Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elady schreef:Ik ben tegen Sonja Bakker omdat ze geen rekening houdt met het feit dat geen enkel mens gelijk is aan het gemiddelde en het dus haast onmogelijk is om met 1 boek voor iedereen een passend advies te kunnen geven.
In een boek is dat inderdaad onmogelijk, ze geadviseert op basis van de gemiddelde inname van Nederlandse mannen en vrouwen
Sonja Bakker is geen dieet, maar een voedingsadvies gebaseerd op een standaard persoon, met een standaard figuur, standaard werkzaamheden, standaard aan lichaamsbeweging etc. Er wordt niks op maat geadviseerd.
Daar is niks mis mee, maar niet voor iedereen handig op de langer termijn!
Op langere termijn is het ook de bedoeling dat je weer langzaam aan wat meer gaat eten. Dit moment is als je op je streefgewicht bent gekomen
Stel, je bent een vrouw van 35 jaar, 1.60 en weegt 80 kilo. Je zit niet lekker in je vel en eet met deze reden veel tussendoortjes om je beter te voelen. Je hebt een zittende baan en aan het einde van de dag geen puf meer voor beweging.
Is dit op te lossen met een boekje?
Ligt er aan waarom ze niet lekker in haar vel zit. Sonja Bakker is geen psychologe. Wel is het zo dat veel mensen houvast vinden aan het boek omdat er precies wordt verteld wat ze mogen eten en wanneer. Dit kan mogelijk er aan bijdragen dat deze dame niet meer snaait uit frustratie. Dit tezamen met afvallen lijkt in mijn ogen een positieve draai te geven aan het gevoel van deze dame.
Man, 25 jaar, 1.70m, 100 kilo. Werkzaam op een booreiland en heeft daar een fysiek zware baan. Heeft 2x per week een voetbaltraining, maar dat is meer lol dan voetbal.
Kun je die persoon een hele dag wegsturen met dit als dagmenu?
Ontbijt: een krentenbol, 1 glas melk en 1 glas water,
Tussendoor: 1 manderijn en een glas jus
Lunch: 1 krentenbol, 1 boterham, 1 sinaasappel en 3 glazen vocht
Tussendoor: 2 glazen vocht, 1 evergreen
Diner: 150 gram aardappelen (200 is aanbevolen), 200 gram groenten (aanbevolen), 100 gram vlees (aanbevolen), 1 juslepel magere jus
Tussendoor: 1 glas water
Beide vragen beantwoord ik met: nee!
Op deze vraag antwoord ik ook nee. Nou weet ik niet uit welk boekje je dit menu hebt geplukt/ Van het eerste boekje is bekend dat er toch te weinig ingepland is voor de gemiddelde mens en daar heeft ze wat mee gedaan in haar nieuwe boeken. Echter wordt er geen 100 gram vlees ingepland maar 75 gram. Daarnaast wordt er vanuit Sonja geadviseerd om meer te eten als er sprake is van lichamelijk zwaar werk. Vaak is dit dan een krentenbol extra enzovoort. Daarnaast mag je 5 stuks fruit nemen per dag en je mag ook echt meer dan de 200 gram groenten nemen. Dit staat ook vermeld in het boek.
Niet alleen voeding, maar ook het sociale, psychologische deel en de lichamelijke activiteit van de mens zijn bepalend hoe iemand letterlijk in zijn vel zit. En dat kun je niet uit een boekje halen, je zult die mensen zelf op consult moeten ontvangen om naar het verhaal te kunnen luisteren, mensen relevante informatie geven wat echt betrekking heeft op het inidividu zelf etc.
Jup. Toch is het tot op heden succesvol. Haar online afslankprogramma gaat overigens een stuk dieper in op het individu en kan er rekening gehouden worden met zwaar werk, sporten, nachtdiensten enzovoort
Waar Sonja wel gelijk in heeft is het feit dat mensen vaak te veel eten en hun voedingspatroon moeten doorbreken om te kunnen veranderen. Een advies is een handige richtlijn om dit doel te bereiken, maar pas dit advies zo toe dat het relevant is voor de persoon zelf!
Het boek geeft aan heel veel mensen houvast om gezondere keuzes te maken omdat een snaaibui stomweg niet ingepland wordt. Mensen houden er van om te zien wat ze mogen eten en wanneer. Het geeft structuur aan je voedingspatroon. Probleemgevallen zijn er altijd en daar kan een boek inderdaad niet altijd mee helpen
En ja, ik heb het boek van Sonja zelf aangeschaft (zodoende het dagmenu)![]()
Niet om af te vallen, maar om te weten wat ze nou precies schrijft en adviseerd!
