Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:33

Vraagje aan de fanatiekelingen: hoe en wanneer wisten jullie dat hardlopen echt jullie hobby/passie was? Ik probeer al een tijdje de liefde te ontdekken maar ik ga slecht vooruit plus dat ik de lol er slecht van inzie. Is dit een periode of hadden jullie vanaf het begin al duidelijk dat jullie dit leuk vonden?

Supervixen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 08:59

Ik vond het meteen al leuk en kan er echt naar uitkijken om weer te lopen. Alleen als ik heel moe van het werk ben heb ik geen zin.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:03

StillAngel schreef:
Vraagje aan de fanatiekelingen: hoe en wanneer wisten jullie dat hardlopen echt jullie hobby/passie was? Ik probeer al een tijdje de liefde te ontdekken maar ik ga slecht vooruit plus dat ik de lol er slecht van inzie. Is dit een periode of hadden jullie vanaf het begin al duidelijk dat jullie dit leuk vonden?

Jaaaaaren gehad hoor, telkens opnieuw. En nu precies een jaar geleden weer begonnen met als doel 5km aan een stuk te lopen. In okt heb ik mijn eerste HM gelopen en wil nu een hele marathon lopen. Dus ik ben in 1x toch besmet. En echt erg.. ga het liefst iedere dag lopen. En ik ben een langzame loper hoor. Werk wel aan snelheid, maar ik ben meer n duurloper.. kan best 2 uur gaan rennen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:56

Tayga ik ga idd Rotterdam lopen. Knap hoor dat je nu in het donker en de kou voor je werk gaat lopen, mij lukt dat echt niet. Maar ik sta ook wel om 7 uur b uiten om de paarden te voeren etc.

Supervixen spierpijn maar je heup niet pijnlijk? Herkenbaar dat het lastig is om langzaam te lopen ;)

Greetje wat gaaf dat je weer een wedstrijd hebt gelopen! Klinkt wel heel zwaar.
Ik wil 30+ ook zeker lopen vanwege het mentale aspect maar voor mijn gevoel is het ook beter mijn lichaam te laten wennen aan de lange afstanden. Maar jij zegt dus eigenlijk beter de weekomvang omhoog doen dan echt lange duurlopen? Want dat bedoel je denk met week en weekendbelasting?

Stillangel ik vond het lopen in het begin gelijk leuk omdat ik toen duidelijk steeds verder en sneller kon lopen. Daarna vond ik het vooral ook heel leuk om wedstrijden te doen. Nu heb ik al een paar maanden geen wedstrijden geen lopen, wat minder motivatie door het weer / donker. Maar vanaf nu flink aan de bak voor de marathon in april.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:07

Serieus bezig allemaal met schema's! Ik train zelf zonder schema, lekker op gevoel, maar heb ook geen snelheidsdoel en weet dat ik de afstand die ik ga lopen (25km) goed kan halen :)

Klinkt lekker Tayga! Ik ben nog student en nu bezig met mijn scriptie dus kan vrij flexibel plannen, ik plan mijn trainingen nu een beetje wisselend. Aan de ene kant vind ik hardlopen 's ochtends vroeg het fijnst, maar dan ben ik ook het meest productief wbt mijn studie, dus is altijd even een afweging.

Wel lekker om weer een keer spierpijn te hebben ipv andere pijn, of niet supervixen?

Dat klinkt supergaaf Greetje! Klinkt zo ongeveer als een obstacle run.

StillAngel, bij mij kwam het pas nadat ik in staat was om 5km aan één stuk te lopen. Het opbouwen vond ik verschrikkelijk, steeds moeten wandelen en maar niet harder kunnen/mogen (kreeg snel last van shin splits en wilde geen blessure oplopen). Toen het lopen wat beter ging werd het leuker en keek ik er meer naar uit. En op gegeven moment merkte ik dat ik het jammer vond als ik niet kon lopen (om wat voor reden dan ook)

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:32

De grashalm tattoo vind ik echt supergaaf Jnien!!

Piekosjj, ik zag je al op strava! Heerlijk dat je daar kunt hardlopen zeg.

Sharona, goed bezig!! Je moet ergens beginnen en je zult zien dat je sneller conditie opbouwt dan je denkt!!

Tayga, heerlijk dat je meer tijd over hebt met je nieuwe baan! Kun je inderdaad mooi gebruiken om te sporten. :D Je zult zien dat het makkelijker wordt om voor je werk te gaan sporten wanneer de dagen weer wat langer worden. En dan heb je er de hele dag plezier van. Ik had dat wel tenminste, kon daar een hele dag van genieten!

