Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:31

Nou de focus moet ook niet op je armen liggen, die moet inderdaad op je benen liggen.
Het gaat er meer om dat je je lichaam voorbereidt op een inspanning. Zoals ik hierboven noemde, met dat teveel spanning in je schouders lopen: ik kan dan snel pijn in mijn schouders krijgen, terwijl ik toch echt met mijn benen loop :D maar door ook dat gedeelte even mee te nemen is mijn hele lijf los :)
Maar goed, zegt niet dat ik het altijd braaf doe hoor :+ en kan me voorstellen dat als je toch nergens last van hebt en het gaat prima zoals je het doet, je niet opeens met je armen gaat zwaaien :D :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:32

Oh sorry, daar had ik overheen gelezen..
Nee inderdaad, daar heb ik nooit last van gehad :D. Wellicht als ik het zou hebben (gehad), dat ik dan wel eraan gedacht zou hebben :D. Maar hoe kun je dan met teveel spanning gaan lopen? Ben je dan gewoon te geconcentreerd bezig, of..? Ik word juist heerlijk los van dat lopen!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:04

Ik kan ook met aardig spanning in mijn schouders en rug gaan lopen, daarom loop ik ook lekker te zwaaien met mijn armen. Maar ook tussendoor in de 'adem-pauzes'.

Vanochtend heb ik weer lekker gelopen, was met les 4 bezig (2.2/3.2 x4) en voor ik het wist was de les weer voorbij, naar mijn gevoel miste ik nog de helft want zo moe was ik nog helemaal niet. Dus dat is een goed teken! Nu twijfel ik alleen of ik zaterdag les 5 ga lopen of niet. Dat is 3x 5 minuten lopen waarbij je je passen moet verruimen. Nu heb ik nog een soort van verlengde dribbelpas waarmee ik de 3 minuten uitloop wat ik goed kan volhouden. Ik twijfel dus of ik eerst nog les 4 ga lopen met een ruime pas of dat ik mij gewoon ga storten in les 5.

Overigens heb ik vanmiddag ook een hartslagmeter gekocht dus ben zaterdag zoiezo benieuwt!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:56

ik ga ook echt niet lopen zwaaien met mijn armen ofzo tijdens het hardlopen :P moet altijd lachen als ik anderen dat zien doen :=

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:28

Tsja ik heb liever dat ze me uitlachen dan dat ikstraks met een blessure zit o.i.d.!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:12

Zwaaien met je armen kan ook helpen om dieper adem te halen. Het verhoogt je hartslag en je kunt je longen beter gebruiken en daarom is het op zich niet slecht om te doen voor en na je training. Daarnaast helpt het ook om je boven rug los te maken als die vast zit.

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:43

Ik zwaai ook wel met mijn armen (wel als er geen mensen in de buurt zijn :o ) maar dat voelt wel lekker, inderdaad om de spanning in mijn schouders eruit te krijgen. Ook trek ik zo huppelend mijn knieën op in het begin, doen de voetballers ook altijd dus zal wel goed zijn hahaha. Had gister geen spierpijn meer van de 2de les van dinsdag. Vandaag ff een extra rustdag omdat het niet uitkwam. Maar morgen ga ik nog een keer les 2 lopen want die kon ik dinsdag niet uitlopen dus vandaar dat ik hem nog maar een keer loop

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:29

Onderwerp: Beginnen met hardlopen, tips?

Yv_ schreef:
Netje hoor Marloessssje! Ben je op vakantie? Stoer dat je dan gewoon doorloopt!
Heb je geen vriend of vriendin die nog wat aan zijn of haar conditie wil doen?

Ik doe ook niet echt aan een warming up ofzo, ik loop tot het duinpad, dat is hier 375 meter vandaan en daarboven begin ik met rennen. Meestal ren ik door tot het straatje hierachter en dan loopt ik dus iets van 50 meter uit.

Goed hoor Mighty Joe! Die ga ik straks ook doen! En daarna nog even een les1 van Evy met mijn vriendinnetje mee om haar te supporten.

