Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:36

Sterkte Tallie. En verder iedereen die het nodig heeft.

Ik heb zaterdag concert gehad. Een pittig concert, een aanslag op mijn lijf. Ik ben vandaag voor het eerst weer een beetje mobiel en aanspreekbaar.
Maar wat was het genieten om met deze club mensen dit concert neer te zetten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zondag en maandag was ik overigens niks waard. Compleet overprikkeld, maar ook fysiek echt pijn en koorts. Dat zien mensen inderdaad niet. En ook niet dat dat gewoon tot het weekend erna duurt. Maar ik heb er zo van genoten dat het me dubbel en dwars waard was.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:47

Daihyo
Fijn dat je wel hebt kunnen genieten.
Hopelijk knap je nu weer snel een beetje op.

Earth
Ook voor jou fijn dat het goed was geweest.
Hopelijk snel weer uit het gat.

Telpeva
Eigenlijk toch te gek dat je als zieke zo na moet denken of de verwarming wel kan.
Maar snap wel dat je daar voor kiest.

Rohesia
Ook voor jou hoop ik dat de pijn en vermoeidheid snel minder is.
Dat van jou is niet minder naar als van een ander.
We delen hier toch geen punten uit wat dat betreft.
Maar goed doe het ook vaak en tel dan mijn zegeningen weer.

Percy
Wat fijn dat je je op de wagen wel goed voelt. En ja die paar fijne momenten zijn het bijkomen daarna inderdaad zo waard. Maar ook zo nodig.

Bij mij is de migraine zoals ik wel verwachtte vanmiddag weg getrokken.
Zo snel als het opzet gaat het ook weer weg.
Maar echt goed is het dan nog niet want aardappelen schillen, zittend, is een hartslag van 122.

Dan lees je wel eens. Mensen moeten meer sporten en het is goed de hartslag dan boven de 100 te krijgen. ik denk dan hoe hou je hem eronder?

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:16

Even boodschappen doen... Nog zoiets waar vele mensen niet over hoeven nadenken.
Was ook het enige wat ik MOEST doen van mezelf vandaag, ben wel trots, heb zowat gratis gewinkeld en alweer goed nieuwe punten gespaard :))
De pijn, stijfheid en vermoeidheid is er niet beter op geworden en als bonus is mijn éénzijdige hoofdpijn weer komen opzetten. Hopelijk zakt dat ook weer gewoon weg. Na het opruimen van de boodschappen nog eten gemaakt (simpel pasta met groenten in de wok, maar groenten moest ik nog snijden, echt niet veel, gewoon wortelen en champignons, maar ook dat is vermoeiend :=), beetje afwas gedaan en de keuken netjes. Daarna eten en plasrondje met de hond. Nu weer uitgeput op de zetel voor de rest van de dag gok ik.

Lees hier wel leuke dingen die anderen hebben kunnen doen de voorbije dagen!
Nu weer allemaal bekomen en hopelijk snel weer een beter gevoel.

Ik ben overigens ook afgestapt van 19 graden in huis is genoeg. Graadje hoger en onder een sprei met fleece aan en nog koud :+ Maar denk als ik 25 garden doe dat ik het nog koud heb :') Heeft ook met pijn en vermoeidheid te maken enzo natuurlijk. Nadeel hier is als je het huis even lucht dat het ook zo weer 3 graden kouder is.. maar ook daar weinig aan te doen, het moet toch gebeuren.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 20:25

Hoe gaat het hier?

Ik heb erg veel problemen met mijn lijf. Ik loop wekelijks bij de fysio maar het lijkt wel of mijn lichaam behalve de hoofdpijn alleen maar slechter wordt ipv beter. 3 weken terug heb ik nog paard gereden maar dat was echt neit leuk, want ik had zoveel last van mijn lijf. Hele schouders verkrampte tot in mijn nek en ik kon mijn nek niet goed boven mijn romp houden. Maar naast het rijden onttrekt mijn lichaam ook veel energie door de dag heen. Vooral door de spanning, ik laat steeds meer spanning naar de oppervlakte komen, en dat merkt mijn lichaam wel. En dan is fysiotherapie dus al bijna teveel.
Vandaag weer naar de haptotherapeut geweest en dat heeft dus wel het gewenste effect. Ik krijg echt ontspanning van de behandeling, zo fijn is dat. En dat geeft ook direct energie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:33

