Rookverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Re: Rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:39

Ik woon in Beieren (Dld) en daar is de niet-meer-roken-in-openbare-gebouwen regeling vanaf 1 januari in kracht getreden.
Eerst was er besloten dat er aparte rokersruimten zouden moeten komen OK dan! , nu is dat dus terug gedraaid naar een algeheel verbod Scheve mond .
Ik persoonlijk zou er geen probleem mee hebben als het roken in eetgelegenheden in het algemeen verboden zou worden, maar in de kroeg/discotheken vind ik het persoonlijk nogal overdreven.
Sinds de regeling van kracht is gegaan, worden er hier nu zgn. rokers-verenigen opgezet Pling ! Je kan voor 2 € per jaar lid worden en krijgt dan een code waarmee je de kroegen die bij de vereniging aangesloten zijn, binnen kan komen. Iedereen kan lid worden en op het moment ligt de verhouding rokers/niet-rokers leden, bij 50/50 Knipoog .
Ik denk dat er hier over het algemene rookverbod het laatste woord nog niet is gezegd. Vooral de zgn. "Wirtschaften" (een plaatselijke kroeg waar je vaak ook wat kan eten) op het platteland zijn in hun bestaan bedreigd. De meeste mensen (mannen Knipoog ) komen er na hun werk een biertje drinken en een sigaretje roken en gaan dan op huis aan. Deze mensen gaan nu niet meer naar de Wirtschaft, waardoor die natuurlijk een grote bron aan inkomsten missen.
Ook het verbod om in feesttenten (kermis, Oktoberfest!) te mogen roken, vind ik erg overdreven!
Je krijgt dan toch dat mensen heen-en-weer gaan lopen (binnen<-->buiten) om een sigaretje te roken, komen ze terug is hun plaatsje weg, wordt weer knokken (wánt, er is drank in het spel Rolleyes ) enz.
Ben benieuwd hoe het uiteindelijk allemaal gaat lopen Lachen .

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:45

ik heb er geen problemen mee...
mensen die kiezen om te roken mogen roken maar ik heb bewust gekozen om niet te roken. Doordat ik zo`n keuze maak moeten mijn longen ook maar verpest worden door mensen die een andere keuze maken... rook dan lekker eentje buiten dan hoef ik niet meer 4x op een avond mijn medicijnen in te nemen als ik binnen in een kroeg zit ...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:45

Sterre schreef:
Je krijgt dan toch dat mensen heen-en-weer gaan lopen (binnen<-->buiten) om een sigaretje te roken, komen ze terug is hun plaatsje weg, wordt weer knokken (wánt, er is drank in het spel Rolleyes ) enz.
Ben benieuwd hoe het uiteindelijk allemaal gaat lopen Lachen .

Als het dat maar is, om positief bij te dragen naar gezondheid van andere Lachen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:56

Wat, dat knokken omdat er drank in het spel is Tong uitsteken ?!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:09

Needje schreef:
De hele tijd.... woon je in een kroeg ofzo?

Beetje cynisch? Haha!
Nee hoor, maar als mijn vriendje weer eens een optreden met de band heeft, is het fijn als er eens niet gepaft wordt. En als we uitgaan idem dito. Overigens kom ik nu ik wat ouder en mama ben, minder in dat soort tenten, maar ik erger me vaak rot als ik ergens in de rook zit. Ik vind het vies, smerig en ongezond. Bovendien heb ik nogal gevoelige ogen, die er snel geirriteerd door raken en het slaat op mijn luchtwegen. Ik vraag er niet om, om in die rook te zitten, ook al wil ik een avondje uit.
Heb me verbaasd hoe mensen in een restaurant rustig een sigaret opsteken, terwijl je nog zit te eten. Hetzelfde als toen ik zwanger was. Toen ging ik amper ergens heen, omdat ik niet in die rook wilde zitten. Was niet leuk.

En dan heb ik het nog niet eens over het werk. Jarenlang heb ik in andermans rook gezeten. Wat was ik blij toen dat afgeschaft werd, al hoewel dan de rokers continu pauze nemen, terwijl jij je suf werkt. Clown
Maar liever dat, dan in die rook zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:23

Shanna schreef:
Dat denk ik niet, wantr de mensen die nu thuis blijven vanwege die rook gaan dan juist wel uit Knipoog

Ik snap deze opmerking niet, zou je dat nader willen uitleggen?
In de jaren 80 begin jaren negentig was dr namelijk geen mens
die zich liet weerhouden om een gezellig avondje beesten mis te lopen vanwege een
sigaret. Ik rookte zelf niet in die tijdmaar het kwam ook geen seconde in mn hoofd op
om thuis te blijven voor een sigaret Verward
Leg eens uit want ik zie die opmerking constant voorbij komen, en heb toch niet het idee
dat het rustiger is geworden in de horeca, wat ik wel moet geloven als ik de verhalen zo lees hier.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:41

Het topic al op gang zeg! Bloos!
Pittige discussies!

