Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:40

Sterkte Nuage, ik hoop voor je dat het niks is.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:46

Wil het toch even melden im dit topic!
December 2013 pap 4b en lysexie onder narcose gehad waarbij vrij veel is weggehaald.

Juni 2015 mamma geworden!

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:49

Gefeliciteerd!!!!! (Dit geeft hoop :) )

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:04

Cayenne schreef:
Jeetje Nuage wat vervelend :\ Mag ik vragen wat voor klachten je hebt en waarom je denkt dat het met je pap3b te maken heeft?

Meer licht bloedverlies voor en na menstruatie en de laatste week heb ik een branderig gevoel zo nu en dan in m'n baarmoedermond. Ik kan de plek ondertussen erg goed aanduiden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:19

Poeh Nuage, ik duim voor je dat het mee valt! Vreselijk die onzekerheid!

Friesam, gefeliciteerd!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:51

Dank jullie wel!

Was vooral om moet te geven dat ik het hier plaats!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:47

Volgende week vrijdag al de uitslag. Echt superfijn dat ik direct mocht komen van mijn gyn. Hij weet ook wel dat ik genoeg aan de hand heb dus vond het top. Hij had geen eens spreekuur eigenlijk, deed alleen mijn uitstrijkje even tussendoor.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:48

Wat fijn! Super lieve gyn!

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:19

Voor degene die mijn verhaal volgen..
Ik ben eind van de middag gebeld met de uitslag van het weefselonderzoek van de lisexcisie. Uit het eerdere weefselonderzoek vanuit de biopten kwam naar voren dat de afwijking van de weefselcellen in CIN2 zat.. (duidelijke afwijking). Ze adviseerden toen de lisexcisie om er achter te komen hoe de afwijking in het diepere weefsel is.
Nou.. niet goed dus! De randen van het weggenomen weefsel waren niet schoon. Helaas gaat het om sterk afwijkende cellen en blijkt het dus zelfs om CIN3 te gaan. Daarbij hebben ze geconstateerd dat deze afwijkende cellen in de klieren zijn ingegroeid en ook zichtbaar waren op het diepst weggesneden weefsel. Dus nogsteeds onduidelijk hoe diep de afwijking werkelijk zit.
Nu heb ik het advies gekregen om heel goed na te gaan denken en te praten met mijn vriend over het krijgen van kinderen. Als we kinderen willen.. dan zullen we daar namelijk op korte termijn naar moeten gaan handelen.. Want een paar jaar is wel met groot risico. Ik zal zoiezo natuurlijk nogmaals behandeld moeten gaan worden, maar wanneer en met welke methode is dus nog even de vraag. Over vier maanden krijg ik opnieuw een onderzoek waarbij ze gaan bekijken wat wijs is. Voor die tijd kunnen mijn vriend en ik op gesprek komen om de gevolgen van de behandelingen te bespreken en de risico's van het eventueel uitstellen..
Had deze uitslag nu even niet zien aankomen. Had zo gehoopt dat het met deze ingreep gelijk weg zou zijn. Helaas mag het niet zo zijn.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:27

Wat ontzettend rotnieuws. Heel veel sterkte en wijsheid gewenst!!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:35

Jeetje, wat rot Debby! Heel veel sterkte!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:47

Sterkte debby Y;(

Ik heb heel lang getwijfeld of ik hier zou posten en of ik dat onder mijn eigen naam zou doen. Ja en ja dus.
Twe maanden terug lag de 5 jaarlijkse brief weer op de mat, de brief waar ik het Spaans benauwd van krijg... 5 jaar terug kreeg ik de brief ook, en kon ik de drempel niet over.en ben ik dus niet geweest.

