Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:53

Ach ja, laten we niet vervallen in een discussie over terminologie. Ik denk dat we allemaal de essentie wel begrijpen en het er voor het onderwerp niet zozeer toe doet. (dit over krijgen en nemen)

Leuk/boeiend is dat he, dat je merkt dat je toch anders gaat reageren naarmate je ouder wordt. Anders in alles staat (vriendschap, relatie, werk, enz.). Het leven is niet zo zwart/wit.
Dat kan ik direct meenemen naar Wendy: alles is niet zo makkelijk als het lijkt. Misschien is er voor jou in zo'n situatie een keuze, voor een ander misschien weer niet. Iedereen heeft een andere kijk hierop, ervaart het weer anders.

Het getuigt niet erg van respect om het woord 'gedoe' te gebruiken met betrekking tot Millie.

Mijn man is op maandag thuis, dat noemen we 'papadag', ik heb op woensdag 'mamadag'. Mijn man heeft het er nooit over dat hij moet oppassen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:53

Wendy schreef:
En ik vind dat dus weer een vertoon van een enorme onverdraagzaamheid MB. Omdat je ermee opgevoed bent, is het zo.
De stellen van tegenwoordig hebben de keuze. Ook al ben je ongewenst zwanger, dan nog is er een keuze.

en dat is ook precies wat eerder in de discussie de keuzemaatschappij genoemd werd (overigens kan niet iedereen omgaan met die keuzevrijheid. Maar dat is weer een andere discussie).

Overigens vind ik het hele gedoe rondom die millie zwaar overtrokken. Natuurlijk is het ernstig dat ze door haar buurman vermoord is.
Maar er verdwijnen zoveel kinderen per jaar. Veel ouders worden daarin nauwelijks serieus genomen door de politie. Maar als ze 'hart van nederland' benaderen is het ineens belangrijk?

Volgens mij begrijp jij bepaalde dingen niet helemaal. Wat heeft dat nu met verdraagzaamheid te maken :? Ik zeg niet dat als je bent opgevoed het zo is maar ik heb hier met mijn moeder over gesproken en ik vind dat ze gelijk heeft, zeker naar wat je levenservaring is...

Je zult doelen op abortus, dan moet je in een ander topic zijn wamt dat is voor MIJ geen keuze. Punt uit.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:55

Zidore schreef:
misschien zeggen die vaders zelf wel dat ze moeten 'oppassen' :')

wendy ik denk dat eenieder die zijn kind kwijt is serieus genomen moet worden
en dat de politie daar zorgvuldig in moet zijn
1 x in de zoveel tijd duikt er echter een verhaal op wat in de media breed wordt uitgemeten
maar ja de krant van morgen ligt gisteren in de prullenbak..

ben het trouwens erg eens met dat niet iedereen met keuzevrijheid om kan gaan...

Volgens mij zeggen ze dat ook zelf! :D

eekhoornerik

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:02

MB abortus is wel een keuze. Jij kiest er echter NIET voor.

De wet heeft abortus tot een keuze gemaakt. De Nederlandse vrouw heeft die keuze, het is aan haar wat ze met die keuze doet.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:04

ja hahaaha oppassen voor al die pinnige moeders ;-)
joh what's in a word? oppassen,babysit, mama/papadag, huisvader, thuisblijver, luieropruimer, klikobuitenzetter ;-)
zolang hij het maar doet!
er zijn nog genoeg mannen die denken 'doe jij het maar' maar dat is ook weer een andere discussie denk ik...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:04

Wat staat er nou?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:05

Zidore schreef:
ja hahaaha oppassen voor al die pinnige moeders ;-)
joh what's in a word? oppassen,babysit, mama/papadag, huisvader, thuisblijver, luieropruimer, klikobuitenzetter ;-)
zolang hij het maar doet!
er zijn nog genoeg mannen die denken 'doe jij het maar' maar dat is ook weer een andere discussie denk ik...

Mijn man denkt er gelukkig ook niet zo over maar ze bestaan echt hoor. :j

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:08

In mijn jeugd riep ik al dat ik geen kinderen wilde hebben en dat is voor mij nooit veranderd.
Gelukkig trof ik een man die ook geen kinderen wilde, dus wij zijn bewust kinderloos, kindervrij zoals dat heet.
Wij zijn op onze 21e getrouwd en toen was het kindervrij willen zijn nog een hele vreemde keuze, gelukkig is men er tegenwoordig meer aan gewend.
Wij werden een lange tijd als zielig gezien, want 'het zal vast niet lukken' dacht men. Nog kom ik mensen tegen die willen denken dat het geen kinderen hebben een gevoelig punt zal zijn. Dus als mensen mij vragen 'heb je kinderen?', dan zeg ik meteen 'nee, bewust niet'.
Wij zijn nu allebei 54 jaar en 34 jaar getrouwd en wij hebben nooit 1 seconde het idee gehad dat we een kans hebben laten liggen, nooit 1 seconde spijt gehad, integendeel. We hebben vrijheid gehad, we konden doen en laten wat we wilden, we hebben altijd een goed leuk en riant leven mogen leiden en ik weet zeker dat dat met kinderen heel anders was geweest.
En degene die een kind wil is mij prima, veel succes ermee en zo sterft de mensheid ook niet uit.
Ik ga niet alle voors en tegens zitten opnoemen, dat is allang uitgekauwd. En nee, wij hebben geen hekel aan kinderen als de kinderen goed zijn opgevoed, helaas zijn die er te weinig.
Ik weet in ieder geval heel zeker dat mijn/onze beslissing de enige juiste voor ons is geweest. En ik kan het iedereen van harte aanbevelen die nog twijfelt en neigt naar het niet willen hebben van kinderen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:04

wow dat je het hier op schrijft, super
dat is het enige waar ik somsnog wel eens aan twijfel
of ik over pakweg 40 jaar nog wel achter deze beslissing sta
een vrouw heeft immers maar een paar jaar om te beslissen
en dat is wel een beslissing voor de rest van je leven
toch vind ik het nog steeds geen reden om het dan maar te doen
mijn gevoel zegt gewoon nee, en als ik jouw reactie lees dan ben ik blij dat ik naar mijn gevoel luister
ik vind echt dat als je niet 200% achter de keuze staat om kinderen op deze wereld te zetten je het gewoon niet moet doen
ik denk trouwens dat er over een jaar of 30 veeel meer vrouwen rond zullen lopen die hier zo over denken en geen kinderen hebben
zeker als ik de reacties alleen al op dit onderwerp zie en de eerdergenoemde keuzemaatschappij

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:04

laetitia schreef:
Zidore: Het is inderdaad een beladen woord voor mensen die geen kinderen kunnen krijgen.

Echter als je het in het grote verband ziet, ben ik van mening dat het een juist woordgebruik is. Ik wil hier echter geen mensen voor het hoofd stoten of mee kwetsen.
Ik snap dat het heel erg gevoelig ligt.

Ben je mal zeg!
Ik heb ze niet kunnen krijgen maar om nu sentimenteel te gaan lopen doen of iemand zegt, ik krijg kids of ik neem kids.....dan moet je wel een erg kwetsbaar zieltje zijn.
En als je ze niet kunt "krijgen"kun je ze altijd nog "kopen"(adoptie) en dan neem je dus een kind.
Ook heel cliche om te zeggen dat je geen voorkeur zou mogen hebben.
Zelf mij stoort dat niet.
Ik heb zelf,(toen ik nog niet wist dat ik zo onvruchtbaar als de dessert ben) altijd gezegd dat ik wel een jongetje of jongetjes zou willen.
Dat gemuit van een stel hysterische dochters leek mij niet echt leuk.
Maar goed, ik denk dat als de natuur anders had beslist en ik wel ooit zwanger was geraakt en het dan toch een meid was geweest er ook blij mee zou zijn hoor.
Maar mijn voorkeur is altijd naar jongetjes uit gegaan.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:08

MamboBeach schreef:
Al loop ik in mijn blote kont op straat, niemand heeft het recht om je aan te raken...

Geheid dat je dan ook wordt aangeraakt door een politie man :D

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:39

Chiqa schreef:
Och ik vind het zooooo zonde dat mensen hun leven zo weggooien door kinderen te nemen.............Ik had zoiets van nu lach je nog, straks als een boer zonder kiespijn en is er geen weg meer terug
weg leven!

Verdraaid, je hebt gelijk! Niet eerder aan gedacht dat kinderen krijgen gelijk staat aan je leven weggooien. Dit overleeft mijn gevoel voor humor inderdaad niet.
Snert nu is het: zij eruit of ik! Zal eens een topic starten over hoe ik dit ellende brengende broedsel weer kwijt kan.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:49

Onassa schreef:
laetitia schreef:
Zidore: Het is inderdaad een beladen woord voor mensen die geen kinderen kunnen krijgen.

