Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:54

Anna79 schreef:
Bigone; maar is Corona een ernstige ziekte? Voor sommigen wel, zeer zeker! Voor de meesten niet. Het is een andere categorie dan de meeste kinderziekten om zomaar te zeggen. Ik vraag me echt af of vaccinatie de enige manier is. Waarom niet uitgebreid onderzoek naar waarom bepaalde mensen het zo ernstig krijgen. Wat hebben die gemeenschappelijk? Volgens mij gebeurt dat nu niet, correct me if i'm wrong.

Ik vind het trouwens wel fijn om zo even te sparren over dit onderwerp mits het met respect gebeurt!

Bij veel andere ziektes is precies duidelijk wanneer je in een risicogroep valt. Bvb mazelen, trouwens 10 keer minder besmettelijk dan Corona en wanneer de Engelse variant voet aan de grond krijgt dan is Corona waarschijnlijk 20 keer zo besmettelijk . Mazelen kun je als kind overleven alleen is doorgemaakte mazelen geen garantie voor de rest van het leven want het virus veroorzaakt soms op latere jeugdige leeftijd een ongeneesbare hersenvlies ontsteking. Dan kun je beter je kind vaccineren dan met een tijdbom de mazelen laten doormaken. De bof, 99 % rolt er wel doorheen maar jongens die het op latere leeftijd krijgen kunnen er onvruchtbaar van worden zoals mijn zwager . Dat gun je niemand. Dit zijn gevolgen die bekend zijn, van Corona is in principe nog niets bekend. Wel dat oudere mensen er een groot risico lopen om aan te overlijden en mensen van alle leeftijden er zeer ernstige restverschijnselen aan over kunnen houden. De verhalen van verpleegkundigen die na een half jaar nog in het lichaam van een 80 jarige zitten. En dat betekend dus dat Corona oplopen en er goed doorheen komen Russische roulette is. Vandaar dat niemand kan voorspellen hoe een besmetting uitpakt. Wanneer mensen dat risico nemen, prima. Geen vaccin nemen, ook prima maar laten die mensen dan niet allerlei verdachtmakingen het net op smijten want daarmee ondermijn je de vaccinatie bereidheid in ons land.

secricible

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:03

Besmettelijker dan de mazelen? Nee joh, de R0 van mazelen is 12-18. Van corona is 2-4. Alleen is voor de mazelen >95% gevaccineerd waardoor we die besmettelijkheid zwaar kunnen indammen. (Of bedoel je dat ook?) Precies wat we met corona ook zouden moeten willen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:06

Bigone, wel je huiswerk goed doen want nu doe je hetzelfde als in je laatste zin alleen dan de andere kant op!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:09

secricible schreef:
Besmettelijker dan de mazelen? Nee joh, de R0 van mazelen is 12-18. Van corona is 2-4. Alleen is voor de mazelen >95% gevaccineerd waardoor we die besmettelijkheid zwaar kunnen indammen. (Of bedoel je dat ook?) Precies wat we met corona ook zouden moeten willen.

Dat bedoel ik ook . Zonder mazelen vaccinatie hadden we nog meer problemen.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:10

verootjoo schreef:
Er staat heel duidelijk en betrouwbaar beschreven wat op dit moment duidelijk is en wat nog niet.
Het rivm is betrouwbaar. WHO is betrouwbaar. Gezondheidsraad is betrouwbaar. Hart van Nederland Facebook niet. YouTube ook niet.

Hoe weet jij dan of ze betrouwbaar zijn? :') :')
Er is vaak genoeg gebleken dat er met de cijfers geprutst is, ik ben nooit niet uit op n ruzie ofzo maar tis gewoon erg storend als je voor troll, tokkie, wappie whatever wordt uitgemaakt als je gwn een ander en echt geluid laat horen.
En ik snap niet wat er zo onbetrouwbaar is aan een video waar artsen en doctoren (die een erg zzware pleiding gevolgd hebben) zeggen dat ze het vaccin niet vertrouwen?? Zijn dat volgens jou dan deepfakes ofzo? :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:11

Anna79 schreef:
Bigone, wel je huiswerk goed doen want nu doe je hetzelfde als in je laatste zin alleen dan de andere kant op!