Ik begrijp absoluut het belang van het onderzoek, ik vind het ook belangrijk. Het lezen van dit topic en gebeurtenissen in mijn omgeving versterken dat alleen maar.
Ik heb een telefonisch gesprek met de ha assistente gehad, waarin ze aangeeft dat het door een vrouw gedaan kan worden, en waarbij ze ea heeft uitgelegd. Maar ik kom die laatste drempel, de stap om daadwerkelijk te gaan, niet over...
Het is geen angst voor pijn of voor de uitkomst. Het is ook geen schaamte.
Het komt door iets wat vroeger met mij gebeurt is, wat niet met mij had mogen gebeuren. Hierdoor ben ík diegene die bepaald wat er met mijn lijf gebeurt. Omdat dit voelt als iets dat moet, voelt het niet als een keuze en vind ik het heel erg moeilijk. Niet zomaar vervelend, nee. Met het typen van dit stuk breekt het klamme zweet me al uit.
Stomgenoeg heb ik ook al diverse bortsonderzoeken gehad, waarbij ook mannen betrokken waren, en dat is me goed vergaan.
Waarom kan ik met dit dan niet over die laatste drempel?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:57

Wat een nare ervaringen heb jij vanuit het verleden, LadyMadonna. Dat had nooit mogen gebeuren.
Ik vind het wel erg knap dat je daarover durft te schrijven en dat je ook het initiatief genomen hebt om naar de huisarts te bellen. Respect!
Misschien zou je ook een vervolgstap aandurven? Bijvoorbeeld een face to face afspraak met je huisarts of de assistentie te maken waarbij je de drempel die je ervaart bespreekbaar maakt zonder gelijk voor het uitstrijkje zelf te gaan? Wellicht heb je toch wat meer vertrouwen nodig om de laatste stap de kunnen zetten.
Ik hoop dat het lukt - volgens mij ben je een sterke vrouw die dit uiteindelijk wel aandurft.
Heel veel sterkte en succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:23

+:)+ Lady Madonna,
prima om je nare ervaringen te verwoorden! En tja, waarom je lichaam jou in het klamme zweet laat uitbreken bij het een, dat rationeel gezien toch "net zoiets" is als het ander - dat blijft gissen en dat is de kern niet.
Feit is, dat er nog laten we zeggen een staartje van de oude pijn zit (....of, al hoop ik vurig van niet, veel meer dan een staartje...)
En ik hoop dat je ook dit stuk zal kunnen opruimen, zodat je echt zelf kunt beslissen zonder dat de angst en wat al niet van de oude pijn gewicht in de schaal legt.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 23:13

Ik heb de oproep ook gekregen dit jaar, maar ik kan me er ook niet overheen zetten. Had ik nog bij mijn vorige huisarts gezeten die het zelf zou doen misschien wel, maar in mijn huidige praktijk.. gewoon niet.

Nu las ik dat ze volgend jaar komen met een zelftest, iemand al een idee hoe dat zit? Of er extra kosten aan zitten etc?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 00:09

Veel uitstrijkjes worden door de assistentes gemaakt. Het is echt een handeling van niks. Ik begrijp het echt meiden maar het is je gezondheid. Je kop in het zand steken voor zoiets belangrijks is echt dom. Sorry voor m'n harde woorden. Ik heb ondertussen 8 uitstrijkjes, een lisexcisie, HSG, keizersnede en vandaag een hysteroscopie gehad en geloof me het kan echt erger. Pak eventueel een oxazepam en een Naproxen en je zult na afloop denken was dat het nou?

Debby heel erg veel sterkte! Denken ze aan een conisatie? In het LUMC doen ze een experiment met crème bij cin2 en cin3. Alleen is dit geloof ik enkel voor oppervlakkige aantasting en ik begrijp dat dit bij jou niet zo is. Verdorie!

Als het uiteindelijk zou komen tot verwijderen van je baarmoeder denk dan eventueel aan het invriezen van je eicellen. Zonder baarmoeder kom je in NL in aanmerking voor het gebruiken van een draagmoeder.

Maar ik hoop uiteraard dat dit alles niet nodig zal zijn!!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 05:40

Ik ben gister weer geweest voor een uitstrijkje bij een nieuwe huisarts, deze keer een vrouw. Was toch even wennen, mijn vorige huisarts was een man en de gyn is ook een man. Alles zag er netjes uit volgens haar. Over 2 weken de uitslag.
De eerste keer was gelijk pap3B en moest ik onder narcose omdat de lis niet uitgevoerd kon worden tijdens een normale ingreep (baarmoeder zat wat scheef of zoiets) Daarna waren alle testen goed gelukkig.

