Mag een apotheek ongevraagd merk medicijnen veranderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Mag een apotheek ongevraagd merk medicijnen veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:50

Ik denk dat jij wat anders bedoelt. Ik reageerde op Karijn, die graag wilde dat er een positief beeld geschetst wordt van de beroepsgroep. Ik ben het daar niet mee eens. Misstanden, inclusief oplichterij bijvoorbeeld, komen bij elke groep voor. Dus ook bij apothekers. Dat gaat dus om individuele situaties die naar mijn mening niet koste wat kost verzwegen moeten worden om een positieve indruk te maken. Dat staat geheel los van bezuinigingen of niet - daarvoor heb ik niet het woord oplichterij gebruikt.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:12

Ik heb het ook meegemaakt met medicijnen voor mijn astma.. ging naar de apotheek en kreeg ineens een hele andere verpakking.
Het scheen dat de apotheek ook op een ander merk overgegaan was en daar was ik niet blij mee want mijn oude medicijnen werkte prima.
Navraag gedaan bij een vriendin van mij die apotheker is en het blijkt dat beide medicijnen exact dezelfde inhoud hebben, alleen was het een ander merk.
Ik hoefde me dus geen zorgen te maken, waarschijnlijk vanwege de prijs en winst op de medicatie zijn ze op een ander merk overgestapt.. altijd dat klote geld Zij zijn groot en ik is klein! Nagelbijten / Gniffelen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:18

Muzefee schreef:
Is mij ook gebeurd, wat in de beginpost staat. M'n arme broertje moest de hele uitleg aanhoren en ik was boos thuis. Schijnheilig Ik denk van wat flïkken ze me nou! Bloos! Ik weet niet hoe het zit, maar sinds ik die pil gebruik ben ik iets aangekomen, dus of er dezelfde werkende stoffen in zitten geloof ik niet geheel.

dat mag je echt gerust aannemen hoor,maak je geen zorgen

wat wel kan is dat je voor bepaalde vulstoffen allergisch bent,maar gelukkig komt het niet vaak voor.

wij merken nu al de nadelen van het hele gedoe,vanwege de prijsverlagingen verdienen de apotheken inderdaad minder.
er is berekend dat het zoveel minder is,dat wij geen geld meer hebben voor veel van onze zorgprojecten,zoals een diabetesdag,een COPD caroussel om te kijken hoe het gaat met het medicijngebruik van oa astmapatienten.

dit vind ik heel erg,dat de mensen er de dupe van moeten worden op die manier

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:01

Zo ik ben benieuwd wat mij maandag allemaal te wachten staat, ben er 2 weken heerlijk tussenuit geweest.

Dat apothekers minder gaan verdienen, maar ook de groothandels draaien verlies neem ik aan, hun hebben alles al ingekocht en raken het nu kwijt voor een laag prijsje

En inderdaad het voorraadbeheer, verheug me er nu al op, tig verschillende doosjes, maar we zullen het zien de maandag..

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:00

Shadow0 schreef:
Ik denk dat jij wat anders bedoelt. Ik reageerde op Karijn, die graag wilde dat er een positief beeld geschetst wordt van de beroepsgroep. Ik ben het daar niet mee eens. Misstanden, inclusief oplichterij bijvoorbeeld, komen bij elke groep voor. Dus ook bij apothekers. Dat gaat dus om individuele situaties die naar mijn mening niet koste wat kost verzwegen moeten worden om een positieve indruk te maken. Dat staat geheel los van bezuinigingen of niet - daarvoor heb ik niet het woord oplichterij gebruikt.

Shadow0: je hebt gelijk dat niet iedereen in de medische branche (of welke bedrijfsbranche dan ook) net zo Rooms is als de Paus. Misschien dat het woord positief niet het goede woord is dat ik gebruikt heb. Het enige dat ik doe is een antwoord geven op de vraag of een apotheek een medicijn mag wisselen door aan te geven hoe dat in zijn werk gaat. Net zoals Snoevie dat ook heeft geprobeerd. Opmerkingen die niet juist zijn, weerleg ik ook. Ik heb niet geprobeerd hiermee aan te tonen dat de branche zuiver is van onvolkomenheden, maar ik hoop een aantal mensen een andere denkbeeld mee te geven over waarom een apotheker een ander doosje pillen meegeeft.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:18

Ik gebruik ook Microgynon 30 en kreeg de vorige keer ook opeens Ethinylestradiol/Levonorgestrel 0.03/0.13 A, met een briefje erbij dat er voor een goedkoper middel gekozen was, met dezelfde stoffen erin. Want er moest bezuinigd worden van de zorgverzekeraars.

Ik kreeg dus ontzettend last van bijwerkingen. Hoofdpijn, extra buikpijn tijdens de menstruatie en ik had een humeur dat was niet normaal meer. Ik voelde mij ontzettend boos en chago, terwijl ik niet wist waarom Verward
na 3 maanden proberen ben ik terug gegaan naar de aphotheek en mijn gewone pil weer terug gevraagd.

