hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:40

Wat dat betreft ben ik bijvoorbeeld wel goed in deadlines halen: als het af moet, dan moet het ook af. Noem het fixatie of vastbijten - er mag of kan gewoon niets tussen komen, het moet af zoals afgesproken, klaar. Voor mijn werk is het ideaal. *LOL*

Het te erg inleven in anderen (ook in boeken en films, hoewel ik niet veel films kijk) heb ik in de loop der jaren moeten leren loslaten, het kostte me te veel energie. Wat niet wegneemt dat het me soms nog steeds gebeurt en dan is de enige oplossing ook echt letterlijk afstand nemen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-02-08 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:41

Frouk schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik weet niet of jullie dit ook herkennen: Als ik een film zit te kijken waarin iemand een stomme keuze maakt (bv waardoor je al ziet komen dat hij zijn vrouw kwijtraakt ofzo) dan kan ik die film niet meer goed bekijken verder, ik leef me veel te veel in en word daar echt helemaal akelig van... ik loop dan ook weg...

hahah ja dat heb ik ook, of als ik het gevoel heb dat het dom word, dat ik dan niet meer verder wil kijken of even wegkijk.
Actie films en thrillers en dergelijke weiger ik ook te kijken, puur omdat ik daar helemaal raar van wordt.

Ja ik ga dan ook echt effe wat te drinken halen of effe kijken of alles goed is met de kinderen, of zo Nagelbijten / Gniffelen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:41

hahahah blue_eyes dat heb ik dus ook.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:53

Ik kan sowieso slecht films kijken,... kan moeilijk 1,5 uur tv kijken achter elkaar Verward

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:54

Ja dat heb ik inderdaad ook wel. Moet mezelf er echt op voorbereiden dat ik 1,5 uur stil moet zitten of langer. Maar heb me er nooit mee bezig gehouden of dat ook wat met hsp te maken zou hebben of met mijn slechte vermogen om stil te zitten Tong uitsteken

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:56

Ik kan best heel lang iets doen maar dan moet ik mezelf bezig houden, door bijvoorbeeld te bokken, op mijn site bezig of met küren/tekeningen/foto's.
Maar 1,5 uur zo naar de TV kijken daar heb ik best veel moeite mee,.... of dat ook met HSP te maken heeft weet ik niet,...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:57

Cyntje: misschien een concentratieprobleem?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:57

Cyntje schreef:
Ik kan sowieso slecht films kijken,... kan moeilijk 1,5 uur tv kijken achter elkaar Verward

Concentratieprobleem? Voor mij iig heel herkenbaar. Ik heb er de rust niet voor en ik kan me er niet op concentreren. Hooguit tekenfilms, want die duren niet zo lang. En dan nog het liefst op dvd, zodat ik pauze kan nemen wanneer ik wil. Om vervolgens niet meer verder te kijken.

Met mij naar de bioscoop gaan is ook meestal niet zo gezellig, want na een kwartier gaat het al overal zeer doen en dan weet ik niet meer hoe ik moet gaan zitten. Erg storend voor de mensen om mij heen. Heb ik overigens bij vergaderingen ook last van. Bloos

TV-kijken doe ik ook niet voor mijn lol. Althans niet als 'rustpunt' na het thuiskomen van mijn werk ofzo. Zo heel af en toe lukt het wel, maar het is niet mijn hobby zeg maar.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:58

concentratieprobleem zou het inderdaad ook kunnen zijn, maar tv kijken is eigelijk het enige waar ik slecht mn kop bij kan houden...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:00

Cyntje schreef:
Ik kan best heel lang iets doen maar dan moet ik mezelf bezig houden, door bijvoorbeeld te bokken, op mijn site bezig of met küren/tekeningen/foto's.
Maar 1,5 uur zo naar de TV kijken daar heb ik best veel moeite mee,.... of dat ook met HSP te maken heeft weet ik niet,...