LM, ik hoop toch dat je er overheen kunt zetten. Sterkte in ieder geval
Debby, wat een verschrikkelijk nieuws, ik wens je veel sterkte toe.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 05:53

LadyMadonna, ik snap je gevoel goed (bij mij was het wel echt angst), maar toch is het zo belangrijk. Ik ben 5 jaar geleden wel geweest maar door de angst lukte het niet. Toch heb ik me in die vijf jaar vaak afgevraagd: 'wat als er toch iets mis is..?' Toen nu de oproep kwam heb ik hem nog eens 2 maanden laten links liggen, maar uiteindelijk ging m'n geweten toch knagen. Verstand op nul zetten en een afspraak maken. Neem desnoods iemand mee die jou letterlijk over die drempel kan loodsen. Het is nog geen 5 minuten werk en dan heb je het gehad.
Ben nu zo verschrikkelijk opgelucht dat ik het heb gedaan en ervan overtuigd dat het de volgende keer stukken makkelijker gaat omdat ik het nu heb meegemaakt.

Soms is het gewoon een kwestie van doen.

Vosje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 08:36

Ik kom me ook melden bij jullie..wil jullie echt zeggen ga zeker wel dat uitstrijkje laten doen!
Ik heb een bijna jaar lang met klachten doorgelopen zoals bloedingen, hevige buikpijn, pijn bij sex en dacht dat dit aan mijn laatste bevalling lag..ik was 29 dus dan krijg je geen oproep voor een uitstrijkje..me toch laten overhalen door een vriendin om toch even naar de huisarts te gaan..de huisarts heeft een inwendig onderzoek gedaan, en stuurde me gelijk die middag naar de gynaecoloog omdat mijn baarmoeder mond gelijk begon te bloeden als hij het aanraakte.
Smiddags een uitstrijkje en een kweek afgenomen omdat mijn baarmoedermond toch wel een rare witte kleur had.
Uitslag pap 3a en het kweekje was niks op te zien.. Gynaecoloog toch 3 biopten genomen uit die witte plekken, 2 weken later kreeg ik de uitslag.. Baarmoederhalskanker stadium 1.1 nog iets?
Volgende dag meteen een lixensie onder narcose gehad, dit is opgestuurd naar het amc en die vonden toch dat ik even moest komen..daar onder de scan geweest en daar bleek dat het door mijn hele baarmoeder heen zat.. Dus mijn baarmoeder is afgelopen september verwijderd en nu gelukkig kankervrij! De nasleep van alles is niet fijn! Dus ga echt op tijd een uitstrijkje laten doen dames!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:39

Vosje25 was jouw baarmoedermond uit zichzelf wittig of zag je dit tijdens de colposcopie toen ze er vloeistof op deden?

Jouw verhaal is mijn angst. Wat vreselijk meis!

Vosje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:51

Nuage schreef:
Vosje25 was jouw baarmoedermond uit zichzelf wittig of zag je dit tijdens de colposcopie toen ze er vloeistof op deden?

Jouw verhaal is mijn angst. Wat vreselijk meis!

Nee deze was uit zichzelf ineens wittig van kleur..bij de colposcopie waren ze met 3 man sterk omdat ze dat zo apart vonden..op die witte plekken werd ook de kanker gevonden..
Ik had ook niet verwacht dat dit de uitslag zou zijn..zoo ik kon niks meer uitbrengen die dag.
Voel me nu gelukkig weer top! Heb 10 weken revalidatie achter de rug en ben niet meer hele dagen moe zoals toen. En gelukkig heb ik 3 prachtige kids <3

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:54

Bedankt allen. Inderdaad wel even schrikken.. en stof om over na te denken..

