Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:44

Nou, in de debatten misschien niet. Maar in de briefing zoals nu, kan vDissel 100x hetzelfde, duidelijke antwoord geven maar de kamerleden luisteren niet of snappen het niet, of willen het niet snappen.
Hij krijgt ook vragen die niet voor hem zijn...

Blijkbaar is 'hoe bereid ik me voor op een vergadering' al enige tijd uit t vakkenpakket gehaald...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:45

Cer schreef:
Nou, in de debatten misschien niet. Maar in de briefing zoals nu, kan vDissel 100x hetzelfde, duidelijke antwoord geven maar de kamerleden luisteren niet of snappen het niet, of willen het niet snappen.
Hij krijgt ook vragen die niet voor hem zijn...

Blijkbaar is 'hoe bereid ik me voor op een vergadering' al enige tijd uit t vakkenpakket gehaald...

Of ze weten gewoon niet meer hoe je wel normaal met iemand in gesprek gaat, hoe je luistert en antwoord op de gestelde vraag. Dat is immers wat ze normaal juist niet doen -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:52

Ibbel schreef:
hahahatsjoe schreef:
Even voor jullie duidelijkheid, ivermectine wordt in pilvorm ook aan mensen verstrekt... Alleen dan niet voor corona. Maar het werkt wel, als jullie je zouden inlezen zou je dat weten. En wat is het voor onzin dat huisartsen een boete krijgen als ze ivermectine voorschrijven voor corona ? Vraag je eens af waarom dat zo is.

Uiteraard wordt ivermectine BIJ WORMEN voorgeschreven aan mensen. Daar is het voor geregistreerd.
En voorschrijven voor een NIET GEREGISTREERDE indicatie is verboden. Mocht je écht niet snappen waarom, dat is omdat het niet getest is op werkzaamheid en veiligheid bij die indicatie.

Verder verwijs ik naar een van de eerdere posten die uitlegt WANNEER ivermectine bij corona werkt, nl bij CONCOMITTANTE wormbesmetting. Neem de wormen weg en de afweer kan zich op corona richten ipv op de wormen.

Even los wat ik er persoonljk van vind, ivermectine heeft ook een anti virus werking. Op youtube staat er genoeg informatie over hoe het werkt. Het meest interessante vind ik de reacties van de mensen er onder. ;-)

"Ivermectine is een anthelminthicum dat geïndiceerd is bij bepaalde parasitaire infecties. Naast het antiparasitair effect, laat hetin vitro ook (kortdurend) antivirale activiteit zien tegen meerdere virussen, waarvan een deel vergelijkbaar is met het SARS-CoV-2-virus".

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:52

996981 schreef:
Of ze weten gewoon niet meer hoe je wel normaal met iemand in gesprek gaat, hoe je luistert en antwoord op de gestelde vraag. Dat is immers wat ze normaal juist niet doen -O-

Nou Agema zit gewoon te zeiken imo :Y)

De grap is ook dat de opositie nu Van Dissel af zit te branden.. alsof ze Rutte persoonlijk te pakken hebben?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:55

Het treurige is van de ivermectine story, wat ik begreep van een viroloog in een praatprogramma, dat met name in de VS mensen vanuit angst gingen overdoseren ook nog eens met ivermectine waardoor het in veel gevallen ook nog eens zwaar averechts werkte en mensen zelfs daardoor erg ziek werden, of slechter naast de covid of nog erger.
Inderdaad wordt bij mensen in zeer lage dosering (vergeleken bij onze paarden→ voordat mensen uit de tubes gaan snoepen) ivermectine voorgeschreven bij bepaalde wormbesmettingen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:56

Een paar keer werd Roemenië in de topic aangehaald als negatief voorbeeld en daar zou ik graag op in willen gaan. Nu is Roemenië een ontzettend groot land en moet ik zeggen dat ik niet heel actief al het nieuws volg. Maar ik denk dat ik wel een beeld van de situatie hier kan geven.

