Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:51

Hoe gaat het met jullie en met de motivatie?

@ Lois klinkt interessant wat je hebt gevonden dat RISE programma!

@ Hanneke goed bezig 4.5km hardgelopen.

@Zertab ben je onderhand weer hersteld?

Ik had nog wat vragen voor jullie, dingen over sport waar ik de laatste tijd over na heb gedacht.
Hebben jullie een specifiek doel voor het sporten en doen jullie het nog om een reden anders dan dat bewegen goed voelt? Bijvoorbeeld over een jaar x km willen kunnen hardlopen of x kilo willen kunnen liften etc?

En qua voeding, letten jullie extra op wat je eet op sportdagen, zoals genoeg eiwit/koolhydraten etc binnenkrijgen? Drinken jullie protein shakes en zo ja voor of na het sporten? En is er hier iemand ook vegetarisch en zo ja zijn er dan specifieke maaltijden die je eet op sportdagen met bv linzen of tofu oid?

Sorry als het al besproken is, ik ben relatief nieuw hier. Ben benieuwd naar jullie antwoorden :)

Zertab

Re: Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:57

Nee helaas nog steeds niet. Ik eet niet specifiek. Als je normaal eet krijg je echt voldoende eiwitten binnen, daar heb je geen proteïne drankje voor nodig. Was laatst ook een item van op Radar.
En ik heb ook geen doel. Ik beweeg gewoon omdat ik het fijn en leuk vind :)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 18:30

Ahh rot dat het zo lang duurt :\
Interessant, ik zal eens kijken of ik dat item van Radar kan vinden. En eet je dan ook vlees of vegetarisch?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:09

Ik let wel op mijn voeding, met name de eiwitten en calorieën. Ik wil liever niet boven de 2000 calorieën komen omdat ik nog wat wil afvallen maar in werkelijkheid ben ik blij als ik onder de 2150 calorieën blijf.

Op dit moment ben ik vooral bang voor mijn weegmoment op de sportschool volgende week. Het voelt als of ik aan het falen ben maar ik kan niet zo goed mijn vinger erop leggen waarom het zo voelt.

Ik sport nog steeds keurig 3 keer in de week. Ik ben nu ipv 3 keer per week krachttraining 2 keer per week krachttraining en 1 keer per week een groepsles gaan doen. Ik heb mijn sets uitgebreid van 3×10 naar 4×10 en ik ben nog meer op eiwit inname gaan letten omdat ik echt gewoon altijd spierpijn heb.

Ik heb 'helaas' een aantal etentjes gehad en een rijkelijke vriendinnen avond, wellicht dat dit mij wat 'angstig' maakt? Ik heb geen idee maar het voelt wel vervelend want ik wil niet dat alles een obsessie word. Ik wil gewoon kunnen genieten van mijn leven. :)

Zertab: wat vervelend dat het zo lang aanhoud. Het is een hardnekkig griepje wat rond gaat, ik ben na maanden gewoon nog snotterig maar heb ook vaak een verstopte neus.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:14

Ja ik heb het ook maar een weekje nog... En die week ervoor wel hoofdpijn maar gewoon gesport. Vorige week dus echt niet gesport. Maar wel gewerkt en een weekendje weg geweest. Dus ik heb ook geen rust gehad :(

Ik eet gewoon vlees.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:19

juliedo24 schreef:
Hoe gaat het met jullie en met de motivatie?

@ Lois klinkt interessant wat je hebt gevonden dat RISE programma!

@ Hanneke goed bezig 4.5km hardgelopen.

@Zertab ben je onderhand weer hersteld?

Ik had nog wat vragen voor jullie, dingen over sport waar ik de laatste tijd over na heb gedacht.
Hebben jullie een specifiek doel voor het sporten en doen jullie het nog om een reden anders dan dat bewegen goed voelt? Bijvoorbeeld over een jaar x km willen kunnen hardlopen of x kilo willen kunnen liften etc?

