Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 06:40

Hoe gaat het nu Dynamite?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:41

Hoi, ik heb een vraagje... Als er iets abrupt verandert in jullie (reis)schema hoe reageren jullie daarop?? Ik moest vandaag met OV En kwam er in de bus achter dat de bus halte waar ik eruit moest vandaag dat daar werkzaamheden waren, en ze daar dus niet stopte vandaag en ik dus een andere onbekende route moest nemen.. dan schiet ik in de stress... Hoe is dat bij jullie??

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:56

Zulke dingen vind ik echt niet fijn! Ik weet niet waar ik heen moet, hoe het werkt enzo. Dan wil ik zo snel mogelijk duidelijkheid en zekerheid over mijn route. Ik voel me dan echt een beetje alleen in de boze buitenwereld. Gelukkig kan ik het aardig relativeren als er veel mensen op straat zijn. Genoeg om de weg aan te vragen! Of ik heb het geluk dat iemand er ook bij die halte uit moet.

Het is niet zo dat ik niet tegen veranderingen kan. Het probleem is meer dat ik niet weet waar ik heen moet. Ik weet in principe niet wat er van me verwacht wordt. Daar wil ik altijd 100% duidelijkheid over hebben en dat kan niet op zulke momenten..

Is het uiteindelijk wel allemaal goed gekomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:01

Dat heb ik dus ook... Een lange tijd niet met het ov gegaan, terwijl ik gratis kan (studenten ov) en school voor mij een pokke eind weg is (15 km heen, 15 km terug) Ben bang dat ik in de verkeerde bus stap etc. Laatst moest ik bij een andere halte uitstappen omdat ik nog moest winkelen, daarvan raak ik erg in de stress...

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:13

Het is uiteindelijk goed gekomen in die zin, dat ik rechts om keert naar huis ben gegaan... En mijn man hetgene heeft opgevangen voor mij wat gedaan moest worden ( paarden mesten) maar fijn vind ik het niet.. dat van in de verkeerde bus stappen ken ik ( helaas) heb t vorige week 1x geprobeerd maar dat ging zo fout dat ik dat nooit weer doe! Ik hou me wel aan mn vaste route... Raakte net niet in paniek...

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:17

Uiteindelijk kom je altijd wel thuis :) Als voor mij de route veranderd is dat idd niet leuk en irritant en oh waar moet ik zo heen, maar ik denk dat iedereen dat zou hebben, dus link ik niet direct aan m'n hooggevoeligheid..

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:19

Angst om in de verkeerde bus te stappen, heel herkenbaar! Tien keer controleren en dan nog bang zijn dat het scherm in de bus misschien verkeerd ingesteld staat... :+
Ik heb best veel gereisd met het ov, dus het wordt steeds gewoner. Eerst vond ik het ook vreselijk eng hoor! Afgelopen jaar reden er bussen in plaats van treinen, omdat het stormde. Gelukkig was ik op weg naar huis, dus alles kon op mijn gemakje. Bovendien kende ik het kleine station waar we heen gereden werden een beetje. Dan vind ik het nog leuk ook! Is een keer iets anders en dan in zo'n luxe touringcar! De sfeer alleen al op zo'n moment is bijzonder. Geen gemopper, vrolijkheid en behulpzaamheid, daar draaide alles om! Daar kan ik dan zo van genieten :j

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:23

laughterline, ik denk inderdaad dat het niet speciaal met hsp te maken. Het hangt vooral af van je karakter. Hoe nuchter ben je en hoe goed kan je relativeren en situties overzien. Misschien dat dat wel lastigere dingen zijn voor hsp's?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:34

Ik heb daar helemaal geen last van. Vind dat alleen maar een groot avontuur. Wel heb ik er last van als ik dan te laat dreig te komen. Vind dat zo erg voor de mensen met wie ik een afspraak heb. (En ik haat de blikken als je ergens te laat bent)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:43

Niet graag met OV reizen stond in dat HSP boek van mij juist wel als iets waar HSP niet van houden. Drukte van mensen, veel (harde) geluiden, onvoorspelbare situaties, etc. Er stonden zelfs oefeningen in het boek over hoe je dat om kon buigen. En net als met praktisch alles: hoe vaker je in een bepaalde situatie komt, hoe minder eng het wordt, tot het uiteindelijk normaal voor je is geworden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:47

Ja dat veel mensen is wel vervelend. Maar als ik uit het raampje kijk en muziek op me oren. Zo ben ik lekker afgesloten van de rest. Het wordt pas vervelend als ze percee naast je willen zitten.

