Borstvoeding, hoe lang?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eva2

Re: Borstvoeding, hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:47

Hier beide meiden ruim anderhalf jaar bv. Het ging prima, en ze zijn kerngezond! De derde hoop ik ook minimaal een jaar te voeden.

Ik ging er wel van balen dat ze op een gegeven moment zelf mijn kleren weg gingen trekken. Toen ben ik ook gestopt. Ik ben tenslotte niet hun eigendom Haha!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 15:48

ergens lijkt me dat wel grappig en makkelijk. maar ik denk dat als het zover is dan het minder is idd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:12

Mijn oudste heeft 5 weken borstvoeding gekregen. Toen was het zodanig teruggelopen dat ze te weinig kreeg, een ondergewicht had, en teveel sliep.

De tweede wilde ik langer borstvoeding geven, maar ze heeft in het ziekenhuis gelegen vlak na de bevalling. Ik moest kolven, maar moest ook veel slapen van het ziekenhuispersoneel.

Heb het uiteindelijk twee maanden gered op merendeels borstvoeding, en deels flesvoeding (want aan het einde van een voeding was ze zó ontevreden dat ze blééf huilen, en ik was leeg) maar daarna liep het bij mij weer heel snel terug.

Nu ik zwanger ben van de derde hoop ik het wel erg lang vol te houden. Maar voor mij is een jaar of 2 de max, omdat kinderen dan wel érg bewust worden ervan... En dan vind ik het ook wel weer fijn om m'n borsten voor mezelf te hebben denk ik Knipoog

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:14

Meetje22 schreef:
MISTRAL94 schreef:
Bij mij hebben ze het onzettend onderschat want ik was dat jonge onervaren moedertje die de ballen verstand ervan had Clown

Dit geeft wel vaker ernstige problemen.
Mijn dochter begon 3 weken na haar geboorte te projectiel braken.
Dat houd in dat als ze overgeven het echt dik een meter verder in de kamer ligt.
Alles wat ze dronk ( flesvoeding inmiddels) kwam er met dezelfde snelheid weer uit.
Ik heb de dokter,vervangend arts,verloskundigepraktijk, alles gebeld.
Ik kreeg van de vervangende arts de vraag mn hoeveelste kindje het was.
Ik zei mn eerste en toen zei ie meteen oh mevrouw maakt u zich maar geen zorgen( had ik nou verd*mme maar mn zevende gezegd)
Hij zei dat jonge moeders( ik was 21) zich wel vaker zorgen maakte maar dat dit helemaal niet erg was want kindjes geven wel vaker over Koe
Mn eigen huisarts reageerde ook laconiek en de verloskundigepraktijk zei dat ik niet meer onder hun viel.
Resultaat was een kind dat zchzelf in slaap hield want dat kost het minste energie.
Op een gegeven moment werd ze zelfs amper wakker.
Heb zo vaak hulp gevraagd en niemand reageerde.
Ben uiteindelijk na 1.5 week huilend met mn niet wakker te krijgen kind naar het eerste consultatiebureau dat ik kon vinden gelopen met de vraag of ze me alsjeblieft wilde helpen.
Daar werd dus meteen een ambulance gebeld en mn kind werd met ernstige uitdrogings verschijnselen opgenomen.
Heeft daar twee dagen aan het infuus gelegen maar bleef maar overgeven.
Het ziekenhuis kwam niet met een oplossing voor de voeding,dus dat bleef er maar uitkomen.
Drie dagen later stond ik bij de Etos voor de babyvoeding en barste daar van wanhoop in tranen uit.
Toen kwam er een ouder vrouwtje naar me toe en die vroeg wat er was.
Heb haar het probleem uitgelegd en die pakte een pak flessenvoeding en een pak johannes pitmeel voor me uit de schappen en zei dat dit het probleem zou oplossen.
En............................Yazzmine heeft nooit meer daarna overgegeven.
Mijn oude vrouwtje.mijn grote Fee Afgod

Later bleek dat haar maagklepje niet goed afsloot en dat daarom alles eruit kwam.