Echter als je het in het grote verband ziet, ben ik van mening dat het een juist woordgebruik is. Ik wil hier echter geen mensen voor het hoofd stoten of mee kwetsen.
Ik snap dat het heel erg gevoelig ligt.

Ben je mal zeg!
Ik heb ze niet kunnen krijgen maar om nu sentimenteel te gaan lopen doen of iemand zegt, ik krijg kids of ik neem kids.....dan moet je wel een erg kwetsbaar zieltje zijn.
En als je ze niet kunt "krijgen"kun je ze altijd nog "kopen"(adoptie) en dan neem je dus een kind.

lekker bot dit, er zullen heus mensen zijn die er anders over denken. misschien daar rekening mee houden voordat je dat typt??
hoe denk je dat een kind 'kopen' klinkt voor iemand die geadopteerd is..???

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:54

Daar weet ik alles van hoor.
Het klinkt bot, maar helaas is het wel zo.
Je moet wel effe 20.000 euro op je rekening hebben staan als het inmiddels al niet meer geworden is.

En dat andere wat ik schrijf, daar spreekt mijn persoonlijke gevoel.
Kan bij een ander anders voelen, maar om als moeder zijnde altijd op je tellen te moeten passen met wat je zegt vind ik ook onnodig.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:39

Moggsy, inderdaad super dat je het hier verteld op jouw manier.
Ik denk er namelijk precies hetzelfde over, alleen ben ik nu 37. Mijn partner kan heel goed met kinderen overweg, maar heeft zelf ook geen kinderwens.
We genieten intens van het leven, niet dat mensen met kinderen dat niet doen hoor.
Mijn passie is paardrijden (en nog heel veel andere dingen), en dat wil ik blijven doen. Liefst willen we vrijstaand gaan wonen, maar dat heeft nog tijd nodig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:19

Alet74 schreef:
Dat kan ik direct meenemen naar Wendy: alles is niet zo makkelijk als het lijkt. Misschien is er voor jou in zo'n situatie een keuze, voor een ander misschien weer niet. Iedereen heeft een andere kijk hierop, ervaart het weer anders.

Het getuigt niet erg van respect om het woord 'gedoe' te gebruiken met betrekking tot Millie.

Jawel, zo simpel zijn de dingen wel. Alleen niet iedereen heeft dat besef altijd op dat moment.

Het leven draait om de keuzes die je maakt, en hoe je omgaat met de gevolgen daarvan.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:40

In de praktijk zijn of lijken dingen misschien wel gemakkelijk. Maar het is niet alleen het 'doen', er komen ook gevoelens bij kijken wat het ingewikkeld en moeilijk kan maken.
En niet iedereen heeft iets te kiezen, bijvoorbeeld vanwege bijvoorbeeld religieuze achtergrond of een zwaarwegend principe. Dan kun je wel zeggen dat je dan alsnog een keuze hebt, maar in feite is die keuze dan al voor jou gemaakt en moet jij je er dan bij neer leggen.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:47

Als je je laat leiden door b.v. religie o.i.d. dan is dit onderwerp onbespreekbaar, dan wordt alles in je leven geleid door anderen en het geloof.
Ik denk niet dat we dat hoeven te bespreken, aangezien deze mensen ermee zijn opgegroeid, niet beter weten of niet anders willen.
De mensen die graag kinderen gewild hebben ongetwijfeld een goed leven, zo was hun keuze.
Wij kozen bewust voor een leven zonder kinderen en ik denk dat mijn leven heel goed is op deze wijze en in ieder geval een stuk zorgelozer. Neem een kind en je hebt levenslang als het goed is, kies je daarvoor, dan is er niets mis mee.
Wij missen geen kinderen en ik ben dan ook verspeend van alle moedergevoelens, waarschijnlijk stond ik op de achterste rij toen dat werd uitgedeeld en toen ze eindelijk bij mij waren was de doos leeg.
Wij hebben vrij veel dieren, maar ook nu weer, geen babydieren, we hebben bijna allemaal herplaatsingen.
En dan kom je op het adoptieverhaal. Het is inderdaad zo dat je een berg geld op je bankrekening moet hebben voor je uberhaupt in aanmerking kan komen. Maar heb je voor een kind sowieso geen berg geld nodig om het groot te laten worden, te laten studeren, het te kleden etc. etc.?
En ik vind niet dat je over een 'kind kopen' moet praten, want het is zeer bewonderenswaardig als iemand een kind van een ander neemt met het daarbij behorende rugzakje problemen.
Eigenlijk is dat ook een herplaatsing en het is mooi dat die kinderen een schitterende kans op een mooi leven kunnen krijgen om bij mensen te komen die dolgraag kinderen willen hebben.
Alleen dan weer, het is niet mijn verhaal.
Missen wij iets tot nu toe of gaan we iets missen.
Nee hoor, nooit kinderen gemist en voor later denk ik ook niets te missen. Er zitten mij teveel ouwetjes ziels alleen die een hele rits kinderen hebben en die ze heel weinig zien.
Laat mij maar heerlijk oud worden op een zelfgekozen manier en straks als ik 100 jaar ben zit ik vast in een schommelstoel met een kat op schoot terug te denken aan alle geweldige dingen die ik heb kunnen doen juist omdat ik geen kinderen heb genomen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 00:31

Even op het adopteren terug te komen, je ziet dat ik "kopen" ook tussen die haakjes heb gezet.
Ik vind dat gewoon zo krom.
Iemand die heel graag een kindje zou willen adopteren (zoals ik dat ook toendertijd graag had gewild) moet eerst een kapitaal betalen en daarnaast komen ook alle kosten erbij die opgroeiende kids met zich mee brengen.
Ook Jan modaal of net daaronder moet die mogelijkheid hebben vind ik.
Je ziet nu ook steeds meer beroemdheden die kids adopteren, jaaaa hehe, die hoor je niet klagen of een aantal duizendjes meer of minder, maar ik had het toen nie top mijn spaarbank boekje staan hoor.
Daarnaast ga je nog eens geestelijk enorm door een mangel, want als je ook maar 1 pilletje gebruikt tegen bijv depressie of slaap problemen val je al af!
Er zijn zoveel kansarme kinders op de wereld, waarom moet het zo achterlijk duur zijn dan vraag ik me af??
En is dat nou wereldwijd zo, maar nee, Nederland spant de kroon daar weer in en dan duurt alles bij elkaar ook nog 3 jaar voordat je je kindje uiteindelijk in je armen kunt sluiten.
Bureaucratie ten top dus.
In andere Europese landen kan het voor veel minder geld en dan heb je met een jaar je kindje thuis.
Vandaar dat ik het zo aangaf...het moet toch ook anders kunnen?
Het komt er nu zo'n beetje op neer dat alleen de rijkere zich dit kunnen permitteren terwijl er zoveel liefhebbende aanstaande ouders zijn die het zooo graag zouden willen maar het gewoon neit op kunnen brengen, dat maakt em kwaad!
Geef juist die kansarme kinders meer mogelijkheden, die hebben een paar fijne ouders juist knettershard nodig.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:35

Moggsy, mooi beschreven. Zou ook mijn tekst kunnen zijn.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:24

Onassa ben het helemaal met je eens.
Het is zo krom, iedere jan l*l mag volgens de wet kinderen op natuurlijke manier krijgen maar zodra het om adoptie gaat moeten mensen aan hele strenge voorwaarden voldoen.
En juist de mensen die voor adoptie kiezen kiezen zo bewust voor een kindje omdat ze heel veel liefde hebben om te geven.
Niet omdat het er nu eenmaal bij hoort.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:30

Onassa schreef:
Daar weet ik alles van hoor.
Het klinkt bot, maar helaas is het wel zo.
Je moet wel effe 20.000 euro op je rekening hebben staan als het inmiddels al niet meer geworden is.

En dat andere wat ik schrijf, daar spreekt mijn persoonlijke gevoel.
Kan bij een ander anders voelen, maar om als moeder zijnde altijd op je tellen te moeten passen met wat je zegt vind ik ook onnodig.

Volgens mij is het nog steeds 20.000. Vrienden van ons zijn er nu mee bezig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:38

wat betreft dat geld vind ik wel een serieuze bijeenkomst.
Het zou te zot voor woorden zijn als een kindje uit een ander land hier in de bijstand komt, dan kan het net zo goed daar blijven.

dus die inkomenseis vind ik super

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:42

Inkomenseis kan ik ook wel inkomen, maar 20.000 euro daarnaast nog een keer is wel een flink bedrag.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:49

tita schreef:
Het zou te zot voor woorden zijn als een kindje uit een ander land hier in de bijstand komt, dan kan het net zo goed daar blijven.

Bijstand hier is de hemel op aarde in vergelijking met sommige landen...
En is er een garantie dat iemand die nu geld heeft over 5 jaar niet failliet is en in de bijstand terecht komt?