Supervixen, als ik jou zo lees zou ik op de loopband gaan. Ik ben geen snelle loper, maar ik zou zeker buiten niet zo 'langzaam' kunnen lopen. (Als is het alleen maar om te laten zien aan de mensen dat ik wel harder kan :+ )

Greetje, klinkt inderdaad alsof je weer heerlijk hebt kunnen buitenspelen. :)

Stillangel, het begon bij mij pas echt toen ik duidelijk verbetering in mijn lopen zag. Ik ben 5 jaar geleden begonnen en toen ik eenmaal fanatiek werd, was ik zwanger van mijn eerste. Daarna de schoenen 3 jaar laten liggen en vorig jaar weer opgepakt en toen ik merkte dat ik beter werd, werd ik ook gelijk fanatieker en schreef me in voor allerlei runs. Nu zou ik niet meer zonder willen!! En ik vind het echt een supermakkelijke sport, want je kan het vrijwel altijd doen en je hebt er geen sportschool of loopmaatje voor nodig. Hoewel dit natuurlijk wel kan.

Jumpsuit update: ideaal! :j Echt een aanrader als je last hebt van afzakkende broeken. :D Gelukkig loop ik niet dusdanige afstanden dat ik eventueel superhoge nood heb en mijn hele hebben en houden uit moet trekken in de natuur achter een struikje. :))
Ik heb echt veel verschillende broeken: hoge taille, lage taille, met touwtjes en zonder. Maar die jumpsuit is dus mijn nieuwe favo. Ga gelijk op zoek naar nog een exemplaar met wat leukere kleurtjes.
Vanmiddag weer even snel een rondje doen na het werk. Blijf maar in de 5km hangen en moet volgende week een 10km lopen. Maar ik heb van het weekend pas weer tijd om een langere ronde te doen helaas.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:11

Daan_o: heup blijft een probleem.

Als je voor een marathon traint zou ik zeker wel een paar keer 30+ lopen . Inderdaad voor het mentale stukje.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:48

ik heb het een beetje laten vergaan -O-
al een paar weken niet meer gelopen. een 2e baan erbij dus extra druk. maar even kijken of ik het nog kan oppakken!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:32

StillAngel schreef:

Ik vond het vanaf de eerste training echt leuk :j. Heb ook wel periodes met minder loopplezier, maar ik train eigenlijk altijd met vrienden dus dat is een fijne stok achter de deur. En inschrijven voor loopjes is ook een mooie motivator.

Greetje, wat bedoel je met week- en weekendbelasting?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:32

Daan_O schreef:
Greetje wat gaaf dat je weer een wedstrijd hebt gelopen! Klinkt wel heel zwaar.
Ik wil 30+ ook zeker lopen vanwege het mentale aspect maar voor mijn gevoel is het ook beter mijn lichaam te laten wennen aan de lange afstanden. Maar jij zegt dus eigenlijk beter de weekomvang omhoog doen dan echt lange duurlopen? Want dat bedoel je denk met week en weekendbelasting?

Als je nog nooit een marathon hebt gelopen is het voor het mentale aspect inderdaad goed een paar keer een dertiger te lopen. 35 vind ik persoonlijk al weer veel te belastend in voorbereiding op een marathon. Voor een fysieke voorbereiding zijn die ellelange duurlopen ook niet nodig. ze vergen toch behoorlijk wat van je lichaam, moet er echt van herstellen zodat ze ten kosten gaan van en de kwaliteit van de andere trainingen en ze drukken vaak ook daardoor de totale weekomvang (aantal km's per week). En die laatste bepaald veel meer je belastbaarheid dan de lengte van je langste lopen.
De weekend belasting is een term die eigenlijk nergens op slaat want het kan evengoed om over twee doordeweekse dagen gaan. aar ipv een lange duurloop doe ik dan op zaterdag bv een korte wat snellere training van 15-17km en op zondag een duurloop (met tempoblokken) van 23-28km. En zo zorg ik dat ik op deze manier 4-5 weekenden aan een omvang van plm 40km kom.
Kan dan intensiever trainen (ook op marathon tempo) terwijl de belasting veel minder is.

Vandaag weer 20km in de benen. 10min inlopen, daarna een tempobok van 25min, vervolgens nog 10x 1 minuut snel afgewisseld met steeds 3min rustig. Daarna uitgelopen tot ik weer thuis was.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:39

Bedankt voor jullie reacties! Ik twijfel nog of ik ermee door moet gaan aangezien ik het namelijk heel zwaar vind om mee te beginnen en ik er niet naar uitkijk. Alleen het is wel een sport die onwijs goed is voor afvallen, goed humeur en je hele lijf.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:56

Jaaahh een hardloop topic! Ik heb me voorgenomen om in 2018 fanatiek te gaan hardlopen, samen met mijn vader en soms alleen. Mijn conditie is gewoon prima maar wil hem toch nog veder opkrikken :) Ik dus volgen!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:49

StillAngel schreef:

Een sport moet je uiteindelijk wel leuk vinden om het ook echt vol te houden. Maar daarvoor moet je het ook weer eerst een serieuze kans geven. Stel dus een termijn van een half jaar. Juist in het begin kun je vaak de motivatie uit de snelle vorderingen maken. Misschien pak je de opbouw niet goed aan omdat je zelf het gevoel hebt dat je iet vooruit gaat. sluit je aan bij een av of een andere loopgroep. Of anders volg in ieder geval een serieus opbouw schema.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:13

Bedankt voor je uitleg Greetje. Het voorbeeld dat jij geeft van "zaterdag bv een korte wat snellere training van 15-17km en op zondag een duurloop (met tempoblokken) van 23-28km", zou dat voor mij niet veel te veel zijn in een weekend (opbouwend beginnen uiteraard)? Jij bent natuurlijk zo veel km's gewend maar ik niet.