Ik ben me altijd erg bewust van de ademhaling/warmte van mensen naast me. Wordt er heel onrustig van.

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:49

Ik heb een vriendin die er ongeveer een maand geleden achter gekomen was dat ze hoog sensitief is. We hadden opvang van een docent, ik noem hem even meneer D. Iedereen heeft meneer D altijd 'supercool' gevonden omdat hij altijd avontuurlijke dingen beleefde met wilde dieren enzo, maar deze keer was het anders... Hij vertelde dat hij helderziend was en over andere paranormale dingen beschikte. Iedereen vind hem nu een beetje griezelig worden... Maar vooral mijn vriendin heeft een raar gevoel bij hem, ze voelt een soort blokkade tussen haar en meneer D. Het rare is, is dat ze hem sinds dien iedere keer weer tegenkomt... (we zitten op een daltonschool) dus vaak in haar daltonuur vangt precies hij het op als dat opgevangen wordt, en hij is altijd op de plek waar zij pauze houdt, ook al zit ze op verschillende plekken.

Mijn vriendin voelt emoties en pijn van anderen, om die reden komt ze ook niet op schoolfeesten e.d.

Ook kan ze helen, door heel erg te focussen op iemand anders zijn pijn kan ze het verminderen.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:57

Dat is wel heel gaaf, dat helen! :j

Ben ik maar een saaie, doorsnee HSP'er :=

Laatst het boek van Elaine Aaron geleend bij de bieb, heel fijne stukken in, maar ook moeilijk om te lezen.. :o

Merk echt dat ik op begin te raken na een zware week school.. Morgen nog een grote toets van Latijn waar ik nu nog voor aan het leren ben, ben echt kapot.. :( Heb ook geen uitlaatklep meer in mijn paardrijden omdat ik het te druk heb met school en amper tijd heb om te gaan rijden.. Baal daar echt zo verschrikkelijk erg van dat wil je niet weten.. :n

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:04

Terwijl die uitlaatklep juist zo belangrijk is om ook de rest beter aan te kunnen. Het is wellicht heel moeilijk, maar je mag jezelf ook wat leuks gunnen. Dus als ik jou was zou ik toch tijd vrij maken om te gaan rijden :)

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:06

Maar kan mijn school niet zomaar op de 2e plaats zetten.. :(

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:30

En als je je huiswerk nou eens meeneemt naar stal?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:36

Ik raak ook echt in de stress als mijn route of routine ineens verandert.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:55

amoj schreef:
Dat heb ik dus ook... Een lange tijd niet met het ov gegaan, terwijl ik gratis kan (studenten ov) en school voor mij een pokke eind weg is (15 km heen, 15 km terug) Ben bang dat ik in de verkeerde bus stap etc. Laatst moest ik bij een andere halte uitstappen omdat ik nog moest winkelen, daarvan raak ik erg in de stress...

15km een pokke eind? Mijn universiteit is in Amsterdam en ik woon in Tiel, dus zeg km of 80? :')
Ik reis overigens 5 dagen in de week met het OV, dus komt vaak genoeg voor dat er ineens een wijziging is. Ben er inmiddels aan gewend, al moet ik wel van tevoren heel vaak checken waar ik moet zijn en hoe laat :P Al vind ik het wel heel vervelend als mijn route ineens wijzigt..