Als eerste, de zorg hier in ziekenhuizen is niet altijd om over naar huis te schrijven. Veel goed opgeleide jongeren verdwijnen naar het buitenland omdat de salarissen daar veel hoger liggen. Waaronder ook medici. Daarnaast is het nog steeds mogelijk om met minder inspanning een diploma te krijgen. Laat je leraren eindstukken schrijven, voor een prijs uiteraard, of koop je cijfers. Op welke schaal dit nog steeds gebeurt weet ik niet maar het gebeurt nog steeds, overal, in alle lagen van de bevolking.

Het is niet ongewoon dat je als patient in het ziekenhuis als een stuk oud vuil behandeld wordt door de verpleging. Ik heb een keer een nachtje met mijn jongste in het staatsziekenhuis door moeten brengen (gelukkig niets ernstigs) en het was een onaangename ervaring. De arts was dan wel weer vriendelijk maar die heb ik maar twee minuten gezien.

Mijn mam heeft een keer met onze dochter op de SEH gezeten voor een foto van haar armpje (haar elleboog schoot heel snel uit de kom) en hij heeft er uren gezeten omdat mensen die later binnenkwamen het personeel met geld, koffie, chocolade en wat al niet meer omkochten om eerder aan de beurt te zijn.

Om maar niet te spreken hoe het eraan toegaat wanneer je moet bevallen. Tussen de weeën door nog geld aan deze en gene toe moeten stoppen om (goed) geholpen te worden. Vaders zijn niet welkom, zelfs niet na de bevalling op de zaal.

Dat over de staat van de zorg in zijn algemeen. Dan is er nog een tekort aan beademingsapparatuur. Alhoewel je mag hopen dat je niet aan de beademing gelegd wordt want de kans dat je dat overleeft schijnt, in ieder geval met Covid, schrikbarend klein te zijn. Ik heb gehoord dat ze een te hoge concentratie aan zuurstof toedienen waardoor het juist je longen aantast.
Daarnaast zijn er geen of in ieder geval onvoldoende medicijnen om te behandelen of te ondersteunen.

Dat bij elkaar opgeteld zorgt voor het hoge aantal doden in Roemenië mijn inziens.

Dan de praktijk, ik woon op het platteland van het judet Suceava. Hier in het dorp hebben we wel besmettingen gehad en de mensen die met Covid overleden zijn waren allemaal oud. Mensen leven hier ondanks dat maskers verplicht zijn (op dit moment zelfs weer buiten) gewoon als altijd. Een enkeling gaat met masker de winkel in maar de meerderheid leeft gewoon als voorheen. Het aantal besmettingen is hier laag.
Waar Suceava aan het begin van de Covid epidemie een enorme explosie aan besmettingen heeft gehad (de stad Suceava is zelfs door het leger een tijd lang afgesloten geweest), is het judet nu net als enige judet van het land groen https://www.g4media.ro/judetul-suceava-a-trecut-in-scenariul-verde-covid-iar-alte-noua-judete-sunt-in-scenariul-galben.html
En niet vanwege het aantal vaccinaties want daarin zijn we een van de laagste van het land https://vaccinare-covid.gov.ro/wp-content/uploads/2021/11/Acoperire-vaccinala-cu-cel-putin-o-doza_per-judet-si-uat_5.11.2021.pdf. Tja, wellicht werkt de natuurlijke immuniteit hier beter? Leven mensen gezonder? Weigert iedereen om te testen?

Hoe de situatie in andere delen van Roemenië precies is of in druk bevolkte gebieden? Daar durf ik me niet aan te wagen want dat weet ik echt niet. Desalniettemin hoop ik dat ik in ieder geval een beetje heb kunnen verduidelijk hoe de situatie hier is en dat de negatieve cijfers niet (alleen) te wijten zijn aan het lage aantal vaccinaties.
Laatst bijgewerkt door Maaike_Indy op 15-11-21 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:57

Citaat:
Even los wat ik er persoonljk van vind, ivermectine heeft ook een anti virus werking. Op youtube staat er genoeg informatie over hoe het werkt. Het meest interessante vind ik de reacties van de mensen er onder. 

