Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:05

Wat een prachtige route SV! <3

En wat goed van je (uiteindelijke) zone 2 loopje Sall, ik zou dat ook heel lastig vinden, maar wel eens interessant om te doen.

Op GPX/route lopen heb ik nog nooit gedaan, misschien best een keer leuk om te doen, juist omdat je dan precies weet hoeveel kilometer je maakt, ken ook de omgeving hier nog niet zo goed dus dat is dan best handig. Even uitzoeken of dat lukt op mijn horloge.

Haha ieris, dat is wel een avontuur := Liet je richtingsvermogen je toch even in de steek.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 08:35

Haha ieris dat zou mij ook kunnen overkomen. Ik denk dat ik wel weet hoe je ongeveer bent gelopen.
Mooi altijd rond de carolinahoeve.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:38

Ieris, ik heb dat vaak ook wel als ik aan het trailen ben hoor.
Liep laatst hier in de duinen. En dan weet ik welke richting ik op moet, maar dan slingeren de paden alle andere kanten op en ga ik twijfelen. :+

Dus heel soms pak ik google maps erbij om te zien hoe zo'n slingerpad uiteindelijk uit komt.

Ben 1x zo verkeerd gelopen dat ik dacht vanaf mn woonplaats een rondje te lopen. Kwam uiteindelijk op de parkeerplaats bij het strand, een dorp verderop, uit. :')

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:49

O ieris dat klinkt wel bekend haha.

Ik heb dus totaal geen richtingsgevoel. Als ik m’n vaste route andersom loop ben ik al in de war. _O-

Ik kijk met nieuwe routes vaak wel op Google maps om te kijken of ik de goede richting op loop, is het richting huis haha

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:08

En ik ben zo iemand die eigenlijk altijd wel weer ongeveer op het juiste pad terug komt. Ook in onbekende omgevingen ga ik gewoon aan de wandel.
Onder water heb ik een kompas bij me. En in een grot of mijn een gidslijn, want daar raak je wel de weg kwijt als je geen gidslijn gebruikt.

Gisteren op een rustdag met wandelen nog 2 honden achter me aan gehad. De baas maar roepen, maar ze waren iets te enthousiasat naar mij toe, tegen me op springen e.d.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:12

:D wij moeten nooit samen op pad zonder gpx-route Ieris.. ik ben zo hopeloos daarin.
Ik heb echt 0 richtingsgevoel en verdwaal altijd..
daarom ook zo blij met mijn horloge met kaarten.. want alleen een pijltje volgen is bij mij ook vragen om problemen. :j

Weer niet of het al genoemd is maar je kunt ook via de Connect app bestaande routes vinden..
als je op het vergrootglas rechts bovenin duwt bij training & planning —> koersen. Dan krijg je een kaart of een lijst waarop gpx-en staan van andere renners of fietsers die daar al gelopen hebben.

Hebben we nog zin en tijd om iets te plannen in september?

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:19

Ik heb ook het richtinggevoel van een stoeptegel :D En daarom erg blij met mijn horloge, ik red mezelf dan redelijk, loop nog wel eens verkeerd, maar dan weet ik het in ieder geval :+

Zin wel, tijd gaat lastig worden Namiro. We zijn nog een lang weekend in Engeland vanwege een bruiloft, hebben nog een 50K en een RFR in september. Maar ik houd me aanbevolen voor een andere keer :j

Heb gisteren en vandaag verplicht rust, mijn benen voelden de hele week al wat moe en ik heb ook voor mijn doen enorm veel slaap nodig. Heb de spullen voor morgen ook al gepakt, de vorige eigenaar van mijn bolle witte komt zo op de koffie en daarna heb ik lekker een vrije middag, even bijtanken, het is nodig blijkbaar :roll: :D

Ik weet niet meer wie er allemaal lopen morgen, maar wie weet treffen we elkaar! Ik denk wel dat wij aan het begin van het startblok starten, we moeten ook weer terug. Ben heel benieuwd, ziet er uit als een mooie route, dus heb er zin in!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:40

Haha ieris, wel een goed verhaal nu. :')

Namiro, oh wat tof, van die optie wist ik nog niet! Als je op het zoeksymbooltje klikt, dan zie je inderdaad heel veel bestaande routes van mensen op de kaart! Dat is echt top, heb gelijk een 26 km route vanaf Driebergen-Zeist station opgeslagen die langs allerlei hoogtepunten gaat.

Mijn richtinggevoel is redelijk en ik ben vooral goed in herkenningspunten onthouden, als ik een keer ergens heen fiets, kan ik meestal zonder navigatie terugfietsen. Maar met rennen vind ik dat lastiger, vooral in het bos en bij heide zijn er toch minder duidelijke herkenningspunten.
Dan vind ik de app topo gps heel fijn als ik het even niet weet, die heeft een hele gedetailleerde kaart en bevat meer paadjes dan google maps meestal geeft. Dat is eigenlijk altijd mijn backup als ik het even niet meer weet of, zoals nu wel vaker gebeurt, dat er paden zijn afgesloten.

