[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:00

Ja ik doe 't ook wel om de zoveel tijd inderdaad. Zou het alleen nog wel iets gestructureerder kunnen gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:01

Ik moet ook wel eerlijk zegge dat ik daar ook rekening mee moet gaan houden. Maar ben momenteel niet zwanger, en niet sexueel actief, dus maak me er nu niet al te veel zorgen over. Pil slik ik trouw elke avond, wil toch mn menstruatie onder controle houden.. :D

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:01

MissBambi schreef:
Ik heb gegoogled en van alles maar nog zijn er wat dingen voor mij niet duidelijk ;)

Aankomende dinsdag wil ik mijn spiraaltje laten plaatsen.

Zijn er situaties dat het spiraaltje een verminderde werking heeft zodat ik ongewenst zwanger raak?
Zit het spiraaltje zo laag dat je hem zou kunnen voelen?
Hoe plaatsen ze hem?
Hoe halen ze hem eruit?

Ik moet eerlijk zijn, ik heb hem al een jaar in huis liggen (géén zorgen! uiterste houdbaarheidsdatum verloopt pas in 2012 ;)) en ik durf hem niet zo goed te laten zetten :=

De pil is echter voor mij ook geen optie, ik ben zo vergeetachtig als de neten en zit niet te wachten op een ongewenste zwangerschap :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:03

Zelf heb ik geen Mirena, maar ik kan me je gevoelens heel goed voorstellen. Voor mij redenen om hem niet te nemen.. geen gekke dingen in mn muts :+

Volgens mij is het spiraaltje wel altijd even betrouwbaar, maar net als met de pil is er altijd een kleine kans dat het wel gebeurd, al is hij bij de Mirena wel kleiner nog. Plaatsen gaat bij de Gyn.. benen wijd, eendenbekje etc. Verwijderen net zo :j

Als die dingen een houdbaarheidsdatum hebben.. hoe blijven ze dan eigenlijk zo lang goed in je lichaam :+

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:06

Idunnow :') staat echt op de verpakking, maart 2012 ofzo :+

Plaatsen wordt bij mijn eigen HA gedaan, vind ik opzich wel prettig :j
Het is dus niet zo wanneer je ziek bent of je krijgt antibiotica (!) de mirena minder betrouwbaar is?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:24

MissBambi schreef:

Het is dus niet zo wanneer je ziek bent of je krijgt antibiotica (!) de mirena minder betrouwbaar is?

De mirena wordt niet beinvloed door antibiotica e.d.

Ik heb hem door de gyneacoloog laten plaatsen, die doen zoiets toch wat vaker dan de HA. Vind het wel zo prettig als ze het gewoon in 1 keer goed doen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:26

Is er iemand die ervaring heeft met zo'n staafje onder de huid van je arm?

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:10

Emytje schreef:
Inderdaad, koop wat zwangerschapstesten van de Kruidvat, die van 7,50 per twee of hoeveel het ook was en check het iedere 10 weken ipv een stopweek inlassen. Ik heb nu de Impanon dus ik kan niet eens een stopweek inlassen. ;) Ik doe wel om de zoveel tijd een testje omdat ik niet voor de verassing wil staan dat ik ineens 5 maanden zwanger blijk te zijn en gewoon dacht dat ik wat was aangekomen. Nu hebben mijn vriend en ik nog geen kinderwens en misschien komen er wel geen kinderen (we maken ons al genoeg zorgen om de katten en de andere diertjes), maar mocht ik toch zwanger blijken te zijn, dan is het kindje wel welkom, maar dan dus niet gepland.

Haai!

Ik heb zelf ook een implanon , en vroeg me af of jij toevallig ook een onregelmatige menstruatie hebt na het plaatsen daarvan?, Ik ben een maand geleden voor het eerst ongesteld geworden (sinds de implanon) en toen had ik hem al 3 maanden :p

