Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:56

Ik had paracetamol, ibuprofen en nog wat reuma pillen. De eerste dag moest ik iets van 20 pillen nemen daarna rustig afbouwen. Maar, het heeft wel even geduurd voordat ik niet meer om viel van de slaap met al die pillen hoor.

En als het goed is krijg ik de volgende keer weer van die reuma pillen mee. Dat zijn echt super dingen. Ze zijn iets kleiner dan een anticonceptiepil. Ik moest er toen 2 per dag nemen en dat ging best goed. Totdat ze op waren, toen heb ik meteen de dosis para. en ibu. weer op moeten schroeven. Nooit geweten dat zo'n klein pilletje zulke krachten had.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6705
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:05

ik zat aan het begin op 8 para van 500 gr en 3 tramadol. Daar moest ik het maar mee doen, lang leve een morfine-allergie!!

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 00:05

ik had de dag van de operatie na ne operatie morfine, die is er 12 uur snachts uitgehaald. verder in de ochtend nog 2 keer 2 paracetamollen gehad, en zonder pijnstillers naar huis gegaan.
heb eigenlijk helemaal geen pijn gehad, alleen het drukkende gevoel van vocht.

vanaf dag 1 moest ik al een oefening doen: op stoel zitten, en dan voet naar je toe. buigen dus.

ik ben van plan morgen een stukje te gaan fietsen naar verzorgpaarden. dat is ongeveer 5 minuten. dat moet lukken denk ik. Lachen ik fiets bij de fisio 5-10 minuten.

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 14:29

Ik had na de operatie alleen zo'n kuurtje van 10 dagen meegekregen. Van die pijnstillers. Had gelukkig niet zoveel pijn, viel me in ieder geval ontzettend mee. Moe was ik ook niet echt, eerder lui van het niks kunnen doen Tong uitsteken

Aliesjeh: fietsen is altijd goed. Heb echt gemerkt dat toen ik zelf weer stukken ging fietsen mijn spierkracht en conditie heel snel vooruit ging!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6705
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:15

iemand van jullie wel eens gehad dat je been opzij knakte (naar de buitenkant) waardoor je hamstring giga pijn gaat doen?? Ik nu dus wel...

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:21

Dat is niet goed hoor!!
Ik kon het voor mijn operatie wel, toen kon ik echt alle kanten opbuigen. Maar nu dat alles vast gezet is kan ik alleen nog maar naar achteren buigen, zoals het hoort dus.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6705
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:33

ja mn knie maakte gelukkig geen rare knak ofzo, mn hele been ging gewoon opzij, alsof je O-benen maakt zeg maar. Verder niks raars maar mn hamstring kreeg toch een flinke klap.... wat dus nu nog steeds vreselijk zeer doet zodra ik beweeg Boos!

OlimpicDiaz
Berichten: 378
Geregistreerd: 17-11-08

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:46

Hai!!! Wat fijn (of tja, dus eigenlijk niet....) om hier een topic over te vinden!! Op 8 januari krijg ik namelijk ook een nieuwe voorste kruisband. Ik vind het echt supereng, want na de vorige (kijkoperatie) ben ik echt heel lang uit de running geweest....dus ik ben weer bang voor een jaar stilzitten....
Hoe lang heeft het geduurd voordat jullie eindelijk weer konden paardrijden?

Groetjes!!

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:01

Hoi OlimpicDiaz, welkom hier bij alle "zielige" kneusjes Haha!
Na mijn eerste operatie duurde het een paar weken voordat ik weer op een paard zat en na de 2e operatie duurde het 3 maanden. En over 2 weken voor de 3e keer onder het mes en hoop dat het dan niet zo lang duurt.

OlimpicDiaz
Berichten: 378
Geregistreerd: 17-11-08

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:55

@MandyR, nou dat klinkt wel positief dan!!! Mijn orthopeed zei me dat ik toch echt het paardrijden een half jaar opzij moet schuiven!!
Jeetje zeg, alweer voor de 3e keer aan je knie geopereerd??? Ik vind 2x al meer dan genoeg....en ook steeds je kruisband?
Ik ben wel eens bang dat het allemaal weer fout gaat...ik ben namelijk in 2006 al gevallen....en dus heb ik denk ik nog maar 6x ofzo op mijn paard gezeten.....(wel op andere, maar niet op Ollie, die is met zn Animo-streken wat te wild....)

In ieder geval sterkte over 2 weken, ow arme jij, zit je net met de feestdagen omhoog!!!

Iedereen nog even een sterktewens voor wie z'n knietjes dat nodig hebben, groetjes!!

