Ben jij donor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ben jij donor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:37

Je persoonsnummer is als het goed is hetzelfde als je sofinummer.

Het documentnummer is wat anders (daar staat een T in geloof ik?).

Mijn sofi-nummer bestaat uit 1111.11.111, dus 9 cijfers. Volgens mij is dat standaard.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:39

Mijn bestaat ook uit 9 cijfers.
alleen er staan geen punten tusen.

maar ik had wel nog een vraagje.
ik ben een beetje geschroken dat je lichaam naar je dood toch nog in leven word gehouden.
ik vraag me dan af merk je daar niks meer van! Lachen,.
want het lijkt me vreselijk nog zech maar half levend te zijn en toch dood. dus zweven tusen hemel en aarde Lachen.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:41

Is idd, pers. nummer.

Dan ben je hersendood, dus merk je niks van...
En ik heb het nooit meegemaakt, dus kan je niet vertellen hoe het is *LOL* Clown

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:45

Haha inderdaad kunnen mensen het niet zeggen.
vind het toch wel een beetje eng worden! Lachen.
ga er mischien toch nog een nachtje over slapen.
ik dacht er altijd eigenlijk makelijk over van ik ben toch dood! Tong uitsteken.
alleen nu denk ik tja mijn lichaam blijft leven dus eigenlijk ben ik nog niet helemaal dood. (mijn lichaam word niet met rust gelaten.).

maar dan denk ik wel weer dat meisje in de klas dat longen nodig had en waarvoor die telaat kwamen. en dat was niet omdat er zo weinig mense dood gingen vanwie zij een long zou kunnen krijgen maar omdat veel mensen geen donor wouden zijn.

en dan denk ik als ik die mesnen zou kunnen helpen! Lachen.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:53

Ik ben wel donor, maar niet van alles, ik vind het namelijk geen prettig idee dat ze aan mijn ogen gaan sleutelen Bloos
Vanbinnen mogen ze me helemaal leegtrekken, als ik daar het leven van een ander kan redden doe ik dat graag.
Ik ben trouwens een tijd bewust geen donor geweest, ik vond het echt een verschrikkelijk idee, waarom weet ik niet.. Uiteindelijk om allerlei redenen (onder andere omdat mijn vriend diabetes type 1 heeft sinds hij 1,5 jaar oud is die dus bijna met 100% zekerheid ooit 'nieuwe' nieren en een alvleesklier nodig heeft, dan is dat donorverhaal ineens niet meer zo'n ver van je bed show Knipoog). Nu ben ik dus wel donor, en ik moet zeggen, ik voel me er goed bij! Haha!

Ik vind het alleen nog steeds een eng idee dat ik aan het nadenken ben over wat te doen als ik dood ga Nagelbijten / Gniffelen Ik hoop dat dat nog lang niet aan de orde is *ff afkloppen* Tong uitsteken

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:54

Vanaf mijn 16e (tot moesten mijn ouders nog voor goedkeuring tekenen) ben ik donor voor alles, behalve voor de wetenschap.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:17

Hersendood is het volledig en onherstelbaar verlies van de functies van de hersenen, inclusief de hersenstam en het verlengde merg. De persoon kan niet meer zelfstandig ademhalen. Alle hersenfuncties zijn uitgevallen en het lichaam kan de bloeddruk en temperatuur niet meer regelen. Deze toestand is juridisch gelijkgesteld aan de dood. Als de eventuele beademing wordt wordt gestopt zullen alle weefsels snel beginnen af te sterven.
Dus als je hersendood bent, merk je hier echt niks meer van. Je hebt geen gevoel meer,en je zult dus echt al van de wereld zijn.
Pijnprikkels e.d. voel je dus ook niet meer.

En de vaststelling of je hersendood bent ja of nee, wordt echt heel goed onderzocht.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:25

Ik wil wel donor worden als ik meerderjarig ben. Nu zouden mijn ouders moeten beslissen, maar ik geloof dat ik iedereen wel duidelijk heb gemaakt dat ze me tot en met mijn huid en ogen helemaal weg mogen geven. Doe je toch nog iets nuttigs als je dood bent Clown

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:18

Ik ben geen donor nee,
Ik herken me erg in wat Breitling zei, ik ben héél erg bang voor de dood en het idee
dat er na je 'dood' (je bent alleen hersendood, is niet dood genoeg voor mij) nog in je
gesneden wordt maakt mij echt panisch. Ik ben zowel heel bang voor de dood als voor
operaties, je organen afstaan is een combinatie van beiden en ik vind dit écht heel eng.

Dat zal volgens sommigen hier wel onzin zijn, maar dit is míjn mening Lachen
En wie weet veranderd het nog in de loop der jaren, maak ik iets mee of word ik minder
bang voor de dood waardoor ik toch besluit om wel donor te worden.
Daar sta ik ook zeker open voor Ja

Verder word ik na mijn opleiding maatschappelijk werker, ik ga mijn leven lang dus, als het goed
is, mensen uit de problemen helpen. Dit is misschien niet te vergelijken, maar ik help toch,
al is het op een andere manier Lachen

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:25

ik bekijk het hele donor verhaal is ff van mijn christelijke kant.
en dan heb ik echt het idee van ik ben nog niet helemaal dood..
en aangezien ik niet geloof dat ik dan in een zwart gad val ben ik bang voor dat ik dan nog op aarde rond zal zwerven tot ik echt dood ben ofz.

dus weet het nu niet meer zo goed.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:32

lottehorse schreef:
ik bekijk het hele donor verhaal is ff van mijn christelijke kant.
en dan heb ik echt het idee van ik ben nog niet helemaal dood..
en aangezien ik niet geloof dat ik dan in een zwart gad val ben ik bang voor dat ik dan nog op aarde rond zal zwerven tot ik echt dood ben ofz.

dus weet het nu niet meer zo goed.