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:18

Ik moet trouwens echt wel iedere drie weken een stopweek inlassen. Als ik doorslik wordt ik namelijk alsnog ongesteld, ik ga er dwars doorheen. Erg grappig, want ik zou mijn stopweek dus altijd precies in een vakantie hebben (dat komt echt nooit uit). Nu kan ik wel wat rommelen met 1 of 2 dagen minder of langer doorslikken, maar ook dat is maar echt miniem wat ik kan verschuiven. Heb het wel gevraagd aan de arts en die zegt dat dat soms gewoon voorkomt en dat het niet iets is om me zorgen over te maken. Wel heel handig wat betreft controle of je zwanger bent of niet, mijn lichaam is gewoon zo regelmatig dat als het een keer uitblijft in de stopweek ik eigenlijk niet eens meer een test hoef te doen :P. Toch test ik inderdaad ook om de 3 a 4 maanden, gewoon voor de zekerheid. Mijn studie duurt nog zeker 8 jaar en daarvan kan ik de komende 2 jaar er nog echt geen kindje bij hebben. (alhoewel ik moet toegeven dat ik wel heel graag nu al wel een kindje zou willen hebben) Heb nu wel in mijn hoofd dat ik als mijn vriend en ik trouwen na mijn bachelor dat ik dan een kind zou willen. Ik moet dan nog wel zeker 6 jaar studeren, maar dat is te doen met een kind.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:45

Seleentj schreef:
Emytje schreef:
Inderdaad, koop wat zwangerschapstesten van de Kruidvat, die van 7,50 per twee of hoeveel het ook was en check het iedere 10 weken ipv een stopweek inlassen. Ik heb nu de Impanon dus ik kan niet eens een stopweek inlassen. ;) Ik doe wel om de zoveel tijd een testje omdat ik niet voor de verassing wil staan dat ik ineens 5 maanden zwanger blijk te zijn en gewoon dacht dat ik wat was aangekomen. Nu hebben mijn vriend en ik nog geen kinderwens en misschien komen er wel geen kinderen (we maken ons al genoeg zorgen om de katten en de andere diertjes), maar mocht ik toch zwanger blijken te zijn, dan is het kindje wel welkom, maar dan dus niet gepland.

Haai!

Ik heb zelf ook een implanon , en vroeg me af of jij toevallig ook een onregelmatige menstruatie hebt na het plaatsen daarvan?, Ik ben een maand geleden voor het eerst ongesteld geworden (sinds de implanon) en toen had ik hem al 3 maanden :p

ik heb ook implanon (staafje in je arm) en had eerst dat ik bijna continu heel iets menstrueerde, daarna 1 x per 2 maanden een dag of 3 heel iets en daarna niet meer...totdat ik een poosje tramadol slikte (zusje van morfine, slikte ik van dec. 2010- begin jan. 2011) en toen was ik weer bijna continu aan het menstrueren (met tussenpozes van een paar dagen niet) en sinds half januari heb ik pas 1 keer weer een menstruatie gehad...en hoop dat ie nu weer netjes uitblijft zoals het daarvoor was...ik test wel 1x in de zoveel tijd of ik niet zwanger ben, toch voor een extra check...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:50

Cookies schreef:
Is er iemand die ervaring heeft met zo'n staafje onder de huid van je arm?

dat is dus implanon...en ik heb daar over het algemeen hele goede ervaringen mee...
plaatsen gebeurd onder verdoving (bij mij door de huisarts in ede gebeurd, woonde daar toen nog, en bij anderen wordt het weer door een gynaecoloog gedaan), en daarna moet je lichaam even wennen en dat kan gepaard gaan met in het begin even wat onregelmatig menstrueren, maar daarna is het bij mij gestopt (tot ik aan zware pijnstillers kwam te zitten en dat bracht mijn lijf weer in de war)...maar het grootste voordeel vind ik dat je 3 jaar lang beschermt bent en je er nooit iets kan vergeten waardoor het risico op een ongeplande zwangerschap groter word...
by the way....jij bent toch een oud stalgenoot van mij? jij staat er nog en ik ben er weg...

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:42

Ik heb de Implanon pas sinds half december en moest toen op aanraden van de gyn nog gewoon voor 1x de nuvaring in doen. Daarna heb ik wel een vrij normale menstruatie/stopweek gehad en nu heb ik eigenlijk alweer een week of 6/7 geen menstruatie meer gehad. Vorige week wel iets, maar niet zoveel dat je daar een maandverbandje of tampon voor moet gaan gebruiken, niet noemenswaardig vind ik. Dus ik weet het nog niet. Van mij mag het zo blijven. ;)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:46

xxappiexx schreef:
MissBambi schreef:

De mirena wordt niet beinvloed door antibiotica e.d.

Ik heb hem door de gyneacoloog laten plaatsen, die doen zoiets toch wat vaker dan de HA. Vind het wel zo prettig als ze het gewoon in 1 keer goed doen.