Is het dan belangrijk dat je 2 opeenvolgende dagen loopt of is het ook goed als ik dat dan op vrijdag en zondag zou doen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:27

Ik vind dat ook wel veel, maar bij het trainen van een marathon moet je lichaam zo'n belasting wel aankunnen denk ik.

Vandaag begonnen met mijn halve marathonschema. Een rustige duurloop van een uur gedaan (7 min/km). Moest eigenlijk 7.30 min/km, maar dat ging me echt te langzaam. En.. weinig last van mijn heup nu. Ook wel zo fijn.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:00

Daan in jouw geval zou ik de zaterdag training de snellere stukken beperken tot marathon tempo en van de zondag een rustige duurloop maken. Maar dus wel twee dagen achtereen, dat is het hele idee erachter. En geloof mij juist als je minder ervaren bent is dat veel minder belastend dan een ellelange duurloop van drie uur terwijl je je belastbaarheid juist meer vergroot.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:22

Ok, wederom dank voor de tip!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:33

Dat mentale aspect lijkt me echt heftig in een marathon, ging jij nou samen met je zus lopen Daan?

Fijn dat je een keer weinig last van je heup hebt supervixen!

Hoe gaat het nu met jou Greetje? Al uitslagen gehad van je holter onderzoek?

Bij mij gaat het hardlopen eigenlijk verbazingwekkend goed de laatste tijd, moet mezelf echt dwingen om even een weekje wat rustiger te gaan voordat ik mezelf voorbijloop :) Ik vroeg me trouwens af, ik ben de afgelopen maanden een paar kg afgevallen, kan zoiets ervoor zorgen dat het lopen makkelijker gaat?Volgens mij wel eens zoiets gehoord, maar ik weet er het fijne niet van.
Het is alleen wel onhandig met afzakkende broeken -O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:14

Je hoeft minder kilo's mee te nemen, dus dan wordt het wel makkelijker lijkt me.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:46

Ik heb gisteren een rustig loopje gedaan met de club, nog geen 9 km/u, maar liep zo ongeveer op automatische piloot, had op het eind ook weer last van buikkrampen, en bijna de hele loop een hartslag van tegen de 170, dat haal ik normaal met moeite in een snelle wedstrijd.

Dus ik vrees dat mijn hectische leven van de laatste maanden, de vele zieken rondom mij (ouders, collega's), te weinig nachtrust en teveel snoeperijen me wat begint op te breken. Voel me echt uitgeblust.

Vandaag trouwens bizar advies gekregen van de tandarts: "niet te vaak hardlopen, daar verzuur je van, en dan krijg je gaatjes in je tanden" 8)7

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:11

En hij heeft wel zijn tandartsopleiding met goed gevolg afgerond??

Kan goed dat je last hebt van de hectiek. Ik loop dan ook altijd minder. Goed eten en goed slapen doen wonderen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:24

hwn mag toch hopen dat je tandarts een grapje probeerde te maken. Maar as ik het zo lees ben jij we toe aan een paar daagjes rust. En dan niet alleen wat betreft het lopen.

s1993 de uitslag krijg ik pas eind van de maand. Maar ik voel mij steeds beter en heb steeds minder last van een op hol slaand hart.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:54

Ja, dat speelt zeker een rol s1993! Heb eens ergens gelezen dat ieder kilo je minder meezeult je een bepaalde hoeveelheid tijdswinst oplevert. Maar weet de exacte cijfers niet meer.
Ik merk ook dat ik, nu ik weer wat kilo’s extra heb, mijn tijden niet meer zo goed zijn als voorheen.

Maar lekker hoor dat het zo goed bij je gaat!

Haha, grappig verhaal van die tandarts. Was er ook enige onderbouwing?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 09:52

s1993 mijn zus en ik lopen inderdaad allebei Rotterdam, maar we gaan niet samen lopen omdat zij wat sneller is.
Fijn dat het lopen zo lekker gaat! Minder gewicht scheelt idd wel, ik wil eigenlijk ook een paar kilo kwijt voor de marathon.

hwn heel apart van je tandarts...

Greetje wel zo prettig dat je hart niet meer op hol slaat.

Gisteren een baantraining gedaan met mijn zus. We hadden allebei niet zo veel tijd dus 10x 200m (ik op max 50 sec) met 100m dribbelen en daarna weer naar huis gelopen.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:25

Wat n tandarts haha.

Fijn Greetje dat het goed gaat!

Wat leuk Daan dat jullie beide hardlopen. Ik kan ook niet met mijn man gaan, omdat hij veel sneller is. Maar hij rent wel eens met mij mee...... als ik n nieuw PR wil halen haha.