Ik heb ook zin om samen te lopen in september, maar mijn weekenden zijn zich nu al erg snel aan het vullen, dus ik weet ook niet of het gaat lukken.

Hier ook even twee rustdagen voor morgen. Zo nog wat yoga doen en alvast spullen pakken voor morgen, erna ga ik door naar een feest bij familie van vrienden. Hopelijk heb ik nog wat energie over. :') Gelukkig is het een feest waar ik ook gewoon in het gras mag liggen de hele avond.
Ik start om 09:30 met de 35 (37) km. Geen idee wanneer ik finish, verwacht er wel ruim 4 uur over te doen en ga lekker rustig aan doen. Maar, mocht je een klein sprietje tussen 2 en 3 uur over de finish zien komen, zeg me gerust gedag. Ik draag een lichtblauw shirt, zwart salomon trailvest en mijn turquoise/oranje schoenen. Anders post ik morgenochtend voor de start nog wel even een selfie.
Het staat me even niet meer bij of je naam op de startnummers staat.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:26

O dat wist ik ook niet, dat je andere routes kon opslaan!

Leuk, ik ben heel benieuwd morgen, m’n eerste trail. Ik start tussen 13-14 maar wil eigenlijk om 13u meteen.

Ik weet nog niet wat ik aandoe, als jullie me op insta volgen post ik vanavond nog wel een outfit foto.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:53

ieris schreef:
Woensdag een rustig rondje gedaan met loopmaatje Suusje, ze is weer een beetje aan het herstellen van een zware keelontsteking/kinkhoest infectie.
En gister tempo's op de baan getraind.

Lees dit nu pas, bokker Suus die ik toen ook ontmoet had in Dieren? Wat rot joh, om te lezen!

Kinkhoest is echt ontzettend naar. Ik heb het eind april gekregen en nu nog steeds (!) heb ik zo'n 2-3 keer per dag een hoestbui, vooral in de ochtend. Kort en niet meer heftig, al wordt nog steeds mijn keel iets dicht geknepen erna. Zo bizar!

Ik hoop dat ze snel weer helemaal hersteld is. :(:)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 13:12

September is voor mij ook lastig, ik heb al 2 evenementen staan.
Succes voor degenen die gaan lopen morgen!
Suliko goede tip van die download bij dat vergrootglas, daar had ik nog nooit gekeken.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:09

Succes voor degene die morgen de trail gaan lopen! :D

Ik ben absoluut geen verdwaler, veel te neurotisch voor. Ik ben meer het type elke 3 minuten stoppen en kijken of ik nog wel goed ga. Ook niet erg efficient. :')
Vandaag 8km interval gedaan, was toch weer warmer dan ik dacht. Met nog spierpijn van de body pump les van gisteren. Morgen maar een rustdagje denk ik.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:32

Ik kan me ook eindelijk melden! Ik lees al een tijd mee en loop ondertussen zelf mee. Wat gaan sommige van jullie hard _/-\o_ . Zelf vorig jaar begonnen na 20 jaar hockey. Hierdoor heel goed in intervaltrainingen, nog niet zo goed in duurlopen (uit zich in een hogere hartslag tijdens een duurloop dan een interval).Ik train nu voor de halve marathon en daarna trainen we voor de kwart in Rotterdam. Verschillende trainingsschema’s gehad (Run2day, Garmin etc). Garmin werkte averechts en nu lopen we een schema van Runkeeper. Tot nu toe het leukste schema wat ik gelopen heb.

Blijft leuk om dagelijks jullie ervaringen te lezen en van te leren! *\o/*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 22:25

Hier net een hele leuke gezellige run gedaan. Het was maar 7km, maar wel leuk. 2 rondes door een dorp en dan krijg je altijd wel sfeer. En meer dan 350 deelnemers. Het was natuurlijk nog best wel zwaar, maar toch weer niet zo als ik wel eens gehad heb. Eigenlijk heb ik gewoon fijn gelopen.

Vanmorgen stond ik op na die EPTE behandeling met een zeurend gevoel in de hiel, bij de aanhechting van de pees op de hak. Niet waar de pijn in de achillespees echt zit. Maar wel waar die EPTE gisteren enorm naar door trok. Het overgebleven bobbeltje op de pees was na de EPTE weg en ook vanmorgen nog weg. Gevoeligheid zit er nog wel, maar het is wel bijzonder dat dat bobbeltje nu ineens weg is en hopelijk blijft die weg. Maar niets stond dus de run in de weg en eigenlijk was het dus precies zoals de fysio voorspeld had.

De run zelf ging lekker. Ik had als doel dit keer verder dan 2.5km aan 1 stuk te lopen, en mocht van mezelf pas na 3.5km als het nodig was aan run-walk-run gaan doen. Ik heb uiteindelijk de gehele run aan 1 stuk hardgelopen, nou ja, alleen bij een verzorgingspost het bekertje water in wandelpas aangenomen en dan 1 slok genomen. Dus dat waren stukjes van 10 seconden wandelen hooguit. En ik had qua snelheid een nieuw record. 51.30 minuten over 7.1km gedaan. Plus ik was niet laatste. Dat is ook wel eens fijn.