Dit meen je niet, jou kindje had gewoon een reflux en artsen herkende dit niet? Tjonge waar moet het heen.

Het is ongelooflijk dat er hier in Nederland nog zo slordig o gegaan wordt met reflux kinjdes, als in belgie een kindje komt die projectiel spuugt gaan ze meteen over op voeding johannes broodpit.

Ik vind het ontzettend knap dat je gewoon het eerste CB hebt opgezocht en daar aan de bel hebt getrokken. je kindje hield niets binnen daarom werd ze suf (daling van het bloedsuiker) maar als toch een moeder meld aan een huisarts dat je kindje alleen maar slaapt, niet zelf wakker wordt voor een voeding horen bij artsen alarm bellen te gaan rinkelen of je nou met een jonge moeder. eerste of tiende kindje te maken hebt of niet. Dat wil dus zeggen dat jonge moeders geen verstand hebben, mooie boel als een arts zo denkt.

Mag ik vragen hoe haar gedrag in de kraamweek was?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 17:19

als ik aan mijn kraamhulp vertelde dat merla s nachts veel gespuugd had was het eerste wat ze vroeg, in ene boogje of gewoon spugen? ik schrok daar de eerste keer wel van, had er nooit eerder van gehoord.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:20

Een mondje terug geven is vrij normaal. Het word een ander verhaal wanneer het met een boog eruit komt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:22

Oh God ja, de mondjes terug! Nagelbijten / Gniffelen Die was ik bijna alweer vergeten!

Kind aan de tiet, kind rechtop, en flupssssssssss *schoon t-shirt nodig!* Hahaha ik begin alvast preventief met wassen!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 17:25

ja idd aaalles eronder. ze is nu 3,5 maand maar spuugt eigelijk zo goed als nooit meer

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:57

elinax21 schreef:
als ik aan mijn kraamhulp vertelde dat merla s nachts veel gespuugd had was het eerste wat ze vroeg, in ene boogje of gewoon spugen? ik schrok daar de eerste keer wel van, had er nooit eerder van gehoord.

ja dat is ook wel een eng idee, maar ze vraagt dat omdat ze inderdaad wil weten of het een mondje terug was, wat normaal is of projectiel spugen wat aangeeft dat er meer aan de hand is.
En ze spuugde toen al projectiel?

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:58

elinax21 schreef:
ja idd aaalles eronder. ze is nu 3,5 maand maar spuugt eigelijk zo goed als nooit meer

In de meeste gevallen hersteld het zich vanzelf, maar in sommige gevallen is een operatie nodig

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:30

Ik wil jullie laten zien wat er gebeurd als je je gevoel niet volgt Knipoog

Zo is mijn dochter naar huis gestuurd vanuit het ziekenhuis, dit was na een flesje voeding die ze extra kreeg om terug op gewicht te komen.
Let wel ze kwam puntgaaf ter wereld dit ivm de keizersnee!
Zodra er een reactie kwam op de koemelk kreeg ze een enorm bolle toet, dikke handjes en voetjes. Dus zo'n dikke toet had ze in werkelijkheid niet Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Hier was ze opgenomen nadat ze bleef spugen, was niet nodig om haar op te nemen volgens de kinderarts. Dit deden ze omdat wij zo bezorgd waren, wederom na een flesje kunstvoeding was dit het resultaat. Ben je 6 week oud kun je niet meer ophouden met spugen dankzij de "lieve" verpleeging die ondanks dat ik het niet wilde hebben toch de kunstvoeding gegeven heeft.
Afbeelding

Afbeelding

Hier na het krijgen van wat yoghurt

Afbeelding

Kortom qua voeding volg je hart en luister niet naar alle deskundigen!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 21:40

jeetje arm kind :S
xandaatje, was niet bij mij hoor dat projectiel Knipoog is hier gelukkig nooit gebeurd

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:25

Oh oke Haha! Gelukkig maar

Maar jeetje , dit is toch niet te geloven ? Zelfs een leek kan zien dat je kindje een allergische reactie heeft Rolleyes

Wist je trouwens dat kindjes zelfs in shock kunnen raken door koe melk allergie?

