Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:36

Waarom komt er dan niets uit?
Er zit altijd melk in hoor. ;) De meeste baby's clusteren de eerste maanden. Ik zat tot 3-3,5 maand de hele avond met Yasemin aan de borst, soms kwartiertje eraf, en dan wilde ze weer. Dat kan gewoon!
Is een fabeltje van vroeger dat de borst leeg is, dat is nl niet. (knijp er zelf maar eens wat melk uit, dat kan ook gewoon net na een voeding)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:40

Dat je er met de kolf niks meer uit krijgt wil niet zeggen dat ze leeg zijn hoor ;).

Milan heeft ook geclusterd en er kwam altijd wat uit!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:44

dank jullie wel voor het welkom en de adviezen!

heb net na de voeding van 15.00 extra gekolfd (zie alleen nu pas het 8-4-2 van beccz, dus heb het nu in 1x leeg gekolfd)
kreeg uit de borst waar hij het langst uit heeft gedronken nog bijna 50cc en de andere maar een heel klein beetje.
finn heeft in ieder geval voldoende gedronken, meestal is de voeding van 19.00 ook het grootste probleem, hij geeft dan duidelijk aan dat hij meer wil maar komt er waarschijnlijk niet snel genoeg uit waardoor hij eerst heeeel hard gaat huilen en daarna van vermoeidheid toch in slaap valt.
zal vanavond toch eens proberen om het dan daarbij te laten en dan te kijken hoe laat hij weer komt.
Finn kan trouwens af en toe wel heel snel alles leeg drinken, laatst in 6 minuten beide kanten en hij zat goed vol, pfff soms twijfel je dan wel eens of hij wel genoeg heeft gehad....

vind het trouwens geen probleem dat hij 's nachts komt, wel lastig is dat ik dan meestal liggend voed en dus vaak in slaap val :oo , word ik dus gewoon 2 of 3 uur later wakker met dat kleine knulletje tegen me aan, het kleine monster vind dat erg prettig en slaapt dan heerlijk door maar vind het zelf een beetje krap liggen :D

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:47

nathalie, hoe laat ging yasmin dan naar bed?
Finn gaat hier om 20.00, ook wel lekker zo de avond voor je zelf maar heb het er wel voor over om dan de avond zo te zitten als dat helpt.

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:49

Het is wel zo dat sommige vrouwen zo'n goed toeschietreflex of zoveel melk hebben dat sommige babys aan die paard minuten echt genoeg hebben.
Daar zou ik niet aan twijfelen, zolang de kleine tevreden is...
Anders laat hij zich vast en zeker wel horen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:54

Het kan wel zo zijn dat als je baby drinkt je borst op een gegeven moment 'leeg' is. Er zal misschien nog een druppel uit komen maar na ongeveer anderhalf uur zijn ze weer 'aangevuld'. Nu voedde ik ook 1 borst maar naarmate de kleine ouder werd heb ik er ook 2 aangeboden maartoen waren ze denk ik een maand of 5 a 6. Vanaf dat moment had ik eigenlijk ook geen TSR meer, niet meer dat ik het zo voelde volgens mij.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:58

Probabeest, niet druk maken over dat je in slaap valt hoor.
Ik heb bijna 3 maanden met Yasemin langs me in bed geslapen. Vond het wel lekker juist..(alleen krap ja haha)

Yasemin ging toen ze clusterde vaak pas rond 22.30-23.00 naar bed.
Hoe oud is Finn nu?
Als hij zelf niet wil clusteren kan dat hoor. Yasemin kon ik ook echt niet naar bed doen, dan huilde ze de hele straat bij elkaar. ;)

Ik zou idd ook nie tbang zijn dat je kindje te weinig drinkt, want dan komt hij gewoon vroeger voor de volgende voeding.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:01

Dat schijnt een fabeltje te zijn. Tenminste, leeg in de zin van slap en dat er geen melk meer in 'opgeslagen' is (weet niet hoe ik het anders moet verwoorden) wel. Maar vanaf het moment dat je kindje drinkt wordt er melk aangemaakt dus melk is er altijd.
De borst is 'leeg' (op de manier dat ik hierboven uitleg) na een minuut of 7-8 als ik het goed onthouden heb. Daarna blijft er wel gewoon nog 'verse' melk komen. Dus je kunt gewoon aanleggen ookal zit je pas een half uurtje na de laatste voeding.

(moeilijk uit te leggen)

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:06

Lees dit stukje eens :

Kan het zijn dat je als moeder te weinig melk hebt?
Twijfel over de hoeveelheid melk is een van meest genoemde redenen om te stoppen met borstvoeding. Vrijwel alle vrouwen die kinderen hebben gekregen (98 procent) zijn echter lichamelijk gezien in staat om borstvoeding te geven en ook om voldoende borstvoeding van goede kwaliteit te geven. De meeste moeders die één kind voeden, komen niet aan de top van hun kunnen, want eigenlijk is iedere moeder zelfs in staat om tweelingen te voeden.
Het belangrijkste voor een goede melkproductie is voeden op verzoek en goed aanleggen. Als je je kind telkens aanlegt zodra het wil drinken, dan maakt het lichaam de hoeveelheid moedermelk aan die nodig is. Verder is genoeg drinken (zo’n twee liter per dag) en zelf genoeg rust nemen belangrijk voor de melkproductie. Hoewel van donker bier, anijs, venkel, cashewnoten en karwij wordt gezegd dat ze de borstvoeding stimuleren, is de werking ervan nooit wetenschappelijk aangetoond. Venkel en anijs bevatten stoffen die mogelijk schadelijk zijn. Daarom wordt aangeraden matig te zijn met anijsdrankjes en venkelthee.

