Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 23:37

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 23:46

Sheran schreef:
Nah er zijn mensen die hele vreemde dingen in hun gespleten weidegronden van Afrodite stoppen (https://www.ze.nl/artikel/244698-deze-1 ... na-in-2017) en die leven allemaal nog bij mijn weten, dus zo'n vaart zal het allemaal niet lopen :)

Ik zie het helemaal voor me, je probeert je vagina te wassen met dat lekkere geurzeepje voor je speciale avond. Floept die zo naar binnen _O-

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 00:13

:j Of de man was te lui om zijn ding te wassen en vond dit een prachtige oplossing. :j

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 00:21

Sheran schreef:
:j Of de man was te lui om zijn ding te wassen en vond dit een prachtige oplossing. :j

Schat als jij het zeepje even vasthoudt daarbinnen dan wrijf ik hem er even langs :') :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 00:31

Een dominosteen????? :') Ìn een penis? :')
Dit is met stip op 1 het meest bizarre wat ik ooit gelezen heb. :+

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:42

Sheran schreef:
Nah er zijn mensen die hele vreemde dingen in hun gespleten weidegronden van Afrodite stoppen (https://www.ze.nl/artikel/244698-deze-1 ... na-in-2017) en die leven allemaal nog bij mijn weten, dus zo'n vaart zal het allemaal niet lopen :)

Ah dan kan ik net zo goed bleekmiddel gebruiken, want dat gebruiken ze bij tampons ook ;)

Overleven zal je het het wel, ik vraag me alleen af hoe gezond het is voor je milieu als je 12 uur lang een cup gebruikt die met alcohol is gereinigd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:59

Die alcohol is zo Weg hoor (verdampt )
Dat zal weinig schade aanrichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:29

Alcohol stond ook gewoon in mijn handleiding als reinigingsmiddel en het wordt ook gebruikt in ziekenhuizen natuurlijk. Het is niet een of ander verzinsel van mij :P

De alcohol verdampt inderdaad onmiddellijk, daar zie je niets meer van terug. Ik spoel hem voor het idee nog wel even na. Maar koken of magnetron vond ik echt een belemmering ivm huisgenoten.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 15-12-18 10:33, in het totaal 2 keer bewerkt

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:31

T zal vast niet schadelijk zijn voor je lichaam. Enige wat het wél doet is uitdrogen. Dus ik vraag me af of het wel goed is voor je cup. En zelf handschoentjes dragen bij gebruik en in een goed geventileerde ruimte werken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:35

Zie ook bijvoorbeeld https://www.menstruatiecup-info.nl/gebr ... teren.html

Ik heb zelf niet het idee dat het uitdroogt. Doe het ook altijd gewoon met blote handen. Ik spoel na, misschien is dat het? Zeep droogt ook natuurlijk. Ik gebruik het inmiddels vier jaar op deze manier en cup is nog gewoon als nieuw :)

Ik bedoel totaal niet dat jullie het zo moeten doen hoor, ik zeg alleen maar dat het een officieel en serieus alternatief is voor koken. Bijvoorbeeld ook op vakantie :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:43

Ooh kijk. Die link is verhelderend.
Neem aan dat je dan ook isopropyl alcohol gebruikt en geen andere soort alcohol?

Alcohol is vies spul voor je lichaam bij direct contact. Ook grote hoeveelheden damp inademen is vervelend. Op werk (laboratorium) moeten we in de zuurkast werken bij gebruik van alcohol. Een zuurkast heeft een lucht flow zodat je bij bijv. omgooien van de fles geen grote hoeveelheden damp inademd.
Het is overigens niet kankerverwekkend. Alleen irriterend. Dus zo heel slecht is het dus ook weer niet ;)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:47

Mijn vragen zijn ook echt serieus. Ik vind nl uitkoken in de magnetron onhygienisch. Het kookt over. Dan zit het overkookte water op een bord. En ondanks dat uitgekookt is, zie ik toch overal bloed en geen water :D

