hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:39

Dat zou fantastisch zijn knooopje, ik ga zeker voor je duimen.... Sterkte alvast!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:08

Eindelijk. Sterkte meis!

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:29

Heel veel succes en sterkte!

Mijn broertje heeft een jaar geleden een hernia opgelopen, laag in z'n rug. Hij kon alleen maar liggen en dan had ie nog pijn.
Neuroloog wilde opereren, maar toen zijn we via de fysiotherapeut bij een acupuncturist/homeophaat terecht gekomen. Die is m'n broertje gaan behandelen en in samenwerking met de fysiotherapeut en een sportmasseur is ie nu volledig hersteld! Heeft een jaar geduurd, maar nu is het helemaal goed Ja Hij werkt full-time, sport weer (karate) en doet z'n eigen dingen weer zonder een centje pijn.
Het kan dus ook zonder operatie, maar dat kost je veel tijd... De fysiotherapeut raadde een operatie in m'n broertjes geval zelfs af. Hij ziet veel patiënten die na een operatie snel weer een terugval krijgen en als je zonder operatie "geneest", is die kans veel kleiner. Dat was ook de reden dat mijn broertje zich niet wilde laten opereren.

Ik hoop dat jij na je operatie weer snel opknapt en van je problemen af bent.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:22

@knoopje, dat zou mooi zijn, sterkte alvast!!

lausan, mooi dat het zo is gegaan, maar een jaar is best lang. En er zijn 2 kanten. De huisartsen en fysiotherapeuten willen het graag op die maniet behandelen en daarvan de voordelen aangeven. Dat lijkt me ook logisch. Het is ook bekend dat een hernia op de juiste manier vanzelf kan over gaan. Maar dat duurt idd erg lang.
Daar tegenover zijn er weer chirurgen die achter de operatie staan. Ook logisch. Zij doen deze operatie namelijk echt aan de lopende band. Het is feitelijk geen grote ingreep.
Je wordt niet snel geopereerd, maar de resultaten na een operatie zijn wel goed hoor. En dat het terug kan komen weet je. Dat geld voor iedereen en daar kan jaren tussen zitten.

Soms is het afwegen. Mensen met vreselijke pijn en uitval een jaar of langer laten rondhobbelen is ook niet niks. Daarnaast proppen ze je heel makkelijk vol met allerlei bende tegen de pijn wat ook niet echt geweldig is voor een gezond lichaam.

Ik had door mijn zikte al zoveel rotzooi geslikt dat ik dat helemaal niet wilde. En met de pijn en uitval kon ik niet rond blijven hobbelen. je hebt je kind, dieren, verplichtingen, dat zet je niet even uit en je MOET er gewoon zijn.

@Knoopje, nogmaals succes en daarna rustig aan, komt goed!!

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:17

Mijn broertje was net klaar met school toen de hernia op kwam zetten. Hij was aan 't solliciteren. Dat is stilgelegd en nu, een jaar later, hervat. Wat dat betreft kwam het bij hem op een vrij gunstig tijdstip natuurlijk: tussen school en werk in.
Je kunt mensen inderdaar niet met vreselijke pijn of uitval laten rondlopen. Maar in het geval van m'n broertje heeft de homeophaat hem ook middelen tegen de pijn gegeven (zalf en pillen op basis van kruiden) wat bij hem perfect werkte Ja Zonder schade toe te brengen aan het lichaam wat tradiotionele pijnstillers wel kunnen doen.

Ik besef heel goed dat niet iedereen een jaar de tijd kan nemen. En dat het natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde gaat. En ook dat niet iedereen gelooft/vertrouwen heeft in een alternatieve manier.
Maar ik wilde alleen maar even laten zien dat het wel degelijk op een andere manier kan dan opereren. Een operatie is altijd een risico; hoe routinematig en hoe klein de ingreep ook is.

_evii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:30

mijn vader heeft een hernia gehad, 2 jaar geleden ongeveer. Hij had het zelfs zo erg en was zo eigewijs dat ie niet eens meer normaal kon lopen. Eigenlijk kon hij helemaal niks meer maar hij wilde niet geopereerd worden, omdat hij zo bang was dat het fout zou gaan (en ook omdat er toen net bij mijn moeder borstkanker was geconstateerd). Uiteindelijk is dus wel geopereerd en nu doet hij gewoon alles weer!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:22

Knooopje duim met je mee. Vooral dat hetbij jou net zo voorspoedig mag gaan als toendertijd bij mij Ach gut

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 11:09

heh! de operatie is uitgesteld tot volgende week maandag!
echt vet balen!dus nog een week doelloos op de bank liggen,een week duurt ja een maand bij mij,maar verder gaat het al wel een stuk beter,ben weer wat vrolijker heb wat meer energie,en sta iets positiefer in het leven,dus dat probeer ik vast te houden haha!
hou jullie op de hoogte!
en iedereen sterkte!
groetjes saskia

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:19

jaaa maandag gaat door!
moet me om 7 uur morgen's melden en dan ben ik als eerste aan de beurt!aaaaah ben nu al zenuwachtig!vind het heel eng,maar komt goed.
groetjes saskia

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:06

Joepie OK dan!
Veel succes.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:37

Hoi super dat je maandag geopereerd wordt.