En qua voeding, letten jullie extra op wat je eet op sportdagen, zoals genoeg eiwit/koolhydraten etc binnenkrijgen? Drinken jullie protein shakes en zo ja voor of na het sporten? En is er hier iemand ook vegetarisch en zo ja zijn er dan specifieke maaltijden die je eet op sportdagen met bv linzen of tofu oid?

Sorry als het al besproken is, ik ben relatief nieuw hier. Ben benieuwd naar jullie antwoorden :)
Ik eet geen vlees. Ik let wel op mijn voeding, maar dat doe ik inmiddels al zo'n 12 jaar dus het is een beetje tweede natuur geworden en gaat grotendeels automatisch. Ik zorg vooral voor genoeg eiwitten (ik eet wel vleesvervangers en die zijn ook vaak hoog in eiwitten, maar idd ook wel eens linzen, bonen, kaas, kwark/Griekse yoghurt/skyr) en vezels. Dat laatste hoef ik minder specifiek op te letten. Ik doe dat trouwens elke dag, niet alleen op sportdagen. Als ik een dagje wat lager zit in eiwit neem ik wel eens zo'n HiPro shake, maar ook gewoon omdat ik die heel lekker vind :+

En wat doelen betreft: ik deed sinds 2019 competitief aan powerliften, dus mijn doel was dan steeds zoveel mogelijk te kunnen tillen (specifiek op de squat, bankdrukken en deadlifts). Daar ben ik nu wat minder mee bezig, dus mijn doel is nu vooral plezier hebben in mijn trainingen 4x per week, wat hoger in intensiteit trainen, 1x per week hogere intensiteit cardio (hardlopen bijv) en elke dag 11k stappen :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:57

Qua eten heb ik vooral als doel afvallen, maar ik houd van eten en combineer vaak gezelligheid met eten dus dat is met wisselend succes :Y) .
Met sporten dus een beetje voor hetzelfde doel, maar voornamelijk omdat ik het leuk vind.
Wel heb ik graag doelen zoals een Hyrox of het verbeteren van mijn max bij lifts.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:26

@juliedo24 leuke vraag!

Mijn doel is sterk(er) en mobiel(er) worden en blijven :)

Ik heb sinds ik in de revalidatie met ouderen heb gewerkt écht gezien hoe belangrijk het is om te bewegen en mobiel te blijven…
Patiënten die kwamen revalideren na bijv een hersenbloeding herstelden natuurlijk heel verschillend, maar wat je daarin ook echt zag was hoeveel invloed leefstijl/bewegingspatroon had.
Mensen die nog veel fietsten, actief waren in de tuin etc hadden fysiek beter en sneller herstel dan mensen die al “achter de geraniums” zaten en veel passieve hobby’s hadden. Die bleven toch vaak achter met lopen, werden rolstoelafhankelijk etc.

Heeft echt mijn ogen geopend, use it or lose it :j

Specifiek als doel wil ik ooit een pull-up kunnen doen :))

Qua voeding probeer ik sws m’n gewicht in gram eiwit te eten en liefst wat meer, maar ik ben er niet heel strikt mee bezig.
Ik doe dat wel met “gewone” voeding, vind veel toetjes en repen ook niet lekker, blijft vaak zo’n chemische eiwit smaak aan zitten :r

Ik ben wel calorieën aan het tellen om af te vallen, sinds begin dit jaar.
Niet super strikt, ben nu 4 kilo kwijt dus gaat niet hard maar wel behapbaar :)

@Petrichor wat vervelend dat “faal” gevoel!
Als een dag bij mij minder goed ging qua eten denk ik altijd, morgen weer een nieuwe kans.
Hopelijk waren de etentjes gezellig :D

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:24

Interessant, bedankt voor de antwoorden allemaal!

@ eulogy hoe kom je aan 11k stappen per dag? Ga je dan in de lunchpauze of 's avonds nog een stukje wandelen? Als ik dat doe kom ik aan de 7-9k maar 10k+ echt alleen op dagen dat ik op stal ben bv..