En dat heb ik dus ook. Had ik als kind al. Kon mezelf uuuuuren bezighouden met kraaltjes, een boek of een tekening. Ik kan nu nog uren aan het prutsen zijn met kralen (om de boel daarna weer te slopen Clown ) en dat is dan mijn rustpunt van de dag. Liefst 's avonds laat, als alle 'verplichte' dingen gedaan zijn en het helemaal stil is om me heen. Of gewoon mijn mailbox uitmesten. Als ik maar bezig ben en niet bezig gehouden word, zeg maar.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:00

Nou,... zou ik eigenlijk niet weten.
Ik kan ook best 3 uur lang naar Idols zitten kijken. Maar zo naar een film waarom? Nagelbijten / Gniffelen

Ik kan dus ook niet lang stilzitten en verkramp enorm snel. Loop ook al 3 jaar lang bij de reumatoloog en die kan niks vinden Verward Heeft dat dan hier mee te maken? Bloos!

Heb nu namelijk ook 1,5 gepoetst en ik stik de moord van de pijn .... binnenkort maar weer retourtje reumatoloog denk ik Scheve mond

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:01

Karin schreef:
Cyntje schreef:

En dat heb ik dus ook. Had ik als kind al. Kon mezelf uuuuuren bezighouden met kraaltjes, een boek of een tekening. Ik kan nu nog uren aan het prutsen zijn met kralen (om de boel daarna weer te slopen Clown ) en dat is dan mijn rustpunt van de dag. Liefst 's avonds laat, als alle 'verplichte' dingen gedaan zijn en het helemaal stil is om me heen. Of gewoon mijn mailbox uitmesten. Als ik maar bezig ben en niet bezig gehouden word, zeg maar.

Ja idd,... mezelf bezighouden kan ik heel goed maar ik vind mezelf zo nutteloos als ik iets kijk/doe waarbij ik zelf niks hoef te doen, als jullie begrijpen wat ik bedoel Nagelbijten / Gniffelen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:02

Dat zou dan dus inderdaad gewoon een concentratieprobleem kunnen zijn en niet direct iets met hsp te maken kunnen hebben, al worden concentratie problemen ook in mijn boek over hsp beschreven..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:03

Ik heb Lord of the Rings 'uitgezeten' in de bioscoop door me op de landschappen te concentreren - ik was toen zelf net in Nieuw-Zeeland geweest en dat interesseerde me. Het verhaal was ik na tien minuten al kwijt, als ik al in het verhaal zat...

Ik denk niet dat het bij mij iets lichamelijks is, ik kan makkelijk 1.5 uur bewegen. Alleen stilzitten (in dezelfde houding) is gewoon een ramp, altijd al geweest. Als er een fysiek probleem is (iets reumatisch) dan is het al beter verklaarbaar denk ik.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:04

Jep, ik heb dus ook niets met de tv... Met iemand samen, ala, dat gaat nog wel. Nu volg ik 1 avond in de week samen met een vriendin een tvprogramma, maar als zij eens niet kan, ga ik niet zelf zitten kijken Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb ook reumatische klachten Cyntje, ik denk wel dat het met overgevoeligheid te maken heeft.... niet volledig maar zeker wel een gedeelte. Ik heb Fibromyalgie.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:04

Ik kan ook niet goed lang stilzitten, alles word dan stijf en moet dan ook echt bewegen vanmezelf wat dan vaak nogal spastisch oogt omdat zitten bewegen lastig is Vork

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:06

Misschien dat het voor het lichaam van een actief persoon niet 'natuurlijk' is om lang stil te zitten en je te laten 'bezighouden' door anderen/een film/de tv?

In de auto heb ik er ook last van - als bijrijder dan, als ik zelf rijd gaat het prima. Maar als ik zelf rijd heb ik vooral in het donker weer last van concentratieproblemen, vooral bij duisternis en slecht weer. Bij daglicht gaat het prima, kan ik zo uren achter elkaar doorrijden, maar in het donker is dat veel te vermoeiend, dat trekken mijn hersenen op de een of andere manier niet.
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-02-08 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:06

Concentratieproblemen krijg ik vooral als ik teveel aan mn hoofd heb, maar ook al als ik alleen maar honger of dorst heb...
Stilzitten in dezelfde houding kan ik ook niet.

