[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:03

Ik had een keer antibiotica, 4 tabletten over 3 dagen en de werking van mn pil werd 2 weken verminderd. Je mag idd nooit je strip verkorten, je kunt wel een weekje doorslikken (dan valt het ook niet in het weekend). Kijk het niet te lang aan, haal anders over een paar dagen een test voor alle zekerheid.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:05

Pytje schreef:
Ik had een keer antibiotica, 4 tabletten over 3 dagen en de werking van mn pil werd 2 weken verminderd. Je mag idd nooit je strip verkorten, je kunt wel een weekje doorslikken (dan valt het ook niet in het weekend). Kijk het niet te lang aan, haal anders over een paar dagen een test voor alle zekerheid.

zal idd even een testje doen als ik nog niet ongesteld ben over een paar dagen.
bedankt in ieder geval Lachen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:48

Inkorten is inderdaad geen goed idee MM, dan is de pil niet helemaal veilig, behalve als je de maand daarvoor geen stopweek hebt gehouden.

Als je de volgende keer dus wil schuiven met je pil kan je beter langer doorslikken.

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:28

Hoe zit het als je een stopweek hebt gehad, en je precies een week erna sex hebt, ben je dan alweer beschermd tegen zwangerschap of niet? Bvd

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:29

jep dat ben je, ook in je stopweek ben je beschermt.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:30

Je bent inderdaad gewoon tijdens je hele stopweek gewoon beschermd tegen zwangerschap.

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:36

maar de 7 dagen erna dus ook? wanneer je dus geen pil hebt geslikt omdat je in de stopweek zit..

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:36

oke hele stomme vraag ik weet het maar wil het toch even duidelijk weten..

een s.o.a kan je als maagd niet hebben toch?

maar stel:
een jongen heeft 1x eerder met iemand gevreen, dat meisje was nog maagd.
en als die jongen dan met iemand zou vrijen zou dat 2e meisje dat een ziekte kunnen krijgen?

en ontstaat een s.o.a of kan je die alleen van iemand krijgen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:37

zolang je voor je stopweek en na je stopweek correct slikt ben je altijd beschermd.

Neen tenzij het eerste meisje of de jongen loog Lachen

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:38

een soa kun je alleen van iemand krijgen. Als de jongen geen soa heeft voordat hij met die maagd het bed induikt kan het 2de meisje ook geen soa van hem krijgen Lachen

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:38

poes schreef:
zolang je voor je stopweek en na je stopweek correct slikt ben je altijd beschermd.

Neen tenzij het eerste meisje of de jongen loog Lachen

Dankje!

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:39

dus ik (maagd, wel aan de pil) kan dus met een jongen vrijen die niet meer maagd is zonder condoom en zonder ziektes te krijgen??

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:40

ja tenzij hij een soa heeft van een eerder iemand waar hij mee gevreën heeft..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:41

Kun je gerust doen. Ja

Zolang je er maar rekening mee houdt dat die jongen wel degelijk een soa kan hebben... Wie weet liegt hij of dat eerste meisje...

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:42

oke bedankt! Knipoog

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:25

Lies_Tijger schreef:
oke hele stomme vraag ik weet het maar wil het toch even duidelijk weten..

een s.o.a kan je als maagd niet hebben toch?

maar stel:
een jongen heeft 1x eerder met iemand gevreen, dat meisje was nog maagd.
en als die jongen dan met iemand zou vrijen zou dat 2e meisje dat een ziekte kunnen krijgen?

en ontstaat een s.o.a of kan je die alleen van iemand krijgen?

Een soa kan je alleen van iemand krijgen maar daarvoor hoef je dus geen sex te hebben...
Je kunt een soa krijgen door bloedtransfusie (aids, hepatitus) bijvoorbeeld maar ook via orale sex (en dan ben je dus nog maagd technisch gezien)
Al met al: er is geen garantie dat je 100% zeker soa-vrij bent totdat hij een soa test heeft gedaan.

Wat betreft de veiligheid van de pil: als je gewoon 3 weken slikt, een stopweek houdt en weer begint met je strip ben je alle dagen beschermd. Dat is het voordeel van de pil: altijd beschermd en dus niet iedere maand een week niet Lachen

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:51

Nuage schreef:
Wat betreft de veiligheid van de pil: als je gewoon 3 weken slikt, een stopweek houdt en weer begint met je strip ben je alle dagen beschermd. Dat is het voordeel van de pil: altijd beschermd en dus niet iedere maand een week niet Lachen

Meen je dat? Bloos! Dat wist ik niet.. Hoe komt dat? Want ik heb me altijd laten vertellen dat je tijdens je regels ook nog zwanger kunt geraken..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:58

Als je de pil neemt, krijg je je regels niet eens, maar wel een doorbraakbloeding... De pil zorgt ervoor dat er A geen eisprong is en B moest er toch een eisprong zijn dat je baarmoederwand zich niet opgebouwd heeft.