Ik ben er ook mee eens. Waarom? Dat probeer ik met mijn argumenten te weerleggen.

1. Ten eerste is het voor jezelf maar ook voor ander mans gezondheid erg slecht.
2. Roken hoeft niet altijd een samenhang van gezelligheid te zijn. Dit kan ook zonder zoveel sigaretten op te steken. Gezellig een babbeltje maken met een glas wijn is al gezellig genoeg. Een stinkende swalm van een sigaret hoeft daar niet bij te zijn.
3. Daarnaast stinken je kleren enorm nadat je eens een keer uit bent geweest of ergens in een cafe een uurtje bent wezen drinken.

Het enige tegenargument wat ik kan bedenken is dat men gewoon niet kan stoppen met roken. Door de nicotine blijft dit erg verslafend. Maar uiteindelijk heb je er toch zelf voor gekozen dat je een sigaret in je mond doet en het aansteekt.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:44

Ik ben er heel erg blij mee!! Eindelijk geen rode, prikkende ogen meer tijdens het stappen en gigantisch stinkend thuis komen na het stappen! Ik vind het in ieder geval niet erg.. Daarbij ben ik toch blij dat ik niet meer "mee hoef te roken", ik kies er tenslotte niet zelf voor om mijn longen te vervuilen. Clown

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:46

Ik rook niet, omdat ik een soort van astma heb en er niet tegen kan. Ik heb het nooit geprobeerd, omdatr je van te voren weet dta je er verslaafd aan raakt en dat het ongezond is. Daar heb ik geen zin in. Het is veel te duur, slecht voor je en je bent er anderen mee tot last. Je moet altijd van te voren weten of je ergens kunt roken. Je meot in de kou of regen staan als je wilt roken waar het niet mag. Nee, het is niet erg aantrekkelijk voor mij.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:48

Heerlijk, laat dat rookverbod maar komen !!

Vind het best als iemand anders zijn longen wil verpesten, maar neem daar niet iedereen in mee AUB!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:57

Chiqa schreef:
Shanna schreef:
Dat denk ik niet, wantr de mensen die nu thuis blijven vanwege die rook gaan dan juist wel uit Knipoog

Ik snap deze opmerking niet, zou je dat nader willen uitleggen?
In de jaren 80 begin jaren negentig was dr namelijk geen mens
die zich liet weerhouden om een gezellig avondje beesten mis te lopen vanwege een
sigaret. Ik rookte zelf niet in die tijdmaar het kwam ook geen seconde in mn hoofd op
om thuis te blijven voor een sigaret Verward
Leg eens uit want ik zie die opmerking constant voorbij komen, en heb toch niet het idee
dat het rustiger is geworden in de horeca, wat ik wel moet geloven als ik de verhalen zo lees hier.

Ooh jawel, in de jaren tachtig werd het begin van het gevecht tegen passief roken aangekondigd, door verbod op universiteiten Lachen
Slimme mensen die professoren.

En hoe weet je dat er toen niemand om maalde ?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:00

Ik denk dat het met het verschil in drukte in de horeca wel mee zal vallen. Mensen die roken gaan toch wel uit, mensen die niet roken (lees: er last van hebben) gaan misschien wat vaker uit.
Ik ben een paar maanden terug in Londen geweest, waar je ook nergens in de horeca mag roken. Ik zag nog steeds drukke pubs, maar dan zonder blauwe sluier. Afgelopen weekend was ik in centerparcs, waar ook nergens meer binnen gerookt wordt. Ook daar gewone drukte. En zo vreselijk veel mensen stonden er niet buiten of op straat (ook in Londen voor de pubs niet).