Nuage.. er is inderdaad gesproken over conisatie.. maar dat hangt dus geloof ik af van het feit of ik nu miss direct probeer een kindje te krijgen. Anders miss nog een lisexcisie.. maar omdat het toch ernstiger is dan gedacht.. adviseren hun de conisatie.
Als ik nu 40 was en al kinderen had.. Was dat besluit voor mij minder lastig geweest denk ik. (Blijft zoiezo vervelend, maar jullie snappen vast wat ik bedoel)
Het moeilijke nu is dat ik net 30 ben.. mijn vriend en ik elkaar 4 jaar kennen en ong 1,5 jaar iets hebben en we volgende maand gaan samenwonen.. Hij is iets jonger (26) en zijn beide nu echt niet toe aan het krijgen van kinderen. Dus dat veranderd deze situatie niet ineens. Maar dan is er dus een kans dat ik ze zelf in de toekomst niet meer kan krijgen, wat me toch verdriet doet. Ik had liever zeker geweten dat die optie nog open zou blijven. Nu is dat maar afwachten. Gelukkig lees ik ook de positieve berichten.. dat het nog wel kan na behandelingen/ingrepen.. maar ik loop het risico.. Dat besef ik nu goed.

Vosje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:03

DebbyDeb schreef:
Bedankt allen. Inderdaad wel even schrikken.. en stof om over na te denken..

Nuage.. er is inderdaad gesproken over conisatie.. maar dat hangt dus geloof ik af van het feit of ik nu miss direct probeer een kindje te krijgen. Anders miss nog een lisexcisie.. maar omdat het toch ernstiger is dan gedacht.. adviseren hun de conisatie.
Als ik nu 40 was en al kinderen had.. Was dat besluit voor mij minder lastig geweest denk ik. (Blijft zoiezo vervelend, maar jullie snappen vast wat ik bedoel)
Het moeilijke nu is dat ik net 30 ben.. mijn vriend en ik elkaar 4 jaar kennen en ong 1,5 jaar iets hebben en we volgende maand gaan samenwonen.. Hij is iets jonger (26) en zijn beide nu echt niet toe aan het krijgen van kinderen. Dus dat veranderd deze situatie niet ineens. Maar dan is er dus een kans dat ik ze zelf in de toekomst niet meer kan krijgen, wat me toch verdriet doet. Ik had liever zeker geweten dat die optie nog open zou blijven. Nu is dat maar afwachten. Gelukkig lees ik ook de positieve berichten.. dat het nog wel kan na behandelingen/ingrepen.. maar ik loop het risico.. Dat besef ik nu goed.

Lijkt me ook heel lastig de situatie waar jij inzit..ik had gelukkig al kids dus hoefde over zulke dingen niet na te denken..maar idd positief kan het ook aflopen toch? Ik zou ook niet te snel een beslissing maken als dat niet hoeft.maar er wel goed overna denken.het is allemaal niet niks wat je mee moet maken.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:28

Is het invriezen van eicellen een optie die is genoemd?

Ik heb begrepen dat na conisatie zwangerschap soms ook nog wel mogelijk is maar dat het wel een hoog risico is en je mogelijk heel veel plat moet liggen. Ik weet eigenlijk niet of ze je bmm kunnen "dicht zetten" zoals bij paarden soms de vulva zeg maar. Sorry klinkt oneerbiedig maar ja als het maar werkt.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:22

Miepmiept schreef:
Ik heb de oproep ook gekregen dit jaar, maar ik kan me er ook niet overheen zetten. Had ik nog bij mijn vorige huisarts gezeten die het zelf zou doen misschien wel, maar in mijn huidige praktijk.. gewoon niet.

Nu las ik dat ze volgend jaar komen met een zelftest, iemand al een idee hoe dat zit? Of er extra kosten aan zitten etc?

Dit staat er op de site van het RIVM:

Er is een zelfafnameset ontwikkeld waarmee vrouwen thuis bij zichzelf materiaal kunnen afnemen. De zelfafnameset is bedoeld voor vrouwen die het lastig vinden om een uitstrijkje te laten maken. Bijvoorbeeld door vervelende seksuele ervaringen of doordat het maken van een uitstrijkje moeilijk gaat. Deze vrouwen kunnen vanaf 2016 een zelfafnameset aanvragen als zij de uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek ontvangen.

Het zelf afgenomen materiaal wordt door de vrouw opgestuurd en in een laboratorium getest op aanwezigheid van hrHPV. Vrouwen met hrHPV (ongeveer 5 van de 100 vrouwen) moeten alsnog een uitstrijkje laten maken bij de huisarts voor de beoordeling op afwijkende cellen. Het afgenomen materiaal bevat namelijk onvoldoende cellen.