Microgynon bestaat gewoon nog steeds. Ik heb hem twee weken geleden nog gehad in een hele mooie nieuwe verpakking, maar er staat nog steeds Microgynon 30 op.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:26

klopt microgynon(of de fabrikant)heeft de verpakking vernieuwd.
ziet er idd netjes uit!

ik krijg die brief trouwens niet upgeload,zal het nog eens proberen als mn vader thuis is.

Sabbientje wel goed dat je het geprobeerd hebt.
dat verhaal van de bezuiningen klopt wel inderdaad.

wij hebben ze nu allemaal in huis om aan de vraag te voldoen,stediril 30,microgynon 30,ethinylestradiol

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:00

Berdien schreef:
Heb ik weer Clown

Vandaag mijn vervolgrecept van de pil opgehaald, ik had Microgynon 30, voor drie maanden op proef. Aangezien mijn laatste strip bijna op is maar langs de apotheek gefietst, zit toch naast m'n werk.

En hij kwam aan met twee doosjes *bekijkt label* Ethinylestradiol/Levonorgestrel 0.03/0.13 A. Ja, die Ja

Volgens hem was Micro. overgenomen door dittem. Maar daar heb ik verder niks van gehoord ofzo. Was nogal overdonderd en ik had haast, dus maar meegegrist. Mijn moeder kwam echter met het verhaal dat dit helemaal niet mag? Dat als dokter met Micro. voorschrijft, de apotheek niet zomaar wat anders mee mag geven.

Weten jullie hier mee van? Is Micro. inderdaad veranderd in.. bovenstaande Clown of heb ik een hele ondeugende apotheek?

*zucht* alweer dat zwamverhaal. Gewoon die Microgynon eisen. Het is NIET overgenomen door een andere fabrikant. De apotheek maakt alleen wat meer winst op dat andere prutje.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:39

je kan het ook gewoon vragen
het klopt niet dat microgynon niet meer bestaat.

komen jullie allemaal hierheen Haha!
wij hebben microgynon,en kan ik de winst in mn zak steken,hihi

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:32

Staken jullie ook tussen 12 en 14 Snoevie?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:12

nee hoor,dat vinden wij een veel te onvriendelijke actie.
we willen het niet uitspelen over de patient zn rug(net als de busstakingen...)

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:49

wij waren ook niet dicht

maar het was wel lekker rustig tussen 12 en 2

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:53

Moest gisteren naar de apotheek voor een receptje Losferron. Gesloten tot 14:00 uur. Het was daarna ook best wel druk. Ach, ik werd gewoon keurig netjes geholpen, kreeg duidelijke instructies mee mbt Losferron.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:22

Vervelend voro de mensen maar uiteindelijk hopen we dat het voor de patienten ook beter zal worden

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:43

Ik loop hier ook tegen aan met de anti-conceptie pil. Eerst had ik Microgynon en nu krijg ik een goedkope variant, waardoor mijn hele lichaam van streek is.

Volgens de dokter is het precies hetzelfde, maar voor de oude pil zou ik nu moeten betalen. Word een beetje moe van het winstoogmerk van apothekers dankzij de farmaceutische industrie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:21

Lizzle schreef:
Volgens de dokter is het precies hetzelfde, maar voor de oude pil zou ik nu moeten betalen. Word een beetje moe van het winstoogmerk van apothekers dankzij de farmaceutische industrie.

Eh, het winstoogmerk van apothekers is door de overheid bewust ingesteld in het kader van de marktwerking - die juist zou horen te leiden tot een betere en goedkopere zorg Lachen (Dat is althans de theorie.)

En ook de regels daarna zijn veelal opgelegd door verzekeraars en overheid, om apothekers te dwingen de goedkopere versie te verstrekken. (En laten we eerlijk wezen: in de meeste gevallen is dat geen gek idee. Het is zonde om het viervoudige te betalen voor alleen het aanwezig zijn van een merknaam, dat is verspillend en nergens voor nodig. Pas als de andere versie problemen geeft is dat verkeerd.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:06

Mss dat de premsies volgend jaar dan eindelijk eens omlaag gaan door het invoeren van deze maatregel?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:14

Chiqa schreef:
Mss dat de premsies volgend jaar dan eindelijk eens omlaag gaan door het invoeren van deze maatregel?

Reken daar maar niet op Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:16

Ssstt...was ook een hele stoute droom Haha!

Maar wel heel logisch toch? Teugels worden hartstikke strak gehouden
waar het voorheen een welhalla was een vergoedingen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:13

Shadow0 schreef:
Lizzle schreef:

Eh, het winstoogmerk van apothekers is door de overheid bewust ingesteld in het kader van de marktwerking - die juist zou horen te leiden tot een betere en goedkopere zorg Lachen (Dat is althans de theorie.)

