opnamestoornis) en voel mij nu hier prima door.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:12

Zojuist mn 2e shot B12 gehad. Ging er met goede moed zitten, aangezien ik had verwacht dat de pijn vorige keer een incident was.
Nou..... Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de shot deed zoveel pijn dat ik helemaal misselijk en draaierig werd en bijna van mn stokkie ging. Ben zeker 5 min blijven zitten, maar ging niet beter. Toen 10 min buiten gaan zitten en toen ging het beter gelukkig. Maar de kans is niet groot dat ik nog een keer ga. Een beetje pijn kan ik best handelen, maar niet zoveel pijn dat ik er bijna van flauw val.

Is er iemand bekend mee of je de B12 eventueel anders kan innemen? Ga straks op tel spreekuur de dokter even bellen, want dit ga ik niet meer doen zo.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:15

Ik heb ze altijd in m'n bil gekregen hoor, maar bij één verpleegster is dat om de één of andere reden eens niet goed gegaan (moest bij die ook blijven staan, terwijl ik bij anderen moet liggen) en toen ben ik enorm door m'n rug gegaan omdat ze iets geraakt had. Kon toen een dag niet stappen van de pijn. Ook mijn HA heeft het een paar keer gedaan en hij zei wanneer het kwam, waardoor ik in spanning schoot en het veel meer pijn deed dan nu, wanneer de verpleegster gewoon praat met mij maar niet zegt wanneer ze gaat prikken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:29

Ik heb dat ook 1x gehad, heb toen een andere assistent laten prikken en dat ging prima! Normaal gesproken doet het echt niet zoveel pijn hoor! Denk dat je even pech hebt gehad.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:46

Ja maar dan heb ik al 2x pech gehad... 2 keer van de 2 is 100% pech. Nou ik weet t niet hoor...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:51

Span je je niet te veel als je geprikt wordt?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:53

Nee juist niet. Kijk de andere kant op. En ben naalden wel aardig gewend. Bloedprikken heb ik er ook geen last van en met prikken ivm mn maagband ook niet. Altijd gewoon een kant opkijken. Maar als het echt zeer begint te doen, ja dan span ik me wel aan. Maar het voelt ook echt alsof er een mes in mn arm gestoken word en mn arm open snijd.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:53

Ik prik mezelf nu in mijn been, moet eerlijk zeggen dat ik dat minder pijnlijk vind dan in mijn bil, misschien helpt dat.

Injecties zijn voor mij de enige manier, aangezien mijn lichaam geen B12 meer op de normale manier opneemt, dus pillen helpen ook niet

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:58

Ik zou bijna vragen of er hier iemand in Noord Holland woont die zichzelf injecteert en of die er misschien 1 bij mij wil zetten volgende week hahaha.
Want ik zweer je, de pijn was niet te harden. Je moet echt wel hele erge pijn hebben als je bijna flauw valt daardoor.