Hoe weet ik of mijn kind voldoende moedermelk krijgt?
Vaker aanleggen helpt om erachter te komen of je kind voldoende binnenkrijgt. Drinkt je kind meer, dan kreeg het wellicht te weinig binnen en wordt de productie op die manier opnieuw afgestemd op de behoefte van je kind. Als je baby regelmatig een goed natte luier heeft (ongeveer 6 natte luiers per etmaal en in de eerste weken 4 poepluiers per etmaal), hoef je je geen zorgen te maken. Blijft er twijfel bestaan, dan is het mogelijk om bij het consultatiebureau je kind een keer extra tussendoor te laten wegen

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:10

vind het ook wel gezellig hoor, en hij slaapt echt heerlijk dan!
vannacht gebeurde het ook en dan ligt hij echt met zo'n super tevreden gezichtje <3

ooohh anijs, ik heb hier lekkere dropjes met anijs er op liggen, mjammie!

Finn is trouwens 4 mnd geweest

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:12

O nou voel ik me echt dom hoor. Ik dacht dat er dan niks meer in zat.
Ik dacht dat er pas weer melk was als je ook weer een tsr kreeg? Ze heeft net om half 5 ook weer gedronken.

Wij liggen zelfs regelmatig met z'n vieren in bed, elke ochtend eigenlijk. :D We hebben een bed van 140 breed dus erg krap. Jelle lag laatst bij ons omdat hij bang was, nou die 2 snurkende mannen namen het hele bed in beslag, dus ben ik in Jelle z'n (peuter) bed gaan liggen. :D

Hoe doen jullie dat eigenlijk met clusteren en de rest van je bezigheden?
Ik ben nu de hele dag alleen met Emma, maar als Jelle er ook is kan ik niet zoveel tijd aan haar besteden?
Lig nu ook veel met haar op bed, erg lekker, maar dat kan dus niet als hij er ook is natuurlijk?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:17

Ik heb alleen in de 5de maand van de borstvoeding een TSR gevoeld :+
Waarom alleen toen weet ik ook niet,... dus ik zou niet eens weten hoe mijn TSR'en waren :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:23

Samantha, ik heb me voorgenomen dat ik bij een 2e kindje (die ik uiteraard weer BV wil geven :D ) een draagdoek ga kopen waarmee je ook kunt voeden.
Dat lijkt me erg handig als je niet, zoals ik nu wel heb, alle tijd hebt om de hele avond op de bank te gaan zitten en haar te laten drinken.

Ik voel mijn toeschietreflexen wel, zijn zelfs nogal pijnlijk. Alleen nu de laatste 2 weken ofzo voel ik ze niet altijd.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:21

Ik voed al bijna 4 maanden niet meer maar ik heb soms nog een tsr. Ook echt op de raarste momenten, als ik gewoon aan het werk ben of zo :?

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:40

ik ga me hier ook aanmelden

ik ben van 27/9 mama geworden van een 2e spruit, Dylan
bij mijn eerste heb ik 1.5 maand afgekolfd borstvoeding gekregen, maar bij Dylan heb ik tot nu toe geen problemen gehad met de borstvoeding, hij was er zo mee weg :D

ik voel die tsr heel duidelijk en is heel pijnlijk :( . En hoewel hij nog maar 5.5 week oud is, heeft hij vaak al genoeg na ongeveer 20 minuutjes drinken (10 min elke kant) dat clusteren heeft hij geen behoefte aan. En samen bij ons in bed in slaap vallen tijdens een voeding, ik ben klaarwakker telkens door de tsr dat ik wakker blijf tot hij gegeten heeft.

2 dagen terug heeft hij een regeldag gehad, terug opeens 8 voedingen op een dag, en sinds gisteren is hij weer naar de 7 voedingen gegaan, vandaag komt hij nog maar aan 5 (straks nog eentje) dus heb vandaag wel een redelijk rustige dag gehad dat ik naar de oudste kon omkijken (die gaat vanaf volgende maandag al naar school dus ook weer spannend)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:35

Ik voel de tsr ook altijd heel duidelijk, en idd ook op de raarste momenten. Ik vind het wel heel fijn dat het niet meer automatisch gepaard gaat met lekkage.

Idd je borsten zijn nooit helemaal leeg, de meeste melk maak je trouwens aan tijdens het voeden of kolven. Dus hoe meer je aanlegt/kolft hoe meer melk je aan gaat maken. 50 cc kolven na een voeding is trouwens hartstikke netjes.