Ik rook niet, nooit gedaan, ik kan er niet tegen. Ik laat me niet tegenhouden om ergens heen te gaan. Ik respecteer net zo goed dat mensen willen roken als dat ik verwacht dat mensen die wel roken respecteren dat ik de desbetreffende sigaret niet onder mijn neus wil. Tot dusver liep ik zelf wel even naar buiten als ik even wat frisse lucht wilde.
Het is immers leven en laten leven?
Oftewel ik had er geen echte problemen mee (zo wel ging ik zelf wel niet of weg) maar ik vind het wel een goed initiatief, en ik heb ook gezien dat het werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:04

katiavl schreef:

Omdat ik er geen hond over hoorde als ik te stappen ging ook
was het heel normaal als je rookte op scholen en op verjaardagen,
je haalde het niet in je hoofd om een roker op zijn gedrag aan te spreken zoals
dat tegenwoordig in geuren en kleuren gebeurd.

Het was heel normaal als je rokend een behandelkamer van een arts
binnewandelde, om dr samen een verder te roken, echt niemand keek
je raar aan. Wat is er toch allemaal mis gegaan dat dit 180 graden omgedraaid is Verdrietig

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:06

Chiqa schreef:
katiavl schreef:

Omdat ik er geen hond over hoorde als ik te stappen ging ook
was het heel normaal als je rookte op scholen en op verjaardagen,
je haalde het niet in je hoofd om een roker op zijn gedrag aan te spreken zoals
dat tegenwoordig in geuren en kleuren gebeurd.

Wat ik raar vind is dat niet rokers uit de weg van rokers moeten gaan. Dus het cafe dan maar vermijden. Terwijl dat dit echt niet klopt, in een normale wereld zou degene die de keus maakt om ongezond te leven, uit de weg moeten gaan voor de mensen die dat wel doen.
En mischien is dat wel de reden, zoals die nog steeds is. Die mensen zitten thuis, want het is meeroken, of uit het cafe blijven

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:08

Even iets anders... ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar is het rookverbod nu al in alle uitgaansgelegenheden in Nederland? Ik moest afgelopen weekend namelijk nog steeds sigarettenblaren ontwijken... Verward

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 19:09

Volgens mij word het in Juni ingesteld dat je ook niet in cafes,e.d. meer mag roken. Toch?

lascolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:12

mij maakt het niet zo veel uit.. als er iemand in je buurt rookt ga je toch ergens op een andere plek staan ofzo?
ik zelf rook niet
maar voor de mensen die astma ofzo hebben vind ik het wel goed.. want die krijgen daar weer last van als mensen roken..

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:13

SaskiaKur schreef:
Volgens mij word het in Juni ingesteld dat je ook niet in cafes,e.d. meer mag roken. Toch?

Ok zoiets dacht ik idd al Lachen dank je!

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:17

Ik rook ook en ik ben er nog niet helemaal uit of ik voor of tegen een rookverbod ben.
1. Ik kan me heel goed voorstellen dat de niet-rokers blij zijn, omdat je kleren er echt heel erg van gaan stinken. Maargoed, dat gaan ze van bier ook en dat krijg je in een drukke kroeg ook onvermijdelijk over je heen. Dus eigenlijk zou er ook een bierverbod moeten komen Knipoog
2. Ik denk niet dat het gaat werken als iedereen die wil roken naar buiten moet of naar een andere ruimte. Zou wat zijn als er bijvoorbeeld een lange rij staat voor een discotheek en jij moet elke keer naar buiten...en dan? Weer achteraan sluiten in de rij?
3. Bovendien worden we dan massaal verkouden, want wie gaat er nou eerst zijn jas halen voor hij buiten de kroeg een sigaret gaat roken?
4. Ik snap de hele discussie niet van 'het is jouw keuze dat jij rookt, maar niet waar ik bij ben, want het is ook schadelijk voor mij'. Je gaat echt niet dood als je een uurtje per week wat sigarettenrook van een ander binnenkrijgt. Diesellucht lijkt me ook niet fris voor je longen, waarom worden diesel-auto's dan niet verboden? Ik vind het uiteraard een andere zaak als je in de horeca werkt en constant met je neus in de sigaretten zit.
5. In restaurants vind ik het een erg goede zaak. Enorm smerig als jij aan je lekkere maaltijd zit en naast je steekt iemand een sigaret op.
6. Ik word staaapelgek van die mensen die je aankijken alsof je een of ander gedrocht bent, alleen omdat je rookt. En enorm kinderachtig als ze vervolgens van die kuchgeluidjes gaan maken. Ik hou altijd rekening met een ander, zeg het dan gewoon als je er last van hebt, geen probleem om even naar buiten te gaan.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:19

Kweetnietje1 schreef:
Ja, dat kwam er ook nog eens bij. Die benauwde rokers stonken een uur in de wind naar het zweet door hun slechte conditie. Heerlijk direct alleen maar sportieve mensen Haha!

