Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Joonsel schreef:Juul schreef:Even een héle domme vraag. Hoe kan het in godsnaam dat water opraakt? Wordt dat niet gerecycled ofzo net als papier? Ze kunnen het toch zuiveren tegenwoordig? En ja, ik heb amper aardrijkskunde gehad.
Wat denk je van de kosten?
En daarbij; ze kunnen echt niet al het water zuiveren.. dus er zal een hoop gewoon de natuur weer ingaan, lijkt me.
Juul schreef:Even een héle domme vraag. Hoe kan het in godsnaam dat water opraakt? Wordt dat niet gerecycled ofzo net als papier? Ze kunnen het toch zuiveren tegenwoordig? En ja, ik heb amper aardrijkskunde gehad.
Emytje schreef:OVerigens nog iets naast het milieu en de kosten. Ik doe de opleiding Apothekers assistente en vorige week hadden we het over de pH-graad van de huid. Het is zo dat in de westerse wereld, en dan met name Nederland, onze pH-graad te hoog is door overdreven hygiëne. Hierdoor is onze huid erg vatbaar voor bepaalde schimmels en bacterie-infecties. Daarnaast is het ook nog eens zo dat we bepaalde weerstand, die opgebouwd wordt in onze kinderjaren, niet wordt opgebouwd vanwege overdreven hygiëne. Dus als we dan weer kijken naar is iedere dag (of dus meer) douchen gezond? Het antwoord is dan dus nee.
Lobke_ schreef:ik douche elke dag
dag 1 alleen afspoelen.
dag 2 scrubben, shampo en haren wassen
en dan weer hetzelfde riedeltje
en ik doe vaak na het douchen nog creme op omdat anders mijn huid erg droog is
Emytje schreef:Menino schreef:1x per week vind ik toch echt ronduit smerig...
Dat je niet iedere dag doucht, ok..
Maar 3x per week oid lijkt me geen overbodige luxe
Dat er niet iedere dag gedouched wordt betekend niet, dat er niet iedere dag gewassen wordt.Iemand moet kroeshaar moet zn haar gewoon niet vaker wassen dan eens in de week. Voor hen is dat hartstikke slecht.
@ Joonsel: Ik snap em al. Thanks!
tantjeuh schreef:...
Nee, ik douche mezelf drie/vier keer per week, was mijn haar drie keer per week. Meer is écht niet nodig (uitzondering daargelaten als ik elke dag zou sporten, maar dat doe ik niet), en voor mij ook gigantisch ongezond. Zelfs nu is de huid van mijn armen zowat wit van het uitdrogen nadat ik gedoucht heb, op mijn gezicht krijg ik uitslag, en ja.. Daar creme opsmeren is niet zo prettig. Mijn haren net hetzelfde, als ik die elke dag zou wassen heb ik stro op mijn hoofd staan. Ik heb enorm dik pluishaar, dat de eerste dag onhandelbaar is (en dik 2uur duurt voordat het in de lucht droog is, twintig minuten als ik het moet blazen).
Ja, ik zweet af en toe wel eens.. Maar wilt dat daarmee ook meteen zeggen dat je gigantisch stinkt, mensen van je weglopen en om ter rapste de douche moet inspringen? Nee dus. Ik zweet, maar heb het geluk niet-stinkend zweet te produceren, savonds met een washandje eventjes wassen en je bent weer proper.
Zoals ergens hierboven ook al vermeld: 'je doet toch ook elke dag andere kleren aan'.. Nee dus. Een broek is bij mij écht niet vuil als ik ze één keer heb aangehad. Tshirts doe ik, zeker in de winter, ook makkelijk twee dagen aan zonder problemen. Trui in de zomer kan makkelijk een weekje mee (vermits ik die enkel smorgens vroeg aandoe, in totaal misschien een uurtje/twee uurtjes per dag).
Komaan mensen, is het écht zo een ingebakken gewoonte geworden om bij elk kleinste vuiltje of zweetje in de douche te springen en liters water op te verbruiken? Iedereen is altijd maar aan het zagen en het zeuren dat de rekeningen te hoog zijn, dat er teveel belastingen zijn, teveel taxen,... Weet je wel wat water kost dan? Weet je ook wel dat water niet onbeperkt blijft stromen? Dat door onze verbruikzucht er een dikke kans inzit dat we binnen twintig jaar met grote waterschaarste zitten?
Ik snap dat je jezelf elke dag doucht als je elke dag ook sport, zwaar fysiek werk doet of... Maar gewoon een dagje naar school gaan, paard eten geven of wat longeren,... Of smorgens per sé in de douche willen kruipen om wakker te worden? Of in de douche willen kruipen om het warm te krijgen? Nee, ik vind dit een typisch trekje van de samenleving van tegenwoorden 'iedereen moet perfect zijn, anders val je erbuiten', waar iedereen gigantisch mee meeloopt. Als je niet elke dag doucht ben je 'vies', als je zweet ben je 'vies', als je geen deodorant gebruikt ben je 'vies', als je kleren meer dan één keer aandoet ben je 'vies'... Vies, en dus niet perfect overeenkomend met het ideale plaatje van slanke, mooie vrouw, zonder één enkel vuiltje, met eeuwig glanzend haar en natuurlijk zonder ooit te zweten. (niet te vergeten dat deze natuurlijk niet bestaat, of gefotoshopt is, maar daar wordt niet aan gedacht)
Ik stel het natuurlijk een beetje in het extreme, maar het punt is er wel..
(verwacht ook véél kritiek)
detour schreef:Emytje schreef:OVerigens nog iets naast het milieu en de kosten. Ik doe de opleiding Apothekers assistente en vorige week hadden we het over de pH-graad van de huid. Het is zo dat in de westerse wereld, en dan met name Nederland, onze pH-graad te hoog is door overdreven hygiëne. Hierdoor is onze huid erg vatbaar voor bepaalde schimmels en bacterie-infecties. Daarnaast is het ook nog eens zo dat we bepaalde weerstand, die opgebouwd wordt in onze kinderjaren, niet wordt opgebouwd vanwege overdreven hygiëne. Dus als we dan weer kijken naar is iedere dag (of dus meer) douchen gezond? Het antwoord is dan dus nee.
Dat verbaast me dus echt niks!
frankiej schreef:<knip>Kortom denk ook even aan de volgende generatie en >knip