Brit_Sisi: Wat heeft ongesteldheid met hardlopen te maken dan? Ik snap de link geloof ik niet helemaal :D?

Nee, ben hier voor 2 maanden aan 't werk. vanaf. Ik begin eigenlijk ook alijd gelijk met rennen :)

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:41

Heb net weer 6km achter de rug op een hogere snelheid dan de vorige keer.

Zit er bij jullie ook verschil in de snelheid wanneer je ochtend of avond loopt?

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:49

Verschil in snelheid is me eigenlijk nooit zo opgevallen.

Ben ook net terug van mijn ochtendrun , 8 km in net iets meer dan 45 minuten. Kon aan het einde zelfs nog versnellen, dus ben tevreden!
Had nu ontbeten met een banaan en een klein beete joghurt; dat beviel goed! Daarna nog naar het werk gefietst. Had echt een beetje een hypo: trillerig en beetje dizzy. Net dus maar even achtereenvolgens wat aarbeien, druiven en een perzik naar binnen gewerkt. Voel me nu weer boven Jan... :D
Volgende x voor ik na het hardlopen op de fiets stap dus toch nog maar even wat eten...

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:16

Oh ja, over de warming up. Bij mij ligt het er een beetje aan wat ik ga doen.
Als ik een langere afstand loop, dan doe ik niet echt een WU, ik begin gewoon rustig aan en na een minuut of tien verhoog ik het tempo iets naar mijn gewone looptempo.
Over de kortere afstanden (met een hoger tempo) of als ik ga intervallen doe ik altijd wel een WU. Het risico is mij anders te groot dat ik wat verrek of scheur. Een CD doe ik altijd, maar afhankelijk van de inspanning duurt hij langer of korter. Ik loop sowieso altijd een minuut of 5 uit en daarna vaak nog even wat rekken en strekken.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:41

Ik begin ook altijd rustig. De eerste 10 min ben ik sowieso wat aan het 'harken'. Of de een of andere manier moet ik er toch altijd even inkomen.

's Avonds of 's ochtends lopen, maakt bij mijn qua snelheid niet uit. Zit altijd rond de 6 min per km. Gisteravond toch mijn rondje gelopen, ondanks de pijn in mijn knieen. Lopen ging lekker (de laatste les!), maar toen ik thuiskwam voelde ik het branden. Nu gaat het weer prima en heb ik nergens last van.

En nu maar zien dat ik het zonder Evy volhou...

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:22

Netjes TamTam! :)

Ik lijk wel een soort van verslaafd, ben namelijk alweer wezen hardlopen vanmorgen. Merkte wel dat ik gister avond ook al had gelopen, ging iets minder gemakkelijk dan gister avond.
Nja, wel weer lekker gelopen!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:29

Is dat niet slecht als je gisterenavond hebt gelopen om vanochtend weer te gaan Marloessjee?

Ik heb er net les 6 van Evy op zitten 1-2-3-3-3. Vond het wel raar dat ze steeds zei dat we grenzen gingen verleggen omdat we voor het eerst 3 x 3 gingen lopen, maar dat heb ik eergisteren in les 5 toch ook echt gedaan...

Verder ging het conditioneel heel goed, alleen wilden mijn benen niet echt vooruit, alsof ik in slowmotion liep.

Zelf loop ik 's ochtends het makkelijkst. 's avonds heb je vaak al van alles gedaan en gelopen de hele dag. Ben eens 's middags geweest nadat ik 's ochtends een buitenrit van twee uur had gemaakt, toen kwam ik helemaal niet vooruit.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:43

Ik heb zin om weer te lopen! Maar ik mag morgen pas ^) dan moet ik les 22

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:50

Moah, zal vast niet heel goed voor je zijn, maar ik had een afspraak met iemand hier om te gaan lopen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:59

