samantha21 schreef:Gewoon even de schouders er onder en even doorzettenn zoals mijn bazin het zij, gaat me echt niet lukken

Zie op het moment echt niet hoe ik in godsvredes naam uit dít dal moet komen. ( heb er nl al vele gehad, maar nooit helemaal uit gekomen blijkt nu wel. )
Iemand tips om aan meer energie te komen?

"Fijn om lotgenoten te vinden die je echt begrijpen." is zoooo waar

hier om me heen snapt niemand me

Want ik ben nog zo jong.
Weten jullie wat ik misschien nog wel het aller ergste vind? Dat mn vriend, een 19 jarige jonge knul, hier heeeel veel onder lijdt
Schouders eronder lukt vaak heel lang en dat heb je al te lang gedaan. Logisch dat het je nu niet meer lukt.
Tips voor energie: Doe dingen die je leuk vind, probeer rust te vinden (lekker makkelijk gezegd). Door rust kun je je gedachten-chaos weer wat beter op een rijtje krijgen.
Mijn vriend heeft ook veel te lijden gehad door mijn burnout en depressie. We worden er wel samen sterker van. Belangrijk is dat jullie samen blijven praten. Spreek het uit dat je het vervelend vind dat hij er onder lijdt, maar dat er even niet zo veel aan kunt doen, omdat je jezelf niet bent...
daijano schreef:De dingen die je dwars zitten opschrijven, pak een oude schoendoos en leg je notities erin, verstop deze onder bed, ook al schrijf je 10 keer hetzelfde op, schrijf het van je af.
Lees je ook wel eens boeken in die richting?
EN ja vergeetachtig das bekend probleem...
Ik heb ook veel van me af geschreven. Soms dingen nog wel eens terug gelezen, sommige stukken ook niet. Door te schrijven zet je voor jezelf dingen op een rijtje. Het kan je helpen om dingen duidelijk te krijgen voor jezelf. Hou in je achterhoofd dat het puur voor jezelf is, dat houdt het lekker laagdrempelig om alles op te schrijven wat je wil.
Ik heb zelf veel boeken gelezen, wat heel verhelederend werkt. Een paar boeken over burnout en in die richting die ik gelezen heb zijn:
* De kunst om niet perfect te zijn
* De lessen van een Burnout
* Omgaan met een burnout
* Beren op de weg, spinsel in je hoofd
Als je nog meer boekentips wil, roep maar. Heb ook boeken gelezen in de richting van het verwerken van een moeilijke jeugd, omdat dat bij mij een belangrijke oorzaak van mijn burnout bleek te zijn.
Vergeetachtig is inderdaad een bekend symptoom. Wordt vanzelf weer beter. Het is een stukje zelfbescherming omdat je het allemaal even niet meer aan kan. Je lichaam heeft echt even flink de rem erop gezet zeg maar. Dat is nodig en een onderdeel van het herstelproces.
samantha21 schreef:Wandelen doe ik vaak met mn honden. Die laat ik dan lekker los rennen, en als ik dan zie hoe leuk die het hebben, vind ik dat erg fijn. Vooral om mn herder kan ik vaak schateren van het lachen

dat is echt een clown en ik denk dat hij ergens aanvoelt dat ik humor nodig heb
Verder steunt mn vriend me echt enorm, ik merk wel dat ie het erg moeilijk vind, hij is bijv veel (echt veel) bij zijn vrienden te vinden, maar dat vind ik ook niet erg. Hij moet ook gewoon zijn dingen kunnen doen, en niet omdat ik me k*t voel thuis blijven tegen een chagrijn aan blijven kijken.
Wat ik trouwens ook heel erg merk, is dat wanneer ik echt lekker heb kunnen lachen, ik daarna altijd wel moet huilen. Echt het gevoel van: ik ben op. ( zulke dingen heb ik trouwens wel al opgeschreven voor bij de psych )
Zo te lezen ben je toch al goed op weg, goed ook dat je dingen op schrijft voor de psycholoog.
Het is normaal dat je na een beetje ontspanning je weer down voelt, heel herkenbaar. Later wordt dit wel weer beter. Ik heb in het begin vooral erg veel gewandeld, daarna een periode gehad dat zelfs wandelen me teveel was. Leg je daar gewoon bij neer, althans probeer het
. Het hoort er allemaal bij. Hou dat in je achterhoofd, dat maakt de acceptatie misschien wat makkelijker.
Acceptatie heeft bij mij het langst geduurd. Pas als je je bij de situatie neerlegt kun je echt gaan werken aan je herstel...
@ sifra: Je moet echt overal zelf goed achteraan zitten. Dat is ook mijn ervaring je moet continu om hulp vragen lijkt het wel. En laat dat nou van de meeste mensen hier niet de sterkste kant zijn