Zonder de pil te nemen kun je tijdens je regels ook zwanger raken Ja

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:37

En als je doorbraakbloeding uitblijft? Maar je wel je pil corect hebt geslikt.. en wel gemeenschap hebt gehad?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:13

dan kan dat vanalles betekenen... kan zwangerschap zijn maar als je je pil CORRECT gebruikt is die kans zeer klein. Je kunt ook bloeden en toch zwanger zijn, maar ook dat zal bij correct pilgebruik zelden voorkomen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 01:10

LoreV schreef:
Meen je dat? Bloos! Dat wist ik niet.. Hoe komt dat? Want ik heb me altijd laten vertellen dat je tijdens je regels ook nog zwanger kunt geraken..

Zoals Poes al zei eigenlijk: dit is echt onzin Lachen
Als je de pil slikt word je niet echt ongesteld. De bloeding die je krijgt is nep. Je bent dus ook dan gewoon beschermd tegen zwangerschap.

Het verhaal wat jij hebt gehoord geldt voor vrouwen die de pil niet slikken. Dan kun je idd theoretisch gezien zelfs tijdens je ongesteldheid zwanger raken.

Wat betreft het uitblijven van een bloeding (wat geen doorbraakbloeding is, daarmee wordt een onverwachte bloeding bedoeld buiten je normale stopweek) dit hoeft idd niks te betekenen. Het ligt er ook aan hoelang je de pil al slikt e.d.
Als je net begonnen bent is dit niet vreemd. Als je echter al maanden/jaren de pil slikt en altijd een stopweek houdt en dan ongesteld wordt en nu opeens niet dan is het enigszins vreemd. Toch hoeft het niet te betekenen dat je zwanger bent, het kan ook te maken met andere factoren zoals stress.
Ook als je de pil eerder een maand hebt doorgeslikt kan dit voorkomen.
Als laatste is er de minieme kans dat je zwanger bent. Hoewel zeer zeldzaam zijn er wel verhalen bekend van vrouwen die ondanks de pil gewoon zwanger raken.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 01:46

Dan heb ik nog een vraagje met ietwat het zelfde idee.
Ik heb hier nu een paar keer gelezen van mensen die de pil doorslikken en bij een doorbraak gewoon een stopweek inlassen. Dan stop je dus ergens midden in de strip. Wat doe je dan met de rest van die strip? Weggooien en na die stopweek gewoon weer een nieuwe?

Ik heb nu twee strippen doorgeslikt maar was de laatste week licht ongesteld maar ben gewoon door blijven slikken omdat ik aan het eind van die week een stopweek heb. (nu dus) Had ik nu eerder moeten stoppen?

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:29

Oke, maar ik ben dus al z'n 4 jaar aan de pil en eigenlijk nooit problemen met m'n stopweek, ja oke de ene keer is het meer dan de anderen keer.. Maar nu dus helemaal niks...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:38

RoseK schreef:
Dan heb ik nog een vraagje met ietwat het zelfde idee.
Ik heb hier nu een paar keer gelezen van mensen die de pil doorslikken en bij een doorbraak gewoon een stopweek inlassen. Dan stop je dus ergens midden in de strip. Wat doe je dan met de rest van die strip? Weggooien en na die stopweek gewoon weer een nieuwe?

Ik heb nu twee strippen doorgeslikt maar was de laatste week licht ongesteld maar ben gewoon door blijven slikken omdat ik aan het eind van die week een stopweek heb. (nu dus) Had ik nu eerder moeten stoppen?

Een restant-strip zou ik nooit weggooien. Kan dienen als reserve of als doorslik-strip.

Je had niet eerder hoeven stoppen hoor, je moet niks. Het enige dat je moet is altijd minimaal 3 weken de pil achter elkaar slikken en nooit langer dan 1 week stoppen tussendoor. Hoe je het verder indeelt mag je helemaal zelf weten.
Ik denk dat als je stopt omdat je een doorbraakbloeding hebt dat niet altijd echt handig is en soms zelfs onveilig. Je kunt namelijk ook een doorbraakbloeding hebben als je niet hebt doorgeslikt en als je dan een stopweek inlast ben je dus niet beschermd.

@ Linda: hou het even in de gaten. Je kunt best een keertje overslaan maar op zich is het vreemd.

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:41

Ben niet zwanger iig; test gedaan...