Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
asjemenou schreef:Oh, dan keek ik wel heel minimaal scheel dan.
Komt misschien omdat mijn zus wel heel erg overdreven scheel keek (zelfde kwaal, ook geopereerd), en ik vergeleken met haar redelijk normaal keek.
Geen flauw idee of vroeger mijn dominante oog ook mijn luie oog was. Ben er een paar jaar geleden pas achter gekomen dat ik maar met 1 oog kijk, en het is meer dan 15 jaar geleden dat ik regelmatig naar de oogarts moest. Toen besefte ik die dingen ook helemaal niet. Ik kreeg bv nooit het hondje in het hokje, nu weet ik waarom niet, maar toen was het alleen frusterend en verder dacht ik daar niet bij na.

Alleen je ouders moeten toch wel voorgelicht zijn. En op wat latere leeftijd zal de arts zich ook met uitleg tot het kind richten. assiejlover schreef:Ook ik heb een lui oog. Ben er vaak mee gepest en ik durf inderdaad ook bijna niemand aan te kijken. Ik heb het ook vanaf jongs af aan al, ook altijd met ooglapjes rondgelopen etc.
Misschien dat ik het toch laat opereren (ben al wel 19) maar toen ik jong was wouden mijn ouders dat niet.
Mijn rechteroog is mijn luie oog, maar daar kijk ik dus eigenlijk ook niet mee. Ik kijk eigenlijk alleen met links, die is dus ook flink zwak geworden. Als ik mijn linkeroog dichtdoe, dan kan ik wel met mijn rechteroog zien, en ook heel duidelijk.
asjemenou schreef:Maar kijk je altijd scheel als je een lui oog hebt dan?
Ik kan me eigenlijk niet herinderen dat ik scheel keek, ben wel geopereerd aan een lui oog.
Knoffer schreef:@Pr_BillyBoy
Haha, ook nog eens. Vandaar
Ja, volgens mij had je dat idd eerder gepost. Dat is echt zuur. Nee, dat risico zou ik ook niet nemen denk ik.
Knoffer schreef:@driebergen
Wat is jouw visie op het de ogen(/hersenen) weer leren samenwerken na het verhelpen van de scheelheid?
Knoffer schreef:Maar wat hebben ze dan gedaan? Want een lui oog is in feite gewoon dat je ene (luie) oog slechter ziet dan de ander. En volgens mij ligt het probleem ook voor een deel in de hersenen. Daar kunnen ze operatief toch niets aan doen?
Wat hebben ze destijds bij de operatie dan gezegd dat ze zouden gaan doen?
En dat je ogen niet samenwerken is dat dan juist ontstaan door een lui oog of misschien toch scheelziend?
Pr_BillyBoy schreef:jaa idd maar toch klote dat ik de rest van mijn leven met een bril blijf lopen want ik zie gewoon bijna niks rechts en daar heb ik toch veel last van met dingen .
ook met paardrijden ook sde reachter kant mjaaa niks aan te doen![]()
vind het wel leuk om mee te lezen met andere
driebergen schreef:Als een baby geboren wordt met scheelzien, of dat ontstond in de eerste 6 maanden, dan is er in de meeste gevallen 1 voorkeursoog. of in sommige gevallen wisselt de fixatie. Scheelzien is er, omdat de balans van de oogspieren niet goed is. Als de ogen naar binnen willen staan, is de spanning op de 2 binnenste oogspieren te groot, staan ze naar buiten, is de spanning op de 2 buitenste spieren te groot. Scheelzien kan ook in vertikale richting zijn, dit kan ook meerdere oorzaken hebben. vaak zijn er verschillende spieren aangedaan en zijn er ook horizontale verschillen.
even uitgaan van 1 voorkeursoog:
de hersenen zien 2 beelden, een scherp beeld (voorkeursoog) en een wazig beeld (het andere oog). De hersenen snappen dat niet en zoeken het beste beeld uit. Het wazige beeld wordt gesuprimeerd (onderdrukt). Dit gebeurt inderdaad in de hersenen, in het oog is niks te zien. het supprimeren gebeurt alleen in de gele vlek (goedziende deel van het oog), zodoende is het gezichtsveld nog wel intact. De gele vlek wordt alleen gesupprimeerd, wanneer de beide ogen samen kijken. dek je het goede oog af, dan heeft het dus wel functie.