"Ivermectine is een anthelminthicum dat geïndiceerd is bij bepaalde parasitaire infecties. Naast het antiparasitair effect, laat hetin vitro ook (kortdurend) antivirale activiteit zien tegen meerdere virussen, waarvan een deel vergelijkbaar is met het SARS-CoV-2-virus"

Op YouTube staat ook Peppa Pig ook niet wetenschappelijk bewezen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:59

Ik ken nu zelf drie mensen persoonlijk uit Amerika en een in Nederland die opgeknapt zijn met ivermectine, de laatste had al voor de vierde keer corona. Gaf ook toe dat hij ivermectine eerst af schoot. Ik dacht zelf ook eerst dat mensen compleet gestoord waren toen ze er over begonnen omdat ik het alleen ken als ontwormingsmiddel.
Toch heb ik nu echt al zoveel reacties gelezen van mensen die allemaal gigantisch opgeknapt zijn tijdens corona door ivermectine. Vind het toch wel apart.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:00

Mooie inhoudelijke post Maaike. Ik hou ervan om de situaties ook in andere landen terug te lezen door mensen die er zelf wonen. Bedankt, erg interessant. Ik krijg door jouw beschrijving wel een beetje de schrik van : 'er moet je daar ook niets overkomen, want als het menens is, dan kun je wel heel erg de Sjaak zijn."

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:01

Elisa2 schreef:
["Ivermectine is een anthelminthicum dat geïndiceerd is bij bepaalde parasitaire infecties. Naast het antiparasitair effect, laat het in vitro ook (kortdurend) antivirale activiteit zien tegen meerdere virussen, waarvan een deel vergelijkbaar is met het SARS-CoV-2-virus".

Je weet wat in vitro betekent?

Een jaar of wat geleden zijn er idd wat in vitro onderzoeken geweest en dat is dan ook de reden geweest dat er (en wel degelijk ook serieus) gekeken is naar of het ook in vivo effect had.

In het al gelinkte BBC artikel staat precies wat er vervolgens met de klinische studies is aangetoond: 90% gefraudeerd/gemanipuleerd en het wetenschappelijk gezien correct uitgevoerde onderzoek gaf geen resultaat.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:04

Elisa2 schreef:
Ik ken nu zelf drie mensen persoonlijk uit Amerika en een in Nederland die opgeknapt zijn met ivermectine, de laatste had al voor de vierde keer corona. Gaf ook toe dat hij ivermectine eerst af schoot. Ik dacht zelf ook eerst dat mensen compleet gestoord waren toen ze er over begonnen omdat ik het alleen ken als ontwormingsmiddel.
Toch heb ik nu echt al zoveel reacties gelezen van mensen die allemaal gigantisch opgeknapt zijn tijdens corona door ivermectine. Vind het toch wel apart.

Toch apart dat anekdotisch bewijs sterker is aldus jou dan goede, methodisch goed opgezette wetenschappelijke onderzoeken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:07

Ik ken ook iemand uit de USA die Ivermectine gehad heeft voor genezing.. een PodCaster.. dus ik ken hem niet, maar heb het verhaal wel gehoord...
Ik vind er nogal wat haken en ogen aan zitten.. hij had nl niet alleen ivermectine maar ook andere dingen waar de gewone amerikaan nooit aan kan komen, inclusief de toegang tot een prive kliniek. Daarnaast is hij niet gevaccineerd, gaf aan dat Covid een bitch was, en dat hij het goed te pakken had.

Een gast die hem vroeg "maar jij hebt toegang tot artsen, en geld (!), veel mensen op de straat hebben dat niet, en het vaccin is gratis. Het is toch veel beter om het te voorkomen?"
...daar had ie niet echt antwoord op..

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:07

pien_2010 schreef:
Mooie inhoudelijke post Maaike. Ik hou ervan om de situaties ook in andere landen terug te lezen door mensen die er zelf wonen. Bedankt, erg interessant. Ik krijg door jouw beschrijving wel een beetje de schrik van : 'er moet je daar ook niets overkomen, want als het menens is, dan kun je wel heel erg de Sjaak zijn."