En ook de regels daarna zijn veelal opgelegd door verzekeraars en overheid, om apothekers te dwingen de goedkopere versie te verstrekken. (En laten we eerlijk wezen: in de meeste gevallen is dat geen gek idee. Het is zonde om het viervoudige te betalen voor alleen het aanwezig zijn van een merknaam, dat is verspillend en nergens voor nodig. Pas als de andere versie problemen geeft is dat verkeerd.)

inderdaad,helemaal mee eens.

makkelijk om maar steeds de apotheken de schuld te geven

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:16

Eens, alhoewel de invloed van de zorgverzekeraars/overheid wel steeds groter wordt in de keuze van een middel, puur omdat men vergeet te kijken naar de effectiviteit en veiligheid van een merkgeneesmiddel (lees duurder), dat soms beter is dan die van een goedkoper of generiek middel. Voorbeeldje: anti-epileptica. Volgens mij heb ik het al eerder aangehaald. Bij gebruik van deze middelen wordt toch vanuit de beroepsverenigingen/patientenverenigingen met klem geadviseerd om het merkgeneesmiddel voor te schrijven in plaats van het generieke.
Dus wat dat betreft mogen sommige apothekers ook eens hun ogen uit hun portemonee halen en het welzijn van patienten wat vaker voorop stellen door zich bij de keuze van bepaalde middelen bewust af te zetten tegen wat de zorgverzekeraar/overheid voorstelt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:39

ehhh de apotheken zijn nu juist heel hard bezig de ogen uit de portemonnee te halen hoor.
dat een merk een paar euro duurder is betekend niet dat het automatisch beter is.

wat wel waar is over de anti epileptica,dat als mensen een bepaalde soort al slikken,dat deze niet meer gewijzigd mag worden naar een ander merk.
als je bv natrium valproaat chrono gebruikt,mag het niet omgezet worden naar depakine chrono

en karijn dat is wel makkelijk gezegd,maar als de verzekering niet uitbetaald als je een bepaald merk niet levert,gaan ze failliet,zo gemakkelijk als jij het stelt is het helaas niet.

probleem met de voorkeursregeling is,dat door dat beleid je allerlei merken moet gaan aanschaffen.
daardoor kan je geen prijsafspraken meer maken met fabrikanten(de beruchte kortingen)dus verdient de apotheek inderdaad minder.
maar daarmee gaat ook de zorg achteruit,omdat voor bepaalde zorgprojecten ed geen geld meer is.

wij zouden ook liever hetzelfde merk aanhouden.
dus dat we het welzijn van de patienten niet voorop zouden zetten vind ik nogal een harde uitspraak!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:40

Ten eerste Snoevie: natrium valproaat chrono (generiek) is Depakine Chrono (merk), althans...de werkzame stof. Ten tweede: Je hebt het hier over substitueren van generiek naar merkgeneesmiddel en waar staat of wie zegt dat je natrium valproaat niet mag omzetten naar Depakine? Trouwens, waarom zou je niet van generiek terug mogen naar merk? Patienten gaan toch ook over van merk naar generiek? Waarom zou een patient dan niet terug mogen? Is dat nou niet waar het topic eigenlijk over ging? Ik heb het juist over het switchen van merkgeneesmiddel naar generiek middel.
Je hoort mij ook niet zeggen dat merkgeneesmiddelen per definitie beter zijn dan generieke middelen, er is alleen meer bekend over effectiviteit en veiligheid vanwege de uitgebreide studies die zijn gedaan met merkgeneesmiddelen. Echter, in sommige gevallen kan het beter zijn (ik heb mijn zinstelling al aangepast), in mijn voorbeeld van anti-epileptica, om juist niet te switchen van merkgeneesmiddel naar generiek. Dat advies komt van beroepsverenigingen en patientenverenigingen.
Het enige dat ik wil zeggen is dat in dit soort gevallen en wellicht ook andere gevallen zoals met de pil waarover in dit topic wordt gediscussieerd, een apotheker best eens zijn ogen uit zijn portemonee mag halen en het welzijn van die paar patienten voorop stellen in plaats van dat dubbeltje winst dat hij verliest. Ik zeg ook niet dat alle apothekers de ogen alleen maar in de portemonee hebben. Ik weet uit ervaring dat er genoeg zijn die wel de ogen uit de portemonee halen.
Ik wil ook alleen maar aangeven dat ik hoop dat apothekers zich niet laten intimideren door wat de zorgverzekeraars/overheid hen probeert op te leggen met de beperking van keuzemogelijkheden in geneesmiddelen want bottom line gaat het om de portemonee.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:22

Ik heb een keer zoiets gehad. Ik slikte medicijnen, en kreeg dus dezelfde medicijnen maar dan met een andere naam. Dit wist ik dus niet, dacht dat het een heel ander merk had. Het was dat ik iemand kon bellen die er verstand van had, anders had ik ze niet geslikt.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:54

hier word ook alles iedere 3 maandne veranderd..
helaas kan ik niet tegen de 'goedkope' versie en moet ik dus perse de 'echte' microgynon.
maar íedere keer word er weer opnieuw gevraagd of ik niet die andere wil...
als je het op dokters recept krijgt dat je de oude moet hebben, krijg je die ook gewoon