Ik vind het heel slordig van de verpleging, maar ook van de artsen hoor.
Het eerste wat ik altijd zeg in mijn gezinnen, een moeder weet als beste of het goed gaat met haar kindje, en als er iets mis is kunnen wij met zijn allen roepen er is niets, maar ga nou maar gewoon op het gevoel van de moeder af want die weet het beter als geen ander. Ik raad ze dan ook altijd aan om zich nooit weg te laten sturen en inderdaad het CB met een korreltje zout te nemen Clown

Mijn dochter ging met papa naar Cb voor de oog test, ongerust kwam hij thuis dat ze terug moet komen omdat ze de fluitketel niet zag Haha! Ik heb ze toen maar even gebeld pffffffffff mevrouw een fluitketel, dat woord kent het kind niet eens, wij hebben tegenwoordig water kokers grrrrrrr
Ze ziet overigens prima hoor Haha!

Mijn oudste dochter kreeg TE veel voeding , ja dat kind at nou eenmaal veel, nou dit mocht niet bla bla bla , heb ze gezegd dat ik haar wel een maand bij hun kwam brengen mochten zij haar minder geven Cool

Daarna nooit meer last gehad Clown

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:23

Wat een drama allemaal zeg, met de zorg. Je gaat er toch van uit dat de verpleging op de kraamafdeling en de mensen op het CB er zijn om jou te ondersteunen? Ik ben in ieder geval dubbel gewaarschuwd voor straks. Maar ja, met mijn beesten ga ik ook altijd op mijn eigen gevoel af ( anders was de da al een stuk rijker geworden van me ). Hopelijk kan ik met mijn kindje wanneer nodig ook mijn poot stijf houden.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:54

Ja ach zooitje het is meer dat de samenwerking niet goed is. Als we nou allemaal op 1 lijn zouden staan en dezelfde protocollen zouden hanteren zoude we al een heel stuk verder zijn Haha!

Ik weet wel zeker dat jij net zoals met je diertjes dan goed oplettend met je kindje zou zijn, en als je vragen hebt mag je me altijd pben hoor Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:02

je moet idd doen wat jou gevoel je ingeeft!
mijn zus heeft ook een probleemkindje en bij het consultatiebureau moet een kind een staandaard lijn volgen en tsjah dat doen nu eenmaal veel kinderen niet Ach gut

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:32

Xantaatje schreef:

Maar jeetje , dit is toch niet te geloven ? Zelfs een leek kan zien dat je kindje een allergische reactie heeft Rolleyes

Wist je trouwens dat kindjes zelfs in shock kunnen raken door koe melk allergie?

Het eerste wat ik altijd zeg in mijn gezinnen, een moeder weet als beste of het goed gaat met haar kindje, en als er iets mis is kunnen wij met zijn allen roepen er is niets, maar ga nou maar gewoon op het gevoel van de moeder af want die weet het beter als geen ander. Ik raad ze dan ook altijd aan om zich nooit weg te laten sturen en inderdaad het CB met een korreltje zout te nemen Clown

Mijn dochter ging met papa naar Cb voor de oog test, ongerust kwam hij thuis dat ze terug moet komen omdat ze de fluitketel niet zag Haha! Ik heb ze toen maar even gebeld pffffffffff mevrouw een fluitketel, dat woord kent het kind niet eens, wij hebben tegenwoordig water kokers grrrrrrr

Mijn oudste dochter kreeg TE veel voeding , ja dat kind at nou eenmaal veel, nou dit mocht niet bla bla bla , heb ze gezegd dat ik haar wel een maand bij hun kwam brengen mochten zij haar minder geven Cool