Dat klopt, ik hoop ook echt niet dat ik ooit met spoed opgenomen hoef te worden en ik geen ziekenhuis te kiezen heb :')

Bij onze eerste ben ik bevallen in Montbeliard, hele goede zorg gehad. De andere twee zijn hier in een prive ziekenhuis in Suceava geboren, maar echt, ondanks dat de zorg op zich goed was, zijn ze zo hopeloos ouderwets. En gek op keizersnedes :Y)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:08

Elisa2 schreef:

Fijn toch, heb je je wondermiddel binnen bereik voor het geval je corona krijgt. En wanneer ik op ivermectine google is het maar al te gewoon dat al die wonderverhalen opduiken.

Hier ook wat testimonies over ivermectine gelovers en anti vaxxers.

https://www.sorryantivaxxer.com/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:06

Een arts in Amerika die anderhalf jaar geleden met het statement kwam dat ivermectine werkte, zelfs dat heeft gepresenteerd in een of ander court. Anderhalf jaar geleden, zou het dan toch niet zo goed gewerkt hebben? Anders was de hele medische wereld toch om? Want reken er maar op dat wanneer het zou werken elke arts dit toe zou passen. Oh en van die arts is niets weer gehoord.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:09

bigone schreef:
Een arts in Amerika die anderhalf jaar geleden met het statement kwam dat ivermectine werkte, zelfs dat heeft gepresenteerd in een of ander court. Anderhalf jaar geleden, zou het dan toch niet zo goed gewerkt hebben? Anders was de hele medische wereld toch om? Want reken er maar op dat wanneer het zou werken elke arts dit toe zou passen. Oh en van die arts is niets weer gehoord.

Nee, nee, je begrijpt het niet. Big farma houdt het tegen, want er valt niets aan te verdienen :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:37

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Hmm hoewel ik het op zich met je eens ben en deze maatregelen persoonlijk prima zou vinden, hoe ga je zorgen dat mensen zich eraan blijven houden?

Dat begint dus bij het simpelweg maken van de regels. Alleen al door iets een regel te maken (en niet een dringend advies of een richtlijn) maakt dat veel meer mensen het zullen doen. Want, zoals gezegd: de meeste mensen houden zich al mopperend wel aan de regels.

Daarnaast faciliteren, maak het makkelijk om het goede te doen.

Dan kun je ook nog handhaven. (Knip)

Beetje laat maar heb het druk gehad haha, maar bedankt voor je uitleg!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:15

Elisa2 schreef:

Deze nog maar een keer dan:
https://www.bbc.com/news/health-58170809
Lijkt me iets overtuigender dan reacties op internet van allerlei vage, niet te verifiëren n=1 ervaringen.

Toch grappig dat mensen die zeggen dat ze vooral geen big pharma- rotzooi in hun lijf willen laten spuiten wel massaal weglopen met iets dat je letterlijk en figuurlijk kunt aanmerken als een paardenmiddel.

Puur omdat het je strot in gaat, en niet je arm?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:22

Elisa2 schreef:

Waren er ook andere factoren? Was er een groep die geen ivermectine kreeg? Hoe lang was hun hersteltijd?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:28

Ik vind het ongelooflijk dat je geen vertrouwen hebt in medici, maar wel verhalen op YT van vreemden voor waar aanneemt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:38

Mijn punt is dit: we weten simpelweg niet of het helpt, wat we wel weten is dat ivermectine een middel tegen parasieten is. Het probleem hierbij is dat een virus is geen parasiet. Een parasiet is een organisme. Een virus niet.

Stel iemand neemt een hondenpijnstiller voor griep, en die persoon wordt beter. Je weet alleen of die pijnstiller werkt als die persoon zonder niet beter zou zijn geworden, of veel langer ziek zou zijn geweest. Het probleem is nu dat mensen zonder ivermectine niet langer ziek zijn, en mensen met ivermectine ongelooflijk aan de diarree gaan, wat een aanslag is op het immuunsysteem. Je kan dus argumenteren dat het nemen van ivermectine het herstel moeilijker maakt ipv geneest.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:56

Avalanche81 schreef:
Mijn punt is dit: we weten simpelweg niet of het helpt <knip>

Hmm, we weten ondertussen wel dat het níet werkt.
Wat er aan onderzoek is gedaan is of gemanipuleerd/gefraudeerd óf het heeft aangetoond dat het niet werkt/alleen effect heeft op wormbesmetting (duh) waardoor een secundair effect is dat de corona beter door het immuunsysteem wordt bestreden omdat de ondermijning van de afweer door de wormen is opgeheven.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:55

Ivermectine zou 10 jaar geleden ook tegen de ziekte van Lyme werken. Inmiddels ook niet meer, te oordelen aan het feit dat de ZvL nog steeds een even groot probleem is.

