Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magriet

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:17

Zo ik ben ook weer even aanwezig. Heb verschillende nieuwen langs zien komen. Welkom

Mijn nuchtere suikers zijn nu iig weer onder de 10. Alleen de ochtend zit ik meestal nog wat hoog. Hopen dat dat ook weer gaat dalen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:33

xEline schreef:
hoef je dan niet meer te prikken om te controleren enzo?

Jawel, want de pomp is niet meer dan een computertje wat verteld moet worden hoeveel insuline het moet afgeven. Er zijn inmiddels wel sensoren, apparaatjes die ook in je huid gaan en die continue je bloedglucose meten. De uitslag lees je af in de pomp, maar je moet nog steeds zelf aangeven hoeveel insuline je dan gebruikt. De insuline die om de twee of drie minuten wordt afgegeven noemen ze je basaal, die wordt bepaald door je arts (in het begin zeker) door goed naar je gemeten waarden te kijken en kan worden bijgesteld. Insuline die je gebruikt voor je eten of om een hoge waarde weg te werken, noemen ze de bolus en die dien je zelf toe (drukken op knopjes). Dat moet je dus allemaal wel leren.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:36

NessaX schreef:
tootje71 schreef:
Hoi allemaal, ik meld me ook hier ! ik ben 38 en heb al 36 jaar suiker.. ik ben sinds twee jaar aan de pomp en ben er helemaal happy mee !
Ik kan van allles en nog wat schrijven over mijzelf maar dat zal best vanzelf komen als ik mij meer op dit forum begeef.
Groetjes !
Oja ik heb de cozmo pomp.. ;)

Wauw al zolang? en was zeker vervelend toen je zo jong was. Of had je het rond een leeftijd al door?
Was het erfelijk bij je? En had je kans het te geven aan je kinderen?
Oke veel vragen weer, sorry :)

Hoi, ik weet nog heel goed dat ik als bijna 3 jarige doodziek in de auto zat en mijn moeder helemaal in de stress zat dat is me wel bijj gebleven , ook het leren spuiten en de ziekenhuisopnames brrrrrrr is toch altijd een rot herinnering gebleven.

Het zit bj ons ver in de familie maar niet mijn naasten zeg maar.

Mijn zoontje heeft iets meer kans maar daar denk ik maar niet te vaak aan en tegenwoordig zijn ze zo veel handiger als 30 jaar geleden.

Ik ben begonnen met een "ijzeren"spuit die je elke dag moest uitkoken hihi voel me nu heeel oud..

maar goed alleen tijdens mijn zwangerschap kreeg ik diabetes kwaaltjes en zijn mijn ogen 6 keer gelaserd eenmaal mijn zoontje eruit was alles over heel vreemd..

verder "nog" geen kwaaltjes gelukkig maar !

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:05

Misschien kan ik wel wat verhelderen over die kwaaltjes in de zwangerschap ;-)

Voor je zwanger 'mag' worden met diabetes, wordt er van je verwacht dat je een mooi Hba1c (gemiddelde bloedglucosewaarden) heb. Dit om het kindje zo min mogelijk kans te geven op schade bij de vorming van de organen en om te voorkomen dat je kindje na de geboorte moet 'afkicken' van de hoeveelheid glucose die het gewend is in het bloed.

Maar jouw eigen lichaam is vaak wel gewend aan meer glucose. Als je hoge bloedsuikers hebt, nemen je cellen de glucose niet goed op, je plast je suikers uit. Maar je vaten en zenuwen houden die suikers wel vast, daardoor ontstaan ook uiteindelijk de bekende complicaties als hartproblemen, hersenbloedingen, nierproblemen en rethinopatie (schade aan het netvlies).

Als je heel snel daalt van hoge waarden naar veel lagere waarden, moeten je zenuwen en vaten afkicken van de suiker die ze gewend zijn. Daardoor kan je tijdelijk echt veel klachten krijgen zoals neuropathie (zenuwpijnen) en rethinopathie. Men is hier achter gekomen toen in de jaren '90 veel vrouwen met een zwangerschapswens aan de pomp gingen en er ineens een enorme toename was van oogproblemen.

Het advies is dan ook altijd om je Hba1c niet te streng te laten dalen. Een daling van 1 procent per half jaar is genoeg (dus bijvoorbeeld van 9 naar 8 en dan pas geleidelijk nog lager).

Binnenkort (vanaf 10 april) gaat men nieuwe waarden hanteren trouwens. Geen Hba1c meer, maar mmol/mol. Daar moet ik me nog eens in verdiepen.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 02-04-10 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:20

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:22

lastig, moet je elke keer een reken mdule vinden omdat de meters nog niet aangepast zijn./worden denk ik

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:43

Dit heeft niets met je meters te maken. Je meter meet namelijk in mmol/mol. Wij zijn het enige land trouwens, bijna alle andere landen meten in mg/dl.

De Hba1c uitslag is nu ook niet te vergelijken met je meteruitslag. Je Hba1c is in procenten.

Zie hier de vergelijking met het gemiddelde in je meter en je Hba1c:

Wat is HbA1c?
Naast de gewone bloedglucose kan ook het HbA1c worden gemeten. Een andere naam voor Hba1C is Glyco Hb. Het HbA1c geeft de gemiddelde bloedglucosewaarden over de afgelopen twee tot drie maanden weer. HbA1c is hemoglobine waaraan glucose is gehecht. Hemoglobine is een eiwit in de rode bloedcellen, dat er voor zorgt dat deze cellen zuurstof kunnen opnemen in de longen en afgeven in de weefsels. Een grotere hoeveelheid glucose in het bloed leidt tot een hoger percentage hemoglobine waaraan glucose is gehecht (HbA1c ). Omdat rode bloedcellen ongeveer twee tot drie maanden leven, is het percentage van het normale hemoglobine dat uit HbA1c bestaat een goede maat voor de glucoseregulatie van de afgelopen twee tot drie maanden.

Een HbA1c waarde is niet gelijk aan een bloedsuikerwaarde. Onderstaande tabel geeft globaal de verhouding tussen het Hba1C en de gemiddelde glucosewaardes. Een Hba1C wordt als goed gezien als deze kleiner of gelijk is aan 7.5%. Boven de 8% wordt als slechte regulatie gezien.

HbA1c (%) - mmol/l
6 7.5
7 9.5
8 11.5
9 13.5
10 15.5
11 17.5
12 19.5

In de landen om ons heen, maar bijvoorbeeld ook in Amerika zie de waarde op je meter er ook anders uit (x18).

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:26

Monique ik begrijp je nog niet helaam. Als je die omrekening ziet gaat een waarde van 7.5 naa ik geloof 58 toe. Dat zie ik toch echt niet op mijn meter. Binnenkort, als ik weer voor controle moet, alle ins en outs maar eens even vragen

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:51

begrijp r de ballen niet van, weet wel dat toen ik in leuven lag (belgie) het ook in die andere waarde werd gemeten, ik denk dat ik lekker eigenwijs blijf en de waardes zoals nu hanteer, anders snap ik t niet

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:58

Nee, alleen de Hba1c waarde wordt anders. Je bloedsuiker blijft gewoon in mmol/mol gemeten worden. Zoals Monique al zegt is je Hba1c waarde nu ook niet direct aan je bloedsuiker te koppelen (ivm % tegenover mmol/mol). Een Hba1C van 7,5% heeft immers niks te maken met een bloedsuiker van 7,5 mmol/mol. En vanaf 10 april is het gewoon een Hba1c van 7,5% wordt 58mmol/mol. Waarbij de laatste mmol/mol dan weer weinig te maken heeft met een directe bloedsuiker van 7,5 mmol/mol.