Denk dat je juist extra in de hemel bent, god wil dat je mensen red.
En donor afgeven is iets heel onzelfzuchtig.
Dus denk eerder dat je plaatsje vooraan krijgt als je organen afgeeft omdat je niet egoistisch bent.

Als je hersendood bent ben je helemaal dood hoor Ja je organen werken door machines meer niet stop je die stop je ook. Zelfde principe als organen buiten het lichaam laten werken
Laatst bijgewerkt door lesilla op 15-01-08 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:33

ik denk niet dat ik een plaatsje vooraan krijgen.
het gaat niet om daden bij god. Lachen.

maar daar gaat het hier natuurlijk niet om Knipoog.
het lijkt me alleen best wel een eng idee! Lachen.

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:34

Ik ben donor Lachen Ze mogen alles van me hebben.
Ik had zoiets: als ik zelf doodziek ben zou ik het ook heel fijn vinden als ik een orgaan krijg.

Als ik 18 word wil ik ook graag bloeddonor worden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:34

katiavl schreef:
Als je hersendood bent ben je helemaal dood hoor je organen werken door machines meer niet stop je die stop je ook

Dat zal allemaal best, maar zoals ik schreef:
hersendood is niet dood genoeg voor mij

als mijn organen nog werken dan ben ik nog niet dood, al is het door machines...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:11

Ja, ik ben donor. Lachen
Ze mogen alles hebben, behalve me huid en hoornvlies. (hoornvlies is onbruikbaar wegens afwijking aan m'n ogen.)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:13

Van mij mogen ze alles gebruiken als ik dood ben, als ik daar een ander mee kan helpen, waarom niet?
Weer een leven dat gered kan worden.

Summertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:15

Ik ben ook donor...

alweer bijna een jaar. Heb op mijn 16e formulier aangevraagt. Ze mogen alles van mij hebben, ik denk ik heb er op dat moment niets aan en als ik iets van iemand nodig zou hebben zou ik er ook zeer dankbaar voor zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:15

Weet iemand trouwens of het nog steeds zo is dat familieleden/nabestaanden nog altijd het laatste woord hebben als het gaat om donatie? Dus dat als zij vinden dat het niet mag er ook niks gedoneerd wordt, al ben je wel geregistreerd donor?

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:22

Ik heb toevallig afgelopen week de brief op de bus gedaan om me te laten registreren als donor. Hij heeft hier thuis een hele tijd geleden omdat ik twijfelde of ik alles eventueel wil afstaan, maar heb dit uiteindelijk wel gedaan. Ze mogen alles van me hebben, ben dan toch dood.

RedPassion, volgens mij hebben je familieleden/nabestaande dan niet het laatste woord. Jij hebt er immers voor gekozen om donor te worden. Je kan ook in laten vullen dat hun voor je moge beslissen.

Ik las net ergens dat iemand wel donor was, maar zich niet beschikbaar stelde voor de wetenschap. Moet je dit apart laten registreren? Want ik wil me niet beschikbaar stellen voor de wetenschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:31

Maikuh schreef:
RedPassion, volgens mij hebben je familieleden/nabestaande dan niet het laatste woord. Jij hebt er immers voor gekozen om donor te worden. Je kan ook in laten vullen dat hun voor je moge beslissen.

Ja, maar mijn vader heeft een paar keer meegemaakt dat iemand wel donor was maar omdat familie tegen was gebeurde het toch niet. Staat me iets van bij, dat familie sowieso het laatste woord had of heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:08

Voor wetenschap moet je je apart laten registreren als je dat wel wilt.

je hoeft dus niks in te vullen als je dit niet wilt

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:13

ik ben donor. Als ik dood ben, heb ik mijn lichaam niet meer nodig, dus voordat mijn lichaam onder de grond of in de oven terecht komt, mogen ze alles van me hebben. Als ik daarmee wat voor een ander kan betekenen, en misschien zelfs een leven kan redden, dan doe ik dat graag.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:34

Nee, ik ben nog geen donor. Het was eerst zo dat ik dat niet mocht zijn omdat ik drager ben van een stollingsziekte. Het schijnt nu wel te mogen, maar ik wil het voor de zekerheid nog een keer navragen.
Mijn vader heeft vorige week tot twee keer toe een nieuwe lever gekregen en ik dank de mensen die hun organen hebben afgestaan op mijn blootje knietjes, zonder hun was mijn vader nu niet meer in leven geweest.
Zodra ik weet dat of ik mag of niet, vul ik direct dat ding in en mogen ze alles van me hebben.

Bang zijn voor de dood is ander. Je wordt kunstmatig in leven gehouden zodat ze de organen nog kunnen gebruiken. Van leven is al helemaal geen sprake meer, je kan niks meer en je hersenenfunctioneren ook niet meer. Het is dus niet zo dat je weet dat je dood gaat, maar dat ze nog even de organen uit moeten halen. Zo werkt het gewoon niet. Het feit dat ik een mensenleven kan redden en in heel veel gevallen zelfs meerderen als ik dood ben vind ik een hele fijne gedachte. Ik heb er niks meer aan, andere mensen kan ik er nog een nieuw leven mee geven.

Leila1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:33

Ja, al een paar jaar.

creoolfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:09

Ik ook