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:06

De eerste keer was in 1996, een kruisband reparatie.
De tweede keer was afgelopen januari, dezelfde kruisband maar nu een reconstructie.
En de volgende keer wordt de schroef van de afgelopen keer verwijderd.

Er is natuurlijk wel een heel groot verschil tussen een uur zeer actief op hoog nivo dressuren of gewoon lekker op je gemak een beetje rondhobbelen. Je merkt vanzelf wanneer het gaat kriebelen en wat je kan en vooral wat je niet kan. Het belangrijkste is dat je naar je lichaam luistert.

OlimpicDiaz
Berichten: 378
Geregistreerd: 17-11-08

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:08

Nou je hebt me in ieder geval wel hoop gegeven hoor Knipoog....Maar ik ben maar een gewoon recreatieruitertje, dus hobbelen op de haflinger van mn moeder moet dan wel lukken....ik had de vorige keer alleen geen spieren over en nu is mn been daar nog steeds erg dun en door mn hurken gaan enzo kan ook niet.....opstappen moet ook altijd met een krukje...anders klapt mn been om....maar gelukkig is dat na januari hopelijk over.....en kan ik dan wel echt eens beginnen om op wedstrijd te gaan en dan ook eens een keer een wat hoger niveau bereiken Knipoog

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:14

Maar het verschilt natuurlijk heel erg per persoon wanneer je weer kan gaan hobbelen.
En ik wil mezelf nu niet bepaald als het juiste voorbeeld noemen als het om revalidatie gaat. Bloos

Voor het hele verhaal moet je het topic maar doorlezen. Dan hoef ik mijn verhaal niet nog een keer uitgebreid te vertellen.

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:18

nog een zielig kneusje erbij Haha! . welkom! *LOL*
sterkte alvast! Lachen ik moet morgenochtend naar het ziekenhuis. er zijn nu 7 week om, en morgen krijg ik te horen wat ik allemaal weer mag doen.
volgens de fisio gaan we volgende week rennen op de loopband. had ik van te voren nooit gedacht, maar het lijkt me niet eng ofzo, heb er wel vertrouwen in. Ja ik hoop dat ik snel weer mag paardrijden! ik laat het jullie morgen weten. Lachen

OlimpicDiaz
Berichten: 378
Geregistreerd: 17-11-08

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:52

Dankje Alies!!
Heel veel sterkte morgen in het ziekenhuis, hopelijk brengt de orthopeed goed nieuws en sta je alweer te rennen op de loopband Knipoog
Wow, mooie foto's trouwens in je profiel!!

De eerste pagina's van het topic heb ik al doorgelezen, nu weer even wat berichtjes zodat ik van iedereens knieƫn en ervaringen op de hoogte ben. Ben echt heel "blij" met dit topic....nou ja, ik bedoel mensen die het wel begrijpen dat je knie werkt of die hetzelfde hebben zeg maar....

Groetjes!!!

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:35

haha dankje cindy! Lachen ik ben net terug van het ziekenhuis! ik mag op een mak paard weer rustig beginnen met paardrijden! Bloos! (na 7 week!!) en ik mag de krukken definitief in de kast gooien. goed nieuws dus.

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:28

Dat is zeker goed nieuws aliesjeh. Gefeliciteerd
Liep jij nog met 2 krukken? Lijkt mij namelijk een hele grote overgang van 2 naar niks meer. Vooral buiten waar alles lekker ongelijk is.

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:21

bedankt Lachen . nee ik liep thuis al zonder en verder liep ik met 1 kruk. ik zit nu op school, en loop nu al zonder. gaat tot nu toe heel goed. Knipoog

fenja

Berichten: 3444
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:44

Hallo allemaal

Ook ik ben vandaag voor controle naar het ziekenhuis geweest na de kijkoperatie van 24 Nov.
Daarmee hebben ze inderdaad bevestigd dat ik een nieuwe voorste kruisband moet hebben. Ik sta nu op de wachtlijst en de planning is dat ik februzri/maart aan de beurt ben. Ik heb met mijn arts overlegd en we gaan voor de operatie met de pezen vanuit bovendbeen. Dus niet met twee stukjes bot en een pees.

OlimpicDiaz welke reconstrutie gaan ze bij jou doen. Ben wel benieuwd en ben ook wel benieuwd hoe het gaat met revalideren

Groetjs yvette

OlimpicDiaz
Berichten: 378
Geregistreerd: 17-11-08

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:05

Super Alies!!! Hopelijk heb je er ook echt weinig last van en kan je nu weer lekker met een mak paardje aan de gang!!