Ik ben in april dit jaar geopereerd aan een grote hernia tussen L4 en L5. Deze had mijn zenuwbaan voor 80% afgekneld. Ik ben toen met spoed geopereerd omdat mijn blaas was uitgevallen.

Nu ben ik 25 augustus aan een hernia tussen L3 en L4 geopereerd, weer met spoed middenin de nacht. Mijn blaas viel weer uit. Ik ben nu dus precies een maand geleden geopereerd. Het gaat eigenlijk onwijs goed nu. Eigenlijk te goed, want ik doe alweer snel teveel. Ik moet het dus echt goed in de gaten houden dat ik niet te lang zit.

Doordat het bij mij beide keren met spoed is gegaan had ik gelukkig geen tijd om al teveel zenuwen te krijgen. Ik weet alleen nog dat ik beide keren zo blij was toen ik naar de operatiezaal mocht. Ik wist dat het alleen maar beter kon worden. Voor de operatie had ik al zoveel jaren last van mijn rug. Echt duizenden therapieen gedaan.

Ik ga nu weer liggen!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:49

Nog maar een paar dagen knooopje, en dan ben je hopelijk van veel pijn af... Weet je al welke techniek wordt toegepast? Hoorde dat het tegenwoordig ook met een "kijk"operatie kan. Of gebeurd het bij jou nog op de "ouderwetse" manier?
Nogmaals heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:30

mijn broer heeft ook een hernia gehad, hij had er 2 en eigenlijk zou hij dit jaar in februari geopereerd worden maar dat is al december geworden ( 2007 dan he) dit omdat hij opeens geen controle meer had over zijn blaas en een stuk van bovenbeen gevoelloos was. De operatie was geslaagt en hij plaste niet meer in zijn broek, helaas 2 maanden later was hij onderweg naar de hernia therapie toen hij van achter werd aangereden....nou jullie kunnen de gevolgen wel raden.

en meis veel sterkte en succes

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 23:58

bedankt allemaal voor jullie steun en vooral alle berichten van mensen die ook een hernia hebben gehad of van dicht bij hebben mee gemaakt,van iedere ervaring leer ik en vast vele die ook in dit schuitje zitten weer iets!
@inge-aryn dat is ook niet niks,hoe gaat het nu met je?

en zammie hoe gaat het met jou?ik heb heel veel aan je raad gehad

en ivonka je bent een toppertje voor ons allemaal!
heb zoveel aan je berichtjes,

maandag gaat dus nog steeds door!ik doe het bijna in mijn broek van de zenuwen haha!
ben benieuwd hoe ik wakker word maandag na de operatie,ow ja ik word op de ouderwetse manier geholpen,
hihi vind het wel balen dat je in je nakie moet tijdens de operatie Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 08:19

Kan me voorstellen dat je zenuwen hebt. Het is toch een operatie en dan kunnen ze wel zeggen: is al standaard, wordt zo vaak gedaan, en stelt niets voor... Nou, als je hem zelf moet ondergaan, dan stelt het echt wel wat voor. Aan iedere operatie zit een risico, dat weten we allemaal. Maar er wordt wel even in je rug gesneden. Dat vind ik dus, hoe standaard de operatie mag wezen, niet niets...
Je krijgt een soort jas aan die op de rug met 1 (of 2) knoop bovenaan vast zit en je krijgt een paar sokken. Het is kouder in de operatiezaal, dus helemaal naakt doen ze niet hoor!
Ik weet niet hoelang je nu nog moet liggen na de operatie, maar als je eenmaal weer uit bed mag, dan ben je of helemaal pijnloos of je hebt nog een beetje pijn van de beschadigde zenuw. Dit had ik dus nog wel, maar echt, dat stelt dus niets voor Knipoog Zelfs de pijn van de operatie gaat heel snel weer weg. Ik kreeg steeds een lekkere morfinespuit en dat heeft mij redelijk de eerste nacht door geholpen. Ik mocht daags na de operatie al uit bed en dat is zo vreemd: je loopt in 1 x weer rechtop. Dus, kop op meid! Het gaat allemaal goed komen en over een paar dagen voel je je een stuk beter...
Ik zal morgenvroeg aan je denken en voor je duimen...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 08:27

Veel veel sterkte Knoopje!!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 12:56

dank je wel allemaal!
ik doe het nu echtin mijn broek voor morgen!
haha erg toch!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 10:19

ik ben weer thuis gekomen net!
gaat heeeel goed met me de operatie is goed gegaan,en ben helemaal van mijn pijn af!! kan weer lopen!
wel trekt de wond en de hegtingen,maar dat hoort erbij!
ook met lopen word ik duizelig en missenlijk,maar dat is meer omdat mijn rug een beetje eng oelt en moet nog een beetje bijkomen van alles haha.
maar echt al een enrom verschil!!
groetjes saskia

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:22

Zo snel al verbetering, wat fijn voor je!
De toekomst ziet er weer rooskleurig uit zo!!