Ivermectine werkt trouwens wel goed tegen vliegen :j

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:53

Elisa2 schreef:

Het feit dat jij persoonlijk heel toevallig wel vier mensen,( waarvan drie in USA) kent is voor mij het beste argument om je hele verhaal juist totaal niet serieus te nemen. Ik vind het gewoon onzin! Einde discussie.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:54

Shadow0 schreef:
nps schreef:
Klinkt inderdaad nogal utopisch maar, nogal lastig. Waar ik ook enorm moeite mee heb is dat je een waardeoordeel geeft voor wat "zinvolle contacten" zijn. Ik denk dat jouw visie daarop bepaald niet gaat werken voor een hoop andere mensen.

Ik zou juist willen dat mensen daar zelf over nadenken en dat we daar het gesprek over aangaan. Op welke manier kunnen we contact reduceren terwijl de leuke en waardevolle dingen zo lang mogelijk door kunnen gaan. Dat zijn keuzes, en daar kunnen we het over hebben. Maar ik denk ook wel degelijk dat er wel wat onderscheid is. Bv - hoe waardevol is het om dicht op je voorvanger te staan in de supermarkt? Is dat belanrijker of minder belangrijk dan bv met vrienden of familie samen kunnen eten? Ik denk dat er wel degelijk een overlap is in dingen die mensen minder belangrijk vinden en makkelijker aan te passen zijn naar meer voorzorgen. En andere situaties waarbij de voorzorgen heel beklemmend en beperkend zijn.
In plaats van alles hetzelfde (alles wel of alles niet) zou ik willen dat er meer ruimte komt om dat een beetje aan te passen naar de invulling.

Ik heb echt de ervaring zodra mensen daar zelf over gaan nadenken dingen moeilijk en stroperig worden en dat het heel lang duurt voor er consensus en een richting is (ik werk onder andere mee aan grote overheidsprojecten.). Ik denk dat het onmogelijk is de dingen zo in te delen dat een groot gedeelte gemeenschappelijke consensus vind. Denk alleen al het verschil tussen jongeren (studenten, feesten) en ouderen.

Shadow0 schreef:
Ook dit is niet utopisch. Gedeeltelijk is het al zo gedaan. Het is alleen nooit echt als uitgangspunt genoemd, waardoor er niet gezamelijk op die manier naar gezocht is.

Niet mee eens. Je gaat er geen consensus over bereiken en wat waardevol is, is en blijft voor iedereen anders. Daarnaast is er simpelweg niet de tijd om er rustig met zijn allen over te gaan nadenken (al, ben ik het met je eens, was het wel handiger geweest dat een beetje meer te doen).

Shadow0 schreef:
nps schreef:
Met een beleid als wat je voorstelt denk ik dat er veel mensen boos worden omdat ze langdurig ingrijpende maatregelen moeten "verduren" terwijl er gewoon gevaccineerd kan worden.

Die misinformatie moet dus opgelost worden: vaccins helpen maar kunnen de maatregelen niet vervangen. Wel maken ze de duur van de maatregelen aanzienlijk korter omdat de besmettingscijfers nog sneller naar beneden gaan in samenhang met de maatregelen, en aanzienlijk minder mensen worden ernstig ziek. Maar vaccins zijn geen vervanging dus daar hoef je niet boos op te worden. (Wellicht wel op degenen die deden alsof vaccins die vervanging wel zijn. Dat was altijd al misleidend.)