Nou, ik loop ook achter hoor. Gisteren was ik pas na 8 uur thuis en dan moet ik eerst nog een half uurtje 'rusten' van mijn fietstochtje, anders dan willen mijn benen echt niet meedoen. Bovendien train ik niet voor een triathlon :D. Je merkt ook alweer dat het vroeger donker wordt, ik moet voor straks wat gaan bedenken om ook in het donker te lopen, een reflecterend hesje of iets dergelijks.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:52

hesjes zijn bij Ikea heel goedkoop. Voor mijn lief heb ik zo'n knettergeel loophemdje gekocht. Hij loopt ook vaak 's avonds en nu hoeft ie geen hesje aan. Dat fladdert toch nog best, ookal loopt hij in mijn M-hesje. Zelf kan ik beter een S gaan halen. Zit het net wat strakker om je lijf.
Laatst bijgewerkt door EllenB op 12-08-11 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:02

Vanmiddag ga ik weer mijn rondje doen. Maar ik zit heel erg te twijfelen over welke schoenen ik aan doe.
Ik heb hardloopschoenen met extra demping en mijn eigen gewone gympen. Voor mijn knieën moet ik met aangepaste zooltjes lopen. Maar zodra ik die in mijn hardloopschoenen doe, loop ik mijn voeten helemaal kapot aan de onderkant en loop ik een aantal dagen alsof ik op glas loop. Bij mijn gewone gympen met zooltjes gaat het wel goed, maar merk ik duidelijk dat ik die demping eigenlijk wel nodig heb.

Dus ik zit een beetje in een dilemma :P
Want om nou iedere keer mijn voeten vol te plakken met pleisters is ook weer zo'n gedoe.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:19

Oh, ik ga daluk ook nog een rondje hoor, ondanks dat ik gister en eergister al geweest ben.
Woensdag was echt geen training te noemen, toen ben ik met die vriendin meegegaan om les 1 van Evy te doen, maar de tweede keer 2 minuten rennen hield ze al niet vol, dus heb nog geen 5 minuten gerend in totaal, de rest maar gewandeld omdat ze echt geen adem meer had. **ik zeg niks, is verstandiger ;)**

Gister rondje met de pup gedaan, maar hij was stront- en strontvervelend, dus veel stilgestaan, paar passen serieus kunnen rennen, maar dan weer een pup voor je waar je over struikelt, dus dat was ook niet echt een training te noemen :') .

Dus ga daluk maar een rondje écht rennen :=. Ben even aan het wachten tot mijn mp3 tjes klaar zijn, dan kunnen die op mn telefoon en heb ik heeeeerlijke renmuziek! Net al even een rondje meegerend in de kamer om te kijken of het het juiste tempo was. De cd van Rihanna- The Remixes is het.

Ashley5: Gewoon je renschoenen aandoen en het rondje gewoon drastisch kleiner maken en langzaam de afstand vergroten?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:21

Mijn rondje is al erg minimaal, omdat ik net begonnen ben en mijn longen nog erg weinig aankunnen.

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:18

Had eigenlijk donderdag "gemoeten" maar dat ging niet omdat mijn wederhelft vroeg weg moest en ook vanavond was het hetzelfde dus ik ga morgenochtend maar even lopen, nog een keer les 2

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:09

Gisteren lekker gelopen, hoor ik op het einde van de les dat ik volgende keer 4x 8 moet lopen 8)7 Kijk al héél erg op tegen morgen! Ik wou dat Evy die info voor zichzelf had gehouden :=

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:43

Wauw, wat een vorderingen hier! :D
En een aantal nieuwe mensen, goed hoor!

Ben net terug van midweekje vakantie,
ik ga denk ik vandaag wel gewoon les 7 starten.
Is ongeveer hetzelfde als les 6 namelijk, alleen aan het einde minder minuten uitlopen,
maar daar houd ik me toch nooit aan omdat dat simpelweg niet te timen is.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:45

x__laura schreef:
Gisteren lekker gelopen, hoor ik op het einde van de les dat ik volgende keer 4x 8 moet lopen 8)7 Kijk al héél erg op tegen morgen! Ik wou dat Evy die info voor zichzelf had gehouden :=

ik zat er ook heel erg tegenop, maar hij valt mee!