Geloof dat het zo klopt :D En anders kan Monique het waarschijnlijk wél goed uitleggen, hahaha!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:03

Volgens mij heb jij het net beter uitgelegd dan ik :-)

Alleen de nieuwe gemiddelde waarde heet nog steeds Hba1c, wordt straks uitgedrukt in mmol/mol en niet meer in procenten. De bloedglucose die op je meter verschijnt is in mmol/liter.

En dan voor de volledigheid: Nederland is bijna het enige land waar gemeten wordt in mmol/liter (op je meter dus). De meeste landen meten in mg/dl. Je doet dan onze waarde keer 18. In België is dus een bloedglucosewaarde van 6 ineens 108. De meeste meters kan je trouwens ook omzetten van mmol/liter naar mg/dl.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:32

Nah, maar uiteindelijk zal Nederland toch ook wel richting mg/dl gaan? Wij kunnen niet achterblijven :D

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:07

Geen idee. We doen het al járen anders, dus tja ...

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:15

Nu begrijp ik het verschil mmol/liter en mmol/mol. Daar las ik overheen. Thanks

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:12

Ik lees dat vrij veel mensen een pomp hebben.. vraagje. Hoe doen jullie dat straks op het strand? Zo'n sticker op je buik is niet erg charmant, dan maar in je bil? En hoe doen jullie t als jullie jurkjes dragen? Met laarzen eronder stop ik m in mn laars, maar mn zomerjurkjes wordt dat m niet helemaal. En zo'n beenband werkt niet echt, heb ik al gemerkt.. ik zit eraan te denken om in al m'n jurkjes, waarbij mn pomp niet in de decollete past, een soort 'vakjes' te naaien. Wat doen jullie?

En Nessa, ik heb heel erg veel steun gehad maar m'n super lieve vriend toen ik 'gediagnosticeerd' werd, ik weet zeker dat jouw vriend ook heel erg veel steun aan jou heeft. Zo te horen help je m heel erg en steun je m geweldig goed en pik je het snel op. Super goed van je!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:24

Tja, ik heb een grote D-cup, pomp past altijd :-) En bikini's draag ik al jaren niet meer.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:31

ik ben ook niet van het zonnen en zwemmen en ook cupje d dus daar kan je hem mooi verstoppen.

Maar als je echt wilt zonnen zwemmen mag/kan je hem een tijdje afkoppelen ( in overleg met de diabetesverpleegkundige).

Met jurkjes en sporten zit hij ook in mijn bh verstopt !

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:03

Is er iemand online? ik heb een belangrijke vraag.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:04

In je bh.. hoe?

(ik heb ook niet weinig, maar klein omtrekje..)

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:05

Nessa, waar kan ik je mee helpen?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:09

Ik ben ook online.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:10

Bonaire schreef:
In je bh.. hoe?

(ik heb ook niet weinig, maar klein omtrekje..)

Voorin, tussen mijn borsten.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:12

Gewoon bij dat bandje ertussen erin toch? blijft dat goed genoeg zitten? Niet bang dat ie eruit valt?

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:14

Mijn vriend is net uit het ziekenhuis.
en daar aten ze:

's morgens boterhammen
's middags warm eten
's avonds boterhammen

en als hoeveelheid voor 1portie
smorgens 2
smiddags 0,5
savonds 2

Maar bij zijn thuis hebben ze 'savonds altijd "warm" eten.
Moeten we dan nog 2 rekenen voor de avond, of 0,5 voor warm?
Hij had een half uur daarna een hypo gekregen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:16

Je moet in principe de insuline aanpassen aan het aantal grammen koolhydraten wat hij eet.

Dus als hij de maaltijden omdraait, moet je ook de insulinegift mee veranderen.

Vaak zit in een warme maaltijd minder koolhydraten dan in een broodmaaltijd, dus die hypo is niet zo heel vreemd.