Ik weet niet of je het nu over alle rokers of over een bepaalde groep rokers hebt, maar ik heb een prima conditie; en ik rook. Clown

Tjaldur schreef:
Ik rook ook en ik ben er nog niet helemaal uit of ik voor of tegen een rookverbod ben.
1. Ik kan me heel goed voorstellen dat de niet-rokers blij zijn, omdat je kleren er echt heel erg van gaan stinken. Maargoed, dat gaan ze van bier ook en dat krijg je in een drukke kroeg ook onvermijdelijk over je heen. Dus eigenlijk zou er ook een bierverbod moeten komen Knipoog
2. Ik denk niet dat het gaat werken als iedereen die wil roken naar buiten moet of naar een andere ruimte. Zou wat zijn als er bijvoorbeeld een lange rij staat voor een discotheek en jij moet elke keer naar buiten...en dan? Weer achteraan sluiten in de rij?
3. Bovendien worden we dan massaal verkouden, want wie gaat er nou eerst zijn jas halen voor hij buiten de kroeg een sigaret gaat roken?
4. Ik snap de hele discussie niet van 'het is jouw keuze dat jij rookt, maar niet waar ik bij ben, want het is ook schadelijk voor mij'. Je gaat echt niet dood als je een uurtje per week wat sigarettenrook van een ander binnenkrijgt. Diesellucht lijkt me ook niet fris voor je longen, waarom worden diesel-auto's dan niet verboden? Ik vind het uiteraard een andere zaak als je in de horeca werkt en constant met je neus in de sigaretten zit.
5. In restaurants vind ik het een erg goede zaak. Enorm smerig als jij aan je lekkere maaltijd zit en naast je steekt iemand een sigaret op.
6. Ik word staaapelgek van die mensen die je aankijken alsof je een of ander gedrocht bent, alleen omdat je rookt. En enorm kinderachtig als ze vervolgens van die kuchgeluidjes gaan maken. Ik hou altijd rekening met een ander, zeg het dan gewoon als je er last van hebt, geen probleem om even naar buiten te gaan.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn eigenlijk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:20

Tjaldur schreef:
5.

Jawel hoor, als je er gepredisposeerd voor bent en je hebt pech makkelijk hoeft het niet eens een uur te zijn Lachen
Eigenlijk maar logisch als je weet hoe schadelijk klasse a rook is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:29

katiavl schreef:
Wat ik raar vind is dat niet rokers uit de weg van rokers moeten gaan. Dus het cafe dan maar vermijden.

Hoi Katia ik vrees dat je niet echt goed heb gelezen wat ik schreef Knipoog
Want zoals ik al zei dr bleef niemand thuis, waarom dan wel tegenwoordig,
dat vind ik eigenlijk wel interessant. Waardoor die ommeslag?

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:31

Ik blijf er echt niet voor thuis. Als het echt zo streng wordt zoals wordt aangekondigd stop ik met roken. Ben ook de enige in mijn vriendengroep dus dat zou dan willen zeggen dat ik heel gezellig in mn uppie in de kou sta Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:32

Chiqa schreef:
katiavl schreef:
Wat ik raar vind is dat niet rokers uit de weg van rokers moeten gaan. Dus het cafe dan maar vermijden.

Hoi Katia ik vrees dat je niet echt goed heb gelezen wat ik schreef Knipoog
Want zoals ik al zei dr bleef niemand thuis, waarom dan wel tegenwoordig,
dat vind ik eigenlijk wel interessant. Waardoor die ommeslag?

Hoe weet je dat er niemand thuisbleef?
Plus het feit dat de gevolgen van roken steeds meer bekend werd.
Ook al was dat al in jaren tachtig zo een beetje, en er is al genoeg rond ons dat mensen geen extra risico willen nemen denk ik

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:35

ik rook altijd als ik ga stappen....
maar zou het niet erg vinden als de horeca totaal rookvrij wordt.

denk dat het een stimulans is, voor veel mensen om met roken te stoppen.
ik ben vooral een gezelligheidsroker, en zou dan dus ook stoppen.
roken is niet alleen slecht als je zelf rookt, maar ook voor de meerokers.
men houdt maar bar weinig rekening met de niet-rokers, en beschadigd zo eigenlijk ook de longen van hen.
mensen nemen het op de koop toe, maar het zou zoveel gezonder zijn, een rookvrije ruimte!

ik ben voor.