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:49

Ik lees al een tijdje mee in dit topic.

Ik zelf heb sinds april van dit jaar ook een hernia aan de L5.
In mei kreeg ik uitval in mijn rechterbeen voor afgaand met heel veel pijn.
In juli via MRI/scan dan ook echt vast gesteld dat het om een hernia gaat met uitval.

Omdat de pijn afnam en het gevoel in mijn been wel weer iets terug was gekomen gingen ze eerst starten met de fysiotherapie. Dus geen operatie. Het gaat al steeds een stukje beter de pijntjes worden ook minder alleen mijn gevoel aan de achter kant van mijn been is nog steeds weg en onder mijn voet op bepaalde plekken is het ook nog steeds doof.
Nu zei mijn neuroloog dat het gevoel niet altijd terug hoeft te komen en tot nu toe is dat dus niet terug. Ik baal best wel een beetje en hoop van de mensen hier met de ervaringen van doof been die mij misschien toch nog hoop kunnen geven. En kun je dan wel weer paardrijden is mijn vraag ook?

Knooopje, ik heb hele proces van je gelezen. En wat goed dat het je nu na de operatie stukken beter gaat. Dat is heel positief zo snel!
Die helse pijnen....brrr weet er alles van, alleen bij mij was het gelukkig afgezwakt.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:13

Knoopje!!!!! Wat fijn te lezen dat het allemaal goed is gegaan en dat je al verbetering merk mbt de pijn. Duizelig komt ook van de narcose dus rustigggg aan Ja Heeft even de tijd nodig om uit je systeem te verdwijnen.

@ serena1978, ik ben in 2004 geopereerd en heb in een stuk in mijn scheenbeen, schuin over voet en grote teen nog steeds een doof gevoel. Dat komt nooit meer goed. De zenuw heeft te lang bekneld gezeten. Maar de pijn is weg en dat is voor mij het belangrijkste. Paardrijden kan ik ook weer volpop. Uitmesten doe ik ook weer. Alleen op hakken lopen vermijd ik. Dan voel ik het de volgende dag in mijn rug (stijf) en stress slaat bij mij ook altijd op die plek.
Laatst bijgewerkt door Ivonka op 01-10-08 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:16

OK dan! super zeg! OK dan! Ja

een operatie doet echt wonderen!

ik loop zelf al vanaf 1989 met een hernia C4 C5 C6
en met tussenposes uitval in rechterarm,slapende pink,ringvinger en duim en soms kan ik mijn arm niet gebruiken en veel pijn ,niet kunnen slapen enz

4 jr geleden opnieuw foto`s gemaakt en daaruit bleek dat mijn nekstand te recht is en er slijtage tussen de wervels zit.

nu heb ik pas 6 behandelingen bij de chiropractor gehad en het gaan weer beter

opereren durven ze niet echt omdat het op een rotplek zit.
en met een slapende pink kan ik goed leven.

ik bel als ik weer mijn arm niet op kan tillen of als mijn vingers weer erg slapen en na 1 behandeling is het weer een tijd over.

maar echt super dat de operatie zo goed geslaagd is Ja

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:48

Toppie Knooopje, dat alles zo goed is verlopen en dat je nu pijnvrij bent... rustig aandoen he! Je hebt maar 1 rug en die wil je toch graag nog zolang mogelijk goed houden Knipoog

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 19:19

mirgino schreef:
OK dan! super zeg! OK dan! Ja

een operatie doet echt wonderen!

ik loop zelf al vanaf 1989 met een hernia C4 C5 C6
en met tussenposes uitval in rechterarm,slapende pink,ringvinger en duim en soms kan ik mijn arm niet gebruiken en veel pijn ,niet kunnen slapen enz

4 jr geleden opnieuw foto`s gemaakt en daaruit bleek dat mijn nekstand te recht is en er slijtage tussen de wervels zit.

nu heb ik pas 6 behandelingen bij de chiropractor gehad en het gaan weer beter

opereren durven ze niet echt omdat het op een rotplek zit.
en met een slapende pink kan ik goed leven.

ik bel als ik weer mijn arm niet op kan tillen of als mijn vingers weer erg slapen en na 1 behandeling is het weer een tijd over.

maar echt super dat de operatie zo goed geslaagd is Ja

jeetje dan heb ik maar mazzel!
dat het operatief te verwijderen was.
maar nu gaat het wel goed met je?

ivonka ja toppie heh,en je tips hou ik me aan!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:13

@ knooopje

ik heb mijn beperkingen maar kan daar goed mee leven.
merk wel dat het niet zo soepel meer gaat als vroeger, bv vandaag was de thuiskapster er[ kan niet met mijn hoofd in de waterbak bij de kapper] en door telang in dezelfde houding te zitten voel ik mijn nek en arm.
en je went eraan Haha!

en ik denk maar zo ,er zijn veel mensen die het erger hebben dan ik ,ik functioneer nog prima! Ja

maar bedankt voor je medeleven Ja