Voordat ik in slaap val heb ik ook altijd nog een filmpje in mn hoofd, van hoe de dag geweest is, wat ik anders had moeten doen of zeggen op dingen. Ik lig ook aan een stuk door te draaien voordat ik inslaap.. Als ik eenmaal slaap lig ik wel aardig rustig.

Zijn jullie toevallig een ochtendmens ?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:08

Ja ik ben ook een ochtend mens Lachen kan absoluut niet uitslapen enzo en leren voor school deed ik ook veel liever in de ochtend dan in de avond. Nu slaap ik ook altijd pas laat (nooit voor half 1 eigelijk)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:09

Ik heb ook een tijd gehad dat FM ter sprake was maar het bleek niet zo te zijn maar ik heb ook veel onverklaarbare pijnen maar het stilzitten dat Karin omschrijft heb ik ook heel erg. Ik beweeg minstens 1 keer per minuut Ja

Edit: ik ben geen ochtendmens het liefst slaap ik zoveel mogelijk uit.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:10

MyrtheJ schreef:
Voordat ik in slaap val heb ik ook altijd nog een filmpje in mn hoofd, van hoe de dag geweest is, wat ik anders had moeten doen of zeggen op dingen. Ik lig ook aan een stuk door te draaien voordat ik inslaap.. Als ik eenmaal slaap lig ik wel aardig rustig.

Zijn jullie toevallig een ochtendmens ?

Hmm nee, maar ik kan wel heel vroeg opstaan als het moet en ben dan ook prima aanspreekbaar, zelfs na vier uur slaap. Ben vooral een avondmens (lees: nachtmens). Heerlijk, de stilte van de nacht. Ik heb aan gemiddeld 6-7 uur slaap per nacht ook genoeg, dat 'opgelegde' gemiddelde van 8 uur is op mij eigenlijk nooit van toepassing geweest. Herkenbaar?

Dat filmpje heb ik ook. Ik heb tijden gehad dat ik niet in slaap kon komen omdat er nog zoveel speelde in mijn hoofd. Of omdat ik half slapend steeds wakker schrok met de gedachte 'dit moet nog en dat moet nog'. Op zulke momenten leg ik tegenwoordig een vel papier naast mijn bed waarop ik in kernwoorden mijn gedachten opschrijf en dan kan ik rustig gaan slapen. Als het de volgende dag echt nog zo belangrijk is, dan ga ik er wat mee doen. Maar driekwart van wat ik opschrijf krijgt nooit een vervolg. Haha!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:11

Ik val wel slecht in slaap doordat ik nog teveel met de afgelopen dag/dagen bezig ben. Ik heb inderdaad ook maar weinig slaap nodig. aan 6,5 uur heb ik in princiepe meer dan genoeg maar een nachtje 4,5 uur maakt ook weinig uit Lachen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:12

Ik ben wel een ochtendmens.
Films kijken en tv kijken heb ik geen moeite mee. Mits het programma me boeit. Hobby's kan ik ook uren doen.
Maar werk en concentratie gaan maar moeilijk samen. Ondanks dat ik mijn werk echt ontzettend leuk vind. Het gaat ook wel, maar kost echt energie.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:15

Woningbouw zou hier dus om 13 uur zijn en nou begint het gehakkel bij mij al Nagelbijten / Gniffelen

Heeft iemand overigens dat boek van die Elaine?
De recenties eronder zijn namelijk minder,... wat is het beste boek dat er over HSP is?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:15

Ik slaap wel veel, soms wel 10 uur per nacht... Maar nu de dagen wat langer worden kan ik ook weer met wat minder uren door. Lachen

Ik ben smorgens op mn best, liefst ga ik zodra de zon opkomt lekker naar buiten, dan is iedereen nog in diepe rust...

's Avonds ben ik vaak moe, van alle indrukken van de dag. Ik kan ook echt om 7 uur 's avonds al slapen, mits het op een donkere kamer is. Maar als ik 'savonds gewoon opgepept word en naar een feestje ga houd ik het wel langer uit, met een beetje alcohol Bloos

Koffie kun je me ook uren mee wakker houden, en van Red Bull zooi verslechterd mijn hand-oog coordinatie enorm, ik snijd of brand mezelf dan altijd Clown