Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:41

ging hard vandaag. :)

ik luisterde ook nooit zeiden ze, ik was eigenijs want ik wilde weten waarom iets zo was..
concentratie is ook moeilijk tenzij ik alleen rij.

Anoniem

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:47

Kop op ladybird :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:40

Ik las vandaag nog een artikel over mensen in IT met aspergers. Klopt inderdaad wel een beetje. :=

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:39

@maarten1987, herkenbaar. Mijn opdracht is bij de groep blijven en goed proberen te sturen. Want de eerste les liepen we achter, ik en nog een meisje op een pony die achteraan moet, omdat ie niet van haflingers houdt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:57

Beetje doods hier :P

Vandaag via bokt bij een bokker met een beginnende zorgboerderij / dagbesteding ergens even meegelopen , oh heerlijk tussen de paarden en erg aardige mensen. Zit nog te twijfelen of ik hier dagbesteding ga doen al is het een dagje ofzo per week

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:44

Oke leuk. Dus lekker er tussen uitgeweest?

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:04

Gewoon proberen, en als 't bevalt kun je misschien blijven dus daar kun je alleen maar baat bij hebben :)

ik moet morgen al vroeg auto rijden, tien over zeven weg...
ik heb het maandag en dinsdag heel leuk gehad. Behalve dat 2 ruiters ziek waren. En 1 ruiter was nogal aan het uitproberen, echt heel erg lastig maar wel super om zo bij te leren.
vanochtend zat er ook iemand op me arm te tikken en toen maakte ik gebruik van de stophand zoals ik tijdens therapie geleerd heb en zei dat ik het niet wou hebben, de vorige keer werd ik heel bang en gilde ik dus da's al een verbetering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:18

Ja heb me heerlijk vermaakt , even haar fries gelongeerd en een pension paard werdt gewassen.. Hoefde ik alleen even de trekker erover te halen voor het overtollige water , en wat rondjes in de bak stappen. Had al verhalen gehoord over hem , maar hij deed naast kijken en zich groot maken niet veel bijzonders :) Wat mais uit het land van de buren gepikt , en thats it!

Aardige mensen , en even heerlijk tussen de paarden <3

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:26

Zal het ook nog wel invullen, omdat ik het belangrijk vind

- Hoe oud was je toen je een diagnose kreeg?
21, 3e jaar op de Uni studie psychologie.
- Waaraan was het te herkennen dat je een vorm van ASS hebt?
Moeilijk omgaan met anderen in de zin van afspraken, Faalangst, weinig oogcontact, en repeated movement zodra ik in een moeilijke situatie kom
- Welke vorm heb je?
Autismespectrum stoornis, hoogstwaarschijnlijk Asperger
- Waar heb je 'last' van/moeite mee? Waarmee en hoe kunnen anderen jou ondersteunen?
Duidelijkheid in wat er verwacht wordt. Op tijd met rust laten als het teveel wordt. Heb een groot probleem met tijd en planning, waardoor alles soms ophoopt of ik te veel wil doen. En als het dan fout gaat dan ben ik amper nog in staat om mails, voicemail, post e.d. te openen omdat ik dat dan niet kan handelen. Ander groot probleem is dat ik bang ben om iets fout te doen ten opzichte van andere mensen, dus ik ben erg goed in staat om negatieve gevoelens op te vangen die ik betrek op mezelf en het niet anders kan zien dan boos (en ja er is maar één soort boos :') ). Verder ben ik niet goed in gesprekken voeren als mijn standaardpraatje op is.
- Wat vind je de kwaliteit van je ASS?
Juist doordat ik me erg heb gelegd op hoe mensen met elkaar om horen te gaan, moet ik eerlijk zeggen dat ik met de meeste mensen netter omga dan normale mensen. Ook ben ik zeer betrouwbaar (als ik niet overprikkelt ben :+ ) en redelijk voorspelbaar wat veel kinderen fijn vinden. Door mijn gevoelige zintuigen ruik ik sneller reeën e.d. hoor ik of de mensen achter me nog in balans op hun paard zitten. Ik kan door mijn visueel geheugen ontzettend goed routes onthouden, en door mijn richtingsgevoel nieuwe ontdekken. In studie legde ik andere verbanden, waardoor nieuwe ideeën werden geprobeerd. En was erg goed in fouten opsporen.
- Hoe kunnen hulpverleners ASS eerder signaleren in jou ogen?
Ik heb zelf op de middelbare 2x een faalangsttraining gedaan en een sociaalvaardigheidstraining. Enkel de laatste heeft iets geholpen met regeltjes e.d. Ik was vaak op mezelf aan het observeren. Heb nooit cartoons gesnapt. IIG op de middelbare zouden als ze meer met elkaar gepraat hadden al meer deze richting in gekeken zijn. Bij de Sociaalvaardigheid had diegene moeten zien dat ik niet schuw was maar enkel verlegen was om regels.
- Wat moet er veranderen in de hulpverlening m.b.t. ASS, maar ook in de kinderopvang/het onderwijs van regulier onderwijs etc?
Zie bovenstaande. Verder moet het duidelijk zijn dat als je op een dag een etiketje krijgt met ASS je niet op de één of andere dag gestoord bent en niks kunt. Luisteren naar wat een persoon met ASS zegt. Als een hulpverlener vast blijft zitten in zijn eigen denken wordt het heel lastig met een ASS'er. Verder ASS'er in de gaten houden niet in een gat laten vallen (denk taak van HA), vooral mensen zoals ik vallen tussen wal en schip omdat stap naar Hulpverlening lastig is als je eruit ligt.
En betere communicatie tussen hulpverlening onderling. HA had niks doorgekregen van mijn diagnose, Zet het erin en volgende gesprek moest ik het weer zeggen :7
Met weer de vraag of er echt een diagnose is.
- Wat wil je hulpverleners (in opleiding) verder nog meegeven (over je ASS)?
Zie bovenstaande. En blijf een ASS'er zien als een persoon die gewoon moeite heeft met bepaalde dingen, maar tegelijk ook kwaliteiten kan bezitten die jij niet bezit. Blijf dus open staan. ASS heb je in allerlei soorten en maten, Niet alleen mensen met een laag IQ, maar ook hoog IQ. Mensen die totaal niet sociaal overkomen, en mensen die zich aardig redden in sociale contacten. Mensen die zichzelf gedrag kunnen aanleren via regeltjes of gedragsgestoord. Maar vaak hebben ze één ding gemeen. Ze doen niet aan maskers, zijn erg open, zijn wie ze zijn. Oja en houdt in de gaten dat het vaak heel vervelend is om op de juiste leeftijd te worden afgerekend. Ben zelf nu 25 maar zeg liever dat ik 22 ben omdat mensen anders dingen van mij verwachten waar ik nog niet aan toe ben.
Nou ja en nog veel meer, maar daar kom ik zo even niet op.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:24

Zit zo te denken , dagbesteding is leuk maar van mijn wajong kan ik geen huis huren.

Als ik nou ergens soliciteer hoe leg je ooit uit dat je autist ben , vindt het mega moeilijk over mezelf wat te zeggen. En wil het liefst zonder teveel mensen werken ergens

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:26

Kunnen ze daarbij niet helpen?

Hoe komt het dat je zo weinig wajong krijgt dan?

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:31

Je kunt met een arbeidsdeskundige of jobcoach gaan praten. Je hoeft het niet alleen te doen, je hebt niet voor niets een wajong.

Ik ga ook binnekort bespreken wat er wel en niet kan bij een re-integratiebedrijf. heel erg eng maar ik wil ook ooit solliciteren en betaald werken. Ik kan wel met mensen werken, maar er moeten geen vreemde mensen in en uit lopen bijvoorbeeld (bibliotheek stage leek een beschermde omgeving, maar steeds als er een nieuw persoon binnenkwam om boeken te lenen zorgde dat voor veel paniek :o ) en de sfeer is ook erg belangrijk + dat er begeleiding moet zijn, vast contactpersoon en duidelijke opdrachten en uitleg bij werkzaamheden.

Zet anders even op papier wat je geleerd hebt over jezelf tijdens stages, de verbeterpunten en je kwaliteiten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:46

Weinig, tsja het minimale natuurlijk. Heb wel volledig afgekeurde maar dat is er zo doorheen , huur zorgverzekering , gas en electra , internet en tv de mobiele telefoon rekening . Moet je ook nog wat overhouden voor onverwachtse kosten en mijn ov.. Wil wel zeker weten dat ik genoeg heb elke maand , niet dat ik al stress van kak man dit wordt hem niet deze maand...

Heb een jobcoach maar via die zorgboerderij , weet niet eens of ik haar nummer nog heb.Zag haar maar paar keer per maand

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:40

Ik las ergens op internet dat je tijdens sociologie leert dan niemand anders is, ook al denken mensen dat van zichzelf wel... Apart, want ik ben de puberteit al uit denk ik en toch voel ik me soms zo mijlenver van andere mensen afstaan in me doen en laten. ;( In het restaurant bijv wou ik alleen maar over dinosauriërs praten (soms zit daar geen rem op) en dan zegt iedereen dat ik me mond moet houden en dan komt er ruzie want dat kan ik niet. Ik ken niemand die op me lijkt. Daarom houd ik zo van de paar mensen met autisme die ik IRL ken. Ik heb ook zo'n pijn als ik tuur naar kleine details van voorwerpen ed of niet me blik kan afwenden van iets wat draait of beweegt, en andere mensen denken ondertussen, die is niet goed bij haar hoofd. Maar ik denk dus niet dat iedereen hetzelfde is omdat ik me zo'n buitenstaander in de maatschappij voel.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:49

Wel stom dat dit topic zo openbaar is maar ja dat moet dan maar... Heb helemaal niemand IRL aan wie ik zoiets kan voorleggen, echt helemaal niemand. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:54

En toch is iedereen hetzelfde, plus of min een paar verschillen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:55

Een paar 8)7

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:56

Nou bij mij zijn er wel heel veel verschillen, ik heb nooit gehoord van iemand die 3 x per dag dezelfde film kijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:59

Ik wel. :P

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 00:05

Nou vertel eens.
En met je handen schudden tijdens het eten + tv kijken, ook in het openbaar?
Ben het niet met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 00:09

Ik heb ADHD, dus ik zit nooit helemaal stil.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 00:12

hannahaapje schreef:
Nou vertel eens.
En met je handen schudden tijdens het eten + tv kijken, ook in het openbaar?
Ben het niet met je eens.

Ja ik *\o/* en ik ben niet eens autistisch :D

En ik kan zelfs 1 film een paar keer terug spoelen om hetzelfde stukje 10 keer te zien :j

Mensen zijn ook niet zo uniek als ze denken, genetisch delen wij absurd veel en er is altijd wel iemand te vinden die hetzelfde gedrag vertoont, dezelfde karakter eigenschap heeft, dezelfde teennagelafwijking. Natuurlijk zijn er zeldzame afwijkingen, maar zelfs dan is er zelden maar 1 persoon mee te vinden. Alleen het hele pakket bij elkaar maakt ons weer vrij uniek als individu.
Zet 40 mensen mer Asperger bij elkaar en je zal vooral veel herkenning vinden ipv verschillen (die er wel zijn, maar je hebt ook heel veel raakvlakken)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-10-13 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 00:17

hannahaapje schreef:
Nou bij mij zijn er wel heel veel verschillen, ik heb nooit gehoord van iemand die 3 x per dag dezelfde film kijkt.

Dat je er niet van gehoord hebt, wil niet zeggen dat het er niet is :)*

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 00:19

Oh, dus jullie schudden ook met je handen alsof je ze net onder de kraan hebt gehouden na iedere hap, en kunnen iedere avond wekenlang dezelfde documentaire kijken, nou dan zou ik jullie heel graag willen ontmoeten want NIEMAND echt NIEMAND die ik IRL of op internet ken doet dit.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 00:23

Ik lees net wat je toegevoegd hebt, hier ben ik het wel mee eens... Kende ik er maar een paar die als totaalpakket op me lijken, al is het er maar 1, ze zullen er vast zijn in mijn omgeving, misschien in de straat of zo nou ja het kan dichterbij zijn dan ik denk maar personen vinden en met ze kennismaken die op je lijken is een ander verhaal en omdat ik er geen/zo weinig heb voel ik me alleen. En blijft iedereen me raar vinden omdat ik in sommige opzichten als anders beschouwd word.
Laatst bijgewerkt door hannahaapje op 11-10-13 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt