Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:01

Even een vraag,

Ik ben eind mei geopereerd maar heb nog steeds mijn gevoel niet terug |( Hoe is dat bij jullie??

Mijn beugel is er ook uit daar ben ik erg blij mee. Dacht eindelijk gaat het opgezette gevoel weg.
Maar helaas alles blijft dik?! Wel heb ik heel veel schroeven en plaatjes. Zou dit het kunnen zijn dat mijn lichaam het nog steeds niet heeft geaccepteerd??

chanicha

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:58

Het gevoel kan wel even duren maar dat opgezette/dikke vind ik wel erg lang duren dan!
Wat zegt je KC ervan?

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:27

Ik had aangegeven dat het nogal gevoelige/dik was. En dat klopte volgens de KC verder zei hij er niks over.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:35

O_FUN_ schreef:
Meiden!

Het gaat bij mij ook eindelijk gebeuren!
21 december wordt ik geopereerd!

Het is bijna zover! :j
Heel veel succes en sterkte! :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:23

O_FUN_ Heel veel succes!!!!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 03:32

Sterkte en veel succes!! Hopelijk gaat alles goed en valt de pijn en dikte mee.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:31

Whaaa ben zo zenuwachtig!!!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:59

Ik kom hier even binnenvallen. Ten eerste: sterkte en succes O_Fun!
Weet niet precies of het hier tussen past, maar ik zit soms toch een beetje te twijfelen om een kaakoperatie te laten doen.

Ik heb jaren geleden verschillende beugels gehad, na die beugels stonden mijn tanden gewoon netjes, geen overbeet meer en ik kon mijn boven- en ondertanden op elkaar zetten. Echter is dit dus allemaal weer teruggezakt sinds ik geen beugel meer heb. Mijn overbeet is niet dramatisch groot, dat is eigenlijk ook niet het probleem (een paar mm denk ik, 3 of 4 ofzo?). Ik kan alleen mijn boven- en ondertanden (snijtanden) niet meer op elkaar zetten. Dus dat is soms wel lastig met eten, want ik kan eigenlijk niets duns afbijten. Een plakje tomaat of een blaadje sla oid, kan ik niet doorbijten. :+
Ben nog een keer naar de orthodontist geweest om te vragen wat daaraan gedaan kon worden, maar hij zei dat het dan toch geopereerd zou moeten worden. Mijn onderkaak kantelt namelijk, waardoor de voorkant dus omlaag gaat. Heb heel mijn leven ook al last van knakkende kaken, verder nooit problemen mee gehad.

Wat eigenlijk mijn grootste problemen zijn, is dat ik en profil vind dat ik er gewoon niet mooi uit zie, omdat ik bijna geen kin heb. Het loopt gewoon bijna schuin af naar mijn hals toe. Daardoor lijkt het soms ook of ik een onderkin heb, terwijl ik helemaal niet dik ben.
Ook vind ik het met lachen er eigenlijk dom uit zien, omdat mijn mond dus altijd lijkt open te staan doordat mijn tanden niet op elkaar staan. :')

Heb even gekeken of ik foto's kon vinden. Dit is een oude foto (2006), toen mijn beugel er nog maar een jaar (misschien twee) uit was: http://img33.imageshack.us/img33/4558/1001780q.jpg
Vertekent een beetje omdat ik naar boven kijk, maar nu is mijn kaak dus verder gekanteld dan daar, dus er blijft gewoon geen kin over. :P
Recentere foto (2010), vreselijke foto, maar even voor het beeld _O-: http://img687.imageshack.us/img687/2999/dsc00174dt.jpg
En zo is het als ik lach: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 9403_n.jpg

Dus als ik het zou doen, zou het vooral daarom zijn. Alleen nu ben ik weer bang dat als ze het veranderen, dat ik dat ook weer niet mooi ga vinden. Kunnen ze je van tevoren een beetje vertellen/laten zien hoe het er uit komt te zien? En hoe lang ben je aan het "revalideren"?

Ga nog een keer op mijn gemak het topic doorbladeren, moet nu eigenlijk leren. :P Maar wilde het even kwijt hier. :o

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:09

O_Fun_ ik hoop dat het een beetje is meegevallen..