Mazelen is bijna uitgeroeid , heb het niet goed genoeg verduidelijkt , excuus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:12

Carol_Beer schreef:
verootjoo schreef:
Er staat heel duidelijk en betrouwbaar beschreven wat op dit moment duidelijk is en wat nog niet.
Het rivm is betrouwbaar. WHO is betrouwbaar. Gezondheidsraad is betrouwbaar. Hart van Nederland Facebook niet. YouTube ook niet.

Er is vaak genoeg gebleken dat er met de cijfers geprutst is, ik ben nooit niet uit op n ruzie ofzo maar tis gewoon erg storend als je voor troll, tokkie, wappie whatever wordt uitgemaakt als je gwn een ander en echt geluid laat horen.
En ik snap niet wat er zo onbetrouwbaar is aan een video waar artsen en doctoren (die een erg zzware pleiding gevolgd hebben) zeggen dat ze het vaccin niet vertrouwen?? Zijn dat volgens jou dan deepfakes ofzo? :')

Heb je ook filmpjes gekeken van artsen die uitleggen waarom zij het wel vertrouwen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:13

Carol_Beer schreef:
verootjoo schreef:

Omdat die artsen vaak (bewust?) verkeerde info geven die niet strookt met de wetenschappelijke consensus.
Ze beroepen zich op onderzoeken die niet kloppen, of op een bepaald onderzoek wat als enige een ander resultaat geeft. Dat is niet betrouwbaar.
En omdat die artsen vaak uit het BIG register zijn gezet en dat is nooit zomaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:16

Carol_Beer schreef:
verootjoo schreef:

Als 95% van het zorgpersoneel (inclusief de dokters daar) wel voor een vaccin is, en er een filmpje is van 20 dokters wereldwijd die zeggen dat het gevaarlijk is, waarom is dan naar jou idee dir 20 dokters meer betrouwbaar dan die 95%?
Ik heb overigens geen idee welk filmpje je bedoelt dus het discussieert vrij lastig. Ik heb zitten scrollen op de fb van hv nl maar zie de afgelopen week geen filmpje over artsen tegen vaccinatie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:17

Anna79 schreef:
Dan nog kan je iemand in zijn waarde laten, dit gebeurt overigens overal in topics waarin je je anders uitspreekt dan positief over vaccinatie en daar stoor ik me aan. Zelfs mensen met twijfels verontschuldigden zich daar bijna voor als ze vragen hebben, dat vind ik triest en maak ik me zorgen over, de maatschappelijke druk wordt opgevoerd. Ik val onder de optie twijfel, op dit moment laat ik mij niet vaccineren ook al krijg ik binnenkort de kans. Ik heb ernstige twijfels en het voelt voor mij niet goed. Wellicht verandert mijn mening over een tijdje, dat sluit ik niet uit. Ik werk in de zorg.

Ik begrijp je wel, het is heel moeilijk om tegen de stroom in te zwemmen, ik verkeer ook wel eens in die positie op bokt, en het is niet leuk als je belachelijk wordt gemaakt.
Ook is het niet zo dat mensen mogen gaan bepalen op welke gronden jij twijfels mag hebben of je niet wil laten vaccineren en op welke gronden dat niet mag.
Jij mag gewoon je gevoel volgen, en je gevoel hoeft niet wetenschappelijk onderbouwd te zijn.
Tegelijkertijd mag een ander ook vertellen dat ie jouw mening absurd vindt. Dat is nou eenmaal zoals vrijheid van meningsuiting werkt.
Ik denk dat je het beste je een beetje kunt inlezen en dan zelf beslist wat je uiteindelijk doet. En wat dat ook wordt, dat heeft een ander te respecteren.
In dit geval is dat best moeilijk, want niet vaccineren heeft ook consequenties voor anderen.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:18

verootjoo schreef:
Omdat die artsen vaak (bewust?) verkeerde info geven die niet strookt met de wetenschappelijke consensus.
Ze beroepen zich op onderzoeken die niet kloppen, of op een bepaald onderzoek wat als enige een ander resultaat geeft. Dat is niet betrouwbaar.
En omdat die artsen vaak uit het BIG register zijn gezet en dat is nooit zomaar.