Dit is bij een provocatie dus bijna gebeurd, ze was niet meer aanspreekbaar, de bloeddruk was heel erg laag. Had echt een hoopje kind in de armen, helemaal slap echt een verdrietig gezicht, Infuus was niet meer te prikken omdat de handjes en voetjes zo ontzettend dik waren. Uiteindelijk hebben ze dit in het hoofdje moeten prikken. Ook hier werd er niet meer naar de ouders geluisterd na het eerste beetje koemelk zei ik al dat het niet goed was. Ze had een vreemde rode kleur op haar wangetjes (dat waren slaapwangetjes) haar handjes en voetjes werden dik (dat was omdat ze op schoot zat) haar matte oogjes zagen ze gewoon niet. Die verpleegkundige is daar later wel op aangesproken nadat ik de kinderarts hierop aangesproken heb. Uiteindelijk ben ik zelf gaan provoceren het resultaat is nu dat het nagenoeg over is Knipoog
Mijn gevoelens werden allemaal de grond ingedrukt, maar ik wil elke moeder op het hart drukken luister naar je gevoelens, luister vooral niet naar de deskundigen van of het ziekenhuis of het consultatiebureau. Als moeder zijnde ken je je kind het beste!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:36

Inderdaad, niet teveel naar het CB luisteren. Sylvie heeft 6 maanden alleen BV gehad en begon dus pas laat met vaster voedsel. Eerst 4 maanden potjes die ze niet hoefde in het begin, toen met fruithapjes waar ze maar 1 hapje van nam. Ze vond het gewoon niet lekker. Heel lang kon ze ook geen brood en liga eten omdat ze er steeds in stikte, kokhalsreflex. Toen ze 8 maanden was wilde het cb me doorsturen naar de logopediste omdat ze nog niet snel genoeg vast voedsel at. Inmiddels at ze toen al wel fruithapjes en 4 maanden potjes. Ik vond dat onzin, geef dat kind ook de kans om te leren eten... Inmiddels gaat het hartstikke goed en stikt ze er niet meer in, ze kauwt goed op brood enzo...

Pffff...

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:47

Om te beginnen,Mistral,wat een ellende zeg,dat arme kindje.
Ik schrok best wel toen ik deze foto's zag.
Zo zie je maar,weer een voorbeeld van foute inschatting vanuit de zorg.

Xantaatje schreef:

De eerste week ging het opzich wel goed.
Ze gaf wel veel mondjes over maar nog niet zo erg dat we ons zorgen maakte.
Mijn kraamhulp was een kei van een vrouw en die lette overal op.
Helaas ging zij na 8 dagen weg en had ik haar nummer niet meer.
Anders had ik haar wel meteen gebeld.
Nu was ik overgeleverd aan de mening van mn huisarts en vervangend arts.

Maar als je een nog slechter voorbeeld wilt hebben.
Mijn tweede dochter werd geboren en we kregen een kraamhulp.
Die vrouw opzich was al geen aanwinst maar bij gebrek aan beter hielden we der maar.
Op de laatste dag van de kraamtijd gaat haar telefoon en als haar telefoon ging wist ze niet hoe snel ze em op moest pakken( en niet voor erg belangrijke gesprekken maar gewoon bijkletsen met der dochtertje).
Afijn,ze legt Jamie op de bank en rent naar der telefoon.
Ze neemt der telefoon op en is zo met haar gedachte in het gesprek dat ze niet oplet en ja hoor...................boven op mn baby gaat zitten Bloos!
Eindresultaat........baby had een gebroken sleutelbeen Boos!

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:35

MISTRAL94 schreef:
Xantaatje schreef:

Dit is bij een provocatie dus bijna gebeurd, ze was niet meer aanspreekbaar, de bloeddruk was heel erg laag. Had echt een hoopje kind in de armen, helemaal slap echt een verdrietig gezicht, Infuus was niet meer te prikken omdat de handjes en voetjes zo ontzettend dik waren. Uiteindelijk hebben ze dit in het hoofdje moeten prikken. Ook hier werd er niet meer naar de ouders geluisterd na het eerste beetje koemelk zei ik al dat het niet goed was. Ze had een vreemde rode kleur op haar wangetjes (dat waren slaapwangetjes) haar handjes en voetjes werden dik (dat was omdat ze op schoot zat) haar matte oogjes zagen ze gewoon niet. Die verpleegkundige is daar later wel op aangesproken nadat ik de kinderarts hierop aangesproken heb. Uiteindelijk ben ik zelf gaan provoceren het resultaat is nu dat het nagenoeg over is Knipoog
Mijn gevoelens werden allemaal de grond ingedrukt, maar ik wil elke moeder op het hart drukken luister naar je gevoelens, luister vooral niet naar de deskundigen van of het ziekenhuis of het consultatiebureau. Als moeder zijnde ken je je kind het beste!