Ik heb eindelijk wat gehoord van de verzekering en alles word vergoed! Het is nu dus alleen wachten op een oproep van de kaakchirurg.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:12

Ik zag een oranje bolletje staan en had de hoop dat O_Fun_ gereageerd had , maar nee :+

Fijn dat alles vergoed wordt _Iris! :D

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:05

Sterke O fun en gefeliciteerd Iris!

Ik ben ook wel benieuwd hoelang na de operatie je er weer een (beetje) normaal uit ziet? En wanneer je je weer goed voelt. Iemand die hier nog wat over willen vertellen?

Ik zit momenteel in een langslepend proces met mijn vorige ortho. Hij heeft (ik was toen 17) 4 kiezen getrokken, vervolgens 14 maanden een slotjesbeugel met elastiekjes. Veel te kort naar mijn idee (overbeet 8 mm) En vervolgens de beugel eruit gehaald omdat het volgens hem goed genoeg zou zijn (dat is wat hij toen zei, ikzelf vond het vroeg maar vertrouwde op de ortho). Nu zegt hij de beugel eruit gehaald te hebben omdat ik mijn elastieken (tussen boven en onder) niet goed droeg en het dus geen zin had, wat echt niet waar is en hij ook niet heeft gezegd. Nu kan ik overnieuw beginnen. Hopelijk komt het nu wel goed, ben zelf in elk geval een stuk kritischer geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:46

Ik ben hier niet veel meer maar wil jullie toch nog even een gelukkig en mooi 2012 wensen!

O_Fun, hoe is het nu?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:59

Iedereen een heel goed en gezond nieuwjaar!!!

O_FUN_ hoe gaat het met je???

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:31

Ik ben ook benieuwd hoe het met je gaat O_FUN_ ?

Gelukkig en gezond nieuwjaar iedereen :)

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:11

Het gaat goed met me! Ik ben al heel blij met het resultaat. Ik ben alleen heel erg moe en heb nog steeds wel pijn. Morgen al weer twee weken en begin langszaam een beetje bij te komen.

Mijn zwellingen zijn al aardig weg. Alleen de onderkant van mijn kin is nog een beetje dik. Het blauw is al aardig weg!

Het enige wat me heel erg tegen valt is dat ik gewoon niet goed kan eten!

Vanochtend bij de ortho geweest en hij was erg tevreden. Ook vrijdag bij de controle van de kaakchirurg was hij zeer tevreden!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:36

Goed O_FUN_ en wat lekker dat je de operatie achter de rug hebt he!
Met het eten doet een staafmixer wonderen hoor, ik deed er werkelijk álles mee!
Nu is het alleen nog maar uitkijken naar het moment dat alles weg is, de zwelling en de verkleuringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:06

Wat ik ook heel fijn vond was om warme soep te eten met daarin stukjes boord. Dat valt namelijk helemaal uit elkaar en zo krijg je toch wat vezels binnen en krijg je een vol gevoel :)

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:26

Sterkte O_fun! Lijkt me pittig om bijna niet te kunnen eten. Ben je al veel afgevallen?

Hoop dat het over een tijdje helemaal goed met je is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:03

Fijn dat de operatie is meegevallen O_Fun!

Spirit, ik snap je probleem :) Heb alleen geen idee of er iets aan te doen is. Misschien handig om een keer een afspraak te plannen met een kaakchirurg?

Ik ben een beetje (erg) teleurgesteld eigenlijk... Dacht dat op 20 januari mijn 4 verstandskiezen eruit zouden worden gehaald, want de kaakchirurg wilde dat graag zelf doen. Prima, dus 3 maanden geleden al een afspraak gemaakt voor wat ik dacht dat de operatie zou zijn. Ik belde vandaag om zeker te weten dat ze me niet met een infuus onder zeil brengen maar met een masker (ik ben echt panisch voor naalden en dat lijkt wel steeds erger te worden)

Maaaaarrrr... Schijnbaar heb ik dus die vrijdag alleen maar het consult om de operatie te bespreken en in te plannen!! -:(- Grrrrrrrrr. Zo kom ik natuurlijk nooit ergens als ik iedere keer zo lang moet wachten op een afspraak! Hopelijk kan de operatie wel sneller ingepland worden dan de consultatie ;(

En ik had dinsdag de ortho gebeld van, op 20 januari worden mijn verstandskiezen eruit gehaald, wat is de volgende stap (zij moeten schijnbaar een of ander apparaatje in mn mond zetten zodat de kaakchirurg kan zagen en ik het daarna kan openkrikken). Ook nog niks van terug gehoord.

Wordt er een beetje moedeloos van -O- Moet ik dan echt overal tig keer zelf achteraan? ^)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:30

Fijn dat de operatie goed is gegaan O_FUN :)

Dat is inderdaad heel k.ut Prairy! Jammer dat er zo'n lange wachtlijst is bij jou.. De operatie heeft de kaakchirurg bij mij in 5 minuten besproken de eerste keer toen ik er kwam. en de operatie inplannen kan toch gewoon telefonisch? Straks moet je ook nog naar de anesthesist voor een pre-operatiefgesprek.. Nou dan gaat het mooi lang duren zeg.. :(:)

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:37

oke ik wil never nooot niet geopereerd worden nu ik deze verhalen lees :o
ik ben als de dood voor verdovingen en als ik 2 maanden ergens geen gevoel meer in heb word ik gek, bah moet er niet aan denken!!

ze gaan bij mij een dystalizer ofzo proberen, dan gaan ze ateeds verder aandraaien en dan moet get ook nog wat naar achter gaan,

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:40

Jij bent denk ik ook nog wel erg jong voor een operatie hoor :) Ws zullen ze het bij jou met beugels kunnen oplossen.

Dus.... Goed gebruik maken van die beugel, dan scheelt het later hopelijk een groot probleem (lees: operaties).

enniee schreef:
Fijn dat de operatie goed is gegaan O_FUN :)

Dat is inderdaad heel k.ut Prairy! Jammer dat er zo'n lange wachtlijst is bij jou.. De operatie heeft de kaakchirurg bij mij in 5 minuten besproken de eerste keer toen ik er kwam. en de operatie inplannen kan toch gewoon telefonisch? Straks moet je ook nog naar de anesthesist voor een pre-operatiefgesprek.. Nou dan gaat het mooi lang duren zeg.. :(:)

Ja dat vond ik dus ook... Ik dacht ook dat ik de operatie telefonisch ingepland had (3 maanden geleden) maar schijnbaar was dat dus alleen dat stomme gesprek (waarvan ik ook dacht dat ik dat in september al gedaan had...............) Toen ik in september kwam zei de KC nog dat verstandskiezen wachtlijst iets van 1 maand was, de 2e ook een maand en de laatste 3 maanden wachttijd (maar goed, die kan natuurlijk gewoon gepland worden omdat ik dan toch al bezig ben met beugel enzo.

Die anesthesist roepen ze er dan maar bij hoor. Tis goed, blijf heen en weer rijden, toch iedere keer 40-50 km, dan bellen ze me maar. Kaakchirurg heeft me nu ook al 3 of 4x gezien, dus die kent me ondertussen wel en anders kijken ze maar in het dossier en bellen ze met vragen. Ben er beetje klaar mee. Ortho heeft ook nog steeds niet gebeld (bijna week geleden) dus die ga ik zo ook maar eens achter hun broek zitten en anders op zoek naar iemand die wel terug belt / mailt.

Nu kan ik goed merken dat ik uit de buurt van Amsterdam kom en dat het (werk)tempo in Limburg een stuk lager ligt. Wil niemand voor het hoofd stoten maar GGRRRRRRRRRRR ~~}>

Is het bij jou nou trouwens helemaal gelukt met betalen / verzekering?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:31

Nee, de verzekering vergoedt niks kwa beugelen. De operatie wordt wel gewoon vergoed.. Heel vervelend maar een andere oplossing is er ook niet.. om een aanvullende af te sluiten moest ik dit jaar ook nog wachten voor ik met de beugel kon beginnen en dan nog zou niet alles gedekt zijn. en dat kost op jaarbasis ook rond de 2000 euro geloof ik. Dan zijn er weinig voordelen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:49

Nee dat schiet dan inderdaad niet op. Balen... Maar iig wordt de operatie vergoed, dat scheelt dan nog een beetje.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:50

Ja, als dat niet vergoedt zou worden. Ging het hele feest niet door vrees ik.
De beugel gaat rond de 2500 euro kosten en de operatie er boven op is echt veel te veel.