Ikwil nie veel zeggen hoor, maar de artsen in het filmpje waren gewoon artsen die actief in ziekenhuizen etc werken, die weten heus wel wat er gaande is, naast dat zij net als alle andere gewoon een erg lastige opleiding gevolgd hebben. Idem dito met doctoren die er sceptisch over zijn

Citaat:
Als 95% van het zorgpersoneel (inclusief de dokters daar) wel voor een vaccin is, en er een filmpje is van 20 dokters wereldwijd die zeggen dat het gevaarlijk is, waarom is dan naar jou idee dir 20 dokters meer betrouwbaar dan die 95%?
Ik heb overigens geen idee welk filmpje je bedoelt dus het discussieert vrij lastig. Ik heb zitten scrollen op de fb van hv nl maar zie de afgelopen week geen filmpje over artsen tegen vaccinatie.

Het waren allemaal nederlandse artsen en doctoren, ik zal m zo wel ff opzoeken

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:19

Graag, ik ben erg benieuwd :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:21

Carol, ook filmpjes van andere artsen gekeken? Die uitleg geven dat het wel betrouwbaar is ? En dat filmpje dat jij bedoelt, graag.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:25

Hier hebben jullie m, in n paar minuten gevonden :+
https://www.facebook.com/hartvannederla ... 7902995969

Daarnaast zijn er genoeg andere voorbeelden aanwezig op t internet, gewoon n beetje moeite doen, zoeken, zelf onderzoek doen en je komt er heus wel achter dat t niet allemaal zuivere koek is

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:27

Dat is een verpleegkundige. 1 hele.
Maar goed dat maakt niet uit.
Op 10december hadden meer mensen nog twijfels. Inmiddels zijn er ook al onafhankelijke organen die de onderzoeken en de vaccins hebben beoordeeld, en sindsdien zien we dat de vaccinatiebereidheid een stuk hoger is geworden.

Dat zelf onderzoek doen is vaak wel waar het mis gaat. Vaak zijn de mensen die dat doen daar niet capabel voor, kunnen niet goed van fout onderscheiden en dan zie je nog wel eens foute redenaties verschijnen na dat ‘zelf-onderzoek’.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 17-01-21 15:29, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:28

Carol_Beer schreef:

Daarnaast zijn er genoeg andere voorbeelden aanwezig op t internet, gewoon n beetje moeite doen, zoeken, zelf onderzoek doen en je komt er heus wel achter dat t niet allemaal zuivere koek is

Omdat ik geen facebook heb mag ik hem niet zien zonder aanmelden. Jammer, ik had graag gekeken.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:29

Nikass schreef:
Anna79 schreef:
Dan nog kan je iemand in zijn waarde laten, dit gebeurt overigens overal in topics waarin je je anders uitspreekt dan positief over vaccinatie en daar stoor ik me aan. Zelfs mensen met twijfels verontschuldigden zich daar bijna voor als ze vragen hebben, dat vind ik triest en maak ik me zorgen over, de maatschappelijke druk wordt opgevoerd. Ik val onder de optie twijfel, op dit moment laat ik mij niet vaccineren ook al krijg ik binnenkort de kans. Ik heb ernstige twijfels en het voelt voor mij niet goed. Wellicht verandert mijn mening over een tijdje, dat sluit ik niet uit. Ik werk in de zorg.

Ik begrijp je wel, het is heel moeilijk om tegen de stroom in te zwemmen, ik verkeer ook wel eens in die positie op bokt, en het is niet leuk als je belachelijk wordt gemaakt.
Ook is het niet zo dat mensen mogen gaan bepalen op welke gronden jij twijfels mag hebben of je niet wil laten vaccineren en op welke gronden dat niet mag.
Jij mag gewoon je gevoel volgen, en je gevoel hoeft niet wetenschappelijk onderbouwd te zijn.
Tegelijkertijd mag een ander ook vertellen dat ie jouw mening absurd vindt. Dat is nou eenmaal zoals vrijheid van meningsuiting werkt.
Ik denk dat je het beste je een beetje kunt inlezen en dan zelf beslist wat je uiteindelijk doet. En wat dat ook wordt, dat heeft een ander te respecteren.
In dit geval is dat best moeilijk, want niet vaccineren heeft ook consequenties voor anderen.

