Je dagelijks douchen; is dat wel gezond?!?..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Je dagelijks douchen; is dat wel gezond?!?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:55

Maar het is toch zo'n circel. Met water in de grond, bomen, wolken, regen. Regenwater kan toch gezuiverd worden?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:56

Joonsel schreef:
Juul schreef:
Even een héle domme vraag. Hoe kan het in godsnaam dat water opraakt? Wordt dat niet gerecycled ofzo net als papier? Ze kunnen het toch zuiveren tegenwoordig? En ja, ik heb amper aardrijkskunde gehad. Nagelbijten / Gniffelen

Wat denk je van de kosten? Nagelbijten / Gniffelen

En daarbij; ze kunnen echt niet al het water zuiveren.. dus er zal een hoop gewoon de natuur weer ingaan, lijkt me.

Inderdaad, teveel water gebruik is waterverontreiniging en is slecht voor het milieu.
Daarom zijn wij heel zuinig met ons water, men ma zou het niet op prijs stellen als ik twee keer per dag douche, de watermeter ook niet Clown

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:10

Juul schreef:
Even een héle domme vraag. Hoe kan het in godsnaam dat water opraakt? Wordt dat niet gerecycled ofzo net als papier? Ze kunnen het toch zuiveren tegenwoordig? En ja, ik heb amper aardrijkskunde gehad. Nagelbijten / Gniffelen

Heel duidelijke website waar alles kort beschreven staat:
http://www.pidpa.be/nl/water/waterschaarste.htm

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:54

OVerigens nog iets naast het milieu en de kosten. Ik doe de opleiding Apothekers assistente en vorige week hadden we het over de pH-graad van de huid. Het is zo dat in de westerse wereld, en dan met name Nederland, onze pH-graad te hoog is door overdreven hygiëne. Hierdoor is onze huid erg vatbaar voor bepaalde schimmels en bacterie-infecties. Daarnaast is het ook nog eens zo dat we bepaalde weerstand, die opgebouwd wordt in onze kinderjaren, niet wordt opgebouwd vanwege overdreven hygiëne. Dus als we dan weer kijken naar is iedere dag (of dus meer) douchen gezond? Het antwoord is dan dus nee. Knipoog

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:01

ik douche elke dag Ja

dag 1 alleen afspoelen.
dag 2 scrubben, shampo en haren wassen
en dan weer hetzelfde riedeltje

en ik doe vaak na het douchen nog creme op omdat anders mijn huid erg droog is Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 14:40

Emytje schreef:
OVerigens nog iets naast het milieu en de kosten. Ik doe de opleiding Apothekers assistente en vorige week hadden we het over de pH-graad van de huid. Het is zo dat in de westerse wereld, en dan met name Nederland, onze pH-graad te hoog is door overdreven hygiëne. Hierdoor is onze huid erg vatbaar voor bepaalde schimmels en bacterie-infecties. Daarnaast is het ook nog eens zo dat we bepaalde weerstand, die opgebouwd wordt in onze kinderjaren, niet wordt opgebouwd vanwege overdreven hygiëne. Dus als we dan weer kijken naar is iedere dag (of dus meer) douchen gezond? Het antwoord is dan dus nee. Knipoog

Dat verbaast me dus echt niks! Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:49

ik douche om de dag, de dagen dat ik niet douche was ik me. Mijn haar was ik 1 a 2 keer per week, anders krijg ik echt last van roos. 2 keer per dag douchen doe ik alleen als het zo heet is dat de mussen van t dak vallen, dan voel ik me vies en plakkerig. Ik vind het eerlijk gezegd nogal overdreven en milieubelastend om standaard 2 keer per dag te douchen, was je dan 1 van de 2 keren, scheelt al de helft aan waterverbruik.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:18

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:42

Ik douche elke dag anders voel ik me echt ranzig. En douche best heet maar gebruik altijd bodylotion etc na het douchen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:43

Meestal douche ik wel elke dag,soms 's avonds en soms 's morgens..
Ik kan me meestal redelijk snel douchen,probeer om de dag ongeveer mijn haren te wassen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:45

Lobke_ schreef:
ik douche elke dag Ja

dag 1 alleen afspoelen.
dag 2 scrubben, shampo en haren wassen
en dan weer hetzelfde riedeltje

en ik doe vaak na het douchen nog creme op omdat anders mijn huid erg droog is Ja

kan komen omdat je erg vaak scrubt en douched Vork misschien moet je is proberen om de dag te douchen
vvoor zo ver ik ht begreep van n huisarts is dat t beste Vork