Clusteren heb ik niet zoveel ervaring mee, heeft Marinde niet echt gedaan omdat we met 1,5 maand een speentje geintroduceerd hebben. Bij haar was het echt puur zuigbehoefte, en omdat ik overliep van de melk spuugde zij heel veel. Na het speentje zaten we gelijk netjes op 8 voedingen per etmaal, en werd het spugen veel minder.

Keandra: welkom.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:53

welkom keandra!
zo te horen geen problemen met de borstvoeding, fijn hoor!

Finn heeft net om 19.00 gedronken, hij begon eerst te huilen nadat hij beide kanten gehad heeft, uiteindelijk pakte hij toch weer en heeft toen half slapend heel zacht door gedronken, voelde je bijna niet.
na totaal een klein halfuur (valt nog mee!) liet hij in een keer los met een grote glimlach en een melkmond <3 , lijkt me dat hij dus toch voldoende eruit heeft gekregen :j
ben er wel blij mee dat ik nu weer makkelijk volledig bv kan geven, nu ben ik wel benieuwd hoe laat hij nu komt.
ben van plan om hem om 23.00 te laten liggen als hij zich zelf niet meld, dan zie ik wel hoe laat het word.

ik voelde de tsr ook erg duidelijk, heel vaak precies op de voedingstijden, nu valt het wel mee, meestal pas als hij begint te drinken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:10

Ninita schreef:
Ik voed al bijna 4 maanden niet meer maar ik heb soms nog een tsr. Ook echt op de raarste momenten, als ik gewoon aan het werk ben of zo :?

Af en toe met hardlopen... Vaag he... :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:15

Das idd wel vaag ja!

probabeest: dat vind ik zo lief, zo'n kindje wat slapend drinkt.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:26

Keandra, welkom.
5,5 week en 5 voedingen? Jeetje! Wij zitten nog zeker op 8 voedingen per 24 uur. Soms nog wel meer. (al kun je t soms niet echt voedingen noemen, soms wil ze gewoon ff een paar slokjes)

Susan, Yasemin had/heeft ook een speen, maar zij clusterde echt voor de nacht.
Zij sliep toen al vrij goed, dat werd pas met 3 maanden een probleem. :P Daarvoor heeft ze zeker een week of 5 doorgeslapen doordat ze de hele avond clusterde.

Mijn productie is altijd precies/net genoeg geweest. Nooit teveel, eerder te weinig.

Ik heb ook geen TSR's meer buiten de voedingen om, gelukkig!
Was in 't begin wel erg vervelend ja, zeker dat lekken!
Kreeg toen altijd een TSR als de kleine van mijn vriendin huilde. (en die huilde veel whaha)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:04

Lees al een poosje mee, maar mag ik me ook melden?

Onze zoon is 23 september geboren en is een ideaal oefenexemplaar qua BV. Meneer dronk vanaf het begin af aan goed. Daardoor geen narigheid gehad. Zelfs geen stuwing :):)
Hij is nu 6 wk oud en drinkt ook "maar" 5-6 voedingen per dag. Daarnaast ook nog eens een heerlijke langslaper. We boffen echt met nachten van 8 uur.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:21

Wauw wat een goede drinker al meteen sjakie, en zo weinig voedingen!
En welkom trouwens!

Keandro ook welkom! En ook zo'n goede drinker!

Ik voel de TSR ook altijd, doet best pijn idd. Wat ik ook gek vind, toen Emma de eerste 2 wk BV kreeg had ik erge pijn in m'n tepels, vooral links. Nu niet, links een beetje. Maar had het wel verwacht, na 2.5 maand?'
Maar we hadden toen ook spruw, en die is nu (eindelijk) weg.

Nou Emma heeft vandaag veel bij me gedronken!
10 keer als ik het goed optel.
Dan heb ik totaal 2 keer gekolfd tussendoor. en ze heeft 3 keer 100 cc KV gehad.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:25

Ik zat in het begin op 12 voedingen := en toen ik stopte (11 maanden oud) nog steeds op 7.
Milan heeft nooit doorgeslapen op BV. Vanaf dat hij FV kreeg ging hij steeds langere nachten maken en sliep hij binnen een maand helemaal door.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:27

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:41

sjakie schreef:
Lees al een poosje mee, maar mag ik me ook melden?

Onze zoon is 23 september geboren en is een ideaal oefenexemplaar qua BV. Meneer dronk vanaf het begin af aan goed. Daardoor geen narigheid gehad. Zelfs geen stuwing :):)
Hij is nu 6 wk oud en drinkt ook "maar" 5-6 voedingen per dag. Daarnaast ook nog eens een heerlijke langslaper. We boffen echt met nachten van 8 uur.

Tuurlijk mag je je melden :)
Chiara was eigenlijk hetzelfde, ook vanaf het begin 'maar' 6 voedingen, nachten van 8 uur nog niet direct maar de nachten dat wij hebben lopen zeulen met der zijn op 1 hand te tellen en waren meer aan hevig onweer en tandjes te danken :)