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:07

Is vooral dat ik met de fiets moet gaan en dat dus veel tijd in beslag neemt..
Daarom denk ik dat ik toch mijn scooterrijbewijs ga halen, scheelt heel veel in reistijd, kan ik tenminste wat meer plannen. Kan nu mijn theorie al halen en na december mijn praktijk :)

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:07

Hoi,

Ik heb even de zoekfunctie gebruikt en kwam uit op dit topic.
Nu ben ik er pas achter gekomen dat ik wss hsp heb, ik vind het wel erg fijn om te weten aangezien het wel veel verklaard waarom ik me soms zo slecht en moe kan voelen (ik liep al een hele tijd bij de HA zonder enig resultaat)
Ik ben toch best blij dat ik het heb, ik vind het erg fijn dat ik soms zo kan genieten van zoiets simpels als vers gemaaid gras of bloeiende bloemetjes!
Ik vind het ook erg prettig dat ik me goed kan inleven in andere, alleen zit er een maar aan...

Ondanks dat ik er soms zo blij mee ben word ik er ook zo moe van, ik kan niet tegen drukte en aan het einde van de dag ben ik enorm moe van alle prikkels. Ik zit nu in het eerste jaar van het MBO en moet op een dag in de week na elke dag tot half 5 naar school, maar ik merk dat mijn lichaam dit niet aan kan, ik ben altijd moe en als ik toch probeer door te zetten word mijn lichaam ziek of krijg ik migraine.
Nu is mijn vraag ook hoe lossen jullie dit op? Ondanks dat je er ziek van word gewoon door zetten of bijna elke week wel 1 dagje missen, maar jezelf wel een stuk lekkerder voelen?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:56

Hey, ik volg het topic al een tijd maar heb toch wel behoefte om een beetje mee te kletsen :-)
7 jaar geleden erachter gekomen dat ik HSP heb. Met flinke pieken en dalen heb ik er soms een tijd veel last van en soms een tijd veel positieve ervaringen mee.

blyth,
ik denk dat het een kwestie is van wennen en je eigen manier zoeken hiervoor.
Ik werk gemiddeld 50 uur in de week, 6 dagen in de week, naast mijn eigen paard en de 2 paarden die ik voor andere rij.
Voor mij is ontspanning in de zin van alleen zijn heel belangrijk. En ritme, elke dag zelfde tijd opstaan, zelfde tijd naar bed. Mijn lichaam kan heel veel hebben overigens, mijn geest daarentegen :n
Als je er ziek van wordt zou ik toch een stapje terug doen, van kwaad tot erger is zo gebeurd.

Als je er bijna elke week wel 1 dag doorheen zit of ziek wordt dan moet er misschien toch iets veranderen denk ik.
Hoeveel uur slaap je per dag? Hoeveel momenten van rust, alleen voor jezelf heb je? Wat zijn je andere 'verplichtingen'?

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:19

Het is al behoorlijk kwaad geweest, ik heb vorig jaar behoorlijk depressief geweest en ik merk ook hoe meer ik naar school ga hoe depressiever ik weer word.
In de weekenden gaat het goed, maar zodra ik weer naar school ga ben ik weer moe, misselijk, etc.

Ik heb wel een goed slaapritme, ik probeer elke dag rond half 10/ 10 uur in bed te liggen en om half 8 gaat mijn wekker, dus slaap zal ik toch niet tekort komen. Mijn huisgenoten verbazen zich zelfs soms hoe ik nog moe kan zijn na zoveel slaap haha

Smiddags zit ik dan de hele dag op school van 9 tot half 5, en daarna ben ik vrij om te doen wat ik wil en meestal ga ik dan naar mijn paard, of ga ik gewoon relaxen :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:05

Je "hebt" heen HSP, maar bent HSP. Het is geen ziekte, maar een karaktereigenschap :)

En beiden natuurlijk welkom in het topic!

Je kan jezelf overigens "trainen" op prikkels. Hoe minder je jezelf blootstelt aan prikkels, hoe meer last je krijgt. Door jezelf juist bloot te stellen aan prikkels en nieuwe situaties, kan je op den duur steeds wat meer hebben!