Mijn gewrichten lopen te klooien flink. Wisselende temperaturen met mistige vochtige kou en vandaag tot 1630 geen kachels aan kunnen hebben pakte me daarna stevig terug. -O-

en eergister iets teveel gedaan wat wel af moest. Maar ik rommel wat aan zullen we maar zeggen. En loop rond als een oud vrouwtje (oh wacht dat ben ik al zowat :') ) vanavond de pelletkachel maar wat hoger gezet en morgen alleen boodschappen doen denk ik. Even een dag niks.

Ik ben blij als ik weer ietsje verder ben in de boel afmaken hier en een gevoel van trots maar fysiek is het niet bepaald heel fijn. Een voorbeeld vanmiddag van hersens die echt niet meer werkten. De kachelcontrole en schoonmaak meneer zei me wat ik moest betalen, en mijn hersens draaiden gewoon alle getallen en woorden om. Dat gaf een wat rare situatie, nadat ik uitgelegd had dat ik er wel redelijk ok uitzie maar door mankementen soms echt vastloop begreep hij het en wilde meer weten waar ik oa tegenaan loop. Begrip van een wildvreemde en echte interesse. Het blijft soms een rare gewaarwording

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:50

Lang gedacht of ik het zou typen maar hier gaat het van kwaad naar erger.
Mijn lichaam wil niet meer, mijn hersenen willen niet meer en als je dacht dat het begrip zou komen van mensen die zelf ook een chronische aandoening hebben dan valt dat ook vies tegen. Ik voel me slap, zwak en alsof ik een enorme aansteller ben, die helemaal zo zielig niet moet doen. Ik weet even niet hoe ik eruit moet geraken, heb zin om mij gewoon op te sluiten en niks of niemand meer te zien, maar dat is ook geen optie. Ik haat het om mij zo te voelen. ;(

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:08

Helaas kan ik dat gevoel niet voor je wegnemen.

Je weet zelf ook wel dat je geen aansteller bent die zielig doet maar ik denk dat we dat gevoel soms allemaal weleens hebben.
Iedereen heeft zijn eigen problemen en die kan je niet met elkaar vergelijken. Er is geen erg, erger, ergst.

Knuffel voor jou :(:)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:24

Ow wat een narigheid :\
Ook van mij een virtuele knuffel :knuffel:

Earth

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 21:05

Hele dikke knuffel. We kunnen je idd wel vertellen dat je geen aansteller bent, maar dat moet je natuurlijk zelf geloven. Maar ik herken het wel hoor, soms is het lastig om positief te blijven.
Ik vind het heftig dat ik in dit soort weken zo met mijn neus op de feiten wordt gedrukt dat ik ziek ben. Soms onderschat ik mijn ziek zijn ook, maar als ik dan besef dat ik bijna niks kan en zoveel slaap of op de bank zit, dan is dat onwijs confronterend. Gelukkig zorgt mijn man heel goed voor me en hij kan hee goed inschatten wanneer ik wel of niet iets kan, dat is echt een verademing. Dan heb ik niet de druk om te moeten koken ofzo. Heel fijn is dat.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:40

Hoi, ik lees veel mee, maar vaak niet veel toe te voegen, maar veel vermoeidheid klachten die ik hier lees, herken ik ook van mijzelf. Ik leef mijn hele leven al met een te lage batterij en vult ook niet aan met een nachtje bij slapen en ziek worden wanneer ik er niet op tijd op let, is ook normale kost.