Omdat de mirena plaatselijk hormonen afgeeft, heeft antibiotica inderdaad geen invloed, ook als je ziek bent (overgeven, diarree etc.) heeft dat geen invloed op de betrouwbaarheid, terwijl dit bij de pil weer een verminderde betrouwbaarheid heeft.
Plaatsen heb ik in het ziekenhuis laten doen, gelijk echo gekregen om te kijken of hij goed ligt. Ben blij dat ik het in het zhuis heb laten doen, ben tegen de vlakte gegaan tijdens het plaatsen (waarschijnlijk door de pijn) en nu nog last van flinke krampen soms.
Alleen de touwtjes van het spiraal moet je kunnen voelen, spiraaltje zelf ligt hoog in de baarmoeder (bij beide eileiders in de buurt) als hij goed ligt. Voel je de spiraal zelf, weet je dat ie niet goed meer ligt :P
Laat de touwtjes trouwens wel een stukje afknippen, hebben ze bij mij niet gedaan met gevolg dat ik flink in de stress zat en dacht dat hij gezakt was := en later door de ha de touwtjes korter zijn geknipt

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:19

Een mirena is bijna net zo betrouwbaar als sterilistatie.
Je kan hem laten plaatsen bij HA of gyn, overleg met je ha of deze goed ervaring heeft.
Verstandig is om voor het plaatsen pijnstillers te nemen, deze verzachten redelijk goed de pijn.
De mirena wordt m.b.v. een speculum (eendebek) geplaatst.
Eerst wordt de lengte van de baarmoeder gemeten met een speciale sonde.
Op de mirena zit een cm aanduiding met een ringetje zodat de plaatser deze op de juiste lengte kan instellen.
Daarna wordt de mirena ingebracht.
Belangrijk dat de draadjes goed worden afgeknipt niet te lang en niet te kort anders kun je er hinder van hebben tijdens de sex (nou ja je vriend).
Je hebt idd een tijdje daarna last van kramp, omdat er iets in je baarmoeder zit wat deze eruit wil hebben en zal daarom gaan samentrekken (kramp).

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:46

Zou gewone paracetamol helpen tegen die kramp? Help!!! ik heb voor morgen een afspraak gemaakt :') _O-

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:15

zowieso 2 paracetamol nemen, ik kreeg naproxen voorgeschreven, maar dat was er niet, dus ibuprofen genomen geloof ik
heb je aleve feminax? dat is een pijnstiller die bij mij wat mentstruatiekramp betreft als enige een beetje helpt, neem je nu 2 paracetamol en morgen voordat je gaat een aleve ;)
en vooral ontspannen, voor hetzelfde geldt sta jij wel binnen 5 minuten weer buiten :D
Ik had ook niet gegeten (slecht eetpatroon door medicatie), en kreeg zo'n pijnscheut dat ik wegviel, maar het verschilt bij iedereen.
Geef zowieso altijd aan als het even niet gaat, weet niet hoe het bij de ha gaat, maar in het ziekenhuis kon je ook kiezen voor een plaatselijke verdoving.
Maar vergeet dus niet, de een is de ander niet ;) ik heb een slechte ervaring erdoor, maar dat kan natuurlijk heel anders bij jou zijn ;) ik werd wel enorm verwend door vriendlief daarna haha :D

San87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:30

MissBambi,

Zelf heb ik ook een Mirena, nog even een tip voor je. Als je morgen naar de huisarts gaat neem iemand mee (die eventueel in de wachtkamer op je wacht;)) en neem de rest van de dag vrij.
Het is ook normaal als je de komende dagen/weken last hebt van bloedingen na het plaatsen. Ben je overigens nu ongesteld? dan is het spiraaltje nl makkelijker te plaatsen omdat je baarmoedermond dan al open staat.
Veel succes!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:01

inderdaad iemand meenemen, ik dacht dat het zo gepiept was en had smiddags een sollicitatiegesprek ingepland, was blij dat vriendlief mee was, sollicitatiegesprek af kunnen zeggen (vriend voelde zich schuldig dat hij in de wachtkamer was blijven zitten ipv mee naar binnen), heb een uur voor pampus op een bankje gelegen in het zhuis := ging niet goed, maargoed gewoon rustig aandoen en je moet maar zo denken: als ie erin zit ben je er voor 5 jaar vanaf :D
Succes morgen! komt wel goed ;)

edit; vergeet ook niet wat maandverband mee te nemen ;) vaak bloed het gelijk wat na het plaatsen.
En smiddags lekker met een warme kruik ;) (of colafles met warm water ), fijn voor je buikje ;)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:10