@Lois dat is inderdaad echt een eye-opener! Ik had een soort (minder heftige) eye-opener toen de moeder van mijn ex, die allemaal in de bergen zijn opgegroeid, me vertelde dat ze gewoon nog skiet ook al heeft ze een achterste kruisband gescheurd. Ik heb beide kruisbanden gescheurd en had dat soort knie-intensieve dingen min of meer 'opgegeven'. Maar ik ben 35 jaar jonger dus toen ze dat zei dacht ik: dat wil ik op die leeftijd ook kunnen :D fit blijven tot op hoge leeftijd is voor mij ook zeker een stok achter de deur.

Enne die pull-up. Hoe kan 1 zo'n stomme oefening zo lastig zijn :')

@petrichor rot dat je je zo voelt. Je bent hoedanook gezond bezig alleen al door regelmatig te sporten!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 23:42

Het ligt er ook een beetje aan of je je stappen meet op je telefoon of op bijv een horloge? Op mijn telefoon kom ik ook lang niet altijd aan die stappen, omdat ik die niet altijd bij me heb. Ik hou dus aan wat mijn Garmin aangeeft.

Maar verder: ik heb een hond, dan gaat het hard :') Als ik thuiswerk 2x per dag een rondje met de hond, lopend naar de sportschool en als ik dan tekort kom doe ik nog een extra rondje (bij lekker weer buiten, anders loopband).
Bij een kantoordag parkeer ik wat verder weg, loop ik in de pauze vaak een halfuurtje en dan 's avonds nog een rondje (met of zonder de hond) als ik nog tekort kom. Ik doe sowieso best veel lopend en heb het ook een gewoonte gemaakt om bijvoorbeeld wat verder weg koffie te gaan halen (op kantoor) of naar boven te lopen om te plassen (thuis).

Use it or lose it is zeker 100% waar! Mijn man is fysio en heeft een tijdje in een ziekenhuis gewerkt met ouderen. Die moeten dan ook echt waar mogelijk blijven bewegen of in elk geval uit bed, anders kan zo'n ziekenhuisopname vaak heel snel voor verder aftakelen zorgen. Dus dat soort verhalen vind ik inderdaad ook wel een eye-opener geweest :j

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:25

Oh ja met een hond gaat het natuurlijk snel. En zo kan je inderdaad veel kleine gewoontes inbouwen waardoor je meer loopt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:50

Use it or lose it is inderdaad 100% waar. Hier als ergotherapeut ook genoeg gezien

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:51

Vandaag weer gesport, ging erg goed al zeg ik het zelf! De dumbells voor de preacher curl verhoogd naar 10 kilo. En squats op de smithmachine doe ik nu 4 setjes met 10 herhalingen beide kanten 12.5 kilo (geen idee wat de stang weegt) maar dat vind ik toch echt weer een mooie vooruitgang! :D

Wandelen doe ik zelf te weinig, ik was heel goed begonnen met paar keer per week wandelen maar ik hou mij daar niet aan. Toch kom ik bijna elke dag aan de 10.000 stappen en vaak ook wel meer. Ik loop er nog best wat af op stal en ik heb een vrij drukke levensstijl.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:30

Ook met hond loop ik niet elke dag 10.000 stappen, maar zit er wel vaak dichtbij dus een mooi doen om mee aan de slag te gaan!
Ook wil ik nu eindelijk een skeelers kopen voor deze zomer. Lekker veel mogelijkheden om extra buiten te bewegen :)

Hier nu in voorbereiding voor de Hyrox van aanstaande zaterdag dus behalve paardrijles vanavond verder even niet sporten de komende dagen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:56

Ik leef weer zo ongeveer dus ga vanavond proberen een lesje bodypump te doen :)

Zal wel zo slap als een vaatdoek zijn maar goed

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:07

Hier ging je lesje? :)

Ik heb mijn meting vandaag gehad en ik ben mega trots!
-1.4 kilo vet
+1 kilo spiermassa
Visceraal vet van 6 naar 5
Conclusie: nog 3.6 kilo vet verliezen dan zit ik goed!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:51

Was zwaar :')

Gisterochtend crossfit en paard gereden. Vanmorgen HIIT gedaan. Dat ging allemaal een stuk beter!