Omdat de spierspanning te hoog is en alleen het goedziende oog kijkt, heeft het andere oog geen echte functie meer en dit oog geeft toe aan de spierspanning: Je ziet dus een scheelzien van 1 oog.

driebergen schreef:Knoffer schreef:@driebergen
Wat is jouw visie op het de ogen(/hersenen) weer leren samenwerken na het verhelpen van de scheelheid?
In sommige gevallen komt de samenwerking voor een klein gedeelte weer terug. Doordat je door afplakken van het goede oog de gezichtsscherpte weer optimaal maakt, in de hoop dat die 100% wordt, pas daarna ga je een scheelzien verhelpen.
Soms vallen de beelden weer zo op elkaar, dat een samenwerking van de ogen, die er misschien ooit wel was, weer in een 'slot vallen' en toch weer de samenwerking oppakken. Dat is soms aantoonbaar met een eenvoudige dieptezientest.
Ik heb de ervaring dat dit niet regelmatig voor komt.
(Ik zeg er even bij dat ik hierbij uitga van een normale aangeboren scheelzien. Er zijn veel verschillende soorten scheelzien en niet alle vormen zijn operabel en hebben niet dezelfde oorzaak. Soms wordt ervoor gekozen niet te opereren. )
)
Ik wist niet dat je problemen kan krijgen met lenzen. Als het gaat ontsteken ofzo? Knoffer schreef:@capopjekop. Mijn oog draait eigelijk ook alleen maar weg als ik moe ben, of als iets op een onhandige manier mijn zich belemmerd, maar het diepte zien is nooit terug gekomen (als het er al ooit is geweest).
Knoffer schreef:Zijn lenzen zo gevaarlijk dan?![]()
@xDramaQueen. Pff, toch nog een hoop mensen die helaas niet meer geholpen kunnen worden. Ik draag helemaal geen bril. De orthoptist zei: kan je doen, maar niet echt nodig.
@capopjekop. Mijn oog draait eigelijk ook alleen maar weg als ik moe ben, of als iets op een onhandige manier mijn zich belemmerd, maar het diepte zien is nooit terug gekomen (als het er al ooit is geweest).
driebergen schreef:Een lui oog is een oog dat minder ontwikkeld is en daardoor minder ziet.
Als 1 (in sommige gevallen zelfs 2 ogen) oog door een of andere reden minder ziet dan het andere oog, gaan je hersenen alleen maar kijken met het goede oog. HIerbij gaan we uit van een aangeboren afwijking, of ontstaan binnen de eerste 10 levensjaren. Het slechte oog zal minder ontwikkelen, omdat dat niet leert te kijken.
kan verschillende oorzaken hebben:
*scheelzien
*verschil in brilsterkte van beide ogen
*andere problemen in 1 of 2 ogen (aangeboren staar, beschadigd hoornvlies of andere dingen)
Aan een lui oog kan doen:
*zorgen dat het voorkeursoog afgedekt wordt, zodat het luie oog MOET kijken en zo ontwikkeld
*onderliggende pathologie verhelpen (dus staar wegnemen, hoornvlies vervangen, soms andere dingen)
Een lui oog kun je dus niet operen.
bij scheelzien (samen met verschil in brilsterkte bij beide ogen de meest voorkomende oorzaak van een lui oog of Amblyopie) wordt eerst het goede oogafgedekt en pas als de gezichtsscherpte optimaal is, wordt het scheelzien verholpen.
dat is waarschijnlijk de oorzaak waar voor je geopereerd bent (of misschien staar of zo?)