Bedankt voor je lieve post, ik nam het alleen op voor een andere bokker hier. Ik ben zelf niet vervelend benaderd maar vind de algemene toon in coronatopicsniet fijn. Momenteel is de discussie echter weer prettig :o
Laatst bijgewerkt door Anna79 op 17-01-21 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:30

pien_2010 schreef:
Carol_Beer schreef:

Omdat ik geen facebook heb mag ik hem niet zien zonder aanmelden. Jammer, ik had graag gekeken.

Een verpleegkundige die op 10 december aangeeft nog teveel twijfels te hebben over het vaccin en meer informatie te willen van onafhankelijke instanties.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:31

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:33

op sec 40 zegt hij dat er nog te weinig bekend is over de bijwerkingen direct na de enting (bang om paar dagen ziek thuis te zitten)
Is inmiddels, 5 weken later, volledig duidelijk, dat is niet aan de orde.

Op sec 47 zegt hij dat hij nog wacht op onaghankelijke info, dus niet van producenten maar andere instanties.
Inmiddels, 5 weken later, is die er. Er zijn meerdere goedkeuringsprocedures geweest (Engeland, Amerika, Europa EMA) en overal is het door die kritische onafhankelijke instanties goedgekeurd. (heb het nu even over pfizer)

op sec 55 Mocht er meer duidelijkheid komen, en betere informatie, dan ben ik ook wel over die streep getrokken om die vaccinatie te doen. (Letterlijk transcript)

Kortom, met dat filmpje bewijs je absoluut niet dat wat je zegt te willen bewijzen...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:34

N=1 en dan ook nog van een niet wetenschappelijk opgeleide (waar verder niks mis mee is!)
Ik ben oprecht nieuwsgierig wat dit filmpje in jouw ogen betrouwbaar maakt?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:34

Tiggs schreef:
N=1 en dan ook nog van een niet wetenschappelijk opgeleide (waar verder niks mis mee is!)
Ik ben oprecht nieuwsgierig wat dit filmpje in jouw ogen betrouwbaar maakt?

en deze ene N is in feite zelfs gewoon voor, als je het filmpje correct interpreteert.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:35

Ja weetje je kan het wel allemaal belachelijk maken, maar er zijn genoeg andere die wel hun gezonde verstand gebruiken en wel twee keer nadenken voor ze de herder achtervolgen :j
Op cafe welsmertsh staat ook een hoop interessante filmpjes, misschien een idee om daar naar te kijken? Is ook eens goed om niet in een tunnelvisie te zitten :)*

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:36

Dit filmpje is van 10december.

Op 10december was er ook nog weinig bekend. Logisch dat je dan nog twijfels hebt. Inmiddels is het vaccin door de EMA goedgekeurd en heeft de Gezondheidsraad ernaar gekeken en advies gegeven.

En het is bekend dat je op YouTube/Google/internet in een algoritme terecht komt he? :o
Over tunnelvisie gesproken :=
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 17-01-21 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:39

Carol_Beer schreef:

Nou, dit filmpje had ik niet gevonden met je omschrijving nee :o
Omschrijving: doktoren en artsen die tegen het vaccin zijn. “Allemaal nederlandse artsen en dokters”
Filmpje: 1vpk die aangeeft op 10 december eerst onafhankelijke informatie te willen voor hij zich laat vaccineren omdat hij bang is dat de bijwerkingen zodanig zijn dat hij er ziek van wordt.

En idd, deze beste man is ondertussen gewoon gevaccineerd.
Op 10 december was er nog geen vaccin goedgekeurd. Nogal wiedes dat deze man zegt zich op dat moment niet te willen laten vaccineren, dat zou ik ook niet doen voor er goedkeuring is van (onafhankelijke) instanties.

En ja, er zijn genoeg filmpjes te vinden van dokters die het vaccin een probleem vinden. Een groot deel daarvan hebben ik en anderen hier al uitvoerig besproken. Feit blijft dat blijkbaar 95% van het zorgpersoneel dat nu de keuze heeft gehad ja heeft gezegd en gevaccineerd is. Wat maakt dat jij de overige 5% betrouwbaarder vindt?
Laatst bijgewerkt door secricible op 17-01-21 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt