Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Judith

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:21

We hadden een 8,5 voor onze presentatie Haha!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 15:26

leuk!!!

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:14

Hallo,

Ik heb autisme. Fijn, dat hier een topic over is.

Ik kan niet zomaar ergens alleen naar toe, ik kan niet zelf naar de winkel e.d. Er gaat áltijd iemand mee, als ik naar mijn paard toe ga. Dit zijn de dingen waar ik zelf het meest last van heb. Ook begrijp ik grapjes van andere mensen niet, ik voel me snel "aangevallen" en onzeker.

Heb altijd het gevoel, dat mensen naar mij kijken, wat dan eigenlijk niet zo is.

Ik heb niet alles hier doorgelezen, kleine stukjes.

Gael

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:16

welke soort van autisme heb jij dan??

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:22

Ooh, sorry. Vergeten te zeggen. pdd-nos Lachen

Boncho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:25

Leuk dat er een topic over autisme is.
Ik werk zelf op een school voor zeer moeilijk lerende kinderen waar ook veel kinderen met autisme zitten.
Als ik dit topic zo een beetje doorlees zie ik wat ik in mijn omgeving ook vaak tegen kom...... onbegrip. Waarom doet dat kind zo "gek"?? Kan hij niet gewoon praten ofzo?? Waarom kijkt hij me niet aan als ik tegen hem praat?? En ga zo nog maar
even door.......
Erg vervelend!!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:01

of ze kijken je raar aan als je zoontje van 9 zich plotseling gedraagt als een kind van 4.
het is inderdaad vervelend, maar ik vertel gewoon waarom hij soms zo 'gek' doet.
hopelijk komt er dan wat meer begrip uit de omgeving.
hij kan soms echt onbeschoft uit de hoek komen. of juist heel kinderachtig doen. of heel erg druk, of juist helemaal niks zeggen. want het ligt natuurlijk allemaal aan de ouders Rolleyes

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:03

Mijn broertje heeft ook pdd-nos. Ze denken dat hij "niet spoort" erg sneu inderdaad

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:46

Aan de hulpverleners heb ik een vraagje:

Is het mogelijk dat mensen met pdd-nos een HBO-studie kunnen doen?

Op dit moment zit ik een beetje met mezelf in de knoop, want iedereen in mijn omgeving lijkt mij HBO af te raden. Overigens ben ik leertechnisch zeer goed en zou ik het op dat vlak wel kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:26

waarom niet? Met goede begeleiding kan dat prima. Heb je een PGB? Hier kan je namelijk hulp mee inkopen, in jouw geval dan een studiebegeleider. Zelf loop ik bij PGBeckers in nijmegen. Ze hebben ook een website, even googlen dus. Ben ik in ieder geval dik tevreden over.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:04

Op dit moment heb ik een PGB, maar die ga ik weer afzeggen. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet besteden en raak er helemaal van in de stress als ik er alleen al aan denk. Mijn maatschappelijk werker helpt me daar ook niet echt bij. Nu doe ik een MBO (jaar 1 en het gaat buitengewoon goed!) na twee "mislukte" HBO-opleidingen. Voor het MBO krijg ik een rugzakje waar ik hulp mee kan inkopen. Ik weet niet zeker of ik nog een HBO-opleiding ga doen, misschien ga ik wel werken na het MBO.

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:31

Jammer, dat je daar niet goed bij wordt geholpen. Ik heb nu twee thuis begeleidsters, dat wordt betaald via PGB. Ben tot nu toe erg tevreden en blij met de begeleiding die ik krijg Lachen

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:34

Mijn broertje heeft pdd-nos.. heb echt altijd mot met hem.. we kunnen niet door één deur.

Kan hem gewoon niet begrijpen

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:35

Leuk dat er eindelijk zo'n topic is *LOL*
Mijn broertje van 8 heeft autisme spectrum stoornissen en zit daarvoor op een speciale school. Qua niveau zit hij op bepaalde vlakken op een vierjarige, andere een 8-jarige.
Vanavond meer uitleg, moet nu spijtig genoeg weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:49

Sullie97: als het goed is kan je ook mensen in huren die je helpen met aanvraag, besteding en andere rompslomp. Nooit naar gevraagd?