Ik ben sinds januari 2kg afgevallen. En zelfs in spier percentage toegenomen. Dat had ik niet verwacht omdat ik ziek was

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 16:15

Wauw jullie zijn goed bezig hoor!

Hier weer even in een lekkere puzzel met drukke sociale weken, sporten en paarden. Het verdelen van de tijd is echt een uitdaging.
ik ga vanavond eens zitten met mijn agenda om te kijken hoe ik alles kan plannen want mijn hoofd maakt er één grote chaos van.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 18:32

Hier afgelopen weken weinig gesport. Last van hoofdpijn en nekpijn en mentaal niet oké. Daarnaast druk met werk en studie. Maar nu weer bewust aan de gang

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:42

Balen @LMM -O- hopelijk voel je je gauw weer wat beter.

Hier wel lekker gewoon steady gesport. Elke week 4x. Combinatie van kickboksen, hardlopen en krachttraining :j niks bijzonders...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:09

Hier gaat het sporten goed, ik mag steeds elke keer verhogen en ga er steeds beter uit zien.

Vanaf vandaag ben ik begonnen met power walking, ik had het niet verwacht maar vind het super leuk. Eerste halfuur gewoon flink gewandeld ongeveer 5.7 km pu daarna een halfuur echt mega gassen en rond de 7.5 km pu gewandeld. Toen ik thuis kwam was ik echt zeiknat van het zweet, dus de volgende keer doe ik gewoon mijn sportkleding aan met vest zodat ik wat uit kan doen.

Meer mensen die aan power walking doen?

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:39

Power Walking kende ik niet. Wel heel fijn dat je nog steeds kan verhogen!

Zijn er hier mensen die hun menstruatiecyclus echt meenemen rondom het trainen? Ik wil mij daar nu toch echt eens meer in gaan verdiepen, maar weet niet waar te beginnen. _O-

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:13

Nee, ik kijk hoe ik me voel en ga niets aanpassen als ik daar geen aanleiding voor voel. Of hoe bedoel je precies dat je het zou willen meenemen?

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:47

Hier gaat het momenteel met beetje ups en downs. Hardlopen gaat best prima, in het weekend 6,66 KM gelopen in 59 min. eerste keer dat ik de 5KM voorbij ben. Tempo was laag, maar mijn ademhaling was onder controlle, hartslag was iets hoger dan ik wilde, maar omdat de ademhaling zo goed ging heb ik mij daar maar niet druk om gemaakt.
Nu volleybal van 3X in de week terug is gegaan naar 1X in de week vind ik het iets moeilijker om mijn motivatie te vinden voor de sportschool. Dus de afgelopen 2 dagen heb ik dan ook letterlijk niks gedaan.
Vanavond weer vol goede moed!

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:21

Eulogy schreef:
Nee, ik kijk hoe ik me voel en ga niets aanpassen als ik daar geen aanleiding voor voel. Of hoe bedoel je precies dat je het zou willen meenemen?

Misschien wat onhandig uitgelegd. Maar ik bedoel meer dat ik wel naar de verschillende fases van de cyclus wil kijken om te zien of er nog daadwerkelijk verschil in m.b.t. het trainen.

Voorbeeld; vorige week kon ik niet eens mijn opwarm gewicht van een deadlift behalen, terwijl ik deze week ongesteld ben geworden zegmaar. En ik wil eens gaan uit zoeken of ik daar nog een beetje mee kan spelen binnen mijn trainingen. Want soms frustreert het echt dat ondanks dat ik mijzelf prima voel een training dan compleet ruk gaat bij wijze van spreken.