Gemiddelde snelheid van 7.14min/km. Daarmee was ik dus iets sneller dan de 4 mijl in april en zou ik de 10km nu net binnen de 75 minuten gelopen hebben. Het is niet een enorm verschil in verbetering in snelheid, maar wel iets, secondenwerk. Daar ben ik dus wel blij om.

Een ander punt is dat ik in april met mijn eerste 4 mijl enorme spierpijn gehad heb en ik verwacht nu eigenlijk niets. De pees heeft tijdens de run zelfs niet gezeurd en zeurt nog niet.

Garmin geeft nog wel aan dat de prestatieconditie -5 is, maar dat heb ik niet gevoeld. Ik liep gewoon lekker. En kon zelfs er een eindsprint uitpersen in de laatste 150m. Heerlijk was dat. :D

Hartslag was geheel constant, helemaal bovenaan zone 4 met slechts het laatste stukje in zone 5 (3%).
Afbeelding
Afbeelding

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 22:40

Knap zo contant Germie, en ook zo lang aan een stuk gelopen! :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 23:34

Goed gedaan Germie! Leuke medaille ook!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 07:37

Goed gedaan!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 07:45

Had niet verwacht dat ik jou nog wat kon leren mbt Garmin en routes SV!
Dacht dat die optie algemeen bekend zou zijn!
Hopelijk kunnen jullie er wat mee :j

Wij verruilen Zwitserland vandaag voor Frankrijk. Hopelijk lukt het dan om meer km te gaan maken..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:18

Germie, goed gedaan!

Succes iedereen die vandaag loopt *\o/*

Ik start over een kwartiertje! Lichtblauw shirt en rood startnummer 3022 achterop mijn zwarte salomon trailvest. :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 09:21

-Namiro- schreef:
Had niet verwacht dat ik jou nog wat kon leren mbt Garmin en routes SV!
Dacht dat die optie algemeen bekend zou zijn!
Hopelijk kunnen jullie er wat mee :j

Wij verruilen Zwitserland vandaag voor Frankrijk. Hopelijk lukt het dan om meer km te gaan maken..

Haha toch nog wel dus!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:24

Veel plezier en succes voor wie vandaag loopt.
Germie, lekker gedaan!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:31

Ik heb m'n rondje er alweer op zitten.

Halve marathon, waarvan ongeveer 1/3 over het strand.
Was hoog water, dus niet veel strand om op te lopen. En wat er van over was, daar zakte ik flink in weg. Plus een heel stuk tegenwind. Voelde de benen wel branden na een aantal km. :+
Al met al prima gelopen. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:48

Lekker gelopen Shereivy!

Ik ga straks kijken of ik iemand kan spotten. Ik start pas 13u, rood mouwloos shirt, zwart vest en zwart broekje. En roze Asics.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 10:26

Jet_33 schreef:
Ik kan me ook eindelijk melden! Ik lees al een tijd mee en loop ondertussen zelf mee. Wat gaan sommige van jullie hard _/-\o_ . Zelf vorig jaar begonnen na 20 jaar hockey. Hierdoor heel goed in intervaltrainingen, nog niet zo goed in duurlopen (uit zich in een hogere hartslag tijdens een duurloop dan een interval).Ik train nu voor de halve marathon en daarna trainen we voor de kwart in Rotterdam. Verschillende trainingsschema’s gehad (Run2day, Garmin etc). Garmin werkte averechts en nu lopen we een schema van Runkeeper. Tot nu toe het leukste schema wat ik gelopen heb.

Blijft leuk om dagelijks jullie ervaringen te lezen en van te leren! *\o/*

De (oud-)hockeyers die ik ken die bouwen wel echt goed en snel op door die interval ervaring :)

Wat routes betreft, ik heb een Forerunner 265 en die geeft alleen een rood pijltje aan en niet de route. Dus als ie iets voor of achter loopt begrijp je er niks meer van :')

Ik heb gisteravond een intervaltraining gedaan, ging medium. Morgenochtend looptraining dus vandaag lekker een relax dagje!

Veel plezier en succes vandaag Suliko en anderen!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:45

Dank! Ik kende die routes in Connect ook nog niet, handige tip.

Kan iemand mij uitleggen hoe zo'n coachplan via Garmin op je telefoon werkt?
Heb nu gekeken naar het plan 5K met coach Amy.
Als je dan een sessie loopt, geeft je Garmin dan met piepjes aan wanneer je moet lopen en wanneer wandelen? Neem aan dat het niet met stem is?

Ik ben onlangs weer begonnen met opbouwen van hardlopen na een paar jaar, maar de afgelopen weken ineens veel migraine aanvallen gehad. Gewisseld van maandelijkse injecties daarvoor en nu gaat het weer dus wil het weer opnieuw oppakken :-)