Alochol verdampt dus, helder, ga ik dat eens proberen.
Alcohol heb je in meerdere soorten, het enige droogt uit en het andere niet.
Degene die niet uitdrogen:
Er bestaan ook alcohol soorten die niet of nauwelijks de huid irriteren. Dit zijn cetyl alcohol, ceteary alcohol, myristyl alcohol en behenyl alcohol. Deze vettige alcoholen houden juist vocht in de huid en hoef je dus niet te vermijden.
Bron: jetske ultee

Maar ja, water droogt ook uit. Dus of dat zoveel uitmaakt. Alcohol kan een huid irriteren, vandaar dat ik me afvroeg of het niet schadelijk is voor je eigen binnenkant. En idd voor je cup ook.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:57

Slmt9, vraag me dan wel af of de vettige alcoholen die je benoemd (voldoende) desinfecterend werken... Kan daar zo 1-2-3 niets over vinden helaas. :+

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:38

Plus vaak hebben dat soort dingen iets van lotion erin zitten.. moet hier iig altijd goed kijken of ik de handalcohol of de schoonmaak alcohol heb :')

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:26

@joanieke: Ik ben bang dat het idd niet ontsmet. De cetyl alchol iig niet.

@blacky: ik kan je even niet volgen dat in een vette alcohol ook lotion zit. Bedoel je het niet andersom? Cetyl alcohol zit juist in een lotion..

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:36

Ik denk dat blacky probeert te zeggen dat het moeilijk is om pure isopropyl alcohol te vinden...
Ik dacht dat het überhaupt niet verkrijgbaar was bij een drogisterij... :=

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:58

Wij gebruiken isopropanol. Verkrijgbaar via internet. :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 15:36

soesita schreef:
Wij gebruiken isopropanol. Verkrijgbaar via internet. :)

Dat is hetzelfde als isopropyl alcohol :D

Ik zou zelf ook geen andere alcohol gebruiken overigens. Tenzij het ergens beschreven staat dat het mogelijk is om een andere alcohol te gebruiken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:01

Simoonzel schreef:
Het lijkt mij ook heel handig. Alleen ik zie dan echt voor me dat ik op een openbaar toilet dat ding moet legen en dan als een soort moordenaar met mijn handen onder het bloed naar buiten kom... :=

Tot dusver is het dat wel, het zit niet lekker, doet pijn zelfs! Wat een akelig ding. :')

Ik was zo enthousiast! Wordt dit nog beter?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:03

Hier heeft het nooit pijn gedaan, misschien doe je m te hoog in?

Ik wissel ook nooit in een openbaar toilet, als ik merk dat ik een beetje doorlek en niet thuis ben doe ik een maandverbandje in. Maar is eigenlijk nooit nodig

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:27

Steeltje te lang wellicht?
De cup is te stevig voor je?
Omtrek te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:34

Heb eerst een stukje van het steeltje geknipt, later nog een stukje en nu maar hele steel.

Hij zakt steeds naar beneden?! Ik dacht dat het misschien te maken heeft met dat ik 10 weken geleden ben bevallen, maar heb niet het idee dat een verzakte bedoening is ofzo :')

Het indoen doet nu vet pijn ook en ik heb niet eens heel lange nagels.

Nee vooralsnog niet tevreden!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:56

Welke heb je? Wellicht een die gewoon niet goed bij je past. Is hij te klein, te groot, te hard..

Bij mij kruipt t juist omhoog. Claricup voel ik niet, organicup vond ik erg onprettig. Meer niet geprobeert.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:04

Ik heb deze week de organicup gekocht. Inbrengen is me alles meegevallen, dragen is echt super. Ik voel hem niet, lekt niet. Ideaal. Maar...eruit halen is nog een drama. Hij kruipt zo ver omhoog dat ik amper bij het steeltje kan, laat staan bij de cup. Ik ben dus driekwartier-uur bezig om hem eruit te krijgen :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:15

De organicup, ik vind hem best klein maar het is maat B.

Ik voel er verder niets van, behalve dat hij naar beneden zakt en me constant prikte. Inmiddels gaat het beter nu ik dat steeltje er af heb geknipt.
Het er dieper in frotten vind ik echt onprettig en snap niet dat ‘ie niet verder er in gaat.

Maar hoe is dat bij jullie als je best wel ongesteld bent en dat het ding inbrengen en weer legen?
Tot dusver vond ik het niet zo jottum.