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:11

Ahh, sorry ik vond ben hsp een beetje raar klinken dus ik had er maar heb van gemaakt, maar de volgende keer zal ik toch maar bij ben houden haha :)

Dankje, en ook bedankt voor de tip! Zou je dit ook gewoon zelf kunnen oefenen of zou je er ook iets van therapie voor kunnen nemen bijvoorbeeld?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:53

Maakt niet uit hoor :D

Oefenen kan je zowel alleen doen, als op basis van therapie. Net wat je fijn vindt! Je kan het eerst alleen proberen en als je er niet uitkomt, kan je altijd nog even langs de huisarts gaan en om een doorverwijzing vragen, zodat je kan overleggen hoe je het het beste aan kan pakken.

Ik ben begonnen met zelf oefenen, maar later ging het weer minder goed en toen heb ik hulp ingeschakeld. Uiteindelijk medicatie gekregen, maar nu in combinatie met de medicatie gaat het heel goed (ik had veel last van paniekaanvallen en hyperventilatie). Uiteindelijk kan je natuurlijk handvatten krijgen van een professional, maar je zal het toch zelf moeten doen :D

Wat ik doe is steeds lastige situaties opzoeken. Eerst samen met iemand waarbij ik me op mijn gemak voel en waarvan ik weet dat ik het aan kan geven als ik weg wil (dat ik dan niet nog eerst een uur moet wachten ofzo). En vanaf daar kan je het steeds verder op gaan bouwen! Neem autorijden, een van de punten waar ik aan wou werken: eerst ging ik steeds kleine stukjes rijden samen met mijn vriend. Toen dat goed ging, ging ik langere stukjes rijden en daarna ging ik voor de moeilijkere stukjes (zoals de snelweg) en dit nog steeds allemaal met mijn vriend naast me. In de tussentijd ging ik ook al kleine stukjes in mijn eentje rijden en inmiddels kan ik stukjes van ongeveer 20 a 25 minuten in mijn eentje rijden en binnenkort wil ik proberen om in mijn eentje snelweg te rijden! Zo bouw ik het dan steeds verder op. Wegen die ik vaker rijd, gaan bijvoorbeeld ook beter dan wegen waar ik bijna nooit rijd.

Soms krijg ik nog wel eens een vlaag van onzekerheid, vooral als ik op een dag al veel prikkels heb gehad (of nog aan het bijkomen ben van een paar dagen met veel prikkels ofzo) en dan rij ik weer even een stukje samen met mijn vriend. Of begin ik eerst weer even met een klein stukje alleen rijden en als dat goed gaat durf ik weer de langere stukjes aan. Ik merk gewoon dat het allemaal steeds makkelijker gaat en dat je na een mindere dag ook weer sneller opkrabbelt. Maar ik merk ook dat als ik bijv. een paar dagen niet auto heb gereden, ik er weer iets minder relaxed in zit. Je moet dus goed leren afwegen wat voor jou het beste werkt, want als je jezelf overvraagt is het niet goed, af en toe moet je ook wel eens even een stapje terug doen, maar als je jezelf niet af en toe pusht is het ook niet goed, want dan kom je niet uit je comfort zone en kan je ook niet aan die nieuwe prikkels wennen.

De hele bedoeling is dus eigenlijk om in steeds meer situaties te oefenen en dit op zo'n manier te doen, dat je toch een beetje het gevoel van "succes" krijgt. In plaats van dat je steeds bang raakt om overprikkeld te raken, leer je dat nieuwe situaties ook heel leuk kunnen zijn! En je moet leren voelen wanneer het genoeg is (dat vond ik heel moeilijk) en leren ontdekken hoe je jezelf weer "op kunt laden". Wat bij mij heel goed werkt is omgaan met paarden, ik word daar zo'n beetje instant rustig van en als ik klaar ben bij de paarden voel ik me vaak kalm en zelfverzekerd. En mediteren kan bij mij ook goed helpen!