Stukje verdieping in mijn toekomstige vak
DendroFleur schreef:Sorry Garny, ik had niet in je profiel gekeken en zag 95 staan en dacht dat dat je geboortedatum was. Maar nog beter, je hebt het zelf in de hand. Ga ervoor.
En heb je een Kelpie?? Mijn collega fokt ze.
Maanling schreef:Commercieel of niet: het werkt.
En daar gaat het toch om?
bromfiets schreef:Maanling schreef:Commercieel of niet: het werkt.
En daar gaat het toch om?
Voor mij niet, maar ik heb een vreemde instelling wat dat betreftIk ben dus principieel tegen dit soort commercie, of het nou werkt of niet...
hadas schreef:ik heb maat 38. opzich goed genoeg!!
en natuurlijk het kan altijd dunner en ik zou ook graag dunner willen. maar is het realistisch?!?
daar zit ik over na te denken.
maar ben wel benieuwd naar sonja bakker!! en wil opzich ook wel het boek hebben! maar weet het niet..
wat vinden jullie?
DendroFleur schreef:bromfiets schreef:
Voor mij niet, maar ik heb een vreemde instelling wat dat betreftIk ben dus principieel tegen dit soort commercie, of het nou werkt of niet...
Het is pas commercieel geworden toen er vraag naar kwam. Tja, kan ze ook niets aan doen.
En eigenlijk is het weinig bijzonders. Gewoon afwisselend en geregeld eten. Net als vroeger.
Nu hoor ik dat er kinderen met Yoghi en koek naar school gaan, eetgeld mee om wat in de kantine te kunnen kopen. Vroeger kreeg ik 's ochtends een boterham hagelslag, 's middags brood met banaan oid en melk, als je uit school kwam thee met een koekje en dan aardappels, groenten en vlees. 's Avonds eventueel fris en in het weekend een zakje chips.
Toevallig haal ik mijn menu's uit haar boekje maar ik kan me voorstellen dat er ook meiden zijn die zelf een verantwoord menu maken. Zelf zou ik dan toch snel weer voor makkelijk en snel gaan. Nu is het eenvoudiger om iets af te wijzen en dan Sonja de schuld te geven
Zep schreef:Ik heb het boekje eens gehaald om eens te kijken wat er nu instaat. Heb een aantal dagmenu's door een calorieënteller gehaald en ben me rotgeschrokken. Geen wonder dat je af gaat vallen als je op 800 cal op een dag gaat leven! Aan het einde raadt Sonja dan aan om als "onderhoud" een melkproduct en een tussendoortje toe te voegen. M.a.w. je blijft de rest van je leven rond de 1000 cal eten als je dat doet. Knap als je dat vol weet te houden
Om dan over de eenzijdigheid van de menu's maar niet te spreken. Lekker koken is wat anders!
Citaat:Litterbox. Echter wordt er geen 100 gram vlees ingepland maar 75 gram.
hadas schreef:ik heb maat 38. opzich goed genoeg!!
en natuurlijk het kan altijd dunner en ik zou ook graag dunner willen. maar is het realistisch?!?
daar zit ik over na te denken.
maar ben wel benieuwd naar sonja bakker!! en wil opzich ook wel het boek hebben! maar weet het niet..
wat vinden jullie?
Tien schreef:Citaat:Litterbox. Echter wordt er geen 100 gram vlees ingepland maar 75 gram.
100 g rauw = ong 75 g bereid![]()
Ik ben tegen SB, het is een crahdieet, hoe je t ook wend of keert.
Je stofwisseling gaat op standje hongerwinter en als je klaar bent vliegen de kilo's er weer aan. Geldt idd niet voor iedereen, maar voor de meesten toch wel.
Heb velen kilo's zien afvallen ("het werkt wel", tja als ik niks meer eet, val ik ook af), en zwaarder zien worden dan ooit.
Bovendien als je mij gaat vertellen dat er 6 suikerklonten zitten in pepsi max (=light cola) val je bij mij aardig door de mand. (in light zit geen suiker, maar zoetstof)
Gelukkig is ze ook geen diëtist, maar een gewichtsconsulente, een groot verschil![]()
Maar toegegeven, SB heeft er mooi geld mee verdiend en het is denk ik wel het beste en gezondste crashdieet die ik ken. Maar of dat wat zegt.