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:58

Scrubben meer dan eens per week wordt ook sterk afgeraden. Is niet goed voor je huid.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:13

Ik douche iedere dag, vaak 's ochtends. Ja Maar heb nergens last van.
Iedere dag gewoon wassen, om de dag haren wassen(shampoo+crème spoeling) en één keer in de week scrubben(gezicht+lichaam). Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:13

Elke dag, meestal 2x. Bloos

MartineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:15

Ik douche bijna elke dag. Als ik naar paard ruik dan wil ik echt wel even fris zijn. Ik was mijn haar om de dag, en gebruik eigenlijk geen douchegel ofzo. Daar wordt mijn huid wel heel droog van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:23

Emytje schreef:
Menino schreef:
1x per week vind ik toch echt ronduit smerig...
Dat je niet iedere dag doucht, ok..

Maar 3x per week oid lijkt me geen overbodige luxe Bloos

Dat er niet iedere dag gedouched wordt betekend niet, dat er niet iedere dag gewassen wordt. Knipoog Iemand moet kroeshaar moet zn haar gewoon niet vaker wassen dan eens in de week. Voor hen is dat hartstikke slecht.

@ Joonsel: Ik snap em al. Thanks! Knipoog

ja maar jij hebt het alleen over je liezen en je oksels.. .Het lijkt mij persoonlijk toch wel fris als je de rest van je lichaam ook even 'schoonspoelt'... Nou weet ik oook niet hoevaak jij doucht, want je had het over een columbiaanse Knipoog

Maar, 1x per week douchen vind ik gewoon echt goor... Of je nu stinkt of niet.
3/4x per week kan ik beter inkomen Bloos

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:34

tantjeuh schreef:
...

Nee, ik douche mezelf drie/vier keer per week, was mijn haar drie keer per week. Meer is écht niet nodig (uitzondering daargelaten als ik elke dag zou sporten, maar dat doe ik niet), en voor mij ook gigantisch ongezond. Zelfs nu is de huid van mijn armen zowat wit van het uitdrogen nadat ik gedoucht heb, op mijn gezicht krijg ik uitslag, en ja.. Daar creme opsmeren is niet zo prettig Lachen. Mijn haren net hetzelfde, als ik die elke dag zou wassen heb ik stro op mijn hoofd staan. Ik heb enorm dik pluishaar, dat de eerste dag onhandelbaar is (en dik 2uur duurt voordat het in de lucht droog is, twintig minuten als ik het moet blazen).
Ja, ik zweet af en toe wel eens.. Maar wilt dat daarmee ook meteen zeggen dat je gigantisch stinkt, mensen van je weglopen en om ter rapste de douche moet inspringen Haha!? Nee dus. Ik zweet, maar heb het geluk niet-stinkend zweet te produceren, savonds met een washandje eventjes wassen en je bent weer proper.

Zoals ergens hierboven ook al vermeld: 'je doet toch ook elke dag andere kleren aan'.. Nee dus. Een broek is bij mij écht niet vuil als ik ze één keer heb aangehad. Tshirts doe ik, zeker in de winter, ook makkelijk twee dagen aan zonder problemen. Trui in de zomer kan makkelijk een weekje mee (vermits ik die enkel smorgens vroeg aandoe, in totaal misschien een uurtje/twee uurtjes per dag).

Komaan mensen, is het écht zo een ingebakken gewoonte geworden om bij elk kleinste vuiltje of zweetje in de douche te springen en liters water op te verbruiken? Iedereen is altijd maar aan het zagen en het zeuren dat de rekeningen te hoog zijn, dat er teveel belastingen zijn, teveel taxen,... Weet je wel wat water kost dan? Weet je ook wel dat water niet onbeperkt blijft stromen? Dat door onze verbruikzucht er een dikke kans inzit dat we binnen twintig jaar met grote waterschaarste zitten?

Ik snap dat je jezelf elke dag doucht als je elke dag ook sport, zwaar fysiek werk doet of... Maar gewoon een dagje naar school gaan, paard eten geven of wat longeren,... Of smorgens per sé in de douche willen kruipen om wakker te worden? Of in de douche willen kruipen om het warm te krijgen? Nee, ik vind dit een typisch trekje van de samenleving van tegenwoorden 'iedereen moet perfect zijn, anders val je erbuiten', waar iedereen gigantisch mee meeloopt. Als je niet elke dag doucht ben je 'vies', als je zweet ben je 'vies', als je geen deodorant gebruikt ben je 'vies', als je kleren meer dan één keer aandoet ben je 'vies'... Vies, en dus niet perfect overeenkomend met het ideale plaatje van slanke, mooie vrouw, zonder één enkel vuiltje, met eeuwig glanzend haar en natuurlijk zonder ooit te zweten. (niet te vergeten dat deze natuurlijk niet bestaat, of gefotoshopt is Clown, maar daar wordt niet aan gedacht)

Ik stel het natuurlijk een beetje in het extreme, maar het punt is er wel..

(verwacht ook véél kritiek Bloos)

jij slaat de spijker op z'n kop! Precies mijn gedachte. Idd zit het "vies zijn" tegenwoordig gewoon tussen de oren. Ook gek hè dat er steeds meer huidproblemen ontstaan, de huid heeft totaal geen weerstand meer. Ik zeg niet dat iemand niet 1 of 2x per dag mag douchen, maar veelal is het erg overdreven. Kijk als je volop inspanning hebt geleverd en dus stevig gezweet, hoor je mij geen commentaar geven maar om nou "de slaap van je af te spoelen" vind ik toch wel ver gaan.
Het zoetwater wordt steeds schaarser doordat er een verschil is in oppervlaktewater (o.a. sloten, meren en vooral de zee) en grondwater. Als grondwater opgepompt is voor drinkwater en vervolgens via o.a. de douche, wc, zuivering en de rivieren naar de zee stroomt is het niet meer (her)bruikbaar. Vanuit de zee komt het water grotendeels niet meer terug via het grondwater als zoet water maar veel dieper in de grond gewoon als zout water. En zout water is nou eenmaal moeilijk te zuiveren, kijk maar naar wat er laatst aan de hand was in Barcelona. Daar moest drinkwater met tankers aangevoerd worden. Kortom denk ook even aan de volgende generatie en ook aan de water en energie-rekening (van je ouders).

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:39

Ik douche me elke dag, alleen ik was niet elke dag m'n haren. Lachen

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:39

Ik douche (bijna) altijd 's avonds als ik terug kom van de paarden, 's ochtends een plens water in mijn gezicht.
Geen gescrub oid, alleen even wat Zwitsal Haha! Voor de rest ook geen cremetjes, alleen in de zomer na het zonnen.
En mijn haar was ik 2 keer in de week, ik heb dik en lang haar, dus dat ga ik echt niet iedere dag doen (duurt veel te lang) Clown
Bovendien wordt het dan veel te snel vet...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:44

detour schreef:
Emytje schreef:

Dat verbaast me dus echt niks! Haha!

Mij ook niet!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:39

frankiej schreef:
<knip>Kortom denk ook even aan de volgende generatie en >knip

tja, in dat geval wil ik geen kinderen op deze drukke wereld met (gevaarlijke) klimaat verandering neerzetten Bloos

Water is er genoeg en er zijn genoeg methodes om drinkwater te maken. Ze zijn vollop bezig met uitvinden van nieuwe manieren en dus ook om zeewater om te zetten in drinkwater.
Ik ben er niet zo bang voor. Niet dat je het maar moet verspillen hoor Knipoog

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:16

Over het douchen.
Ik douch iedere dag, en was ook mn haar dan.
Mijn haar is juist onhandelbaar als ik het niet was! Soms spoel ik me 's avonds nog ff af.

Edit; ik sport ook iedere dag! MINIMAAL!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:31

ik douche ook iedere dag hoor...Of ik ben bij mijn paard geweest en mijn paard is zo'n knuffelkont dat ik het zelfs op de brommer goed kan ruiken...

Of ik heb gewerkt, en vooral in de zomer (als de temp. boven de 20 graden komt) is het snikheet bij ons (Cafetaria) en dan plak je aan alle kanten...Nou dan moet ik toch echt even douchen, incl. mijn haren, dan plakt ook echt alles!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:34

Ik leef nog steeds dus zo ongezond zal het wel niet zijn *LOL*

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:39

Das ook lekker kort door de bocht...