Ondertussen wel goed mee leren omgaan.
Ik las hier iets van geen groente kunnen snijden bijvoorbeeld. Vers is het lekkerst, maar wanneer alles te veel is, pak ik gerust de voorgesneden groentes in verpakking. Dit scheelt echt een hele hoop qua energie na boodschappen doen. Sinds kort doe ik dat hetzelfde met de kip van de slager. Ook al in voorgesneden blokjes. En wanneer het echt niet te doen is, houd ik het zelf bij een voorgemaakt gevuld soepje. Maar voor iedereen is het ander, dacht meer van; misschien heeft iemand er wat aan.:)

Hele dikke knuffel Rohesiaa!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:01

De tip van voorgesneden groente ken ik inderdaad, heb ik al vaker gekregen!

Een van mijn dochters kan niet tegen paprika. En helaas zit er in de meeste zakken gesneden groente paprika. Dus dan is een zak groente juist geen oplossing (tenzij zij iets anders krijgt, maar dan moet ik weer apart koken).
En zo os er voor alles wel weer iets te bedenken/noemen waarom het niet kan :+
Bij de groenteboer zou ik gesneden groenten kunnen halen. Of ik plan mn dag anders in zodat ik smorgens of na de lunch mn groente snij. Maar dat moet dan wel haalbaar zijn met de andere activiteiten van de dag.
Komende week is een pittige wat afspraken en verplichtingen betreft (ergo, bedrijfsarts, casemanager en een uwv aanvraag (wat pas kan als ik het hele rijtje ervoor heb afgerpnd, en de laatste afspraak is vrijdag om half 4 :× ). En dan tussendoor nog wat leuks doen met het gezin (sinterklaas komt voorlezen in de bibliotheek, dus daar gaan we heen).

Soms is het ff doorbijten. Deze week zal pittig zijn..

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:04

Wat ik dan ook mensen zie doen is inderdaad op een rustiger moment veel groentes snijden en die invriezen. Lukt niet met alle groente bij mij dan althans, maar kan wel helpen. Dan kan je de paprika weg laten.

Succes met de week Mri, die klinkt inderdaad pittig.
Had dat afgelopen week. Aankomend gelukkig wat rustig qua dingen buitenshuis. Wel afspraak voor woningbouw, maar dat is thuis blijven gelukkig. Wel een uitje met vrienden vrijdag avond. Probeerde hem nog te ontwijken, want weet van mijzelf dat vrijdag het moeilijkst is qua energie vanwege drukte op werk, maar bij mijn vrienden wel goede afspraken kunnen maken en de dag daarna lekker thuis bivakkeren.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:10

Ik heb wel eens naar dit ding zitten kijken, alleen nooit gekocht omdat ik dan weer bang ben dat het zo'n apparaat is wat een drama is om schoon te maken, in no time kapot is, dat de mesjes je om de oren vliegen.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee, of met een soortgelijke?

Groentesnijder
https://www.bol.com/nl/nl/p/oxo-good-gr ... 344a5f7900

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:56

In de familie wordt de Nicer Dicer wel gebruikt, is ook iets soortgelijks (maar wat duurder waarschijnlijk). Met zo'n dingen vraag ik mij af of ik de kracht wel heb om het geduwd te krijgen. Klinkt misschien stom maar heb ook al altijd moeite gehad met zo'n frietensnijding (wat hetzelfde is eigenlijk) dus ja.. En dan denk ik: voor die paar wortels...

Ik eet vaak groenten uit de diepvries omdat ik veel met de wok doe. Of dingen zoals spinazie of rode kool enzo, gewoon uit de diepvries in de microgolf, zo kook ik, haha. Heel af en toe doe ik zelf wortels snijden of champignons, maar dat is het dan ook wel :o

Bedankt voor de reacties nog, weet dat jullie niet kunnen helpen maar het moest er even uit ofzo.
Als je omgeving het begrijpt is dat heel fijn, als je omgeving je juist het gevoel geeft dat het zo erg niet kan zijn (terwijl ze zelf met vanalles zitten) doet dat gewoon pijn.

Zoals Mri zegt.. soms is het ff doorbijten. Alleen heb ik daar nu even de energie niet (meer) voor.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 23:14

Ja maar dat mag er ook wel uit hoor. Ik denk dat als mensen het al begrijpen, dat het hier is :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 23:31

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 12:41

Rohesia schreef:
Lang gedacht of ik het zou typen maar hier gaat het van kwaad naar erger.
Mijn lichaam wil niet meer, mijn hersenen willen niet meer en als je dacht dat het begrip zou komen van mensen die zelf ook een chronische aandoening hebben dan valt dat ook vies tegen. Ik voel me slap, zwak en alsof ik een enorme aansteller ben, die helemaal zo zielig niet moet doen. Ik weet even niet hoe ik eruit moet geraken, heb zin om mij gewoon op te sluiten en niks of niemand meer te zien, maar dat is ook geen optie. Ik haat het om mij zo te voelen. ;(

:knuffel:

je bent geen aansteller.
Over gevoel valt niet te twisten, het voelt zoals het bij jou is.
En daar heeft een ander niets van te vinden.

Ik kook graag zonder pakjes.
Maar als het kan met al gesneden groente.
Dat scheelt zoveel.
En als ik wel moet snijden echt zo'n groot scherp mes dat gaat ook makkelijker ergens doorheen.

Met een machine ben ik op de een of andere manier niet handig.
Toch vaak te fijn gesneden dan of zo.

Koken doe ik als het kan toch wel vaak in gedeeltes
Nu staat ook bloemkool en witlof aan, die vanavond in de ovenschotel gaat.
Dan hoef ik niet alles in 1 keer.
Zeker omdat mijn energie level hoe later op de dag zoveel minder is, doe ik het liefste de dingen eerder

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:28

Ik heb het geluk dat mijn man kookt, daar goed ik me niet druk over te maken. Woensdagavond is hij er niet maar vaak kookt hij op dinsdag extra of ik haal iets kant en klaar.

Rohesia, om je hart even te luchten, daar is dit topic toch ook voor? Soms lucht dat huisf een beetje op.

Mijn schouder wil maar niet beteren. Vrijdag moest ik naar het ziekenhuis (niet voor mijn schouder btw). Daar moet je in de parkeergarage parkeren en dus een ticket pakken. Dat ging dus niet, ik kwam een halve meter te kort. Met veel kunst en vliegwerk, auto naar voren, uitstappen, had ik mijn ticket te pakken. Gelukkig zijn er 2 doorgangen want alle auto's achter mij gaven het op :o

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:45

Klagen mag hier gewoon lijkt mij. :)

Hier gaat het redelijk, wat sneller dipperig en wat last van mijn gewrichten maar das vrij normaal voor mij deze tijd vh jaar wanneer het kouder en natter weer is en vroeg donker.
Gaat wel weer over wanneer de dagen weer langer worden. :)

Vandaag de meeste boodschappen voor de rest vd week gedaan.
Ben bezig met de vriezer weer langzaam aan te vullen met soepen, sauzen, ovenschoteltjes.
Mijn maaltijdbakjes voor de soepen en ovenschoteltjes zijn onderweg, maar sauzen doe ik per portie in ziploczakken en dan zo plat mogelijk invriezen.
Er liggen atm 3 zakken kipkerrie ingevroren en dadelijk de burritosaus portioneren, deze week prei ovenschotel, boerenkool ovenschotel, pastasaus en sajoerboontjes&kipfilet maken en na het afkoelen portioneren en invriezen.
Kost nu ff wat extra energie, maar ik ga er later veel voordeel van hebben want simpelweg zakje/bakje uit de vriezer trekken, ontdooien en evt pasta/rijst koken en eitje koken/bakken, broodje afbakken, salade maken oid.
Wat ik verder nog wil maken is goulash, Chinese tomatensoep, uiensoep, champignon-kerriesoep en goedgevulde groentesoep op basis van bottenbouillon (en ook vd bottenbouillon een paar bakjes invriezen).
En evt quiche/kaastaart
Dan heb ik ten alle tijden keuze uit 11-12 verschillende maaltijden en kan ik makkelijk een week of 5-6 vooruit zonder uitgebreid te moeten koken.
In de praktijk komt het vaak neer op ±3x per week een bakje/zakje uit de vriezer trekken (iig 1x/week soep met een broodje).

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 17:39

Klinkt goed! Dan toch maar eens de ziplocks inderdaad proberen. Ben altijd bang dat de smaak vervliegt. Gebeurt hier bij de soep heel vaak. Ik ben daar niet zo goed in blijkbaarxD

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 18:27

Goed bezig met het koken.
Wij gaven echt veel teveel geld uit aan boodschappen, echt niet normaal, dus wij doen nu ook wekelijks boodschappen nu en we zijn bijna gehalveerd in uitgaven :=

Vandaag heb ik een boudoirshoot gedaan bij mijn beste vriendin. Ze had me het eerder ook al gevraagd, maar toen was ik er nog niet klaar voor. Ik heb tijd nodig gehad om mijn 'nieuwe' lijf te leren kennen en te accepteren. En vandaag was het dus zover. Ik wilde 4 keer bijna afzeggen omdat mijn lijf weer zo aan het afhaken was, maar ik had goed geslapen dus toch gedaan. En het was heel leuk. Sowieso vind ik shooten heel leuk.
Ik was daarna wel heel moe, maar ik heb er ook energie van gekregen want ik heb weer even wat in het huishouden gedaan. Ik moest van mezelf kiezen, slapen of aan de schoonmaak :')

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 08:23

Ik merk dat het voor mij nu wel weer minder goed gaat sinds we in de wintertijd zitten. Niet zo slecht als andere jaren, maar minder dan voor de tijd verzet werd. Toch wel vermoeider, als ik maar eenmaal wat doe wil het ook wel weer hoor.. Meer last van de spieren, droge huid.. Wat hoofdpijn, dat kan ook van de spieren komen of van een verkoudheid die nog niet weg is (bij mij zit dat direct in de holtes). Nu dacht ik eraan dat het misschien tijd is om eens vitamine D bij te gaan nemen, want als ik eens kijk op vitamine D gebrek klopt het wel aardig. Maar welke moet ik nemen? Ik zou het graag betaalbaar houden, maar het moet wel werken. Ik heb wel eens van die mierezoete kauwtabletten van de Kruidvat gehad, maar ik geloof niet dat die iets gedaan hebben. En ze waren niet te vreten _O- Wat ik ervoor over heb als ze wat doen, maar als ik daar al mijn twijfels over heb.. :+ Dus als iemand daar een goede tip voor heeft hoor ik het graag!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:15

Ik heb die van het kruidvat maar dan niet de kauwtabletten. Hier in België hebben ze vit. D ook alleen maar als kauwtablet en dat vind ik sowieso vies dus in overleg met de arts pak ik nu de tabletjes van het kruidvat.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:17

Percy schreef:
Ik heb die van het kruidvat maar dan niet de kauwtabletten. Hier in België hebben ze vit. D ook alleen maar als kauwtablet en dat vind ik sowieso vies dus in overleg met de arts pak ik nu de tabletjes van het kruidvat.

Dat klopt toch echt niet hoor, in jouw woonplaats misschien maar hier en op mijn vorige woonplekken (ook allen België) hadden ze zowel kauwtablet, smelttablet, capsule, dragées en pillen als vitamine D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 17:31

Mag ik je een tip geven LG?

Deze reactie vind ik niet zo vriendelijk. In plaats van zeggen 'Dat klopt toch echt niet hoor', had je beter kunnen zeggen 'Ik heb allerlei soorten gevonden en ik woon ook in België.' Of iets in die trant. Dat komt gewoon veel aardiger over dan 'Dat klopt echt niet hoor'. :)

Gisteren dus shoot gehad, dat was onwijs leuk maar ik ben echt helemaal stuk haha. Zoveel spierpijn, het is gewoon niet grappig :') En zo moe, man man man. Wat ik er allemaal niet voor over heb. _O-
Het was wel fijn om te doen, ik had niet verwacht dat het me zoveel kracht en nog meer zelfvertrouwen zou geven over mijn lichaam. Het is best moeilijk om te wennen aan mijn lichaam die 15 kilo zwaarder is dan 2 jaar geleden. Dus daarom was het wel heel fijn om te doen.

Vanavond weer naar theater voor de evaluatie, ik heb er echt zin in om iedereen weer te zien <3