Precies er gaat niets boven een moeder gevoel!

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:39

Meetje22 schreef:
Om te beginnen,Mistral,wat een ellende zeg,dat arme kindje.
Ik schrok best wel toen ik deze foto's zag.
Zo zie je maar,weer een voorbeeld van foute inschatting vanuit de zorg.

Xantaatje schreef:

De eerste week ging het opzich wel goed.
Ze gaf wel veel mondjes over maar nog niet zo erg dat we ons zorgen maakte.
Mijn kraamhulp was een kei van een vrouw en die lette overal op.
Helaas ging zij na 8 dagen weg en had ik haar nummer niet meer.
Anders had ik haar wel meteen gebeld.
Nu was ik overgeleverd aan de mening van mn huisarts en vervangend arts.

Maar als je een nog slechter voorbeeld wilt hebben.
Mijn tweede dochter werd geboren en we kregen een kraamhulp.
Die vrouw opzich was al geen aanwinst maar bij gebrek aan beter hielden we der maar.
Op de laatste dag van de kraamtijd gaat haar telefoon en als haar telefoon ging wist ze niet hoe snel ze em op moest pakken( en niet voor erg belangrijke gesprekken maar gewoon bijkletsen met der dochtertje).
Afijn,ze legt Jamie op de bank en rent naar der telefoon.
Ze neemt der telefoon op en is zo met haar gedachte in het gesprek dat ze niet oplet en ja hoor...................boven op mn baby gaat zitten Bloos!
Eindresultaat........baby had een gebroken sleutelbeen Boos!

Ja als ze de eerste week mondjes terug gaf, kan ze daar inderdaad niet veel mee helaas.

Maar de tweede dat meen je niet zeg Gestoord Heb je haar toen meteen eventjes fijn de deur gewezen? Tjonge schaam me af en toe diep voor sommige collega's Boos!
Alleen al het prive bellen in een gezin, en dan boven op een kindje gaan zitten die je ook nog eens alleen op de bank laat liggen. Wat leren we de ouders nou? Zorg dat je altijd 1 hand bij je kindje hebt als je wat pakt, laat je kindje nooit alleen op commode of bank liggen grrrr

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:30

Ik mag hopen dat ze daar later nog problemen voor heeft gekregen! Wat een idioot zeg! Je laat een kindje toch niet alleen op de bank liggen! Laat staan dat ze er dan nog bovenop gaat zitten. Woorden schieten echt te kort! Wat een pech heb jij gehad kwa begeleiding zeg!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:53

Meetje22, dat meen je niet! Wat is er aan gedaan?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:37

Meetje22 schreef:
Ze neemt der telefoon op en is zo met haar gedachte in het gesprek dat ze niet oplet en ja hoor...................boven op mn baby gaat zitten
Eindresultaat........baby had een gebroken sleutelbeen

dit is werkelijk echt het ergste wat ik heb gehoord!!! hoe slecht kunnen mensen wel niet opletten Boos! ik kijk altijd waar ik ga zitten om dingen te voorkomen.

Suzanne F. schreef:
Inmiddels gaat het hartstikke goed en stikt ze er niet meer in, ze kauwt goed op brood enzo...

en hoe oud is ze nu? ben even nieuwsgierig aangezien het kindje van mijn zus nog steeds erg slecht stukjes eet Ach gut

het kindje van mijn zus is dus wel naar logepedie geweest, maar vind niet dat dat effect heeft gehad! ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:47

Vreselijk zeg Meetje Verdrietig Qua kraamverzorging heb ik niets te klagen gehad, ze was van de oude stempel en had direct een mening over de vader van mijn dochter (had ze schijnbaar tegen mijn moeder gezegd) Waar ze achteraf nog gelijk in had ook Clown Maar dat zou ik ook absoluut niet acceptabel vinden moet je kijken wat die kraamzorg je kost die prijzen liegen er niet om!