Hai Yvette, ik denk dat wij dezelfde operatie krijgen...Ik weet eigenlijk nog niet welke spier ze bij mij gaan nemen. De orthopeed had het over het bovenbeen of je bil geloof ik....Ik heb ook iets gehoord over een spier uit het bovenbeen....1 week voor de operatie word ik gebeld en krijg ik meer te horen. Ik vind het allemaal wel spannend, ook de anesthesie...het is nu namelijk de 4e keer en ik ben ondertussen echt panisch voor spuiten en dat soort zaken....
Maar wel fijn dat je al zo snel aan de beurt bent zeg!! Ik ben in 2006 al gevallen en na veel gesukkel door de medische molen "mag" ik dan nu eindelijk onder het mes....
Maar in ieder geval alvast succes op de voorbereiding!!

Groetjes!!

AliesMeijer

Berichten: 1515
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:22

cindy, er bestaat ook een soort van pasta, wat dan een half uur van te voren op je huid wordt gesmeerd met een plijster er overheen. dat smeren ze dan op de plek waar de naald in moet. dan voel je het niet.
volgens mij is dat iets nieuws, bij mij was het pas 10 minuten van te voren op gedaan dus het werkte niet.

maar misschien kun je dat even vragen? vragen kan altijd Knipoog .

ik heb echt al helemaal zin in vrijdag, eindelijk weer op een paardje Haha!

OlimpicDiaz
Berichten: 378
Geregistreerd: 17-11-08

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:26

Je bedoelt de prik voor je ruggenprik? Of de prik voor het aanleggen van een infuus? Ik denk namelijk dat ik onder algehele narcose wil en het helemaal niet mee wil maken allemaal....maar voordat ze mij met mn paniek en mn onvindbare aders eens geprikt hebben, dan zijn we alweer een tijdje verder....hopelijk krijg je vantevoren nog wel een kalmerend drankje ofzo....Brrrr.....Maar goed, 1 week voor de operatie mag ik de anesthesist bellen Lachen

Super, dus je gaat vrijdag weer rijden!! Laat weten hoe het gegaan is!!! O en is het je linker of rechterbeen? (ivm het opstappen).

Succes allemaal!!!

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:13

Die pasta is niet nieuw. Die kreeg ik in 1996 ook voordat het infuus erin ging.

Ik snap trouwens niet dat jullie mogen kiezen welke verdoving jullie willen. Bij mijn eerste operatie mocht ik wel kiezen maar de laatste keer echt niet. Ik wilde graag een ruggeprik omdat ik dan mee kan kijken maar, dat ging dus echt niet gebeuren.
Doordat ze in het bot gaan zitten, wat erg pijnlijk is, schijnt er een kans te zijn dat mensen door die prik heen breken.
Bij mijn volgende operatie hoeft er niet zo veel aan het bot gepeuterd te worden maar doordat die schroef daar wel in zit, krijg ik dus weer een volledige narcose.

Bijmij is het trouwens mijn linkerbeen. Ik heb een tijdje met een stoel op moeten stappen en dat langzaam afgebouwd. Eerst de beugel 5 gaatjes te lang, dan 4 en uiteindelijk op de juiste lengte.

OlimpicDiaz
Berichten: 378
Geregistreerd: 17-11-08

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:16

Tja....ik weet ook niet of ik mag kiezen hoor....mijn de kijkoperatie mocht het wel, maar nu wil ik het ook echt niet allemaal meemaken :S.....en dus heel graag algehele narcose.....bij een andere operatie mocht ik wel kiezen en koos ik het kapje ipv een infuus, omdat ik prikken zo naar vind :S......

Bij mij is het ook mijn linkerbeen.....ik stap dus altijd met een keukentrapje van 2 tredes op en ik heb zo'n "uitklapbeugel", die kun je zeg maar dubbelklappen en als je hem dus uitklapt, dan is hij toch wel zo'n 3 gaatjes langer....best een fijn ding, dus wellicht een tip voor degenen met het "pijntje" in het linkerbeen?

Groetjes!!

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:22

Tja, die eerste operatie had ik in nederland en die andere hier, misschien dat daar het verschil ligt?
Voor mijn eerste operatie kreeg ik het advies van iemand die al heel vaak geopereerd was dat ik, als het mocht, een ruggeprik moest nemen. Zij vertelde me dat je daar veel minder ziek van werd dan van een gehele narcose.
Ik zou het niet weten. Ik was de laatste keer wel ziek maar, dat kwam doordat ik niet tegen de gebruikte pijnstiller kon.