InekeH87 schreef:
Ik moet trouwens echt wel iedere drie weken een stopweek inlassen. Als ik doorslik wordt ik namelijk alsnog ongesteld, ik ga er dwars doorheen. Erg grappig, want ik zou mijn stopweek dus altijd precies in een vakantie hebben (dat komt echt nooit uit). Nu kan ik wel wat rommelen met 1 of 2 dagen minder of langer doorslikken, maar ook dat is maar echt miniem wat ik kan verschuiven. Heb het wel gevraagd aan de arts en die zegt dat dat soms gewoon voorkomt en dat het niet iets is om me zorgen over te maken. Wel heel handig wat betreft controle of je zwanger bent of niet, mijn lichaam is gewoon zo regelmatig dat als het een keer uitblijft in de stopweek ik eigenlijk niet eens meer een test hoef te doen :P. Toch test ik inderdaad ook om de 3 a 4 maanden, gewoon voor de zekerheid. Mijn studie duurt nog zeker 8 jaar en daarvan kan ik de komende 2 jaar er nog echt geen kindje bij hebben. (alhoewel ik moet toegeven dat ik wel heel graag nu al wel een kindje zou willen hebben) Heb nu wel in mijn hoofd dat ik als mijn vriend en ik trouwen na mijn bachelor dat ik dan een kind zou willen. Ik moet dan nog wel zeker 6 jaar studeren, maar dat is te doen met een kind.

Dan is je pil te licht, want dat moet eigenlijk wel gewoon kunnen. Dit heeft de gyn waar ik eens geweest ben aan mij verteld :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:44

Na al deze berichten zou ik bijna een afspraak maken om er ook een te laten zetten.
(net uit met mn vriend dus seksuele activiteit zit er toch niet in. Kan ik lekker rustig alleen op de bank liggen met mn krampen en pijntjes).

Alleen.. Heb ik net vorige week voor een jaar lang mn pil strips opgehaald bij de apotheek. Ook een beetje zonde :=

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 07:21

Ik heb tot morgenmiddag 15.00 vrij, heb vandaag om 15.00 de afspraak. Neem 2 ibuprofen vantevoren

Ik heb een hoge pijngrens en kan gelukkig erg goed ontspannen, denk dat het zo gepiept zal zijn maargoed, je weet maar nooit :=

Om ± 16.00 een update van mij :') (Of niet, als ik het niet heb overleefd _O-)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:35

Tja voor mij is het niet zo van belang of te implanon betrouwbaar is of niet. Ik ben al gesterriliseerd. Maar ik heb last van hormonale migraine, dus ik ben even aan het kijken wat de mogelijkheden zijn. Spiraaltje had de dokter het al over, maar dat zie ik dus echt niet zitten.
@lammie7201, ja wij waren stalgenoten.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:41

Cookies schreef:
Tja voor mij is het niet zo van belang of te implanon betrouwbaar is of niet. Ik ben al gesterriliseerd. Maar ik heb last van hormonale migraine, dus ik ben even aan het kijken wat de mogelijkheden zijn. Spiraaltje had de dokter het al over, maar dat zie ik dus echt niet zitten.
@lammie7201, ja wij waren stalgenoten.

ervaringen met migraine in relatie tot implanon heb ik niet, mijn migraine is namelijk stress gerelateerd...

hoe gaat het met je paardje?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:53

Bij mij is de migraine afgenomen. :)) Maar goed ik heb de implanon ook nog maar 2 a 3 maanden. Met de Nuvaring, wat ik ervoor heb gebruikt, had ik in ieder geval veel heftigere migraine en vaker en ook nog eens langer. :D Ik heb nu wel af en toe migraine gehad, maar dat is dan voor een dagje en niet zo heel erg heftig.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:07

MissBambi schreef:
Ik heb tot morgenmiddag 15.00 vrij, heb vandaag om 15.00 de afspraak. Neem 2 ibuprofen vantevoren

Ik heb een hoge pijngrens en kan gelukkig erg goed ontspannen, denk dat het zo gepiept zal zijn maargoed, je weet maar nooit :=

Om ± 16.00 een update van mij :') (Of niet, als ik het niet heb overleefd _O-)

Ontspannen is wel heel goed, blijf ook goed op je ademhaling letten. niet o je bang te maken, heb een redelijke pijngrens, opvoelen ging ook nog wel (alleen enorme kramp), alleen het plaatsen was even wat heftiger, kwam ook deels omdat ik me dus al niet super voelde ;)
heb je iets van antazol of een maagbeschermer? 2 ibuprofen is namelijk best heftig op de maag, of eet er goed bij ;)
Succes! en je overleefd het vast wel :D