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:19

Het is dat ik het PGB eigenlijk nog maar net heb. Veel weet ik er dus nog niet over en op internet heb ik al wel gezocht, daarnaast heb ik op de site van Per Saldo al gekeken. Ik heb soms het gevoel dat ik het helemaal in mijn eentje moet doen, terwijl ik wel een maatschappelijk werker heb, die ook nog eens gezegd heeft dat hij mij zou helpen bij het zoeken van de juiste begeleiding, maar wat dus niet gebeurd is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:03

Wij hadden het, maar ze vonden dat wij er geen recht meer op hadden. We gebruikte het voor Huiswerkbegeleiding, nu moet mijn moeder extra werken

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:08

wat jammer Sullie, dat je niet goed geholpen word met het PGB, je kunt er echt heel veel mee! ook huiswerkbegeleiding, thuisbegeleiding (je huishouden regelen oid)
Ik weet niet of je nog thuis woont en hoe oud je bent, maar kunnen je ouders je er niet mee helpen?
Mijn zoontje heeft ook een PGB èn een rugzakje, en zit op het gewone basisonderwijs en dat gaat gelukkig best goed. Ik hoop het PGB straks ook in te kunnen zetten als hij naar het vervolgonderwijs gaat om te helpen met huiswerkplanning en dat soort dingen. Verder gaat hij van het PGB een weekend in de maand logeren op Centerparcs en komt er vrijdagsmiddags iemand thuis om wat leuks met hem te gaan doen (maar ook om hem te leren begrijpen wat autisme is)
Ik hoop dat je toch een goede hulp kunt vinden voor het PGB, want echt, je kunt er zoooooo veel mee!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:09

Ik ben zelf ook rugzakleerling, maar merk er op de een of andere manier niet zo veel van!!

HWB helpt mij wel erg met het leren. ik begin nu veel eerder met toetsen en haal ook betere resultaten Knipoog

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:33

Wat denken jullie; Weten mensen met een autistische beperking het altijd van zich zelf? Ik denk dat alle mensen wel hun eigenschappen kennen, maar zouden er ook mensen zijn die wel "last" van een autistische beperking hebben, maar niet een stempel hebben zeg maar?

Voor de mensen in dit topic met autisme; vertellen jullie anderen altijd van jullie beperking? Hoe reageer je erop als mensen er naar vragen? Ben je beter in communiceren irl, bellen of via ibjvoorbeeld mail of sms?

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:01

Ik was eerst altijd erg voorzichtig. Maar nu merk ik steeds meer, dat mensen (vooral op bokt) mijn opmerkingen e.d raar vinden, dus vertel ik het soms ook Ja

Ik wist vroeger wel een beetje dat ik "anders" was, ik vroeg me ook af; waarom? Op mijn twaalfde ong. werd het vastgesteld, dat ik pdd-nos had/heb Lachen

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 01:12

NonaWen schreef:
Mijn broertje heeft pdd-nos.. heb echt altijd mot met hem.. we kunnen niet door één deur.

Kan hem gewoon niet begrijpen

Mijn omgeving heeft geen pdd-nos..ik ben ook vaak in strijd met hun...vaak kunnen we moeilijk door 1 deur..ik kan ze vaak niet begrijpen.

zo kun je het ook zien..
Hoe beter ik me voel..hoe meer ik me tussen andere durf te begeven..het liefst te beginnen met 1 of 2 tegelijk. Maar als er ineens een hoop meer mensen komen, dingen gebeuren en ik daar dus geen controle over heb en niks aan kan doen, ben ik vaak diegene die het probeert te slikken of weer gewoon moet vluchten..liever als ff de hele zaal uitleggen dat ik niet in zo'n omgeving kan zijn met teveel mensen..teveel geluiden..teveel afleidingen. en ben ik dus weer terug bij af...

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:59

Mijn zoontje heeft adhd en een lichte vorm van autisme.Hij zit op voetbal want hij vindt dat erg stoer omdat z'n grote broer daar ook op zat.Alleen wil hij geen wedstrijden meer spelen want dan is het veel te druk om hem heen,dat kan hij niet op tijd verwerken.Wel wil hij graag in het doel staan want heeft ie z'n eigen plekje daar om te verdedigen.
De trainers zijn echt tof en houden er goed rekening mee ,ze vinden het prima dat hij alleen op de wekelijkse training komt ,als hij er maar plezier in heeft. Knipoog

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 16:48

missnynke schreef:
Wat denken jullie; Weten mensen met een autistische beperking het altijd van zich zelf? Ik denk dat alle mensen wel hun eigenschappen kennen, maar zouden er ook mensen zijn die wel "last" van een autistische beperking hebben, maar niet een stempel hebben zeg maar?

Voor de mensen in dit topic met autisme; vertellen jullie anderen altijd van jullie beperking? Hoe reageer je erop als mensen er naar vragen? Ben je beter in communiceren irl, bellen of via ibjvoorbeeld mail of sms?

Ik merk er zelf eigenlijk niets van, omdat ik niet anders ben gewend zie je, voor mij is dat allemaal normaal terwijl sommige opmerkingen heel verkeerd overkomen, bijv: "hoe laat moet je naar huis?" Snap je?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:33

Hej een leuk topic, nog niet gezien eigenlijk. Ik heb zelf geen autisme of iets in die richting maar mijn vriend heeft ADHD. Hij is 100% afgekeurd en merk toch ook dat mijn vriend bepaalde kenmerken van autisme heeft.

Wie van jullie heeft een partner met ADHD? Wat is voor jullie het moeilijkste eraan?