Niet helemaal. Er is voortschrijdend inzicht geweest over de werking van het vaccin - die valt tegen en het virus is ondertussen weer gemuteerd naar de Delta variant. Dat heeft niks te maken met misleiding maar meer met het feit dat een pandemie nou eenmaal lastig te plannen is. Alhoewel hier ook weer de nuance - alles los en yolo doe maar wat je wil is ook bepaald niet handig geweest, een beetje meer voorzichtigheid met oog op de toekomst was waarschijnlijk verstandiger geweest.

Shadow0 schreef:
Citaat:
Ik denk dat de horeca heel boos wordt want met een 2G beleid (waar ze ook niet echt streng mee hoeven te zijn, risico op een boete is vrij laag) kunnen ze gewoon open en maximaal mensen ontvangen.

Tsja, die luxe is er niet. Er is geen keuze tussen 'alles gaat goed en iedereen doet wat 'ie wil' en 'flauwe regels die bedoeld zijn om het plezier van mensen te ontnemen.'

Er is wel een grijs gebied tussen deze twee. En daar heeft ons beleid zich altijd in bewogen. Alle balletjes hoog houden, iedereen doet een beetje wat hij wil en alleen als het echt, echt niet anders kan en eigenlijk zelfs al wat te laat is nemen we een bak maatregelen die het plezier van mensen ontnemen.

Shadow0 schreef:
Het verschil is: we kunnen of steeds achter de feiten blijven aanlopen wat betekent: heel veel mensen onnodig ziek, mensen die overlijden, mensen die overlijden puur omdat de zorg overbelast is, maar ook een samenleving die iedere paar weken weer met een andere situatie te maken heeft. (Dan weer los, dan weer vast, dan moet er vanalles, dan hoeft er niets meer, dan ineens moet er wel weer vanalles.) Of we kiezen voor een situatie waarin we verder vooruit kijken, waardoor we minder vaak plotseling ingrijpende beslissingen moeten nemen en we de situatie erop in kunnen richten, en dus voor langere tijd meer kunnen door er aan het begin beter over na te denken.

Welkom in de wondere wereld van beleid maken in een grillig verlopende pandemie. Ik vind het stom, maar wel logisch. Polderen en alle balletjes hoog houden zit - nogmaals - in de aard van de door ons gekozen partijen. Vind jij stom (en snap ik) maar is wat het is.

Shadow0 schreef:
Citaat:
Die extra ruimtes zijn alvast te moeilijk, niet mooi, te ver, niet rolstoeltangkelijk genoeg, niet goed genoeg te bereiken met het openbaar vervoer.

Je kunt inderdaad altijd wat te zeuren vinden. Maar dan gaat het om onwil, niet omdat het onmogelijk is.

Dit is wat Nederlanders doen in mijn ervaring - we vinden altijd wat te zeuren, klagen ons in de rondte en wat je ook bedenkt, het is alvast nooit goed.

Shadow0 schreef:
Citaat:
En hoe makkelijk we ze meteen overboord flikkerden toen het niet meer hoefde. Ik merkte ook op onze vakantie in Duitsland (twee keer afgelopen jaar) dat ze daar veel beter gedragen worden.

Ja, want onze regering zelf, en onze RIVM zelf, hebben steeds benadrukt hoe ze niet werkten. Mensen nemen dat over. Dat is niet een voorbeeld van de ongehoorzaamheid van mensen, maar juist hoe ze de beeldvorming en informatie van de instanties juist prima overnemen.
[/quote]

Hier zijn ze inderdaad gewoon onzorgvuldig in geweest, dat klopt gewoon.

Lang verhaal kort, het klinkt mooi, maar het lijkt me behoorlijk onhaalbaar. Maar wel degelijk zinnige dingen geeft waar in ieder geval over nagedacht mag worden voor de langere termijn. We gaan er verder niet uitkomen denk ik, jij hebt weinig vertrouwen in de intenties van onze beleidsmakers, ik in de intenties van de gemiddelde mens. Maar misschien heb ik teveel op internet (en in het buitenland) gezeten... mijn beeld van de gemiddelde Nederlander is er bepaald niet op vooruit is gegaan.